Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145925 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #225 Gepost op: 18 december 2016, 00:15:17 »
Apropos; afgelopen nacht wat paniekerig de draadjes van Ruud en Reinout doorgenomen op zoek naar het type tunnelportalen dat zij in gebruik hebben, totdat ik mij besefte dat de "andere" kant van de tunnel natuurlijk niet hoeft te zijn voorzien van eenzelfde portaal.

Helaas kwam dat besef wat aan de late kant. Ik breng bij eenieder in herinnering dat het draadje Schwarzburg-Neuffen-Bahn inmiddels 837 pagina's omvat en de EifelBurgenBahn 141.

Was een kort nachtje, terwijl ik vroeg op moest om naar de stad te rijden voor mijn eigen tunnelportaal.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #226 Gepost op: 18 december 2016, 00:27:08 »
"Totdat ik mij besefte"?

Ik besef dat ik mij er bewust van ben dat ik me realiseer dat dat niet correct is, sterker nog, dat besef ik heel goed.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #227 Gepost op: 18 december 2016, 00:33:43 »
Je bent mij weer eens voor, Jan. Ik zat net na te denken over wat er aan die zin niet klopte. Ik realiseerde mij dat te laat. Slaapgebrek zal ik niet als uitvlucht noemen. Ik zal ook niet zo flauw zijn door met behulp van de "verander" toets mijn faux pas te herstellen  :D.

Ondertussen heb ik heel wat andere (bouw)besognes aan mijn hoofd. Dat wordt wederom een kort nachtje.


Peter
« Laatst bewerkt op: 18 december 2016, 01:36:12 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #228 Gepost op: 18 december 2016, 09:16:08 »
Ah! Jij beseft het ook!  :D

"Die zonder zonde is, werpe de eerste steen". Ik had er geen opmerking over moeten maken. Tegen de gangbare opvatting dat verloedering goedgepraat kan worden door het verandering te noemen is toch geen kruid gewassen.

Terug naar de bouwperikelen in Vorfeldhausen.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2016, 11:30:14 door 44. Reden: taalfout »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #229 Gepost op: 18 december 2016, 11:25:27 »
:D ;D

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #230 Gepost op: 18 december 2016, 22:49:31 »
Ik heb geen gàngbare opvatting over verloedering, maar ik ben blij dat er iemand waakt over die van mij. Dus, ga vooral zo door Jan  :D !

Vanochtend de ruwbouw constructie gemaakt, die de nodige stevigheid moet geven aan tunnelportaal en steunmuren.





Het zijn producten van de firma Noch en die levert ook bijpassende "Tunnel-Innenwände". Niet aan mij, althans niet nu ik ze hebben wilde want de detaillist had ze niet op voorraad.

Daar heb ik het volgende op gevonden.





Van overgebleven restjes buig ik ze zelf in heet water en met behulp van een mal. Even afkoelen met wat ijswater en het blijft zitten zoals je het hebben wilt. Tot mijn opluchting brak het hardschuimen spul niet. Dit is geen vondst van mij. Noch spreekt zelf trots over de buigbaarheid van dit product. Aan mij om uit te vinden of dat klopt en dat doet het dus.

De rest van de dag besteed aan de verdere detaillering van de omgeving van de "Paradestrecke". Het kan niet zo zijn dat er straks treinen rijden van A naar B door een gipsen landschap. Dan zou het een gipstrein moeten zijn en dat is natuurlijk een belachelijk idee. Stel je voor ! Nee, daar is het vliegtuig voor.

Van de bereikte tussenstand heb ik foto's gemaakt, maar omdat het al donker was is dat gebeurd met flitslicht. Op een of andere manier levert dit een te groot bestand op om te uploaden. Zal morgenochtend bij daglicht nog eens proberen.


Peter 
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #231 Gepost op: 19 december 2016, 00:33:12 »
Ik las het, en omdat ik me niet kon voorstellen dat je dat echt zo zou schrijven heb ik in een opwelling gereageerd. Zoals ik al zei, ik had dat niet moeten doen.
"Gangbaar" betekent niet per se dat iedereen er zo over denkt, het was meer een opmerking richting "algemeen".
Genoeg nu.  :angel:

Ik vind de kleur en structuur van je rotswand prachtig, heel goed getroffen. Misschien zou je kunnen zeggen dat het een tik donkerder had gemogen, maar dat kan altijd nog.  (y)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #232 Gepost op: 19 december 2016, 04:33:54 »
Hoi Peter,

Er wordt hard gewerkt aan de paradestrecke. Erg mooie tunnelportalen. Wordt dit gedeelte gebruikt voor de video-rit?. Dat beloofd een mooi stukje "onderweg".  (y) (y)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #233 Gepost op: 19 december 2016, 11:55:17 »
Ed,

Het tunnel-portaal is zelfs speciaal bedoeld voor de video-rit, zoals hier valt te lezen  :D. Bovendien wilde ik weten hoe zo'n groot gat van een dubbelsporig portaal er uit ziet.  Ik kan je nu al vertellen dat dat nog niet meevalt, althans niet als je met een tunnel iets probeert te verbergen. Zo ben ik nu genoodzaakt om veel meer aandacht te besteden aan een stukje binnenwand van de tunnel.


Jan,

De bedoeling was om dat gedeelte van het rotswandje min of meer de kleur mee te geven van de Dolomieten, hoewel de structuur daar niet geheel bij past (te weinig geërodeerd). Het was ook nog niet klaar. Inderdaad kan het een tikje donkerder. De kleur had iets weg van wat je hier en daar in Amerika kan tegenkomen en dat wil ik niet.

Vanochtend bij daglicht een paar foto's gemaakt.

Hieronder hetzelfde stukje rots waar jij het over had, maar nu met een sponsje voorzien van een sterk verdund mengsel van mijn nieuwe setje acrylverf (Amsterdam, standard series van Talens). Titaanwit met gebrand omber, gele oker en een drupje ultramarijn. De foto is in zoverre mislukt dat het nu veel te blauwgrijs lijkt. In werkelijkheid valt dat mee. Niettemin vind ik dat de vorige kleur beter was.






De volgende foto  toont een ander gedeelte. Ook weer een poging om te komen tot iets Dolomietenachtigs (rechtsboven), maar donkerder dan eerst.







Tot slot de derde foto. Andere rotsstructuur (linksboven) met een meer roodbruine kleur en (te veel) grijsblauw.







Het waren/zijn allemaal experimenten om te proberen het uitbeelden van een landschap een beetje in mijn vingers te krijgen. Dat wreekt zich nu, omdat ik het werkstukje heb omgedoopt tot Diorama en ik daarmee voor de taak sta om er alsnog een landschappelijke eenheid van te maken.

Een eerste aanzet daartoe is het aanbrengen van een basis begroeiing. Het is "Steinige Bergwiese" van Noch. De kleur van de losse stenen komt aardig overeen met sommige gedeelten van de rotsformaties, dus daar ben ik wel tevreden over. Mits ik de afwijkende gedeeltes hiermee weer in overeenstemming breng.

Kortom, ik ben met deze "scenery" nog niet klaar. Het eerste wat ik ga doen is het gedeelte van de eerste foto herstellen. Ik heb teveel schade aangericht door het kliederen met mijn nieuwe acrylverven.

Elk commentaar is welkom, want - zoals iedereen kan zien - ben ik nog zoekende.


Peter



« Laatst bewerkt op: 19 december 2016, 15:04:04 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #234 Gepost op: 19 december 2016, 17:37:15 »
Wat van de vorige kleur terug gebracht. Foto is gemaakt onder dezelfde omstandigheden. Wederom is het op de foto blauwgrijzer dan in werkelijkheid bij daglicht. Handmatig instellen van de auto-witbalans helpt geen zier.






Het zal een keer goed komen.

Een andere prangende vraag. Ik heb de "Steinige Bergwiese" van Noch vast gezet met een zeer licht verdunde houtlijm. Het blijft redelijk zitten, maar niet alles. Het spul vind ik te duur om in de stofzuiger te laten belanden. Heeft het zin om het te "fixeren" met een spray van matte vernis ?

Ik heb een spuitbus gekocht van Liquitex (Professional  :D) waarop staat aangegeven dat het product gemaakt is met "low odor waterbased technology". Het stinkt dus niet en is op waterbasis.

Zet ik het strooispul hiermee vaster of bega ik dan weer eens flinke uitglijder ?


Peter


« Laatst bewerkt op: 19 december 2016, 17:43:21 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #235 Gepost op: 19 december 2016, 17:43:56 »
Zet ik het strooispul hiermee vaster of bega ik weer eens een uitglijder ?

Het toverwoord is natuurlijk gewoon een proefstrookje maken op een los plankje/stukje karton.

Sander

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #236 Gepost op: 19 december 2016, 17:51:44 »
Ach,...natuurlijk. Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Dank je, Sander.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #237 Gepost op: 20 december 2016, 10:17:04 »
Peter,

Mijn berg is ook te donker geworden. Hoe heb jij het gras ed verwijderd, zodat je weer kon kleuren?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #238 Gepost op: 20 december 2016, 10:42:37 »
Gerard,

Ik heb geen gras hoeven verwijderen, omdat het gedeelte dat v.w.b. de kleur aangepast moest worden nog niet van begroeiing was voorzien. De houtlijm die ik daarvoor gebruik is overigens niet watervast, dus ik veronderstel dat met water het gras weer losgeweekt kan worden. Of dat dan nog hergebruikt kan worden is de vraag. Ik denk het eigenlijk niet. Overigens; bij mij was de kleur te licht, niet te donker.


Jan,

Ga je die hoeken op die spanten nog afronden?

Hoewel ik destijds al had toegelicht waarom dat niet moest gebeuren, geeft de navolgende foto wellicht een beter beeld.





Voor vandaag staat op het programma het plaatsen van het steumuurtje ter afsluiting van het ballastbed van het hoger gelegen spoor. Dat steunmuurtje komt op de hoek van de spanten. Dat was de reden waarom de spanten op die rand niet zijn afgerond. Op de foto zie je - met een beetje goede wil -  terplaatse een knik in het gips. Het steunmuurtje staat nu nog te drogen. Het is gemaakt van een maquette-profieltje met daarop "Mauer-Simsstein" van Faller (170834). Dat is vrij kwetsbaar omdat het van zachtschuim is gemaakt.

Verder hoop ik vanavond toe te komen aan het detailleren van de helling tussen het hooggelegen spoor en het lager gelegen dubbelspoor.


Peter
« Laatst bewerkt op: 20 december 2016, 12:31:27 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #239 Gepost op: 20 december 2016, 17:52:54 »
Voortgaande (experimenten) met de verdere detaillering van de hoger gelegen helling:





Ik kon het niet laten,... terwijl mijn prioriteit eigenlijk moet liggen bij het lagere niveau, want ik ben ervan in kennis gesteld dat er daar binnenkort een trein aankomt en er op het hogere niveau überhaupt  nog geen rails ligt  :P.

De tunnelsectie kost iets meer tijd, omdat ik mij - net op tijd - bedacht dat die afneembaar moet worden. Als de trein daar bij gebrek aan verder spoor noodgedwongen tot stilstand komt, zal er toch een mogelijkheid moeten zijn om lok en rijtuigen weer uit hun benarde positie te bevrijden  ;).


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB