Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:51:08
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 18:42:35
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 18:41:49
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
RobVille
Vandaag
om 18:32:07
Dat overkomt mij niet.
door
Harryku
Vandaag
om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bellejt
Vandaag
om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan
door
Stieven76
Vandaag
om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Ronald69
Vandaag
om 17:10:54
Roco Plan T
door
008200
Vandaag
om 16:56:37
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
Vandaag
om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:30:55
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
GD
Vandaag
om 11:21:39
Camp 3
door
GD
Vandaag
om 11:19:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
19
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen (gelezen 66386 keer)
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5376
Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
«
Reactie #45 Gepost op:
25 April 2014, 23:24:15 »
Hans,
Hoe zat het dan met die geleende/gehuurde stoven uit Duitsland? Waren die dan extra (naast de tien voor de 1000-en bestemde exemplaren) of waren die eerder/later dan de Nederlandse?
Grtz,
Rob
Gelogd
Tbinnebarretije…
klusser
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Offline
Berichten: 1101
zwols......maar geen balletje!!
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
«
Reactie #46 Gepost op:
25 April 2014, 23:30:50 »
Karst,
Afhankelijk van het kostenplaatje,ik heb ook wel belangstelling voor een kitje (styreen of resin)
Ik hoef niet perse het protomodel eerst te zien,ik heb gezien waar jij toe in staat bent
Heb je al wat info ?pb
vr.gr.Wim.
«
Laatst bewerkt op: 26 April 2014, 22:55:23 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...
AB 7216
Offline
Berichten: 1626
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
«
Reactie #47 Gepost op:
26 April 2014, 06:41:26 »
De Nederlandse stoomverwarmingswagens worden beschreven in de spoor en tramwegen van jan 1949. Wanneer de gehele serie in dienst is gesteld, moet ik nog eens uitzoeken.
De gehuurde Duitse wagens kwamen in dienst in 1951(eerste 7) en 1953 (laatste 6). Zij gingen weer terug naar Duitsland in de periode 1953-1958.
Het lijkt er dus op, dat de gehuurde wagens een aanvulling waren, en niet kwamen omdat de Nederlandse nog niet beschikbaar waren. Ze hebben dus naast elkaar gereden.
Met vriendelijke groeten
Arjen
«
Laatst bewerkt op: 27 April 2014, 07:38:59 door AB 7216. Reden: to many fingers on the keyboard error
»
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Harrie van V.
Offline
Berichten: 20
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
«
Reactie #48 Gepost op:
26 April 2014, 09:24:03 »
Karst,
Allereerst wil ik mijn grote waardering voor jouw bouwkunsten uiten.
Afhankelijk van het kostenplaatje, heb ik ook belangstelling voor een kitje (styreen of resin).
Deze heb ik nog niet in mijn verzameling. Ik volg de ontwikkelingen met belangstelling.
mvrgr, Harrie
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11644
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
«
Reactie #49 Gepost op:
26 April 2014, 15:11:01 »
Afhankelijk van de kosten heb ik ook wel interesse in een dergelijk kitje
En gewoon omdat het kan, een opname van de turkooise NS 1309 met een van de DB gehuurde stoomverwarmingswagen:
(foto uit eigen collectie)
Eelco
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
«
Reactie #50 Gepost op:
26 April 2014, 16:23:39 »
Citaat van: AB 7216 op 26 April 2014, 06:41:26
Zij gingen weer terug naar Duitsland in de periode 1953-1598.
Met vriendelijke groeten
Arjen
Jaaaaa, ze gingen natuurlijk hard achteruit
Gelogd
Spoor 0 adept
TonM
Offline
Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
«
Reactie #51 Gepost op:
26 April 2014, 22:52:03 »
Karst,
Leuk project. Als je kitjes gaat produceren heb ik er zeker belangstelling voor!
Grtz,
Ton
Gelogd
Jaap Smith
Offline
Berichten: 387
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
«
Reactie #52 Gepost op:
27 April 2014, 08:32:54 »
Karst,
Ook ik heb wel interesse in een kitje, waarbij mijn voorkeur naar een styreen kit uitgaat.
Vriendelijke groet Jaap Smith
Gelogd
mpol
Offline
Berichten: 389
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
«
Reactie #53 Gepost op:
27 April 2014, 10:44:47 »
Karst,
Ik sluit mij aan bij de rest......voorkeur gaat hierbij uit naar optie B.
grt,
Marcel
Gelogd
cup-druc-han
Offline
Berichten: 250
Ns tijdperk V
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
«
Reactie #54 Gepost op:
27 April 2014, 15:03:36 »
optie B is interessant...
ik wacht de vorderingen even af.
Gelogd
Marklin NS tijdperk V
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 1127
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
«
Reactie #55 Gepost op:
27 April 2014, 16:51:39 »
Ik heb twee vragen over het grootvoorbeeld uit pure interesse.
De tien warme stoven zijn gebouwd op onderstellen van oudere gesloopte en of door oorlogshandelingen beschadigde rijtuigen. Welke rijtuigen zij dit geweest? Als ik uitga van dat de draaistellen met het onderstel mee zijn verbouwd dan moeten dit AB rijtuigen zijn geweest. Is hier soms een overzicht van de vernummeringen?
Een andere vraag die ik heb heb is de vorm van de langsliggers van het onderstel. Ter hoogte van het onderstel zitten er versmallingen in die waarschijnlijk iets te maken hebben met de bewegingen van het draaistel. Kijk maar naar de scans van Karst van de Philotrain kit. Een foto uit het utrechts archief is deze
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/803395
Ik heb niet veel onderstellen gezien waarin dit is gedaan en het lijkt mij zelfs constructief gezien zelf ongewenst om dit te doen. Weet iemand wat hier de reden hier van is. Hadden de onderstellen dit al voordat ze omgebouwd werden tot warme stoof of is het juist de ombouw geweest?
Met vriendelijke groet,
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4214
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
«
Reactie #56 Gepost op:
27 April 2014, 19:17:35 »
Rob, wat jij noemt zijn ze van plan geweest. Tot ze erachter kwamen dat de kwaliteit van de onderstellen niet zo hoog meer was en reparatie en geschikt maken voor de nieuwe functie meer werk en geld kostte dan nieuwbouw onderstellen. En als je eenmaal daartoe hebt besloten ben je weer helemaal vrij om de onderstellen de meest efficiënte vorm te geven.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Agebe
Offline
Berichten: 65
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
«
Reactie #57 Gepost op:
27 April 2014, 21:17:53 »
Hallo,
Ook ik heb wel belangstelling voor een "Warme Stoof" afhankelijk van de prijs en uitvoering B.
De herinnering aan de treinen waarin deze mee reden, liggen nog goed in mijn geheugen. In de laatste 2 jaren voor de elektrificatie Alkmaar Den Helder 1956 -1958 reden deze treinen tussen Den Helder en Alkmaar, de reden waarom heb ik ooit gelezen in op de Rails.
De trein bestond uit een 2200 nog zonder demper, met een aantal coupe rijtuigen en een rijtuig AB 7521-7555 plus nog een stalen D, en in de winter de "Stoof".
Of er ooit een ovalen ramen rijtuig in mee heeft gereden weet ik niet meer.
Ook reden er nog doorgaande treinen, met 2x 2200 met Plan D (of bolkop) rijtuigen, meestal vrijdags.
Er waren ook nog militaire treinen, met een 2200, en blokkendoos rijtuigen. Een enkele keer heb ik achter de 2200 en eloc 1100 gezien, waarschijnlijk om minder te hoeven rangeren, maar misschien ook door tijd gebrek, in Alkmaar. Op de Ab rijtuigen na en de stoomverwarmingswagen heb ik op mijn baan zo'n trein compleet.
Ook na de elektrificatie, bleven er nog dieseltreinen rijden, de militaire trein met de blokkendoos rijtuigen of nog de 6400 (C12), en een spitstrein met een rode diesel III.
Mvg Ab Boezerooij
Gelogd
Ho-NS-tot nu, Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10475
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
«
Reactie #58 Gepost op:
27 April 2014, 21:37:23 »
Hoi Allemaal !
Wat een geweldig leuke en enthousiaste reacties allemaal
Tijd voor wat vorderingen met het prototype dan maar ...
... de nieuwe dakconstructie werkt perfect ! De plaatjes 0.3mm in de lengte rond een 12mm koperbuis gebogen, zodat globaal de dakronding er in komt. Daarna de eerste laag op de gordingen en spanten gelegd en met een streekje Bisonverdunner vast gezet. Wel even direct met de fohn droog/warm geblazen, zodat er geen overtollige verdunner achterblijft om 'gaten en kuilen' in het styreen achter te laten. Daarna de volgende laag er gewoon met Uhu Plast opgelijmd. Randjes nagelopen met Bison Verdunner.
... de bovenste laag steekt iets over de kwartronden en is op de langezijden aan de onderkant iets schuin geschuurd. Ook weer limen met Uhu Plast en nalopen met Bison Verdunner. De randjes kunnen nu, nat, weggeschuurd worden en...
... er blijven zo kleine naadjes over, dat ze makkelijk met een beetje Revell Email Basic primer dicht gezet kunnen worden.
... de waterbakken hebben de naadjes ook gedicht gekregen. De vulkleppen geplot en gemonteerd. Het deksel ligt al klaar, dat is uit 0.3mm geplot. Ook de 'niet-rangeren-driehoeken' uit 0.3mm geplot en op hun plaats gelijmd.
... de wagenkast kreeg de deuren, het compressorluik en de dakplaat.
... kijkje op het dak.
... en alvast een begin gemaakt met de bodem. De bovenlaag heeft ingegraveerde traanplaat op de hoeken naast daar waar de waterbakken komen.
... de onderste laag met de graveringen voor draaistelopleggingen, luchttank, apparaat- en accukasten
... en als je alle onderdeeltjes daar dan oplegd, lijkt het al verdacht veel op een stoomverwarmingswagen
Wordt vervolgd...
Grtzz,
Karst
Gelogd
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
«
Reactie #59 Gepost op:
27 April 2014, 22:09:20 »
Deze stoomverwarmingswagen heb ik altijd een ongelooflijk lelijk ding gevonden, dus zeker interessant.
Ik kijk even de spreekwoordelijke kat uit de boom, maar ik heb wel enige interesse in een resin-kit, vooropgesteld dat deze vrij compleet is (en ik dus geen Artitec C12c hoef te slopen). Maar mijn interesse moet je voorlopig niet tot die 35 exemplaren rekenen, om geen valse verwachtingen te scheppen.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
19
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen