Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145326 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #210 Gepost op: 30 november 2016, 01:14:23 »
@ Arie,

Baan waar je "U" tegen zegt ? Ach, het stelt allemaal nog niet zo veel voor hoor. Ik vermoed dat je die indruk vooral hebt opgedaan in mijn draadje over het baanplan  :D. Dat is inderdaad wat aan de ambitieuze kant. Het werkstukje waar ik nu mee bezig ben is slechts 2 meter lang en 80 cm diep. Die 2 meter correspondeert met de lengte van een segment. Oorspronkelijk was het mijn bedoeling om alvast een stukje van de bovenbouw te maken. Door middel van het achteraf aanbrengen van enkele zaagsnedes in de constructie van de onderkant, zou het zo over de spanten van de onderbouw moeten passen. Dat kan nog steeds, maar gaandeweg ben ik het als een oefenprojectje gaan beschouwen. Dat komt vooral doordat ik een beter beeld begon te krijgen van het landschap dat ik in het ontwerp had bedacht, maar anders uitpakt dan mij voor ogen stond. De 3D knop in WinRail is weliswaar een handige "tool", maar een "mock-up" geeft wat mij betreft toch een beter inzicht, zoals ik al begon te vermoeden. En dat is nu precies wat ik eigenlijk achteraf gezien aan het maken ben. Een "mock-up". Wat ik er niet geslaagd aan vindt ? Het landschap lijkt mij teveel een functie van de spoorbaan te worden, waarmee ik bedoel dat het te veel weg heeft van een "aanleg terwille van het spoor". Terwijl het mijns inziens meer de indruk moet wekken dat het landschap er eerst was en het spoor zich daaraan moest aanpassen bij de latere aanleg. Ik kom hier op terug met een concreet voorbeeld van wat ik bedoel. Het goede nieuws is dat ik nog deze winter daadwerkelijk alsnog aan mijn eerste segment ga beginnen.

@ Michiel,

Dank voor je bemoedigende woorden. Ik probeer inderdaad verslag te doen van mijn vallen en opstaan in de hoop te kunnen aantonen dat een (her)beginner - mede met de hulp van de op dit forum verzamelde kennis - uiteindelijk tot een min of meer bevredigend resultaat kan komen. Daarnaast is er een wereld voor mij opengegaan in vergelijking tot de modelbaanbouw uit de zeventiger jaren en ik ben dan ook vastberaden om vertrouwd te raken met de voor mij nieuwe technieken. Ik heb er plezier in om dat met de nodige zelfspot te doen.

Trouwens nog mijn dank voor deze tip:





Naar zoiets was ik al langere tijd op zoek !



Peter
     
« Laatst bewerkt op: 30 november 2016, 08:23:40 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #211 Gepost op: 01 december 2016, 17:20:23 »
Het landschap lijkt mij teveel een functie van de spoorbaan te worden, waarmee ik bedoel dat het te veel weg heeft van een "aanleg terwille van het spoor". Terwijl het mijns inziens meer de indruk moet wekken dat het landschap er eerst was en het spoor zich daaraan moest aanpassen bij de latere aanleg.


Een poging om (ook voor mijzelf) aanschouwelijk te maken wat ik bedoel.


Het gaat om een (stukje) van dit gedeelte van de baan:






De verschillende sporen lopen naar het verdwijn-/verschijnpunt in noordoostelijk richting (rechtsboven) en vice versa natuurlijk. Teneinde ook optisch een betere scheiding tussen die sporen te bewerkstelligen liggen ze op verschillende hoogtes, van beneden naar boven oplopend. In het ontwerp komt dit neer op een helling die naar het Noorden omhoog loopt met een stijging van gemiddeld 30 graden en van Oost naar West iets van 20 à 25 graden. In 3D ziet dat er ruwweg zo uit:





Het landschap heb ik in WinRail nog slechts rudimentair vormgegeven. Het gaat om de grote lijnen.

Tussen het donkerblauwe paradespoor bovenin en het daaronder gelegen dubbele toegangspoor tot het Bw (groen) zit een hoogteverschil van 50 mm. Gelet op de geringe onderlinge afstand ligt het voor de hand om hier een kunstwerk te plaatsen in de vorm van een ondersteunende muur. Om reden dat ik het persoonlijk niet fraai vind om nóg zo'n muur te bouwen tussen het groene spoor en het rode nevenspoor daaronder, moet het hoogteverschil aldaar overbrugd worden door het natuurlijke verloop van de helling. Het hoogteverschil is hier 100 mm en het groene en rode spoor liggen hemelsbreed (van bielseind tot bielseind) slechts 120 mm van elkaar. Om die relatief korte afstand zonder kunstwerk te overbruggen heb ik een helling nodig van 60 graden. Op zich is het geen probleem om de hellingspercentages te variëren.

Maar:






Omdat ik de bui al zag hangen heb ik volstaan met het aanleggen van enkelspoor op het hoger gelegen gedeelte. Het gaat om de helling.


Want:






Ik raak de min of meer vloeiende lijn van het landschap van Zuid naar Noord en van Oost naar West teveel kwijt.






De helling wordt mij wat al te abrubt onderbroken. Het onderste gedeelte is mij te steil, bedoel ik. Het ziet er niet natuurlijk genoeg uit. Het is lastig om dit met wat fotootjes voldoende tot uitdrukking te brengen, maar geloof mij, als je ervoor staat zie je beter wat ik bedoel.

Om het meer naar mijn zin te krijgen, ga ik het groene en het rode spoor een grotere hemelsbrede afstand geven. Een aanpassing van het ontwerp dus  :D.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #212 Gepost op: 01 december 2016, 19:54:02 »
Je zou ook een steunmuur kunnen plaatsen en daar boven een nette helling hanteren. Dan hoeven de sporen niet anders te lopen maar is het toch nog wat realistisch. Zie ook Jan (44) zijn muur richting de tunnel aan de rechter kant van zijn baan.
groeten,
Auke

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #213 Gepost op: 01 december 2016, 23:01:39 »
Dat is op zich een goede suggestie, Auke.


Maar:



Tussen het donkerblauwe paradespoor bovenin en het daaronder gelegen dubbele toegangspoor tot het Bw (groen) zit een hoogteverschil van 50 mm. Gelet op de geringe onderlinge afstand ligt het voor de hand om hier een kunstwerk te plaatsen in de vorm van een ondersteunende muur. Om reden dat ik het persoonlijk niet fraai vind om nóg zo'n muur te bouwen tussen het groene spoor en het rode nevenspoor daaronder, moet het hoogteverschil aldaar overbrugd worden door het natuurlijke verloop van de helling.


Ik vind het geen gezicht als er twéé van die ondersteuningsmuren boven elkaar in het landschap verwerk zijn. Het wordt mij te nadrukkelijk, als je begrijpt wat ik bedoel.


Peter
« Laatst bewerkt op: 01 december 2016, 23:03:49 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #214 Gepost op: 02 december 2016, 07:03:25 »
Ah! Dat stuk had ik niet gelezen. Duidelijk
groeten,
Auke

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #215 Gepost op: 10 december 2016, 16:37:47 »
Muurverf door het gipsmengsel levert inderdaad een verlenging van de verwerkingstijd op met ongeveer drie kwartier in vergelijking tot de 20 minuten zonder muurverf.  Dat was dus een goede tip. Aan het water heb ik een tiende deel muurverf toegevoegd. Voor het verkrijgen van een soort basiskleur heb ik gelijke delen oker, terra en tot slot zeegroen gemengd. Dat zeegroen is wat mij betreft gewoon een grijstint.

Het duurt op deze manier natuurlijk ook weer langer voordat het spul voldoende is opgedroogd om het te kunnen bewerken ter verkrijging van een gedetailleerde rotsstructuur, maar dat vond ik geen bezwaar. Tijd voor een sigaar en een kop koffie.

Een half uurtje is voldoende om te kunnen gaan sculpturen.

Een eerste poging:





Het duurt even voordat ik de slag te pakken heb.





Maar al gauw begin ik er plezier in te krijgen....






...en durf ik wat meer te experimenteren.






De muurverf blijkt v.w.b. de kleur tot mijn verassing veel meer terug te komen in het gipsmengsel dan ik had verwacht. Het is nu in ieder geval niet meer zó wit dat je er bijna sneeuwblind van zou worden. Of het de juiste basiskleur is geworden valt nog te bezien.

Voorlopig eerst lekker verder oefenen op rotsstructuren. Meer of minder geërodeerd, verschillende steensoorten, breuklijnen,...enz.


Als ik wat fout doe, of ik zie iets niet goed, dan hoor ik het graag.




Peter
« Laatst bewerkt op: 10 december 2016, 16:54:21 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #216 Gepost op: 10 december 2016, 21:25:25 »
Dat gaat heel mooi worden Peter.  (y)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #217 Gepost op: 11 december 2016, 11:32:06 »
Dank je, Ed.

Vaak zie je in grote lijnen wel ongeveer voor je hoe je het hebben wilt. In dit geval weet ik zelfs vrij precies waar het naar toe moet. Hier loont het zich dat mijn vader mij in mijn jonge jaren vaak mee de bergen in nam om zijn passie - bergsport - op zijn zoon over te dragen. Dat is hem niet geheel gelukt, de extreme dingen die mijn vader leuk vond zoals de Noordwand van de Eiger in de winter beklimmen, is nooit mijn lol geworden. Wat ik er wèl aan over gehouden heb is hoe rotsformaties er uit kunnen zien en wat de verschillen zijn tussen bijvoorbeeld de Dolomieten en het Karwendelgebergte.

Het nadeel is dat ik nu niet snel tevreden ben. De gebruikte techniek is niet zo moeilijk en zeker niet nieuw of innovatief, maar voordat je zover bent dat je het krijgt zoals je het hebben wil ben je weer even verder. Zo heb ik vanochtend bij daglicht een hele sectie afgekeurd.

Ik was juist van plan om het schraapsel van het gips met de stofzuiger te gaan verwijderen, zie ik nu ineens op de foto's dat ik dit beter kan bewaren om er een puinveldje - morenen - van te maken. Het ziet er veel beter uit dan welk strooisel dan ook. Met een goede methode om het geheel te fixeren, moet dit denk ik wel lukken.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #218 Gepost op: 11 december 2016, 14:12:47 »
houtlijm,evt wat verdunt,daar lijm je de losse rots dinges wel mee vast.
wel 1st verven en kijken of dat spul niet een vocht slurper is,ander is je houtlijm opgevreten voor t de pot uit is  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #219 Gepost op: 11 december 2016, 19:05:57 »
Het is gipsschraapsel, dus het zuigt. Ik zit meer te denken aan iets epoxy-achtigs. Niet dat ik er verstand van heb,....


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #220 Gepost op: 13 december 2016, 00:33:51 »
Voorstrijk eindelijk opgedroogd. Eerst de lichtste kleur als basis opgebracht. Niet vanwege eigen ervaring, maar omdat ik dat ergens gelezen heb.







Ik schrik me rot. Hoewel sterk verdund lijken er structuren te verdwijnen die ik zo zorgvuldig had aangebacht en worden details zichtbaar die ik liever niet had wilen zien. Dit schijnt allemaal goed te komen met de tweede laag verf.

Ik kan niet wachten tot het zover is.  Als dit maar goed komt.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #221 Gepost op: 15 december 2016, 11:17:10 »
Het komt (nog) niet goed. Dit is bepaald niet wat ik voor ogen had.





Ik stop ermee om 's-avonds met fout kunstlicht te werken. Ik zie niet wat ik doe. De volgende ochtend bij daglicht lijkt het of de vorige avond - toen ik even niet keek - iemand anders stiekum met andere verf het hele zwikkie opnieuw heeft vol gekliederd.

Verder denk ik dat ik de verf teveel heb verdund, dat ik het verkeerde kleurmengsel heb gebruikt en dat ik.....tsja,...wat kan er allemaal nog meer fout gaan.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #222 Gepost op: 15 december 2016, 11:30:21 »
Op die eerst foto, waarom glimt het zo?

De tweede ziet er nog niet zo gek uit, niet te verdund aanbrengen en dan met een nat sponsje "artistiek" uitvegen.
Het wordt pas mooi als je na goed drogen gaat drybrushen met gebroken wit of lichtgrijs.
Tot die tijd ziet het er nog niet uit zoals je voor ogen hebt.
Ik doe overigens nooit voorstrijk op de gips.

Die losse gipsstukjes als ze eenmaal goed liggen bevochtigen met de plantenspuit en met net zo'n sprayspuit (oude glassex fles ofzo) sterk verdunde houtlijm( met drupje afwasmiddel) of speciale scenic spray overvloedig inspuiten. Dagje drogen en het is gefixeerd.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #223 Gepost op: 15 december 2016, 13:10:18 »
Die eerste foto is gemaakt toen het eerste verflaagje net was opgebracht, dus nog nat was. Het glimt inderdaad. Toch is het een matte verf. Op de foto is het trouwens erger dan het in werkelijkheid was. Het leek meer wat melkachtig, waarschijnlijk veroorzaakt door lichtverstrooing want het is een dispersieverf.

De voorstrijk heb ik aangebracht omdat ik in het meer aangehaalde boek van Bernhard Stein het volgende las:

"Bij gebruik van modelgips of gipshoudende modelleerpasta is een goed doordrenkte grondverflaag nodig. Niet enkel om de hoge zuigkracht van de onderlaag tegen te gaan, maar ook om te vermijden dat de verflaag die nadien nog aangebracht moet worden kwalitatief zou achteruitgaan als gevolg van een tekort aan bindmiddel"

Door een schromelijk tekort aan parate productkennis mijnerzijds, probeer ik mij eerst te verdiepen voordat ik wat doe. Die voorstrijk van mij is dus niet gebaseerd op eigen ervaring. Als ik het beter niet kan gebruiken hoor ik dat graag.

Ik neem  goede nota van jouw opmerking dat ik de verf niet te verdund moet aanbrengen. Dat is één van de dingen die ik waarschijnlijk niet goed heb gedaan. Net als het artistieke uitvegen met een sponsje. Wel gepoogd, maar niet naar mijn zin. Ga het bij daglicht gewoon nog een keer proberen.

Wat betreft het fixeren van de morenen adviseer jij - als ik het goed zie - dezelfde methode als die ik voor het aanbrengen van ballast heb gevolgd. Wat Floris eigenlijk ook al zei  ::).

Kennelijk is er nog hoop want het drybrushen moet nog volgen. Ik ben benieuwd.

Tot zover dank voor de adviezen, Michiel.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #224 Gepost op: 17 december 2016, 23:24:14 »
Het afwaarderen van het deelproject bovenbouw 1 tot oefenproject/mock-up was op zichzelf tragisch, maar noodzakelijk. Inmiddels zijn er ontwikkelingen gaande, waardoor het roer wéér om moet. Het werkstukje heb ik vandaag opgewaardeerd tot diorama. Dat kan ongestraft omdat ik immers in de categorie "Banen of diorama's" val, zodat ik met dit draadje niet hoef te verhuizen en ik kan blijven waar ik zit.

Bijkomend voordeel is dat ik mij nu even niet meer hoef te houden aan het strakke keurslijf van het ontwerp. Dit opent de deur naar verdere experimenten en dat is maar goed ook. Omdat ik mij heb aangemeld voor het mijns inziens veelbelovende initiatief van Ed (Thai-Bundesbahn), werd de situatie op zijn minst precair.

Ik kan het mij namelijk niet veroorloven dat ik op een zinkende modderschuit zit tussen de vlaggen van allerlei topbanen. Hoogmoed komt voor de val las ik ergens en wat dat betreft was het veiliger geweest als ik nog wat was blijven hangen in de categorie "(Her)beginners".

Onder het motto "wie niet waagt wie niet wint" zet ik mijn schouders eronder. Dat vergt drastische maatregelen.





Gewapend met mijn Dremel voorzien van slijpschijf, gaat de beuk in de toch al afgekeurde helling.





Rücksichtloos verwijder ik een deel.







Om de kunstwerken van tunnelportaal en steunmuur in te bouwen.

Het experiment zit hem voor mij in de toepassing van een dubbelsporig tunnelportaal. Op mijn oude baan gebruikte ik steeds verschoven enkelsporige portalen, omdat ik een te groot gat wilde vermijden. Achter het gat had ik namelijk altijd iets te verbergen, zoals krappe bogen e.d., vandaar de keuze voor kleine gaten. Dat was nu geen optie vanwege de veel kleinere h.o.h. afstand van 50 mm. Daarnaast wilde ik wel eens zien wat zo'n groot gat voor gevolgen heeft.

Maar het meest belangrijke doel is een betere "filmische overgang" van een trein uit Schwarzburg naar Kelberg of vice versa.

Gelukkig heb ik ook morgen nog voor het voortzetten van mijn pogingen om met de scenery enigszins in de buurt te komen van het niveau van deze banen.


Peter


 

« Laatst bewerkt op: 18 december 2016, 14:42:42 door charp. Reden: accenten vergeten »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB