Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door Brian G
Vandaag om 09:43:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 09:38:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145405 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #285 Gepost op: 23 januari 2017, 15:27:33 »
En jawel,...ik heb het weer voor elkaar. Stress van Rit 6.



129

De voor deze rit geselecteerde kolenbakken zijn precies de wagens die bij mij nog niet van lading waren voorzien. Op één na dan. Het had dus nóg erger gekund   :P.

Ik moet toch eens leren om eerst na te denken, voordat ik ergens mijn vinger voor opsteek   :D.


Peter

« Laatst bewerkt op: 23 januari 2017, 22:25:47 door charp. Reden: nummering plaatjes vergeten »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #286 Gepost op: 23 januari 2017, 17:43:15 »
Hé, een Büffetwagen van Trix? Euhm... die is me even ontgaan. Ik ken die van Roco en die van Ade (die heb ik een poos geleden nog in elkaar gemonteerd, zie hier ergens), en dan heeft Piko ook nog zo'n papegaai in het assortiment, maar dat is een AR, en dan houdt het volgens mij op, wat 26,4m karren betreft tenminste.
Wat voor nummer is die van Trix?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #287 Gepost op: 23 januari 2017, 19:40:22 »
Het is nr. 23403, Jan. Al weer enkele jaren in de Trix-catalogus als "Ausverkauftes Modell". Het rijtuig is als ik mij goed herinner al eens ter sprake geweest en ik meen zelfs in jouw draadje. Daar heb ik mij inmiddels een ongeluk in gezocht, evenwel zonder resultaat. Misschien wordt het tijd voor een index ( :D), maar alleen als jij daar zin in hebt. Dat spreekt voor zich.

Het nadeel van deze "Halbspeisewagen" is de lengte; slechts 282 mm. Het staat mij bij dat dit nadeel destijds ook aan de orde is geweest. Ik heb volgens mij daar toen op gereageerd met de medeling dat ik dit rijtuig om die reden direct achter de "Behelfspackwagen" MPw4yge wil laten rijden, die immers slechts 264 mm meet. Daardoor lijkt het Trixmodel optisch gezien wat minder kort.

Enfin, de D 173 die ik in dit geval wil uitbeelden vroeg om een BR en geen AR, dus ik had inderdaad geen keus. Nu ik daar aan denk, de AR van Piko is ook al meerdere malen in jouw draadje aan de orde geweest. Ook dat kon ik zo snel niet terugvinden, maar het ging toen volgens mij over het tijdstip dat de  papegaaienkleuren voor het eerst gevoerd werden.


Peter
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2017, 00:48:50 door charp. Reden: typefout »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #288 Gepost op: 23 januari 2017, 22:09:06 »
Aha, zo zit dat!  :D

Citaat
Het nadeel van deze "Halbspeisewagen" is de lengte; slechts 282 mm.

Vandaar dat het rijtuig niet bij mij op de radar was.  ;)

Die van Piko is, zoals de benaming al aanduidt, inderdaad een eersteklasser. De tweedeklasser/buffet van Ade (die van mij dus) hoort eigenlijk thuis in het rijtje Mitteleinstiegswagen, ook al zit er dan geen middeninstap in.
Als ik het goed heb begrepen, hoorde de rode kleur voor het halve restauratiegedeelte bij de vroege Ep.IV en later, de uitzoekerij om de 'precieze' datum te vinden staat wel in de agenda, maar dan in het gedeelte achterin waar de regels niet van datum zijn voorzien.
Hoe dan ook, alle groen/rode of blauw/rode rijtuigen van het Lümmelneraner wagenpark zijn voorzien van EDV-benummering.
De Ade-wagen trouwens ook, ook al is die geheel groen.

Citaat
Misschien wordt het tijd voor een index

Mmm... kweenie. Ik gebruik m'n eigen draadje maar zelden als naslagwerk. Misschien zou ik dat wel eens moeten gaan doen, zodat ik wat minder vaak dingen dubbel doe en zo. Maar vooralsnog voel ik niet ze erg de behoefte om die stapel pagina's door te gaan spitten en te noteren wat waar staat. :P :angel:

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #289 Gepost op: 26 januari 2017, 11:06:58 »
Nee, in jouw geval is het achteraf maken van een index voor 817 bladzijden geen sinecure, Jan. Ook al zou je het voor je medeforumgebruikers doen en niet voor jezelf, het is niet iets wat je even op een lange winteravond als projectje tussendoor kan volbrengen.

Wat betreft een activiteitenagenda vind ik het al heel wat dat er bij jou kennelijk ook een gedeelte (voorin) bestaat dat voorzien is van data. Zelf heb ik een werkschema zonder enige vorm van dat soort stress.

Neem bijvoorbeeld deze Pwghs 54 van Roco,.....



130

....die volgens sommige Duitse fora met goed fatsoen niet op de baan mag verschijnen zonder dat eerst het onderstel is vervangen door een van Brawa. Het zou kunnen dat ik daar ooit aan begin. Of niet.


Er bestaan bij mij ook activiteiten die nooit op een agenda of schema hebben gestaan, maar waarvan ik het plotseling nodig vind dat het gebeurt. Zo kreeg ik onlangs bij dit voorgerecht......
 


131

....door die groene blaadjes een onbedwingbare drang om mijn plaatjes in dit draadje voortaan te voorzien van een nummering om alsnog iets van een index te kunnen opzetten.

Wonderlijk eigenlijk hoe het brein door bizarre associaties op een idee kan komen.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #290 Gepost op: 26 januari 2017, 12:01:25 »
Van die Pwghs heb ik er nu twee. Beide moet ik nog van een kortkoppelingsmechanisme voorzien. Ik zal je linkje (naar die verbouwing met een brawa onderstel) tegen die tijd beter doorlezen, daar kan ik nog wel wat info en verbetertips uithalen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #291 Gepost op: 26 januari 2017, 13:25:57 »
Wat ik nu zo leuk vindt aan plaatje 131 is dat die Basilicumblaadjes allemaal in dezelfde richting liggen  ;D

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #292 Gepost op: 26 januari 2017, 17:14:55 »
Dat komt omdat ik altijd héél zorgvuldig met Basilicum om ga, Michiel  ;).

Reinout, jij moet dan wel twee oudjes in je collectie hebben.



132

Mijn Pwghs 54 is al wél "af-fabriek" voorzien van kortkoppelingsmechanismen. De koppelingen moeten overigens nog vervangen worden door de Profis van Fleischmann. Nieuw zakje van 50 stuks is inmiddels in bestelling, want ik ben er weer doorheen.


Peter
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2017, 14:25:30 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #293 Gepost op: 26 januari 2017, 20:46:00 »
Och... Van basilicumblaadjes via Basilicum naar nummering is niet zo'n grote stap. :P ;D

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #294 Gepost op: 27 januari 2017, 14:05:48 »
Ha,ha,...niet als denkproces inderdaad. De uitvoering is een andere zaak, Bas. Ik heb nog geen list kunnen verzinnen om - achteraf - plaatjes te voorzien van een nummering. Dat is voor mij nog een te grote stap, als het al mogelijk is.

Wat wél zou moeten kunnen lukken, is het verbeteren van de scherptediepte van mijn foto's.



133


Betere belichting, andere instelling van diafragma en sluitertijd of een combinatie van deze drie ?

Er zijn toch nog wel héél veel zaken waar ik mij verder in zal moeten verdiepen. Het leren hoe je het materieel moet vervuilen, stel ik voorlopig even uit. Het heeft geen enkele zin, zolang ik zelfs een schoon rijtuig niet goed in beeld krijg  :D.


Peter


P.S. Die grasvezeltjes op de voorgrond zie ik nu ook voor het eerst. Kennelijk heb ik lopen morsen. Dat niemand denkt dat ik heel subtiel wat onkruid heb proberen aan te brengen.


« Laatst bewerkt op: 27 januari 2017, 15:04:19 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #295 Gepost op: 05 februari 2017, 17:25:57 »
Bouw tijdelijk stilgelegd, zodat de cameraploeg veilig zijn werk kan doen.



134

Niettemin loert het gevaar.....




135


....want het valt niet mee om tegelijkertijd de camera te bedienen én als machinist verantwoordelijkheid te dragen. Tamelijk zenuwslopend om dit in je eentje te doen.....



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #296 Gepost op: 05 februari 2017, 17:35:23 »
Dat ken ik, Peter! Nadat ten gevolge van de noodzakelijke verdeling van de aandacht voor camera en rijdende trein zich enkele keren accidenten hadden voorgedaan, heb ik het me tot een gewoonte gemaakt van te voren een soort 'draaiboekje' op te zetten. Zo van: als de trein op dat punt is camera laten vallen en onmiddellijk de noodstopknop drukken. De beelden die van de vallende camera komen kunnen dan bij het bewerken wel weggeknipt worden.
Vergt enige oefening, maar je wordt er na enkele keren best handig in.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #297 Gepost op: 06 februari 2017, 13:44:23 »
Tsja,...bij mij moet die noodstopknop al snel in actie komen. Ik laat nog liever de camera uit m'n handen vallen dan dat mijn Br 86 met kolenbakken en al naar beneden stort. De beschikbare lengte vrije baan wordt ook nog eens ingekort omdat het even duurt voordat het geluid van de lok de juiste snelheid weergeeft.

Bovendien moet ik daarnaast mijn aandacht richten op het voorkomen van weer een geheel andere vorm van camaliteiten.



136


De eigenaar van de staart vindt de sissende stoomgeluiden onweerstaanbaar. Behalve treinen vangt hij gelukkig ook veel muizen, zodat hij mag blijven.


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #298 Gepost op: 08 februari 2017, 13:05:36 »
Voor de filmopnames van rit 6 heb ik de kolen gebruikt van Busch.



137


Flinke brokken. Volgens opgave van Busch zijn het echte kolen.



138



De plastic kolen van de Br 86 hebben een aanzienlijk fijnere korrelgrootte en veel minder glans. Die schittering maakt het overigens moeilijker om goede foto's te maken. In werkelijkheid is dat geschitter minder opvallend. Toch vraag ik mij af of ik de lading niet wat stoffiger moet maken.

De kolenbakken zelf moeten natuurlijk nog vervuild worden, maar daar durf ik pas aan te beginnen als ik eerst wat geoefend heb.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #299 Gepost op: 08 februari 2017, 13:37:16 »
Die kolen zien er goed uit Peter. Die ga ik ook in mijn kolenbunkers stoppen  (y)