Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frank 123
Vandaag om 11:57:19
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:59:37
NS 1700 transfers door Roelof R
Vandaag om 10:36:28
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
  

Auteur Topic: Modernisering dubbeldekkers VIRM  (gelezen 85892 keer)

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #45 Gepost op: 19 March 2014, 19:02:19 »
Ziet er inderdaad gelikter uit. De tijd zal het uitwijzen of het ook de realiteit wordt.  ::)

De intercity max kleurstelling is eigenlijk alweer achterhaald en niet meer zo futuristisch als dat het destijds leek. Ook al oogt de hedendaagse blauwe baan wat oubollig, de huidige kleurstelling vind ik nog steeds lekker fris. Zeker met de iets warmere gele tint die gebruikt is op de ICM's en DDZ.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5372
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #46 Gepost op: 19 March 2014, 20:54:11 »
zoals de versie van mitchell laat zien, kun je je afvragen waarom ze dat niet direct zo hebben gedaan.
ziet er toch veel gelikter uit.

Gr Jan

Zou het er ook zo gelikt uit als zo'n VIRM het station binnen komt rijden met zo'n hoog ei-vormig voorhoofd??? Bij de levering van DD-IRM was er een docu op tv met de ontwerpers, waarbij zij aangaven extra aandacht aan de kop hadden gegeven, omdat dat het beeldbepalende deel van een trein is. Aan de zijwanden valt niet zo gek veel te doen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #47 Gepost op: 19 March 2014, 21:29:40 »
Volgens mij was zo'n hoge kop vooral moeilijk te maken door de dubbelgekromde oppervlakken, of niet?
Met vriendelijke groeten, altijd.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #48 Gepost op: 19 March 2014, 23:36:07 »
Onder dat vlakke dak van de cabine zit volgens mij ook nog het eea aan apparatuur verstopt, mogelijk ook een reden van deze keuze.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #49 Gepost op: 19 March 2014, 23:40:39 »
Zuiniger maken hoeft niet perse met het uiterlijk, een andere motor erin, zuinigere airco, led verlichting...
Het is 20% wat ze willen, verlichting wat er nu in zit vreet al aardig wat stroom (T8 TL lampen van 40 watt per stuk) als je dat vervangt door een LED van 5 watt...

Hoop niet dat ze aan de buitenkant dingen gaan veranderen, want dan mag Rivarossi de mallen weer aanpakken voor het model  ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #50 Gepost op: 20 March 2014, 00:09:00 »
(T8 TL lampen van 40 watt per stuk) als je dat vervangt door een LED van 5 watt...
Dan krijg je veel minder licht.  ;)
De lichtopbrengst per watt van leds is nauwelijks meer dan van TL. Dus hoe ze daarmee 20% besparing willen bereiken is mij niet helemaal helder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #51 Gepost op: 20 March 2014, 07:18:25 »
Dat klopt!
Maar als ze T5 TLs gaan gebruiken dan ? Die zijn veel zuiniger en blijven tot hun einde heel fel, en geven meer lumen per watt.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #52 Gepost op: 20 March 2014, 12:10:02 »
.....en geven meer lumen per watt.
Heb je daar ook getallen bij?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #53 Gepost op: 20 March 2014, 12:16:30 »
Volgens mij zit VIRM vol met T5 buizen van 18 Watt en dan neemt het voorschakelapparaat ook nogwel wat energie op.
En of je minder licht krijgt met LED's  hangt natuurlijk af van het rendement van de LED's die je gebruikt, daar is laatste jaren een grote ontwikkeling in geweest en dat LED's evenveel gebruiken als TL's bij dezelfde lichtopbrengst kan ik me niet helemaal voorstellen.

Bij DDZ heeft men toch ook alle TL's vervangen door LED's, dus men heeft er al ervaring mee.

Ongetwijfeld zal het ook schelen in de onderhoudskosten, LED's zullen langer meegaan dan de Tl's, dus minder werk voor de storingsmonteurs.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #54 Gepost op: 20 March 2014, 12:26:33 »
....dat LED's evenveel gebruiken als TL's bij dezelfde lichtopbrengst kan ik me niet helemaal voorstellen.
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Er wordt regelmatig geclaimd dat led zuiniger is dan TL, en dat T5 zuiniger is dan T8. Maar als je dan op zoek gaat naar getallen, dan zijn die om te beginnen lastig te vinden. En als je ze al vindt, dan blijken de claims niet te kloppen.
Ik heb net op de site van een leverancier wat info gevonden over T5. Daar komt uit dat ze 90 lumen per watt leveren. Maar een T8 levert ook 90 lumen per watt. Dus waar zit dan het verschil?
In de bouwmarkt kijk ik wel eens naar led lampen. Daar staat de lichtopbrengst gewoon op de verpakking. Maar verder dan 53 lumen per watt heb ik nog niet gezien. Vandaar dat ik erg kritisch ben over die zuinigheidsclaims, want voor zover ik getallen heb gezien blijken die claims niet waar te zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #55 Gepost op: 20 March 2014, 12:42:10 »
Bij T8 gaat er gauw 20/30% verloren aan energie in de VSA/eVSA.
in het verleden had ik een aquarium met 2x 30watt T8 met starter, totaal verbruik was bijna 80watt, op mijn energiemeter.
Nu heb ik  2x 45 Watt T5 deze geeft op mijn meter net geen 90watt en duidelijk meer licht, ook het aantal lumen is hoger, wel is het zo dat een T8 in het begin best fel is maar na een paar weken is dat behoorlijk gezakt,  T5 heeft daar geen last van.

(V)irms hebben naar mijn weten T8, T5 zijn hele slanke buizen. T8 is dikker, Mat 64 stellen hebben T10/T12 buizen.

Maar of led verlichting echt onderhoud besparend is blijft de vraag, zie vaak zat verkeerslichten waarvan de helft van de LEDs niet werken of op half vermogen brandt...

http://www.tlbesparen.nl/FAQ
Hier kan je wat info vinden.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2014, 12:57:04 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #56 Gepost op: 20 March 2014, 14:27:35 »
Bij T8 gaat er gauw 20/30% verloren aan energie in de VSA/eVSA.
Hier gooi je een paar dingen op één hoop. Een EVSA verbruikt ongeveer de helft van een VSA. Dus VSA's vervangen door EVSA's zou al zo 10% schelen.

Citaat
http://www.tlbesparen.nl/FAQ
Hier kan je wat info vinden.
Die site had ik al gevonden, maar die geeft nauwelijks concrete getallen. Ik vond wel curieus dat ze ergens stellen dat een T5 buis minder lumen afgeeft dan een T8 buis. En dat zou komen omdat een T5 buis dunner en korter is. Lijkt me logisch. Maar wat ik interessanter vind, dat is het aantal lumen per watt, en dat vertellen ze daar niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #57 Gepost op: 20 March 2014, 14:29:44 »
Heren, zullen we weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp?

Eelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #58 Gepost op: 20 March 2014, 14:44:33 »
Volgens mij zitten we nog steeds op het oorspronkelijke onderwerp. Eén van de verbeterpunten bij de modernisering is het energiezuiniger maken van de verlichting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #59 Gepost op: 20 March 2014, 18:08:37 »
Dit is het normale onderwerp ;D
100% feiten is altijd ervaren en rekenen, wel weet ik in de Aquariumtechniek dat het meer licht voor minder geld is, daar It trouwens T5 high lite in zie ik.
http://www.home.zonnet.nl/rsetteur/tl5/tl5.htm

lees hier ervaringen en berekeningen.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2014, 18:14:00 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?