Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:41:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 18:39:43
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen  (gelezen 66371 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #45 Gepost op: 25 April 2014, 23:24:15 »
Hans,

Hoe zat het dan met die geleende/gehuurde stoven uit Duitsland? Waren die dan extra (naast de tien voor de 1000-en bestemde exemplaren) of waren die eerder/later dan de Nederlandse?

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #46 Gepost op: 25 April 2014, 23:30:50 »
Karst,
Afhankelijk van het kostenplaatje,ik heb ook wel belangstelling voor een kitje (styreen of resin)
Ik hoef niet perse het protomodel eerst te zien,ik heb gezien waar jij toe in staat bent  :)  ;D
Heb je al wat info ?pb

vr.gr.Wim.
« Laatst bewerkt op: 26 April 2014, 22:55:23 door Bert van Gelder »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #47 Gepost op: 26 April 2014, 06:41:26 »
De Nederlandse stoomverwarmingswagens worden beschreven in de spoor en tramwegen van jan 1949. Wanneer de gehele serie in dienst is gesteld, moet ik nog eens uitzoeken.

De gehuurde Duitse wagens kwamen in dienst in 1951(eerste 7) en 1953 (laatste 6). Zij  gingen weer terug naar Duitsland in de periode 1953-1958.

Het lijkt er dus op, dat de gehuurde wagens een aanvulling waren, en niet kwamen omdat de Nederlandse nog niet beschikbaar waren. Ze hebben dus naast elkaar gereden.

Met vriendelijke groeten
Arjen
« Laatst bewerkt op: 27 April 2014, 07:38:59 door AB 7216. Reden: to many fingers on the keyboard error »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Harrie van V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #48 Gepost op: 26 April 2014, 09:24:03 »
Karst,

Allereerst wil ik mijn grote waardering voor jouw bouwkunsten uiten.
Afhankelijk van het kostenplaatje, heb ik ook belangstelling voor een kitje (styreen of resin).
Deze heb ik nog niet in mijn verzameling. Ik volg de ontwikkelingen met belangstelling.

mvrgr, Harrie

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #49 Gepost op: 26 April 2014, 15:11:01 »
Afhankelijk van de kosten heb ik ook wel interesse in een dergelijk kitje  (y)

En gewoon omdat het kan, een opname van de turkooise NS 1309 met een van de DB gehuurde stoomverwarmingswagen:

(foto uit eigen collectie)

Eelco


Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #50 Gepost op: 26 April 2014, 16:23:39 »
Zij  gingen weer terug naar Duitsland in de periode 1953-1598.

Met vriendelijke groeten
Arjen

Jaaaaa, ze gingen natuurlijk hard achteruit ;D
Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #51 Gepost op: 26 April 2014, 22:52:03 »
Karst,

Leuk project. Als je kitjes gaat produceren heb ik er zeker belangstelling voor!

Grtz,
Ton

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #52 Gepost op: 27 April 2014, 08:32:54 »
Karst,

Ook ik heb wel interesse in een kitje, waarbij mijn voorkeur naar een styreen kit uitgaat.

Vriendelijke groet Jaap Smith

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #53 Gepost op: 27 April 2014, 10:44:47 »
Karst,

Ik sluit mij aan bij de rest......voorkeur gaat hierbij uit naar optie B.

grt,
Marcel

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #54 Gepost op: 27 April 2014, 15:03:36 »
optie B is interessant...

ik wacht de vorderingen even af.
Marklin NS tijdperk V

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #55 Gepost op: 27 April 2014, 16:51:39 »
Ik heb twee vragen over het grootvoorbeeld uit pure interesse.
De tien warme stoven zijn gebouwd op onderstellen van oudere gesloopte en of door oorlogshandelingen beschadigde rijtuigen. Welke rijtuigen zij dit geweest? Als ik uitga van dat de draaistellen met het onderstel mee zijn verbouwd dan moeten dit AB rijtuigen zijn geweest. Is hier soms een overzicht van de vernummeringen?
Een andere vraag die ik heb heb is de vorm van de langsliggers van het onderstel. Ter hoogte van het onderstel zitten er versmallingen in die waarschijnlijk iets te maken hebben met de bewegingen van het draaistel. Kijk maar naar de scans van Karst van de Philotrain kit. Een foto uit het utrechts archief is deze http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/803395
Ik heb  niet veel onderstellen gezien waarin dit is gedaan en het lijkt mij zelfs constructief gezien zelf ongewenst om dit te doen. Weet iemand wat hier de reden hier van is. Hadden de onderstellen dit al voordat ze omgebouwd werden tot warme stoof of is het juist de ombouw geweest?

Met vriendelijke groet,
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #56 Gepost op: 27 April 2014, 19:17:35 »
Rob, wat jij noemt zijn ze van plan geweest. Tot ze erachter kwamen dat de kwaliteit van de onderstellen niet zo hoog meer was en reparatie en geschikt maken voor de nieuwe functie meer werk en geld kostte dan nieuwbouw onderstellen. En als je eenmaal daartoe hebt besloten ben je weer helemaal vrij om de onderstellen de meest efficiënte  vorm te geven.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #57 Gepost op: 27 April 2014, 21:17:53 »
Hallo,

Ook ik heb wel belangstelling voor een "Warme Stoof" afhankelijk van de prijs en uitvoering B.
De herinnering aan de treinen waarin deze mee reden, liggen nog goed in mijn geheugen. In de laatste 2 jaren voor de elektrificatie Alkmaar Den Helder   1956 -1958 reden deze treinen tussen Den Helder en Alkmaar, de reden waarom heb ik ooit gelezen in op de Rails.
De trein bestond uit een 2200 nog zonder demper, met een aantal coupe rijtuigen en een rijtuig  AB 7521-7555 plus nog een stalen D, en in de winter de "Stoof".
Of er ooit een ovalen ramen rijtuig in mee heeft gereden weet ik niet meer.
Ook reden er nog doorgaande treinen, met 2x 2200 met Plan D (of bolkop) rijtuigen, meestal vrijdags.
Er waren ook nog militaire treinen, met een 2200, en blokkendoos rijtuigen. Een enkele keer heb ik achter de 2200 en eloc  1100 gezien, waarschijnlijk om minder te hoeven rangeren, maar misschien ook door tijd gebrek, in Alkmaar. Op de Ab rijtuigen na en de stoomverwarmingswagen heb ik op mijn baan zo'n trein compleet.
Ook na de elektrificatie, bleven er nog dieseltreinen rijden, de militaire trein met de blokkendoos rijtuigen of nog de 6400 (C12), en een spitstrein met een rode diesel III.

Mvg Ab Boezerooij
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #58 Gepost op: 27 April 2014, 21:37:23 »
Hoi Allemaal !

Wat een geweldig leuke en enthousiaste reacties allemaal  ;D (y) (y)

Tijd voor wat vorderingen met het prototype dan maar ... :P



... de nieuwe dakconstructie werkt perfect ! De plaatjes 0.3mm in de lengte rond een 12mm koperbuis gebogen, zodat globaal de dakronding er in komt. Daarna de eerste laag op de gordingen en spanten gelegd en met een streekje Bisonverdunner vast gezet. Wel even direct met de fohn droog/warm geblazen, zodat er geen overtollige verdunner achterblijft om 'gaten en kuilen' in het styreen achter te laten. Daarna de volgende laag er gewoon met Uhu Plast opgelijmd. Randjes nagelopen met Bison Verdunner.



... de bovenste laag steekt iets over de kwartronden en is op de langezijden aan de onderkant iets schuin geschuurd. Ook weer limen met Uhu Plast en nalopen met Bison Verdunner.  De randjes kunnen nu, nat, weggeschuurd worden en...



... er blijven zo kleine naadjes over, dat ze makkelijk met een beetje Revell Email Basic primer dicht gezet kunnen worden.



... de waterbakken hebben de naadjes ook gedicht gekregen. De vulkleppen geplot en gemonteerd. Het deksel ligt al klaar, dat is uit 0.3mm geplot. Ook de 'niet-rangeren-driehoeken' uit 0.3mm geplot en op hun plaats gelijmd.



... de wagenkast kreeg de deuren, het compressorluik en de dakplaat.



... kijkje op het dak.



... en alvast een begin gemaakt met de bodem. De bovenlaag heeft ingegraveerde traanplaat op de hoeken naast daar waar de waterbakken komen.



... de onderste laag met de graveringen voor draaistelopleggingen, luchttank, apparaat- en accukasten



... en als je alle onderdeeltjes daar dan oplegd, lijkt het al verdacht veel op een stoomverwarmingswagen ;) :P


Wordt vervolgd...

Grtzz,

Karst

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #59 Gepost op: 27 April 2014, 22:09:20 »
Deze stoomverwarmingswagen heb ik altijd een ongelooflijk lelijk ding gevonden, dus zeker interessant. ;D Ik kijk even de spreekwoordelijke kat uit de boom, maar ik heb wel enige interesse in een resin-kit, vooropgesteld dat deze vrij compleet is (en ik dus geen Artitec C12c hoef te slopen). Maar mijn interesse moet je voorlopig niet tot die 35 exemplaren rekenen, om geen valse verwachtingen te scheppen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40