Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
Vandaag om 21:36:58
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:35:49
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
Vandaag om 21:34:12
NS 8800 in spoor 0 door Huup
Vandaag om 21:25:21
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 21:22:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
Vandaag om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië door Rob Ellerman
Vandaag om 21:06:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
Vandaag om 20:39:32
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
  

Auteur Topic: Modernisering dubbeldekkers VIRM  (gelezen 86909 keer)

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #15 Gepost op: 18 March 2014, 18:07:37 »
Dat wordt een soort tweede Beel... :-X
Met vriendelijke groeten, altijd.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4559
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #16 Gepost op: 18 March 2014, 18:22:16 »
Die blauwe banen onderlangs is inderdaad echt een drama.
A. Het is totaal niet in lijn met de lijnen van het treinstel.
B. Het past niet bij de jongere treinserie.
C. Het geeft een hangbuikzwijneffect.
D. Als NS dan een eenheid in zijn wagenpark wilt hebben dan moet je bijvoorbeeld ook de rondingen in de blauwe baan bij zowel VIRM, DDZ als ICR van de ICM overnemen, maar dat doet men ook niet.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2014, 20:54:23 door Daan! »

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #17 Gepost op: 18 March 2014, 19:27:00 »
Wat is er mis met het oudste type IRM ?
Die zijn juist het meest comfortabel van het irm materieel, zowel 2e klasse als 1e klasse, het extra tussenbak 2e/1e klasse is echt een drama, die stoelen zijn keihard en goedkoop stof en als je stoel wilt verstellen moet je aan zon hendeltje onder je stoel trekken, bij de oude 1e klasse zit dat in je leuning ingebouwd. En er zijn ook V-IRM stellen geleverd in 2008/2009 dus deze stellen moeten dus in 2020 ook aangepakt zijn? wel snel na 12 jaar alweer strippen.
Daarnaast kunnen we niet bezuinigen en treinen wat langer in oorspronkelijke staat laten rijden? dus een hele leven lang, alleen de verlichting en motoren verbouwen, eventueel een ander stofje op de stoelen.
Mensen doen tegenwoordig langer met hun huis interieur en auto, waarom niet bij treinen  ;D

Kijk maar bij de Plan V stellen, interieur is hetzelfde als 40 jaar terug alleen een ander kleur stofje erop, en de wanden zijn wat lichter gemaakt.
Scheelt bergen met geld!


tip : bewaar een compleet interieur van een drietje, zo kunnen we over 15/20 jaar een IRM 3tje weer terug in oorspronkelijke staat terugbrengen.
Alle andere V-IRMs hebben totaal ander interieur.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #18 Gepost op: 18 March 2014, 19:44:28 »
De stoelen in het oorspronkelijke IRM zitten echt niet fatsoenlijk, dat die eruit gaan vind ik zeker niet erg. Van Breda naar Zwolle had je in Tilburg al een houten kont...

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #19 Gepost op: 18 March 2014, 19:47:19 »


Begint dit nu al? Een V-IRM is wel even heel want anders dan een IRM. Dat is misschien niet even goed zichtbaar voor de reiziger. Maar geloof me, bij die verbouwing van IRM naar V-IRM hiel heel wat meer in dan alleen het verplaatsen van de stroomafnemers en het plaatsen van een extra tussenbak.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #20 Gepost op: 18 March 2014, 19:56:02 »
Maar de stoelen bleven dus staan en die zijn inmiddels wel versleten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #21 Gepost op: 18 March 2014, 19:56:46 »
Dat wordt een soort tweede Beel... :-X

Ik neem aan dat je dat in het licht van de vormgeving bedoelt?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #22 Gepost op: 18 March 2014, 20:02:02 »
B. Het past niet bij de jongere treinserie.
D. Als NS dan een eenheid in zijn wagenpark wilt hebben dan moet je bijvoorbeeld ook de rondingen in de blauwe baan bij zowel VIRM, DDZ als ICR overnemen, maar dat doet men ook niet.
B: De jongere serie zal  ook aangepakt worden, uiteindelijk.
D: Welke rondingen bij ICR of moet dat ICM zijn? De ronding hier lijkt me hetzelfde als bij DDZ.

En er zijn ook V-IRM stellen geleverd in 2008/2009 dus deze stellen moeten dus in 2020 ook aangepakt zijn? wel snel na 12 jaar alweer strippen.
Nee, dat zijn ze niet. In 2020 is het DD-IRM gedaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
virm
« Reactie #23 Gepost op: 18 March 2014, 20:11:50 »


Begint dit nu al? Een V-IRM is wel even heel want anders dan een IRM. Dat is misschien niet even goed zichtbaar voor de reiziger. Maar geloof me, bij die verbouwing van IRM naar V-IRM hiel heel wat meer in dan alleen het verplaatsen van de stroomafnemers en het plaatsen van een extra tussenbak.

Klopt. Motorisch is toen heel wat gedaan, terwijl het interieur ongemoeid is gelaten. Vandaar dat NS nu het interieur gaat vernieuwen. Hoog tijd, als je het mij vraagt. Qua comfort en reisgemak vind ik ICM en ICR beduidend beter. Bovendien is het een behoorlijk stomme zet geweest om de Vis-a-visopstelling op de bovenverdieping te plaatsen - reizigers met bagage gaan in de regel de paar treden naar beneden af, en niet de trap ophoog. En juist onderin is bedroevend weinig gelegenheid bagage te plaatsen.

En wel eens op de bovenverdieping een jas opgehangen? Heel handig, dat haakje op het schuin toelopende wandje.

Kortom, ik vind het slim dat NS de stellen gaat moderniseren. Ns beschikt dan weer over een bij elkaar horend, modern en comfortabel intercitypark.

Heußenstein : HO, DB 1957

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #24 Gepost op: 18 March 2014, 20:22:58 »
Aan de animatie te zien word het interieur gelijk aan de DDZ. Buiten dat dit erg fraai oogt en m.i.z. comfortabel zit is dit ook met het oog op onderhoud een goede zet. Minder verschillende onderdelen.

Maar ben het met bovenstaande reacties eens dat ze de blauwe band hetzelfde moeten houden.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #25 Gepost op: 18 March 2014, 20:26:25 »
Ik neem aan dat je dat in het licht van de vormgeving bedoelt?
Uiteraard. Ik neem niet aan dat de aandrijving vervangen wordt door een ongeschikte scheepsdiesel.  :P
Met vriendelijke groeten, altijd.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4559
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #26 Gepost op: 18 March 2014, 20:53:12 »
B: De jongere serie zal  ook aangepakt worden, uiteindelijk.
D: Welke rondingen bij ICR of moet dat ICM zijn? De ronding hier lijkt me hetzelfde als bij DDZ.
De VIRM-4 gaat denk ik pas aangepast worden 15 na instroom. Of ze moeten die stellen opnieuw bestickten.
D. Ja ik bedoel idd hetzelfde als bij ICM. Ik zal het even aanpassen.




Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3187
    • SpoorObjecten
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #27 Gepost op: 18 March 2014, 21:10:17 »
Het gat dicht maken op de plek waar de panto zit is opzich zo lelijk nog niet?


martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4536
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #28 Gepost op: 18 March 2014, 21:15:26 »
ziet er inderdaad wel goed uit
en als je die bult nou doortrekt tot de cabine?
dus een geheel
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #29 Gepost op: 18 March 2014, 21:23:44 »
IRM 2e Klasse interieur (skai/nepleer) oorspronkelijk (1995)


V-IRM 2e klasse (verlengde bakken en extra stellen rond 2002/3)



IRM 1e klasse (oudste versie) Oorspronkelijk (1995)

V-IRM (verlengde bak en extra stellenrond 2002/3)



Mijn ervaring is zowel 1e als 2e klasse, dat de oudste stellen het beste interieur hadden qua comfort en zachtheid.
De extra bakken die erbij zijn gekomen zijn van goedkoop plastic en goedkoop stof en erg hard.

Foto bronnen : via google.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?