Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Lobomotion69
Vandaag om 13:52:54
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 13:47:58
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door tijgernootje
Vandaag om 13:30:22
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 594855 keer)

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1245 Gepost op: 08 February 2017, 20:28:46 »
Reinout,

Bij de Ma/Trix uitvoering van de P8 is zoals bij veel Trix locs het geval is veel dingen te grof , wielen met te grote flenzen, te dikke spaken, loc tender afstand vaak te groot en niet KK, rijeigenschappen zijn over het algemeen ook niet zoals bij Brawa en Roco. Dus de Trix versie van de P8 is ook geen goed alternatief voor die van Flm die ook niet helemaal meer van deze tijd is.

Dus iid een Weinert is de mooiste, maar ik wacht maar tot er hopelijk een van Brawa komt, daar komt nu een superuitvoering van de BR 57 aan, die eerst maar halen.

Mvg Theo

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1246 Gepost op: 08 February 2017, 20:56:03 »
Hmm,...Bas laat zich er niet over uit wanneer hij groot genoeg is voor een bouwpakket van Weinert. Te hopen valt dat de radius van zijn krapste bogen groot genoeg is, want Weinert geeft voor de P 8 een "Mindestgleisradius" aan van 450 mm.

Terug naar de "Oberwankler Lokschuppen". De kleur van de rechter deuren vind ik zeer geslaagd (RAL nr. ?). Verder hoop ik dat je het werken met Kristal Klear niet te snel opgeeft. Het zal wat oefening vergen. Een glasblazer zal ook niet meteen bellenloos blazen als hij voor het eerst blaast. Kortom: wie het laatst blaast, blaast het best.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1247 Gepost op: 08 February 2017, 21:07:57 »
Tja, een P8... natuurlijk, die van Fleischmann is al jaaaaren oud, dus daar deugt gewoon helemaal niks meer aan. Euhm... wat mankeert er eigenlijk aan die van GFN? Behalve dan dat je die hooguit (als DB-versie) nog ergens op een beurs vindt?

Enfin, waar ik eigenlijk iets op wilde zeggen was op het KK-(Kristal Klear)verhaal:

als je goed kijkt zie je dat er in de deuren van de Lümmelneraner loods geen ruitje gelijk is. Soms zie je hier of daar een belletje zitten, soms is er eentje wat melkwit uitgeslagen, de ene is wat dikker dan de andere... maar ik persoonlijk zelf als het ware in mijn eigen zijn vind dat juist wel bijdragen aan de indruk van een oude loods waar misschien wel eens een ruitje vervangen is omdat het anders zo zou tochten, maar waar verder maar zelden iemand zich om heeft bekommerd, in de zin van ramen lappen of zoiets.
Maar ieder het zijne natuurlijk.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1248 Gepost op: 08 February 2017, 21:18:35 »
Overigens is de Trix P8 in K.P.E.V. uitvoering wel een snoepje hoor  :)  Hele mooie kleurstelling, niet te fel, loopt heel mooi en kan ook nog eens door R1 bogen  (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3334
  • Bricolage français.
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1249 Gepost op: 08 February 2017, 21:18:42 »
Ik heb één keer een nette P8 in model gezien. Dat was de compleet verzaagde P8 uit de winkel die Wilfried Schmidtz-Esser had omgebouwd voor zijn Hamburgse diorama in Proto87.
Door wielstellen die echt op schaal zijn (smaller) konden de cylinders een stuk dichter bij het frame worden geplaatst. Daardoor smoelt zijn lok een stuk echter dan een kant en klare P8 uit de doos.
Maar zo'n ombouw is een project op zich.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1250 Gepost op: 09 February 2017, 11:26:57 »
Pruisische P8

@ Jerry:
Ik had de prijs nog niet opgezocht. Bewust nog niet, want ik dacht al dat het bedrag aan de hoge kant zou zijn.

@ Peter en Martijn:
De bogen in Dönsdorf hebben allemaal een straal groter dan 450mm. R1 en R2 komen ook in het schaduwstation niet voor. Dat zijn namelijk bochtjes voor trams. ;)

@ Jan:
Zoals ik al aangaf, vind ik de P8 van Fleischmann rond de bufferbalk aan de voorzijde en rond voorloopwielen en lantaarns niet kloppen. Te hoog, te grof, uit proportie in vergelijking met de werkelijkheid. Dat heb ik altijd al zo gevonden. Gelukkig is mijn spoorvirus hobbymatig en hoef ik dat model dus niet te kopen.


Oberwankler Lokschuppen

@ Peter:
Het juiste RAL-kleurnummer heb ik niet paraat. Ik gebruikte grijsblauw voor de deuren. Dat zou RAL 5008 kunnen zijn, maar 5000 lijkt er meer op. Ik heb geen RAL-kleurenwaaier om de meest in de buurt komende tint te kunnen bepalen. Mijn verf komt uit blikje 96 van Humbroll. Vallejo levert deze tint ook, maar onder welk nummer is me niet bekend.

@ Jan:
De ruiten in de zijgevels van de loods zijn allemaal even dik en even vuil. Daarom twijfel ik om de deuren te voorzien van ongelijkmatige ruiten.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 09 February 2017, 11:28:28 door Basilicum »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1251 Gepost op: 09 February 2017, 11:57:47 »
Gelukkig is mijn spoorvirus hobbymatig en hoef ik dat model dus niet te kopen.
;D
Ik kan mij er helemaal in vinden.

Groet,
Michel

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1252 Gepost op: 20 February 2017, 20:27:23 »
Dönsdorf   –   Baubericht 226


Oberwankler Lokschuppen – 12

De loods krijgt vorm.
De vele losse delen maken het lastiger om de muren met het Baukastensystem recht te krijgen. Doordat de loods geen eigen vloer krijgt, is het belangrijk dat de muren uit zichzelf recht zijn. Met moed, beleid en doorzettingsvermogen is me dat gelukt.


716   Van deze lange gevel zal later weinig meer te zien zijn.


717   Beeld vanuit de lucht.

Door de ontbrekende vloer moet ik goed letten op haaksheid van het pand, wat op afbeelding 718 lijkt te zijn misgegaan. Toch is dat niet het geval: de ondergrond van de fotolocatie was niet vlak.


718   Toekomstige zichtzijde.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 23 February 2017, 07:29:31 door Basilicum »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1253 Gepost op: 21 February 2017, 10:58:53 »
Je werkt weer erg netjes en precies, Bas.

Over die kromme gevels; hielp het niet dat je ze verlijmt met de binnenmuren ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1254 Gepost op: 21 February 2017, 14:05:57 »
Ja, secuur bouwen is je handelsmerk, Bas (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1255 Gepost op: 21 February 2017, 14:11:43 »
Mooi strak Bas. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1256 Gepost op: 21 February 2017, 20:24:52 »
Dank! :)

Een van de trucjes om de wanden weer in het gareel te krijgen, is inderdaad de binnen- en buitenbladen aan elkaar lijmen. Dat deed ik, nadat de losse wanden zo goed mogelijk terug in de gewenste vorm waren gebogen. Dat buigen lukte me alleen met een mengsel van aan geweld grenzende overtuigingskracht en een lading woorden, die minder geschikt zijn voor een forum als deze en ik dus maar niet zal reproduceren.

Groet,
Bas

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1257 Gepost op: 21 February 2017, 21:34:42 »
Mooi pas ontdekt draadje  (y) 8)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1258 Gepost op: 26 February 2017, 17:29:11 »
Dönsdorf   –   Baubericht 227


Oberwankler Lokschuppen – 13

De loopkatconstructie wacht op onderdelen, dus kijk ik naar volgende stappen in de bouw van dit pand.
In het dak komt het daglicht, dat Auhagen in het assortiment heeft.


719   Dach mit Oberlicht. Auhagen 80303.
Foto: www.Auhagen.de.

Dit levert meer licht in de loods op en ik beschik meteen over dakspanten. Die hoef ik dus niet zelf te ontwerpen. Auhagen heeft verzonnen, dat boven elk pilasterpaar en precies daar tussenin een spant komt. Dat vind ik vrij veel, want zo krijgt het kleine loodsje in zijn eentje meer spanten dan de complete lange loods in Dönsdorf, die alleen boven pilasters spanten heeft (zie Baubericht 177).


615 (herhaling)   Spanten in de lange loods.

Verder vind ik het constructief gezien niet handig, want de muurdelen boven de vensters zullen dan ook spanten dragen.


720   Zo stelt Auhagen het voor.

Ik zou de oranje spanten willen laten vervallen, maar ben niet helemaal zeker van mijn gedachtegang. Dat heeft namelijk drastische gevolgen voor het daglicht. Wie heeft advies?


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 26 February 2017, 17:37:01 door Basilicum »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1259 Gepost op: 26 February 2017, 18:29:16 »
Omdat ik gaarne tot een wederdienst bereid ben, zou ik hier mijn (dag)licht wel over willen laten schijnen, maar ik begrijp het niet helemaal. Hoe minder spanten, hoe meer daglicht, dacht ik. Wat is het probleem ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB