BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eenerspoor op 17 maart 2014, 17:04:18
-
Beste mensen,
Op NOS teletekst staat vandaag een bericht dat NSR 418 dubbeldekstreinen gaat moderniseren. Er komt nieuw meubilair in en de stroomlijning wordt verbeterd. Er komt ook internet aan boord. Ze moeten 20% zuiniger worden in energieverbruik. De eerst treinen moeten in 2016 klaar zijn.
Over welke treinen gaat dit?
Mvg,
Henk
-
VIRM
http://www.nu.nl/binnenland/3727849/dubbeldekkers-ns-worden-moderner.html
-
Virm, van een ander type dubbeldekkers heeft de NS er lang niet zoveel.
Nieuwe banken voor die dingen was hard nodig. Vond ze altijd vrij oncomfortabel.
Ze gaan hetzelfde principe toepassen als bij de DDZ al gebeurd is dus.
-
,,stroomlijning wordt verbeterd"
Krijgen ze dan en nieuwe kopvorm ???
Zo als bij de DB de 425.....en aal die S-Bahntjes ;D
-
Nee ik denk dat er minder uitstekende dingen over de trein zodat se stroomlijn beter is net als bij ddz.
Zat afgelopen vrijdag en zo'n ddz en die zitten uitstekend.
Dus als die banken ook in virm komen is dat een goeie zaak.
Groet martijn.
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G510-0100 met Tapatalk
-
Welke uitstekende dingetjes?
Aan een VIRM zit nou niet echt veel wat uit steekt en wat je eraf kan halen.
DDZ banken zitten redelijk comfortabel als je er een niet al te lange afstand mee moet.
Een ritje Eindhoven - Delft vindt ik wat et veel van het goede. Krijg je naar mijn ervaring toch wel een blikken kont van.
Liever iets zachter zit meubilair (y)
-
Wat stroomlijn betreft zou je het gat van de koppeling wat meer kunnen dichtmaken, en de bult op het dak naar voren halen. Maar of dat wat uitmaakt?
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Misschien die lege "kuilen" waar stroomafnemers in hebben gezeten egaliseren ?
Wel jammer moet ik mijn eigen VIRM 6je weer aanpassen.
-
Ik hoop toch dat dit niet de werkelijkheid gaat worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Intercity_trein_NS_VIRM_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Intercity_trein_NS_VIRM_.jpg)
Nu lopen de blauwe banen mooi gelijk met de dakrand. Waarom dit nu willen aanpassen?
-
Misschien die lege "kuilen" waar stroomafnemers in hebben gezeten egaliseren ?
Wel jammer moet ik mijn eigen VIRM 6je weer aanpassen.
Als ik het goed gelezen heb worden alleen de oudste generatie VIRM's moderniseert. Dus misschien is het niet nodig.
Ik hoop inderdaad ook niet dat dat de definitieve kleurstelling wordt. Liever het oude schema of anders iets originelers.
Groeten Edwin.
-
Je kunt de pantografen eraf halen. ;D Scheelt ook weer.
-
Wat stroomlijn betreft zou je het gat van de koppeling wat meer kunnen dichtmaken, en de bult op het dak naar voren halen. Maar of dat wat uitmaakt?
Die bult op het dak achter de cabine is al een afneembaar ding, ik heb wel eens een VIRM zonder zien rijden en dan zit er gewoon een rechthoekig blok.
-
Als je een plaatje laat zien van de buitenkant dan ook van de binnenkant
(http://www.ns.nl/binaries/content/gallery/NS/images-over-ns/nieuwscentrum/virm-nieuw02.jpg)
van www.ns.nl
-
en de bult op het dak naar voren halen. Maar of dat wat uitmaakt?
Op Somda wordt gemeld dat dat inderdaad de bedoeling is.
Als ik het goed gelezen heb worden alleen de oudste generatie VIRM's moderniseert.
De andere series zullen erna volgen, die zijn dan ook wel 15 jaar in dienst.
-
De bult boven de cabine is een polyester kap die met een paar beugeltjes vast zit. Dus gewoon een langere kap er over.
-
Dat wordt een soort tweede Beel... :-X
-
Die blauwe banen onderlangs is inderdaad echt een drama.
A. Het is totaal niet in lijn met de lijnen van het treinstel.
B. Het past niet bij de jongere treinserie.
C. Het geeft een hangbuikzwijneffect.
D. Als NS dan een eenheid in zijn wagenpark wilt hebben dan moet je bijvoorbeeld ook de rondingen in de blauwe baan bij zowel VIRM, DDZ als ICR van de ICM overnemen, maar dat doet men ook niet.
-
Wat is er mis met het oudste type IRM ?
Die zijn juist het meest comfortabel van het irm materieel, zowel 2e klasse als 1e klasse, het extra tussenbak 2e/1e klasse is echt een drama, die stoelen zijn keihard en goedkoop stof en als je stoel wilt verstellen moet je aan zon hendeltje onder je stoel trekken, bij de oude 1e klasse zit dat in je leuning ingebouwd. En er zijn ook V-IRM stellen geleverd in 2008/2009 dus deze stellen moeten dus in 2020 ook aangepakt zijn? wel snel na 12 jaar alweer strippen.
Daarnaast kunnen we niet bezuinigen en treinen wat langer in oorspronkelijke staat laten rijden? dus een hele leven lang, alleen de verlichting en motoren verbouwen, eventueel een ander stofje op de stoelen.
Mensen doen tegenwoordig langer met hun huis interieur en auto, waarom niet bij treinen ;D
Kijk maar bij de Plan V stellen, interieur is hetzelfde als 40 jaar terug alleen een ander kleur stofje erop, en de wanden zijn wat lichter gemaakt.
Scheelt bergen met geld!
tip : bewaar een compleet interieur van een drietje, zo kunnen we over 15/20 jaar een IRM 3tje weer terug in oorspronkelijke staat terugbrengen.
Alle andere V-IRMs hebben totaal ander interieur.
-
De stoelen in het oorspronkelijke IRM zitten echt niet fatsoenlijk, dat die eruit gaan vind ik zeker niet erg. Van Breda naar Zwolle had je in Tilburg al een houten kont...
-
(http://tip : bewaar een compleet interieur van een drietje, zo kunnen we over 15/20 jaar een IRM 3tje weer terug in oorspronkelijke staat terugbrengen.
Alle andere V-IRMs hebben totaal ander interieur.)
Begint dit nu al? Een V-IRM is wel even heel want anders dan een IRM. Dat is misschien niet even goed zichtbaar voor de reiziger. Maar geloof me, bij die verbouwing van IRM naar V-IRM hiel heel wat meer in dan alleen het verplaatsen van de stroomafnemers en het plaatsen van een extra tussenbak.
-
Maar de stoelen bleven dus staan en die zijn inmiddels wel versleten.
-
Dat wordt een soort tweede Beel... :-X
Ik neem aan dat je dat in het licht van de vormgeving bedoelt?
-
B. Het past niet bij de jongere treinserie.
D. Als NS dan een eenheid in zijn wagenpark wilt hebben dan moet je bijvoorbeeld ook de rondingen in de blauwe baan bij zowel VIRM, DDZ als ICR overnemen, maar dat doet men ook niet.
B: De jongere serie zal ook aangepakt worden, uiteindelijk.
D: Welke rondingen bij ICR of moet dat ICM zijn? De ronding hier lijkt me hetzelfde als bij DDZ.
En er zijn ook V-IRM stellen geleverd in 2008/2009 dus deze stellen moeten dus in 2020 ook aangepakt zijn? wel snel na 12 jaar alweer strippen.
Nee, dat zijn ze niet. In 2020 is het DD-IRM gedaan.
-
(http://tip : bewaar een compleet interieur van een drietje, zo kunnen we over 15/20 jaar een IRM 3tje weer terug in oorspronkelijke staat terugbrengen.
Alle andere V-IRMs hebben totaal ander interieur.)
Begint dit nu al? Een V-IRM is wel even heel want anders dan een IRM. Dat is misschien niet even goed zichtbaar voor de reiziger. Maar geloof me, bij die verbouwing van IRM naar V-IRM hiel heel wat meer in dan alleen het verplaatsen van de stroomafnemers en het plaatsen van een extra tussenbak.
Klopt. Motorisch is toen heel wat gedaan, terwijl het interieur ongemoeid is gelaten. Vandaar dat NS nu het interieur gaat vernieuwen. Hoog tijd, als je het mij vraagt. Qua comfort en reisgemak vind ik ICM en ICR beduidend beter. Bovendien is het een behoorlijk stomme zet geweest om de Vis-a-visopstelling op de bovenverdieping te plaatsen - reizigers met bagage gaan in de regel de paar treden naar beneden af, en niet de trap ophoog. En juist onderin is bedroevend weinig gelegenheid bagage te plaatsen.
En wel eens op de bovenverdieping een jas opgehangen? Heel handig, dat haakje op het schuin toelopende wandje.
Kortom, ik vind het slim dat NS de stellen gaat moderniseren. Ns beschikt dan weer over een bij elkaar horend, modern en comfortabel intercitypark.
-
Aan de animatie te zien word het interieur gelijk aan de DDZ. Buiten dat dit erg fraai oogt en m.i.z. comfortabel zit is dit ook met het oog op onderhoud een goede zet. Minder verschillende onderdelen.
Maar ben het met bovenstaande reacties eens dat ze de blauwe band hetzelfde moeten houden.
-
Ik neem aan dat je dat in het licht van de vormgeving bedoelt?
Uiteraard. Ik neem niet aan dat de aandrijving vervangen wordt door een ongeschikte scheepsdiesel. :P
-
B: De jongere serie zal ook aangepakt worden, uiteindelijk.
D: Welke rondingen bij ICR of moet dat ICM zijn? De ronding hier lijkt me hetzelfde als bij DDZ.
De VIRM-4 gaat denk ik pas aangepast worden 15 na instroom. Of ze moeten die stellen opnieuw bestickten.
D. Ja ik bedoel idd hetzelfde als bij ICM. Ik zal het even aanpassen.
-
Het gat dicht maken op de plek waar de panto zit is opzich zo lelijk nog niet?
(http://i.imgur.com/RWMQHtl.jpg)
-
ziet er inderdaad wel goed uit
en als je die bult nou doortrekt tot de cabine?
dus een geheel
-
IRM 2e Klasse interieur (skai/nepleer) oorspronkelijk (1995)
(http://ricohallo22.webklik.nl/user_files/2012_01/351207/photos/60a63fd8c71751f94cb85e19b93fe5a6.jpg)
V-IRM 2e klasse (verlengde bakken en extra stellen rond 2002/3)
(http://ricohallo22.webklik.nl/user_files/2012_01/351207/photos/edda19799ce3ea315319ff8886a0aeea.jpg)
IRM 1e klasse (oudste versie) Oorspronkelijk (1995)
(http://ricohallo22.webklik.nl/user_files/2012_01/351207/photos/7f66e943df2909a68c56d27a30e13e3f.jpg)
V-IRM (verlengde bak en extra stellenrond 2002/3)
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/Interieur_IRM_1e_klas.jpg)
Mijn ervaring is zowel 1e als 2e klasse, dat de oudste stellen het beste interieur hadden qua comfort en zachtheid.
De extra bakken die erbij zijn gekomen zijn van goedkoop plastic en goedkoop stof en erg hard.
Foto bronnen : via google.
-
Maar die kussens zijn in 20 jaar tijd dus wel erg zacht geworden. :)
Voor het echte comfort moet je trouwens in de (gerenoveerde) Koplopers en ICRm zijn. Was altijd al zo.
-
DDZ vind ik anders ook zeker niet slecht qua comfort.
Bij dit Fyra VIRM ontwerp is die bult doorgetrokken tot aan de kop:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8706223287_d18ac9831e_o_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8706223287_d18ac9831e_o_1.jpg)
(Link naar het origineel en groter exemplaar: https://flic.kr/p/egkES4 )
-
gaaf (y)
en ziet er goed uit zo.
-
Wat is er mis met het oudste type IRM ?
Die zijn juist het meest comfortabel van het irm materieel, zowel 2e klasse als 1e klasse, het extra tussenbak 2e/1e klasse is echt een drama, die stoelen zijn keihard en goedkoop stof en als je stoel wilt verstellen moet je aan zon hendeltje onder je stoel trekken, bij de oude 1e klasse zit dat in je leuning ingebouwd. En er zijn ook V-IRM stellen geleverd in 2008/2009 dus deze stellen moeten dus in 2020 ook aangepakt zijn? wel snel na 12 jaar alweer strippen.
Daarnaast kunnen we niet bezuinigen en treinen wat langer in oorspronkelijke staat laten rijden? dus een hele leven lang, alleen de verlichting en motoren verbouwen, eventueel een ander stofje op de stoelen.
Mensen doen tegenwoordig langer met hun huis interieur en auto, waarom niet bij treinen ;D
Kijk maar bij de Plan V stellen, interieur is hetzelfde als 40 jaar terug alleen een ander kleur stofje erop, en de wanden zijn wat lichter gemaakt.
Scheelt bergen met geld!
tip : bewaar een compleet interieur van een drietje, zo kunnen we over 15/20 jaar een IRM 3tje weer terug in oorspronkelijke staat terugbrengen.
Alle andere V-IRMs hebben totaal ander interieur.
Je vergeet dat het opknappen van die Plan V's in een héél andere tijd gebeurde, een tijd waarin het uurloon nog niet zo hoog was als nu en men graag mensen aan het werk hield.
Inmiddels is het goedkoper om gewoon een nieuwe bank te plaatsen, ipv de oude uit te nemen, naar een afdeling te sturen, daar opnieuw te bekleden en door een andere montage afdeling weer te laten plaatsen...
Daarnaast is het oude interieur VIRM gewoon versleten en zal de storingsdienst van Nedtrain steeds vaker interieur delen moeten vervangen bij controles, en dat is in verhouding dan duurder dan gewoon de hele zaak in één keer goed aanpakken..
Trouwens, ook in het verleden deed men wel degelijk aan zulk grote gedaanteverwisselingen, neem als voorbeeld maar eens de modernisering van de DE2'en, ze kregen een compleet ander uiterlijk en volledig nieuw interieur... ;)
-
Dat is waar ja :D net als bij de DH1/2 (Wadlopers)
Maar de Plan Vtjes werden rond 1995 gerenoveerd (ander kleur interieur) bedoel je die renovatie? qua kosten denk ik dat het gelijk waren, als ik de inflatie erbij pak.
Maar qua slijtage, heb meer zo van we gaan een stapje terug in de tijd daar is niks mis mee, ik zie tegenwoordig ook vaak zat mensen met interieur uit 1990 nog in hun huis, 10 jaar terug keek je daar :-X naar en was het gierigheid, nu is het meer normaal omdat we goede tijden hebben gehad en nu we weer komende decennia wat simpeler gaan leven (y)
Ik heb niks te klagen over de IRM ook het DDM1/2 vond ik het niet nodig om het compleet te strippen, maarja als er een bank compleet gesloopt is en dan vervangen moet worden is duurder helaas.
Dat dit alweer 20 jaartjes achter ons ligt... zie nog voor me dat het op het NOS nieuws was nieuwe moderne intercity's op de rails met koer bestemmingen in de trein (naast het WC bordje LED lichtkrant) was iets nieuws toen.
(http://arnoverhagen.fotostop.be/Foto's/Roosendaal/Pass/irm1.jpg)
Bron : arnoverhagen.fotostop.be
-
Je vergeet dat het opknappen van die Plan V's in een héél andere tijd gebeurde, een tijd waarin het uurloon nog niet zo hoog was als nu en men graag mensen aan het werk hield.
Tijdens de laatste langdurige periode van hoogconjunctuur eigenlijk. Ik denk dat het momenteel relatief goedkoper is om stoelen te laten bekleden dan toen.
Het gaat er maar net om wat de bedoeling was. Bij plan V ging het alleen maar om een beperkte levensduurverlenging. Die stoelen zijn ook vrijwel onverwoestbaar. Met nieuw schuim en nieuwe bekleding waren ze weer als nieuw. Bij plan T wilden met tevens meer zitplaatsen en dus kregen die stellen wel een compleet nieuw interieur (benen in de nek).
De stoelen van (V)IRM zijn allesbehalve onverwoestbaar en de stellen moeten nog een jaar of 20 mee.
-
Toch vond ik de kleurstelling die men een aantal jaren geleden voor ogen had, een heel stuk fraaier dan wat men nu van Plan is met V-IRM.
Ooit stonden er tekeningen van die kleurstelling in Railmagazine. Ik heb toen een foto van een DD-IRM bewerkt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IRM_nieuw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IRM_nieuw.jpg)
Nu de contrastvlakken op de neus niet meer verplicht zijn, is het een ideaal moment om dit kleurenschema toe te passen. Oogt m.i. modern en tijdloos. In tegenstelling tot het jaren'90 gevoel wat ik bij DDZ en straks ook bij V-IRM krijg :-(
Jeroen
-
Dat een contrastvlak niet verplicht is, maakt het niet minder verstandig om treinen goed zichtbaar te laten zijn voor bijvoorbeeld overwegen ed.
Het is dan wel geen regekfeving meer, maar doet geen afbreuk aan een stukje eigen verantwoording.
Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
-
Afgezien van contrast, het oogt wel heel somber, bijna terug in de tijd naar het berlijns-blauw of de IC+ rijtuigen...
-
Dat een contrastvlak niet verplicht is, maakt het niet minder verstandig om treinen goed zichtbaar te laten zijn voor bijvoorbeeld overwegen ed.
Het is dan wel geen regekfeving meer, maar doet geen afbreuk aan een stukje eigen verantwoording.
Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Daar zijn de frontseinen voor uitgevonden. Bovendien rijden in het buitenland zat voorbeelden rond van donkere neuzen. Als het contrastvlak daarwerkelijk bij had gedragen aan het vergroten van de veiligheid, dan had deze regel echt nog wel bestaan....
Afgezien van contrast, het oogt wel heel somber, bijna terug in de tijd naar het berlijns-blauw of de IC+ rijtuigen...
Die blauwe baan die steeds naar het bendendek knikt en bij het einde van de bak weer naar het balkon, dat oogt wel modern?
Ik heb het toentertijd bij DDZ ook al eens aangehaald, maar het blijven mi. hele goede voorbeelden van terug in de tijd in de jaren '90 bij de NMBS en DB:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_464.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_464.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_304.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_304.jpg)
Ik denk dat men het IRM een veel beter uiterlijk geeft als dat concept van er moet om de ramen een blauwe band zitten, eens losgelaten wordt. En laat anders vooral het exterieur zoals het nu is.
Jeroen
-
Hear, hear (y)
-
verbeterde versie:
(http://i.imgur.com/xBDHaTo.jpg)
-
(y)
Gr. Edwin
-
(y) nice
-
zoals de versie van mitchell laat zien, kun je je afvragen waarom ze dat niet direct zo hebben gedaan.
ziet er toch veel gelikter uit.
Gr Jan
-
Ziet er inderdaad gelikter uit. De tijd zal het uitwijzen of het ook de realiteit wordt. ::)
De intercity max kleurstelling is eigenlijk alweer achterhaald en niet meer zo futuristisch als dat het destijds leek. Ook al oogt de hedendaagse blauwe baan wat oubollig, de huidige kleurstelling vind ik nog steeds lekker fris. Zeker met de iets warmere gele tint die gebruikt is op de ICM's en DDZ.
-
zoals de versie van mitchell laat zien, kun je je afvragen waarom ze dat niet direct zo hebben gedaan.
ziet er toch veel gelikter uit.
Gr Jan
Zou het er ook zo gelikt uit als zo'n VIRM het station binnen komt rijden met zo'n hoog ei-vormig voorhoofd??? Bij de levering van DD-IRM was er een docu op tv met de ontwerpers, waarbij zij aangaven extra aandacht aan de kop hadden gegeven, omdat dat het beeldbepalende deel van een trein is. Aan de zijwanden valt niet zo gek veel te doen.
Jeroen
-
Volgens mij was zo'n hoge kop vooral moeilijk te maken door de dubbelgekromde oppervlakken, of niet?
-
Onder dat vlakke dak van de cabine zit volgens mij ook nog het eea aan apparatuur verstopt, mogelijk ook een reden van deze keuze.
-
Zuiniger maken hoeft niet perse met het uiterlijk, een andere motor erin, zuinigere airco, led verlichting...
Het is 20% wat ze willen, verlichting wat er nu in zit vreet al aardig wat stroom (T8 TL lampen van 40 watt per stuk) als je dat vervangt door een LED van 5 watt...
Hoop niet dat ze aan de buitenkant dingen gaan veranderen, want dan mag Rivarossi de mallen weer aanpakken voor het model ;D
-
(T8 TL lampen van 40 watt per stuk) als je dat vervangt door een LED van 5 watt...
Dan krijg je veel minder licht. ;)
De lichtopbrengst per watt van leds is nauwelijks meer dan van TL. Dus hoe ze daarmee 20% besparing willen bereiken is mij niet helemaal helder.
-
Dat klopt!
Maar als ze T5 TLs gaan gebruiken dan ? Die zijn veel zuiniger en blijven tot hun einde heel fel, en geven meer lumen per watt.
-
.....en geven meer lumen per watt.
Heb je daar ook getallen bij?
-
Volgens mij zit VIRM vol met T5 buizen van 18 Watt en dan neemt het voorschakelapparaat ook nogwel wat energie op.
En of je minder licht krijgt met LED's hangt natuurlijk af van het rendement van de LED's die je gebruikt, daar is laatste jaren een grote ontwikkeling in geweest en dat LED's evenveel gebruiken als TL's bij dezelfde lichtopbrengst kan ik me niet helemaal voorstellen.
Bij DDZ heeft men toch ook alle TL's vervangen door LED's, dus men heeft er al ervaring mee.
Ongetwijfeld zal het ook schelen in de onderhoudskosten, LED's zullen langer meegaan dan de Tl's, dus minder werk voor de storingsmonteurs.
-
....dat LED's evenveel gebruiken als TL's bij dezelfde lichtopbrengst kan ik me niet helemaal voorstellen.
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Er wordt regelmatig geclaimd dat led zuiniger is dan TL, en dat T5 zuiniger is dan T8. Maar als je dan op zoek gaat naar getallen, dan zijn die om te beginnen lastig te vinden. En als je ze al vindt, dan blijken de claims niet te kloppen.
Ik heb net op de site van een leverancier wat info gevonden over T5. Daar komt uit dat ze 90 lumen per watt leveren. Maar een T8 levert ook 90 lumen per watt. Dus waar zit dan het verschil?
In de bouwmarkt kijk ik wel eens naar led lampen. Daar staat de lichtopbrengst gewoon op de verpakking. Maar verder dan 53 lumen per watt heb ik nog niet gezien. Vandaar dat ik erg kritisch ben over die zuinigheidsclaims, want voor zover ik getallen heb gezien blijken die claims niet waar te zijn.
-
Bij T8 gaat er gauw 20/30% verloren aan energie in de VSA/eVSA.
in het verleden had ik een aquarium met 2x 30watt T8 met starter, totaal verbruik was bijna 80watt, op mijn energiemeter.
Nu heb ik 2x 45 Watt T5 deze geeft op mijn meter net geen 90watt en duidelijk meer licht, ook het aantal lumen is hoger, wel is het zo dat een T8 in het begin best fel is maar na een paar weken is dat behoorlijk gezakt, T5 heeft daar geen last van.
(V)irms hebben naar mijn weten T8, T5 zijn hele slanke buizen. T8 is dikker, Mat 64 stellen hebben T10/T12 buizen.
Maar of led verlichting echt onderhoud besparend is blijft de vraag, zie vaak zat verkeerslichten waarvan de helft van de LEDs niet werken of op half vermogen brandt...
http://www.tlbesparen.nl/FAQ
Hier kan je wat info vinden.
-
Bij T8 gaat er gauw 20/30% verloren aan energie in de VSA/eVSA.
Hier gooi je een paar dingen op één hoop. Een EVSA verbruikt ongeveer de helft van een VSA. Dus VSA's vervangen door EVSA's zou al zo 10% schelen.
http://www.tlbesparen.nl/FAQ
Hier kan je wat info vinden.
Die site had ik al gevonden, maar die geeft nauwelijks concrete getallen. Ik vond wel curieus dat ze ergens stellen dat een T5 buis minder lumen afgeeft dan een T8 buis. En dat zou komen omdat een T5 buis dunner en korter is. Lijkt me logisch. Maar wat ik interessanter vind, dat is het aantal lumen per watt, en dat vertellen ze daar niet.
-
Heren, zullen we weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp?
Eelco
-
Volgens mij zitten we nog steeds op het oorspronkelijke onderwerp. Eén van de verbeterpunten bij de modernisering is het energiezuiniger maken van de verlichting.
-
Dit is het normale onderwerp ;D
100% feiten is altijd ervaren en rekenen, wel weet ik in de Aquariumtechniek dat het meer licht voor minder geld is, daar It trouwens T5 high lite in zie ik.
http://www.home.zonnet.nl/rsetteur/tl5/tl5.htm
lees hier ervaringen en berekeningen.
-
DDZ vind ik anders ook zeker niet slecht qua comfort.
Bij dit Fyra VIRM ontwerp is die bult doorgetrokken tot aan de kop:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8706223287_d18ac9831e_o_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8706223287_d18ac9831e_o_1.jpg)
(Link naar het origineel en groter exemplaar: https://flic.kr/p/egkES4 )
Mooi! Een plaatje van een kleurenschema dat zeker niet misstaat!
En nu zoek ik nog zo'n afbeelding van nu rijdende FYRA-wagons.
Heb een spuitprojektje in gedachten... :-X
-
Zo'n FYRA V-IRM zou ik idd wel eens zo gespoten willen zien, al was het maar als model.
Zou er haast een HSL trajectstuk diorama voor bouwen ...... ;) ;D
Mvg, Michel
-
Via Facebook (https://www.facebook.com/Pijplines/photos/a.292364760784182.70047.204700436217282/931316546888997/?type=1&theater):
(http://i.imgur.com/0YmbVlq.jpg)
-
Productie bij Rivarossi al gestart?
-
De rest van dit topic ook weer even doorgelezen.
Het verschil tussen de huidige kop met een plateautje boven de cabine en de het 3D plaatje van Mitchell met doorgetrokken dak, deed mij gelijk denken aan het dak van de eerste generatie TGV (PSE?) en de latere (Reséau?).
Nog even los van het feit dat het plateautje voor de nodige antennes nodig is, oogt het doorgetrokken dak best wel strak!
-
Hoi,
Oud topic :-)
Is er eigenlijk al meer bekend over de modernisering?
Ben toch wel benieuwd!
-
NS heeft aangekondigd "niet noodzakelijk onderhoud" aan treinen uit te stellen.
Het zou me niets verbazen als daarmee ook de modernisering van het VIRM wordt bedoeld.
groeten Simon
-
Wat ik bij ons in de wandelgangen begrijp is dat de modernisering inderdaad wordt uitgesteld.
-
He, wat jammer :-[
Bedankt voor de info!
Zullen we dus nog een tijdje moeten wachten en hopen op een gestroomlijnde versie 8)
(http://i.imgur.com/xBDHaTo.jpg)
-
Wat ik bij ons in de wandelgangen begrijp is dat de modernisering inderdaad wordt uitgesteld.
Klopt. Tot september 2016 werd er van de week gezegd op het werk. Dit om de treinen zoveel mogelijk op sterkte te laten rijden. Maar nu doet zich weer een ander fenomeen voor (NS doet het nooit goed) De 94xx en 86xx zijn niet meer van deze tijd, wordt er gezegd..... ::) ???
-
hoe staat het dan met proefstam?
is die al bijna klaar?
-
Dat ze niet meer van deze tijd zijn, onderkent NS impliciet door de stellen te willen moderniseren.
Dat NS nu niet moderniseert, is een voorzienbaar en rechtstreeks gevolg van alle heisa rondom het zitplaatsentekort.
Zelf lijkt het me aannemelijk dat de modernisering wordt uitgesteld, tot het moment dat DDZ niet meer nodig is voor de sprinterseries.
-
Misschien dan toch maar Mat'64 nog langer in dienst houden zodat de niet meer van deze tijd zijnde VIRM's aan de kant kunnen worden gezet ;D ;D ;D
-
Zitplaatsen, ramen, toiletten, klimaatbeheersing, OBIS, WiFi, ik zou niet weten waarom ze niet van deze tijd zijn? ??? Het enige wat er niet aan deugt zijn de rijeigenschappen, maar die veranderen toch niet, revisie of niet.
-
Het zinnetje 'is niet meer van deze tijd' is voornamelijk iets wat managers of andere hoge piefen in een bedrijf zeggen. De consument kan het niet schelen dat de interieur kleurtjes uit de mode zijn. die willen gewoon van A naar B zonder gedonder. Ik moest ook verhuizen omdat het flatgebouw waar ik woonde niet meer 'van deze tijd' was. Dan zou je denken dat ik zelf nog emmertjes water moest halen op klompen en kolen moest scheppen om 's winters niet te bevriezen. Maar het was een flat met centrale verwarming en alles geïsoleerd en zo. Nee hoor, plat met die handel want 8 jaar op een wachtlijst om een flat te huren in Amsterdam is nog niet lang genoeg. Niet van deze tijd... (ja, ik ben een beetje frusty maar woon lekker ergens anders nu :P @#$% managers)
Wie bepaalt dat iets niet meer van deze tijd is? Zat laatst nog in zo'n 'ouderwetsch' ding. Je drukt op een knopje, deur gaat open, je stapt in en zoekt een stoel op die redelijk schoon is en niet naar urine stinkt en wacht tot je op de plaats van bestemming bent. Werkte prima naar mijn mening. Lekker laten rijden zo en pas met miljoenen gaan smijten voor nieuwe interieur kleurtjes en zo als de reizigers geen prijsverhogingen meer voor hun snufferd krijgen :P . Vroeger was de directeur van de spoorwegen zelf ook een spoorman en op zijn minst technisch onderlegd zodat deze wist hoe je een trein moet laten rijden. Nu komt er een manager te zitten die voorheen (bij wijze van spreken) baas was van een kaasveiling of leider was van een vogelverschrikker vakbond, en die gaat wel even beslissen wat er moet gebeuren.
Hmm, misschien ben ik wat kribbig na een dag opruimen en schoonmaken, ik ga maar even lekker slapen :P
Prettige jaarwisseling en groeten en zo!
Robert
-
Zitplaatsen, ramen, toiletten, klimaatbeheersing, OBIS, WiFi, ik zou niet weten waarom ze niet van deze tijd zijn? ??? Het enige wat er niet aan deugt zijn de rijeigenschappen, maar die veranderen toch niet, revisie of niet.
Niks mis mee, met de rijeigenschappen. Zijn misschien wat traag met optrekken, maar dat is icm ook. Zeker met nat weer slippen beide heerlijk door met optrekken ;D
-
Het zinnetje 'is niet meer van deze tijd' is voornamelijk iets wat managers of andere hoge piefen in een bedrijf zeggen.
Nee hoor, was gewoon een reiziger die dat even vermelde. Zal vast een liefhebber zijn geweest van die ouwe mat'64 meuk ;D
-
Ik vind VIRM inderdaad niet meer van deze tijd. De plastic zittingen doen wat armoedig aan, het interieur van de trein is vaak beklad (kennelijk lukt het niet de bekladding te verwijderen), het is lastig bagage mee te nemen of zelfs maar een jas op te hangen.
Last but not least: welke druif heeft die bakindeling bedacht? Ik vind (als reiziger) al die AB-bakken nogal onpraktisch.
-
Wil je wat doen tegen bekladden van treinen (en alle andere dingen waar graffiti op te zien is), dan moet je Singapore stijl straffen invoeren, en zo gek zijn ze niet in Den Haag.
Waarschijnlijk is de reden van dit verbouw plan die maffe lift schacht die nu loze ruimte is, dan kunnen er nog een paar stoelen extra in...
-
Die liftschacht kan er niet zomaar uit. Is een dragend deel van de constructie.
En de rijeigenschappen zijn beroerd. Ze schommel en dansen te veel. Het beste kan je in een ICMm (koploper) zitten of DDZ die schommelen niet zo als V-IRM
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Nee hoor, was gewoon een reiziger die dat even vermelde. Zal vast een liefhebber zijn geweest van die ouwe mat'64 meuk ;D
En anders zijn het wel die geitenwollen figuren van die zgn reizigersverenigingen. :-X
Die zijn er ook een ster in om lekker ongefundeerde opmerkingen de wereld in te sturen.
Zeker met nat weer slippen beide heerlijk door met optrekken ;D
Heerlijk geluid toch ;D Herken je gelijk de kunde van de machinist aan hoe die daar mee om gaat. ;)
Ik vind VIRM inderdaad niet meer van deze tijd. De plastic zittingen doen wat armoedig aan, het interieur van de trein is vaak beklad (kennelijk lukt het niet de bekladding te verwijderen), het is lastig bagage mee te nemen of zelfs maar een jas op te hangen.
Bekladding voorkom je toch niet. Hoe nieuw het materieel is de vandalen weten het binnen no time te bekladden met hun "kunst".
Bagage ligt er maar aan welke versie je hebt.
Met de vis-a-vis opstelling heb je ertussen nog ruimte voor bagage.
In de coach opstelling is het inderdaad drama.
Maar dit is niet VIRM eigen. Dat heeft elk materieel.
Koplopers naar Schiphol blinken nou ook niet echt uit qua bagagecapaciteit.
Weet niet waar jij problemen hebt met je jas ophangen?
Zitten toch bij elke stoel haakjes.
Ik heb er in ieder geval nooit een probleem mee.
Last but not least: welke druif heeft die bakindeling bedacht? Ik vind (als reiziger) al die AB-bakken nogal onpraktisch.
Komt volgens mij gedeeltelijk door de oorsprong van de stellen. Bij de 3-delige stellen was het een beetje overdone om 1 complete bak als A bak uit te voeren. Daarom gedeeld AB. Net als bij de drietjes ICM.
Trouwens je weet toch dat je best door de 1ste klas mag lopen om de 2de klas te bereiken ;D
Dus waarom vindt je het onpraktisch?
-
Zat er in (een deel van) die dingen niet ook ruimte voor een 25kV installatie? Als ze die er dan gelijk bij indoen, en de beveiliging, is er ook extra materieel aanwezig voor Amsterdam-Breda over de HSL mocht dat ooit nodig zijn.
Of voor Gorinchem-Elst over de Betuweroute, waar onlangs ook met een ICE is getest. Na elektrificatie van de Maaslijn heb je dan een alternatief Amsterdam-Utrecht-Nijmegen-Maastricht zonder kopmaken in Arnhem.
-
@ Eric,
Op de bovenlaag hangt het haakje voor de jas op het schuine stuk. De gevolgen laten zich raden als je daar een jas ophangt en wilt gaan zitten.
(https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/12197_930514520369905_7280169171193823960_n.jpg?oh=1d15b3744780baf02793e42b31c0d7cd&oe=5706B00A)
Zelf heb ik de indruk dat de bekladding te maken heeft met het gebruikte materieel / in andere materieeltypes is het gemakkelijker te verwijderen? Kan mijn verbeelding zijn.
In koplopers zijn redelijke bagagerekken boven de zitplaatsen. In VIRM kun je door de opening hooguit een kleine tas kwijt. Inderdaad kun je bij de bakken met vis-a-vis-opstelling de tassen tussen de stoel kwijt - maar wie weet (buiten de hobbyisten) dat bij VIRM de vis-a-vis-opstellingen in de regel op de bovenlaag te vinden zijn?
Over de bakindeling: onpraktisch, wat als je verkeerd op het perron staat dien je eerst door de 1e klas heen te lopen, om soms uit te komen in een klein hokje waarin de zitplaatsen 2e klas zich bevinden. Bij andere materieeltypes speelt dit probleem niet doordat twee AB-bakken niet met de A-kanten aan elkaar zijn gekoppeld. Bovendien vraag ik me af of de gemiddelde reiziger weet dat VIRM alleen met AB-bakken werkt - vaak zie ik reizigers het op een rennen zetten als ze zo'n gedeelte 1e klas voor hun neus tot stilstand zien komen.
-
Ok, haakjes boven is wat onpraktisch.
Zit altijd beneden ;D Mede vanwege het schommelgevoel boven.
Vis-a-vis is ook gewoon beneden te vinden hoor. Zeker in de oudere stellen waar veel meer vis-a-vis gewerkt werd. Zowel boven als beneden.
Nou ook in ICM wil ik mijn koffer toch echt niet in het bagage rek boven je hoofd proppen. Kost je de nodige paracetamol voor je op je bestemming bent. Ook daar kan je niet veel meer kwijt dan een kleine trolley of rugzak.
Ga je met je koffer naar Schiphol in ICM (wat bij ons vandaan standaard is) dan zit je nog steeds te kl....n met je koffer.
Dat je in VIRM alleen wat klein spul boven je hoofd kunt proppen is een feit.
@ Eric,
Over de bakindeling: onpraktisch, wat als je verkeerd op het perron staat dien je eerst door de 1e klas heen te lopen, om soms uit te komen in een klein hokje waarin de zitplaatsen 2e klas zich bevinden. Bij andere materieeltypes speelt dit probleem niet doordat twee AB-bakken niet met de A-kanten aan elkaar zijn gekoppeld. Bovendien vraag ik me af of de gemiddelde reiziger weet dat VIRM alleen met AB-bakken werkt - vaak zie ik reizigers het op een rennen zetten als ze zo'n gedeelte 1e klas voor hun neus tot stilstand zien komen.
Nou reis ik dagelijks met VIRM naar mijn werk maar de meeste bakken zijn toch echt B bakken.
En het rennen van reizigers, tsja.....wat zullen we daar op zeggen.
Liever met zijn allen voor 1 deur gaan proppen (en het liefst geen ruimte laten voor uitstappers) om daarna een soort survival of the fittest uit te voeren om maar als eerste binnen te zijn en een stoel te veroveren.
Verrassend genoeg lukt dat meestal beter om via de eerste klas in te stappen en die paar meter extra te lopen naar de tweede klas.
Daar is het meestal veel eerder leeg 8)
-
Simon bedoelt natuurlijk dat er geen A-bakken zijn, maar alleen AB-bakken icm B-bakken.
-
Verrassend genoeg lukt dat meestal beter om via de eerste klas in te stappen en die paar meter extra te lopen naar de tweede klas.
Daar is het meestal veel eerder leeg 8)
Niet verklappen!!! ;D
-
Waarschijnlijk is de reden van dit verbouw plan die maffe lift schacht die nu loze ruimte is, dan kunnen er nog een paar stoelen extra in...
Ja dat lijkt mij ook de enige reden. Het na 15-20 jaar renoveren van materieel is nog nooit gedaan.
Zat er in (een deel van) die dingen niet ook ruimte voor een 25kV installatie? Als ze die er dan gelijk bij indoen, en de beveiliging, is er ook extra materieel aanwezig voor Amsterdam-Breda over de HSL mocht dat ooit nodig zijn.
Of voor Gorinchem-Elst over de Betuweroute, waar onlangs ook met een ICE is getest. Na elektrificatie van de Maaslijn heb je dan een alternatief Amsterdam-Utrecht-Nijmegen-Maastricht zonder kopmaken in Arnhem.
Dat zit er bij alle stellen maar ik denk niet dat de 25kV voorzieningen nog ingebouwd gaan worden.
-
Nogmaals, die liftschacht blijft gewoon omdat die onderdeel is van de bakconstructie.
-
Waarschijnlijk is de reden van dit verbouw plan die maffe lift schacht die nu loze ruimte is, dan kunnen er nog een paar stoelen extra in...
Heb je de liftschacht al eens gezien ? Hoeveel ruimte geven die denk je
Een paar stoelen? Boven elkaar zeker en voor de kleine slankere onder ons.
En zo maf was die lift niet. Zeker nooit de railtender meegemaakt.
Die tilde je echt niet de trap of en af ::)
En revisie na 15-20 jaar is vrij normaal hoor.
Niet verklappen!!! ;D
Joh lezen ze toch niet ;D ;D
-
Zie hier (https://www.facebook.com/Railmagazinenl/?fref=nf) de eerste foto.
Spuuglelijk naar mijn mening.... ::)
-
contrast van de deuren hadden ze wat meer over mogen nadenken over hoe dat wel mooi en functioneel te maken is.
dit ziet er niet uit.
-
Ze hadden de deuren beter rood of zo kunnen maken, dat valt veel beter op.
-
Ik vind de deuren ook niet mooi en de rest van de kleurstelling moet ik aan wennen.
-
Anders gewoon donkergroen verven zoals de hondekoppen vroeger , was geen verkeerde kleur.
gr Jan
-
Geel blauw is niks mis mee. Dat de deuren compleet geel zijn met een blauwe rand is minder fraai.
Contrast is nodig voor slechtzienden. Maar dat kan best op een mooiere manier.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Ik vind die hangbuik-blauwe-band minder geslaagd. Horizontaal of met een knik omhoog had mij fraaier geleken.
-
Ik vind de deuren en de knik omlaag in het blauw niet geslaagd. Van het geel blauw mag van mij best afgestapt worden. Een nieuwe kleurstellibg is best welkom naar mijn mening.
-
Jullie begrijpen het ook niet...
Het is de bedoeling om een nieuwe versie van de VIRM te maken zodat het model van ... over 20 jaar volledig afgekraakt kan worden, omdat:
A: de knik niet op de goede plaats zit.
B: de blauwe band om de deuren te breed/smal is.
C: De deur van de cabine niet dicht kan
D: Het geel te geel en het blauw te blauw is.
E:Er te weinig ruimte is om wat Preisers fatsoenlijk neer te poten.
:angel:
Tja, over smaak en uiterlijk kan men de mening spuien. Interesseert mij het hoe een trein eruit ziet? Nee. Zolang dat ding maar veilig aankomt waar ik wezen moet, kon zitten en als het even kan op het geplande tijdstip...
-
via de NS facebook pagina:
(http://i.imgur.com/0nwHxlE.jpg)
text:
Wat wordt-ie mooi, die vernieuwde VIRMm1! De intercity dubbeldekker wordt gemoderniseerd en hierdoor comfortabeler en zuiniger. Kans maken op 1x2 kaarten voor de presentatie op 30 aug. om 13:00 uur in Haarlem? Laat ons weten waarom je erbij wil zijn.
-
Sorry maar ik zie zo geen verschil.
-
Deuren hebben een ander kleurtje en de band loopt nu onderlangs.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Plus het stelnummer zit nu rechts onder de cabine deur,
En de openingen op het dak op de koprijtuigen zijn dicht gemaakt.
-
Mist er niet nog een stel stickers op die foto? De pijlen op de deur en de accenten rond de knoppen zie ik er nog niet op zitten...
-
Als er niet veel verschil zit in de constructie dan zien we snel een model verschijnen van Rivarossi :) Hoeven ze alleen de spuitmallen aan te passen :P (en eventueel wat passtukjes voor de lege pantovakjes :P )
-
Mist er niet nog een stel stickers op die foto? De pijlen op de deur en de accenten rond de knoppen zie ik er nog niet op zitten...
De accenten rond de deurknoppen zitten er wel degelijk. Kijk maar goed bij de achterste deur van de voorste bak boven de rechter leuning van de werkplaatstrap.
De pijlen op de deuren zullen er waarschijnlijk niet op komen, omdat deze V-IRMm nu een blauw band om de deuren heeft die contrasteert met de gele deuren.
Wat mij wel verbaast is de positie van de 1e en 2e klas transfers bij de bovenverdieping. Door5dat deze nu grotendeels boven de knik geplakt zijn, zullen ze slecht zichtbaar zijn vanaf het perron....
Jeroen
-
NS lijkt de stiltecoupees belangrijker te vinden. Dat logo zit nu onder de klasse-aanduiding. Ik vermoed echter dat er niet over na is gedacht.
-
En dat is iets nieuws (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/ICMm_4012_in_Apeldoorn.jpg) of begrijp ik je verkeerd?
-
Is die vraag aan mij?
Ik had het over de logo's van de stiltecoupé. Gezien jouw reactie lijk jij op plaats van de treinstelnummers te doelen. Alle treinstelnummers worden onder op de kop geplaatst. Dan is de locatie bij elk materieel hetzelfde en het is een plek die weinig wordt besmeurd. Dus zo goed als altijd leesbaar.
-
Ik zie toch duidelijk op de foto van de ICM de stilte zone logo's (je weet wel, daar ging het over ;-) ) en dat is dus bij VIRMm, niet anders.
Overigens zei je dat er niet over gedacht zou zijn, uiteraard is dat wel zo, anders zaten ze er natuurlijk niet op...
Vergeet niet dat deze foto's genomen zijn van een hoogte lager dan het perron.
-
Gunst, nu zijn we ineens allemaal industrieel ontwerpers.
Dirk
-
Is die vraag aan mij?
Ik had het over de logo's van de stiltecoupé. Gezien jouw reactie lijk jij op plaats van de treinstelnummers te doelen. Alle treinstelnummers worden onder op de kop geplaatst. Dan is de locatie bij elk materieel hetzelfde en het is een plek die weinig wordt besmeurd. Dus zo goed als altijd leesbaar.
Aangezien het laatste bericht niet geciteerd mag worden, ja. ;) maar wat Thom zegt dus. Er wordt aangegeven dat het 2e klasse is, daaronder staan dan aanvullende bijzonderheden. Hoe je opeens bij de treinstelnummers komt mag je ook wel uitleggen. :P
@Dwem: Jazeker, tot we weer klinknagels moeten tellen.
-
Zullen denk ik geen klinknagels aan een V-IRM zitten.
Maar zitten er geen klasse aanduiding meer naast de deuren? Zoals eerst was?
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Wat me ook opvalt is dat er op de onderste verdieping
een raam zit met een stuk dat open gemaakt kan worden,
Tentijden de ventilatie kapot is
-
Aangezien het laatste bericht niet geciteerd mag worden, ja. ;) maar wat Thom zegt dus. Er wordt aangegeven dat het 2e klasse is, daaronder staan dan aanvullende bijzonderheden. Hoe je opeens bij de treinstelnummers komt mag je ook wel uitleggen. :P
Waar het om gaat is dat het niet duidelijk is. NS wil met de klasse-aanduidingen iets naar de reiziger communiceren. Dan is het logischerwijs de bedoeling dat dit zo duidelijk mogelijk gedaan wordt. En dat is hier niet het geval. 3/4 van de klasse-aanduiding zit namelijk boven de knik. ICM heeft de stiltelogo's onder de het klassecijfer staan. NS heeft dit simpelweg overgenomen. Ik gok omdat er een bedrijfskundige rondloopt die ontdekt heeft wat het woord standaardisatie betekent. Dat het daardoor niet optimaal duidelijk is, dat zijn ze vergeten. VIRMm heeft al extra stiltelogo's in de vorm van witte tekst (want dat contrasteert zo lekker), maar blijkbaar moet de zonecampagne door iedereen zijn strot worden gedrukt, willen ze dat zo veel mogelijk op die trein hebben staan en zijn er ook nog gewone logo's nodig. Prima, maar had dat dan zoals bij VIRM (https://www.flickr.com/photos/treinen_enzo_1_op_1_en_87/7372214274/in/photolist-ceswsE-bWQkDq-paMKBS-7FhsJB-7Fhvha-6oBTAc-bwdopq-efeXKj-a7YrC5-rEzk4Q-6oG41u-a5K4Cz-7cUPyE-67TfDR-8937Kv-cLE6pG-f3Kk5M-84Bdhy-fJ3f1H-55c1u7-pYnV6S-4mWLU3-no5HAi-7Fmo8U-fxJ594-jwFSwW-9GHkDw-7rouq3-dtXAiF-4U4UTd-efeah9-4MuJVp-dZKAhC-axdit7-7FEetv-neL6Kr-qcLKJr-fMCWkm-qHXfAa-63e593-639GoX-nDwezX-qMgMWD-rpXufm-bsD5Ge-qt44bo-6FY7o4-9yQsTL-9auBf7-7JzFei) op een andere raamstijl gedaan. Probleem opgelost.
Edit: link toegevoegd
De raamopeningen zijn nieuw inderdaad. ICM, ICR en DDZ hebben ze ook.
-
Je had Jeroen wel mogen quoten, ik snap nu wat je bedoeld. :P
-
Plus het stelnummer zit nu rechts onder de cabine deur,
Haha, ja en omdat dit voorbij was gekomen en ICM ook de treinstelnummers beneden heeft, dacht ik dat jij dat bedoelde. ;D
-
Allemaal leuk, maar volgens mij is die knik niet uitzicht belemmerend als je op het perron staat....
-
Ik denk als je er dichtbij staat zoals bijvoorbeeld op Amsterdam Amstel of Amsterdam Centraal vanwege de trappen, dat het wel vervelend is. Zie
(http://www.nicospilt.com/anderen/EP20071229.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-L6zYElA50A0/UioLFFEcvCI/AAAAAAAAIro/u_YtMaBabcc/s640/DSCN4581.JPG)
En al zou het leesbaar zijn, dan nog kon het duidelijker door ze onder de knik te plaatsen.
-
Volgens mij komt dergelijke onnozelheid doordat er 'ontworpen' wordt achter een beeldscherm. En daar zie je die knik niet en is er ook geen gevoel bij iets zoals het er buiten uitziet.
Jeroen
-
Misschien eerst eens afwachten tot je er naast staat alvorens alles alweer af te branden nog voor dat het in de praktijk bekeken is...
-
(http://www.treinenweb.nl/uploads/image/original/reviews_1318097985.jpg)
DDZ heeft het omgekeerd. Er is dus iemand geweest die het heeft omgedraaid. De vraag is, of het nou goed zichtbaar is of niet, waarom hiervoor gekozen is.
-
(https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14192158_888098991290736_7698356036356194958_n.jpg?oh=43e48d54d51cfcfffbb941d861e70eda&oe=5850C0E6)
(https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/14125576_888099007957401_358907324508040459_o.jpg)
van: https://www.facebook.com/OpdeRails/ (https://www.facebook.com/OpdeRails/)
-
best mooi eerlijk gezegt..
blijf de cabine voor rijdende personeel toevallig het zelfde?
-
Cabine heeft alleen diepte reiniging gekregen. Is verder niets aan veranderd.
-
Wat is dat 'diepte reiniging'? Hoe werk dat?
Steyn
-
Ietsje meer dan afnemen met een vochtig doekje.
Drik
-
Wat is dat 'diepte reiniging'? Hoe werk dat?
Steyn
Alle rooster en kanalen van de airco en ventilatie worden gereinigd. Van de stuurtafel worden lakbeschadigingen bij gewerkt en waar nodig vervangen. Onder de stuurtafel zit een beweegbare bodem, die wordt ook gedemonteerd, eronder alles gereinigd en weer gemonteerd. En achter de panelen onder de stuurtafel en op de achterwand van de cabine zitten ook opgehoopte stofnesten, ook die worden allemaal verwijderd. Het is dus echt een grondige reiniging, en niet zoals Dirk ook al zei, alleen een lapje over de stuurtafel en ramen.
-
Mmm, van railtender lift naar tasopslag, daar is waarschijnlijk lang over nagedacht ... :-\
Jan-Peter, die nog maar eens een slok koffie neemt.
-
Wat hadden ze er anders mee moeten doen dan?
-
Een koffie machine! ;D
Jan-Peter
-
Koffie bar.... :D Het was dit of dicht laten. Want weghalen was geen optie. De schacht is een deel van de constructie van die bak ;)
-
En achter de panelen onder de stuurtafel en op de achterwand van de cabine zitten ook opgehoopte stofnesten, ook die worden allemaal verwijderd. Het is dus echt een grondige reiniging, en niet zoals Dirk ook al zei, alleen een lapje over de stuurtafel en ramen.
Zeg maar de broodkruimels uit je toetsenbord schudden ;D 8) ;D
-
Ja! ;D En de jaren opgehoopte as en peuken, uit de tijd dat er nog gerookt mocht worden in de cabine ;D
-
Een koffie machine! ;D
Jan-Peter
Eigenlijk helemaal geen slecht idee (y)
-
Eigenlijk helemaal geen slecht idee (y)
Is vroeger al eens uitgeprobeerd met de "DE stellen" (Plan V) op de Zeeuwse lijn. Was niet bepaald een succes.
De Zeeuwen wilden gratis koffie uit de machine geloof ik, of meer wisselgeld. >:(
Dirk
PS: ter voorkoming van discussies, DE= Douwe Egberts en niet een tractiesoort (je weet het nooit hier)
-
Eigenlijk helemaal geen slecht idee (y)
Lekker handig bakje koffie tappen en tijdens het passeren van bv een wissel straat ligt heel de inhoud op de schoot van de passagier die er vlakbij zit ;D
-
Was dat dan de doe mij maar de DE1 of de DE2. ?
1 of 2 bakjes Zeeuwse DE koffie ;D
Ja erg flauw sorry ;)
Groeten Barry
-
Lekker handig bakje koffie tappen en tijdens het passeren van bv een wissel straat ligt heel de inhoud op de schoot van de passagier die er vlakbij zit ;D
Daarom schaffen we de wisssels af.
Dirk
-
vindt het opvallend dat er in de 2de klasse geen stopcontacten zijn gekomen.
vooral omdat in de nieuwe sprinters (Stadler en CAF) die wel zitten.
zou het eerder verwachten in een IC dan in een Sprinter/Stoptrein.
verder denk ik dat het comfort van deze ''DDZ'' banken ook niet echt geweldig is voor de langere zit. :-\
in de DDZ vindt ik ze knap beroerd zitten voor een IC trein.
koploper/ICMm zit toch nog steeds het beste van het hedendaagse IC materieel als je het mij vraagt.
Niet bekend met ICRm voor de HSL.
Greetz Martijn
-
Ik zie geen armleuningen....
-
opklapbaar zo te zien.
tussen de stoelen geen
-
https://www.youtube.com/watch?v=Ztmp10KpCfw (https://www.youtube.com/watch?v=Ztmp10KpCfw)
promotie filmpje van de NS
-
Ff afgestoft... in Limburg worden we maar spaarzaam bedeeld met nieuw NS materieel.
Vandaar dat ik vandaag voor het eerst in een gemoderniseerde VIRM mocht zitten.
Het interieur ziet er stukken lichter uit. De WC is een behoorlijke verbetering. Blijkbaar ook iets te gecompliceerd. Mocht ervaren dat vrijwel niemand begreep hoe je de deur op slot doet...
Vond persoonlijk de zetels slecht zitten en het afvalbakje erg klein. Het kledinghaakje is een verbetering. Stoot je tenminste niet meer tegen aan en spullen in het zicht.
-
Ja die stoelen zijn inderdaad geen verbetering.
Zelfde bagger als in de verbouwde DDZ. Leuk voor een kort traject met niet als IC stoelen :-X
Met het toilet geen ervaring ;D maar klinkt als hetzelfde "gebruiksgemak" als in de FLIRT. Daar zitten de knoppen onder het fonteintje. Bijzonder logisch ::)
-
Ja die stoelen zijn inderdaad geen verbetering.
....en dan te bedenken dat dit materieel oorspronkelijk bedoeld was voor de middellange afstand (IR ipv IC). Kwaliteitsinflatie...
-
Zitcomfort is een persoonlijke beleving. Ik vind de stoelen niet verkeerd zitten.
-
Maar jij zit dan ook meestal op een ander stoel ;D
-
Ik moet zeggen dat ik ook geen probleem heb met de stoelen. ICMm en ICRm hebben wel de fijnste stoelen vind ik. En excuses als ik een verkeerde letter te pakken hebhierboven.
-
Ondertussen.
Kreeg onderstaande foto's doorgestuurd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20201115-WA0015.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20201115-WA0015.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20201115-WA0020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20201115-WA0020.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20201115-WA0019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20201115-WA0019.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20201115-WA0018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20201115-WA0018.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20201115-WA0017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20201115-WA0017.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20201115-WA0016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20201115-WA0016.jpg)
Niet mijn smaak. Ben ook benieuwd wat ze gaan doen met de rest van de V-IRM die nog gereviseerd gaan worden.
-
Doorgestuurd van 'Onlangs gespot - gefotografeerd'? :P
https://mobile.twitter.com/rogierweb/status/1328001053237850112?s=19
Ik vind het er beter uitzien dan de nieuwe IC-uitvoering.
-
Kreeg onderstaande foto's doorgestuurd
Oeh gaaf, is er een "tekening" beschikbaar? die zal ik graag willen 3D printen :angel:
-
Doorgestuurd van 'Onlangs gespot - gefotografeerd'? :P
https://mobile.twitter.com/rogierweb/status/1328001053237850112?s=19
Ik vind het er beter uitzien dan de nieuwe IC-uitvoering.
Nee kreeg ze via WhatsApp van een kennis
Plus via die link zie ik niks meer
-
Wat een visuele botsing tussen die mega vishaak en het afbuigende blauw. Doet mij pijn.
En verder; kleurstelling doet mij erg denken aan lange afstandstreinen van British Rail 30 jaar geleden. (oei, had ik bijna aftandse getypt ;D)
Carel
-
Ik krijg hier toch een beetje een deja vu-gevoel: zie het draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28733.0 waar enkele van ons ook al hun (al dan niet) designkwaliteiten vertoonden, waaronder mijn bedenksels:
Ik kon het niet laten om mijn variant nog eens kritisch te bekijken. Met name de grijs/geel/blauw verhouding bij de kop is moeilijk te bepalen. Ik ben tot de volgende oplossingen gekomen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/variant_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/variant_2.jpg)
en (eveneens klikbaar)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/variant_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/variant_1.jpg)
-
Een pdf-je over Asset Life Cycle Management Rollend Materieel van Nederlandse Spoorwegen
https://www.kivi.nl/uploads/media/5898671e2c911/Leo%20van%20Dongen.pdf (https://www.kivi.nl/uploads/media/5898671e2c911/Leo%20van%20Dongen.pdf)
Voor de ingewijden onder ons :D
-
Wat een visuele botsing tussen die mega vishaak en het afbuigende blauw. Doet mij pijn.
En verder; kleurstelling doet mij erg denken aan lange afstandstreinen van British Rail 30 jaar geleden. (oei, had ik bijna aftandse getypt ;D)
Carel
Inderdaad, die vishaak is A: verkeerde kleur, B: te groot en C: had beter zwart, kleiner en aan de rechterkant van de bak gekund, tussen de twee verdiepingen in. Nu ligt al het visuele geweld eenzijdig aan de kopkant.
-
C is een combinatie van A en B :P
Ik denk dat het al beter staat als het logo een raam naar rechts opschuift. Wit lijkt me prima en anders donkerblauw in plaats van zwart, net als bij het andere IC-materieel.
Ik krijg hier toch een beetje een deja vu-gevoel: zie het draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28733.0 waar enkele van ons ook al hun (al dan niet) designkwaliteiten vertoonden, waaronder mijn bedenksels:
Ik kon het niet laten om mijn variant nog eens kritisch te bekijken. Met name de grijs/geel/blauw verhouding bij de kop is moeilijk te bepalen. Ik ben tot de volgende oplossingen gekomen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/variant_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/variant_2.jpg)
en (eveneens klikbaar)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/variant_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/variant_1.jpg)
Of NS heeft uit eigen werk wat gehaald: http://matthijstreinvliegtuig.com/images/sylns.jpg
-
Mijn eerste reactie bij het zien van de foto's was: gaaf! Verrassend dat ze gaandeweg de renovatie het design veranderen. Ik vind het een mooie kleurstelling die goed past bij de VIRM-dubbeldekkers.
Groeten,
Arjen
-
Ik vind het er top uitzien. Moderne interpretatie van de huisstijl, net zoals het sprinterdesign een moderne interpretatie van de huisstijl is. Die eeuwige blauwe streep over de ramen kenden we intussen wel.
-
persoonlijk vind ik het helemaal niks ;D, maar misschien is het ook wel wennen..
-
Mooi hoor.
En misschien is de importeur van Hornby ervan te overtuigen dat een dergelijk opvallend uiterlijk de moeite van een heruitgave waard is.
Nog beter een fabrikant die gaat voor VIRM in 1:87 maar dat zal voorlopig wel niet. :)
-
Zoals het daar in de ruimte, 'zwevend' in die montagehal staat, vind ik het heel erg fraai! (y)
Maar vraag me wel af hoe het oogt als het op de rails staat.....
Grtz Gerard
-
Kreeg gelijk het beeld van de nieuwe IC NG voor ogen.
En als je hier (https://fromatob.nl/ns-icng/) kijkt zie je een design studie voor de IC NG.
Zie hier toch wel enige gelijkenis in met de laag doorlopende blauwe neus.
-
Ik vind ‘m stoer.
-
Een blauwe neus, het is even wennen maar van mij mag het.
-
Hoe zit het tegenwoordig met de zichtbaarheidseisen van materieel.
Is dat nu helemaal vervallen. Meen me daar iets van te herinneren.
-
Ik kan het zo snel niet terug vinden ergens.
Is dit een "speciale" VIRM kleurstelling.
Of is het de bedoeling dat alle VIRMs in deze kleurstelling gaan rondrijden?
-
Als het goed is, morgen om 12 op het nsweekly kanaal op YouTube meer info
-
Bedankt Dave, ik ga ze even toevoegen (y)
-
Het doet me wat denken aan de 1300: geel met een lomp groot zwart logo. Dat was verbazingwekkend mooi.
Even kijken hoe deze VIRM er in het echie uit komt te zien.
Reinout
-
Ik vind het een mooi ontwerp. Ik vraag me alleen af of ze die "nagenoeg alleen blauwe neus" zullen handhaven i.v.m. (on)zichtbaarheid.
-
Hoe zit het tegenwoordig met de zichtbaarheidseisen van materieel.
Is dat nu helemaal vervallen. Meen me daar iets van te herinneren.
Als je het contrastvlak bedoelt, dat is al lang niet meer verplicht.
En misschien is de importeur van Hornby ervan te overtuigen dat een dergelijk opvallend uiterlijk de moeite van een heruitgave waard is. Nog beter een fabrikant die gaat voor VIRM in 1:87 maar dat zal voorlopig wel niet. :)
Nou ja, met twee IC-versies, deze, oranje, roze, groene en boekenversies kan je best wat varianten maken. Een 1:160 versie zou ik zo kopen. :)
-
Vinnum leuk
-
Als je het contrastvlak bedoelt, dat is al lang niet meer verplicht.
Dacht ik al. Dank voor de bevestiging.
-
Toch zou een wit slabje rondom het bovenste sein 'm zeker niet misstaan.
Steijn
-
Is dit Folie of gespoten?
-
Het is bij de revisie van de volgende serie VIRM die aan de beurt is, dus dat is gespoten omdat dat ook de conservering van de bak is.
-
Lijkt inderdaad gespoten. Omdat dit een kaal casco is.
Als het folie was zou het als laatste gedaan zijn als die al verder afgewerkt is en weer op het spoor staat
-
Vinnum leuk
VIRRUM LEUK ;D
-
Nou, maar eens kijken dan:
https://www.youtube.com/watch?v=43vWp5MTumc (https://www.youtube.com/watch?v=43vWp5MTumc)
(y)
-
Virrum nog steeds gaaf. Wat ik alleen zelf niet snap dat ze deze deelseries weer anders aanpakken. Vanbinnen kan ik mij dat voorstellen (meer innovatie), maar het design vanbuiten...
Nu ja, ik vind deze mooier!
-
Nu wordt het wachten tot het eerste viertje zo wordt afgeleverd en dan in een 12-bakken combinatie van een onverbouwde 9500, een gemoderniseerde 9400 en zo'n blauwe 9500 in één trein gecombineerd worden (y)
-
Ik ben benieuwd hoe de rest van de bakken en pictogrammen eruit komen te zien!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testje_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/testje_4.jpg)
Terug in 2015 hoopte ik dat ze de bovenkant van de cabine doortrokken voor een gestroomlijnde versie.
Helaas ook in deze revisie nog niet aan de order.
(http://i.imgur.com/xBDHaTo.jpg)
Misschien over 18 jaar bij de volgende revisie?
-
Ik vind die kleurstelling de V-IRMm ook mooi staan. Vele malen beter dan V-IRMm1.
@Mitchell: de deuren achter de cabine zullen waarschijnlijk geel worden, de andere reizigersdeuren blauw. Vergeet ook het blauwe bandje onder een deel van de onderste ramen niet.
Jeroen
-
Wat Jeroen als waarschijnlijk ziet, kan ik bevestigen.
-
Excuses!
Meer zoiets?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/excuses.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/excuses.jpg)
Edit: Daan, als je dat kan bevestigen, kan je ook iets bevestigen over de kop?
Blijft hij in het geheel bluaw of komt er nog andere kleuren op (denk aan de omlijsting van de front seinen, worden die ook blauw?) :-*
Edit 2:
Moet natuurlijk de bovenkant wel dicht gooien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste_3.jpg)
-
Voorkant weet ik niet. Zover ik wel weet gewoon blauw. Misschien een ns-logo erop?
-
Ok, laatste dan, echt waar.
Het geel steekt nog wat uit boven de ramen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste2.jpg)
-
In het filmpje wordt gezegd dat het uiterlijk van exterieur nog in ontwikkeling is, dus ligt nog niet vast?
-
Voor zover van "belang" als je dan toch een blauwe kop neemt met af/oplopende streep richting de rest van je bak,maak het dan zo dat die 1ste set deuren, qua kleuren met streep niet onderbroken word.
Ofwel trek die donkere kleur dan door,dan heb je voor de 1ste set deuren 3kwart blauw en een kwart geel.
Wat ik ook niet snap a/d hand van de tekeningen hier ,is waarom het ns logo een beetje word "opgevreten"door die blauwe baan die van laag naar hoog gaat,kan dat ns logo dan niet nog iets naar rechts,zodat het "completer/zichtbaarder" is ??
Wellicht had het sowieso beter geweest om dat logo net links voor de 2e set deuren aan te brengen,t is dan kleiner maar wel ononderbroken door ramen e.d. ;)
Zomaar wat gedachten van mijn kant ;D
-
De deuren moeten tegenwoordig een contrasterende kleur hebben met hun omgeving. Dus je kunt dat blauw wel doortrekken, maar de teutten moeten toch een andere kleur hebben.
Dat het NS vignet een klein stukje wegvalt onder het blauw, vind ik juist een speels en modern effect hebben. Eindelijk eens een keer niet meer zo stijfjes vasthouden aan hetgeen we al sinds 1970 gezien hebben.
Jeroen
-
maar de teutten .
Jeroen
de wat?
-
Ermehuizens streekdialect ;D
-
TSI PRM, par 4.2.2.3.2 "Buitendeuren":
(3) Alle buitendeuren moeten aan de buitenkant als zodanig gemerkt zijn en contrasteren met de rest van de zijwand van het voertuig.
-
Ja klopt. Grappig dat dit dus toch subjectief is. Zo kun je discussiëren over wat contrasteert en wat niet. En blijkbaar ook over de grootte van het contrastvlak. Zie VIRM1 (blauwe rand om deuren) in vergelijking tot bijv. FLIRT van Arriva in Limburg (blauw vs lichtblauw).
-
Ik krijg er een zwaar IC+ gevoel bij..... ik vind het er wel lekker fris uit zien (y)
-
Mooi ontwerp, ik vind het een stuk beter dan de kleuren en het patroon van de renovatie van de eerste serie
Koen
-
Het doet me wat denken aan de 1300: geel met een lomp groot zwart logo. Dat was verbazingwekkend mooi.
Even kijken hoe deze VIRM er in het echie uit komt te zien.
Mij ook ;) Ik wist niet eens dat ze hier mee bezig waren en dacht in een oud topic te vallen waar iets (relatiefs) kleins gemeld werd (iets als 'de laatste gerenoveerde heeft de werkplaats verlaten' of zo).
Blij verrast met de foto's die ik zag, ik vond 'm meteen mooi!
Alleen het witte NS-logo zou ik zelf ook anders doen...
@KNed: zeker. Ik heb het nooit wat gevonden eerlijk gezegd.
-
Ik kreeg overigens een betje een Metronom gevoel bij het blauw geel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Metronom_Eisenbahngesellschaft (https://nl.wikipedia.org/wiki/Metronom_Eisenbahngesellschaft)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/ME146-15_bei_Einbeck_Salzderhelden_2080509024.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste2.jpg)
-
Zal de ICMm ook nog een ronde mogen meemaken, of zal daar geen revisie meer inzitten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/icmmm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/icmmm.jpg)
-
Hier in Engeland gooien ze overal een gele neus op. Kan dat redelijke donkere blauw zo maar in NL of zou daar alsnog straks een gele neus op komen?
-
^^^Denk het niet.
Als je het contrastvlak bedoelt, dat is al lang niet meer verplicht.
Nou ja, met twee IC-versies, deze, oranje, roze, groene en boekenversies kan je best wat varianten maken. Een 1:160 versie zou ik zo kopen. :)
-
Zal de ICMm ook nog een ronde mogen meemaken, of zal daar geen revisie meer inzitten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/icmmm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/icmmm.jpg)
Die zullen geen revisie meer krijgen, maar zullen vervangen worden door ICNG.
Meestal krijgt een materieel soort maar één grote revisie, en ICM komt al aardig op leeftijd ook natuurlijk.
-
Hier in Engeland gooien ze overal een gele neus op. Kan dat redelijke donkere blauw zo maar in NL of zou daar alsnog straks een gele neus op komen?
Ook al is een contrastvlak of felgekleurde neus in Nederland niet meer verplicht, bij NS voert men hier momenteel wel de discussie over. Dit na de aanrijding in Hooghalen waar SNG op een NABO op een landbouwvoertuig is gereden en de machinist om het leven is gekomen. Doordat SNG ook een hoofdzakelijk donkere neus heeft, wordt nu onderzocht of daar bij NS toch verandering in moet komen. Dit nieuwe ontwerp van V-IRMm2 zal daar uiteraard in meegenomen worden.
Jeroen
-
Zal de ICMm ook nog een ronde mogen meemaken, of zal daar geen revisie meer inzitten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/icmmm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/icmmm.jpg)
Dat ziet er best gaaf uit! Jammer dat NS het niet meer zal doen helaas
-
Het zou m.i. nog mooier zijn als de neergaande blauwe lijn meer naar voren zou zitten en zou aansluiten op de curve van de baanruimer.
-
Ook al is een contrastvlak of felgekleurde neus in Nederland niet meer verplicht, bij NS voert men hier momenteel wel de discussie over.
Een trein heeft toch lampen die aan staan? Ik heb de zin van een lichte kleur aan de voorkant op een trein nooit gezien. Je hebt toch ook zwarte auto's en vrachtwagens? Die zijn nog minder zichtbaar en een kans op een aanrijding is veel groter.
-
Uit een tijd van geen of zeer matige verlichting kan ik dat inderdaad ook wel indenken. Volgens mij rijdt alles tegenwoordig met volop licht. En als je die lampen niet ziet zie je zeker het vlak ook niet. Zal wel komen door de denkers van het zat op oudere modellen dus moet het nu ook op het nieuwe spul.
-
Met een gele baanschuiver en 3 lampen erboven heb je volgens mij voldoende contrast.
-
Zo fel zijn die lampen niet hoor.
Bij FLIRT en SNG wel, maar hoe ouder hoe slechter.
Mijn telefoon geeft meer licht dan bijvoorbeeld een SGM ;D
-
Grafische blunder... zo zou ik het omschrijven ;D
Met een paar kleine wijzigingen is er best wat van te maken...
-
Zoals wat dan?
-
Zoals bijvoorbeeld het hele geheel?? Ziet er niet uit :-X :-X
-
Vind wel wat hebben, eens weer wat anders dan die blauwe banen ....... zal alleen die deurenpartijen wit maken , steekt mooi af bij NS vignet.
-
Zo fel zijn die lampen niet hoor.
Bij FLIRT en SNG wel, maar hoe ouder hoe slechter.
Mijn telefoon geeft meer licht dan bijvoorbeeld een SGM ;D
Dan moet je bij de SNG wel de felste stand van de 4 of 5 mogelijkheden kiezen :p
-
Maakt niet uit, de mogelijkheid is er
-
Zoals wat dan?
In ieder geval niet het logo afsnijden, en de kop is ook veel te donker.
Voor het logo zou het niet eens gek zijn het wit over het blauw gewoon door te tekenen ipv afsnijden.
-
Zwart logo links naast de achterste deur, en dan een stuk kleiner :angel:
Dat wit op geel zie je toch niet, zeker als de zon erop staat en dan met 140 km/u
Verder vind ik het wel wat hebben (y)
-
Ik vind hem wel mooi geworden, lekker fris en moderne jas.
Wellicht hadden ze wel beter een blauwe lijn kunnen trekken om het logo, zodat de overgang van wit naar geel een beter contrast geeft en dan het wit door laten lopen in het blauw en het logo compleet afbeelden. Nu valt het een beetje weg vind ik.
Het wit is natuurlijk van de sprinters afgeleid, dat zijn nu eenmaal de "nieuwe" NS kleuren. Zwart vind ik daar niet bij passen. Een mooi blauw lijntje om het logo af te bakenen was voldoende geweest.
-
Wie zegt dat de sprinters in hun huidige kleurstelling blijven?
-
Denk wel dat NS hoofdzakelijk deze 3 kleuren blijft gebruiken. Hoe een en ander toegepast gaat worden zullen we dan wel weer zien ;)
-
KLM vindt de oude kleuren kennelijk ook mooier dan die van na de revisie, aldus hun persfoto bij een artikel op luchtvaartnieuws.nl (https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/actieplan-om-trein-aantrekkelijker-alternatief-voor-vliegtuig-te-maken).
Bij het artikel op KLM.nl (https://nieuws.klm.com/internationale-trein-krijgt-vleugels/) kun je de afbeelding ook in hoge resolutie downloaden als je dat leuk vindt (als wallpaper of zo).
-
Ik was vandaag wat foto's aan het opschonen in mijn cloud en kwam ik deze tegen.
Ik heb deze gemaakt in oktober 2018 op de Dutch Design week op het universiteits terrein (Klokplein) in Eindhoven. In deze week presenteren diverse studenten hun afstudeer projecten. Maar er waren ook stands van diverse bedrijven die hun innovatieve ontwikkelingen lieten zien waaronder de NS. Wat je ziet is het studiemodel wat is gebruikt voor de interieurs van de nieuwe Intercity treinstellen. Als ik naar de buitenkant kijk zie ik het kleurenschema dat nu wordt toegepast op revisie VIRM stellen. Het is vrijwel ongewijzigd toegepast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0505_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0505_4.jpg)
Daarnaast vind ik het wel een hele blits ontwerp. Is de nieuwe ICNG echt wel een beetje boel saai.
Rob
-
Er valt me aan dat model wel meer op.
Een ICNG achtig uiterlijk met dubbeldekker wagons er achter :o ???
Ook een plan voor de toekomst van NS ??
(maar goed ik dwaal af van het topic hiermee ;) )
-
NS heeft in de aanbesteding van DDNG (opvolger DDZ en misschien meer) dat ze een trein willen die bestaat uit een combinatie van enkeldeks bak(ken) en dubbeldeks bakken.
-
Helemaal correct. Dat stond nog niet al te lang geleden in Railmagazine, en is ook hier te vinden:
https://nieuws.ns.nl/ns-start-aanbesteding-nieuwe-generatie-toegankelijke-dubbeldekkers/
-
https://youtu.be/Ygxz-Pkgf_A
Filmpje van de gereviseerde 8741. Blijkt dan toch iets mis gegaan ???
Mvg
Sander.
-
Ik neem aan dat je de kleurstelling bedoeld? Dat is bewust nog zo. Dit stel krijgt nog de nieuwe kleurstelling.
-
...ja inderdaad de kleurstelling.
Weet jij of het nieuwe design beperkt blijft tot de mBvk's of worden de tussenrijtuigen ook herzien?
Ik vind het wel bijzonder dat ze alweer met een nieuwe kleurstelling op de proppen komen. Er zat zo'n leuk marketing praatje bij de huidige.....om de doorstroming te bevorderen lopen de blauwe banen naar beneden, hierdoor worden meer reizigers onbewust ertoe aangezet om ook naar beneden te lopen. Zoiets.
Mvg
Sander.
-
Maar wat moet er mis gegaan zijn? De 8741 is net afgeleverd, die was dus al vrijwel klaar op het moment dat de nieuwe kleurstelling werd onthuld. Het zou me niet verbazen als er nog enkele stellen in de 'oude' kleurstelling volgen als die beschildering al is aangebracht.
Dat de 8741 is afgeleverd als viertje is eerder iets wat is misgegaan, de tussenbakken volgen nog.
-
Dat is bewust gedaan omwille van het verkrijgen van de toelating van deze serie stellen nu ze verbouwd zijn.
Het stel word als 4 wagenstel beproefd en dan later compleet gemaakt met de 2 bakken die nog in revisie zijn nu.
-
Tussenbakken worden in principe gewoon geel met blauwe deuren en een blauw dak.
-
...niet te zwaar tillen aan het woordje mis.... de nieuwe kleurstelling is natuurlijk ook niet pas gisteren verzonnen. Het viel me gewoon op.
Qua samenstelling zie je wel eens vaker vreemde combinaties rondom een werkplaats. (Met name Haarlem) of in de dienst.
(Uit het hoofd) 8668 is jaren als 9468 door het leven gegaan, omdat er 2 rijtuigen miste.
@Daan....ben benieuwd hoe dat oogt als compleet stel (y)
Mvg
Sander.
-
Dat is bewust gedaan omwille van het verkrijgen van de toelating van deze serie stellen nu ze verbouwd zijn.
Het stel word als 4 wagenstel beproefd en dan later compleet gemaakt met de 2 bakken die nog in revisie zijn nu.
Dat weet ik, het ging om de 'misser'. :)
-
Ok, laatste dan, echt waar.
Het geel steekt nog wat uit boven de ramen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste2.jpg)
(https://i1.wp.com/railmagazine.nl/wp-content/uploads/VIRM1-scaled.jpg)
https://railmagazine.nl/virm-2-3-gepresenteerd-in-nieuwe-kleurstelling/ (https://railmagazine.nl/virm-2-3-gepresenteerd-in-nieuwe-kleurstelling/)
Op railmagazine kan je de presentatie zien van de nieuwe VIRM.
Zo te zien zat ik er beetje naast.
Eigen mening is dat het een goed ontwerp is, al mis ik wel het "grijze" neusje, hadden ze van mij best grijs mogen laten ipv geel.
-
Wat gebeurd er eigenlijk met de treinstellen die de afgelopen jaren al van een nieuw jasje zijn voorzien?
Worden die nu weer gespoten of blijben die rondrijden zoals ze nu zijn.
-
Het knikje in het blauw net voor het frontraam doet mijn inziens wel een beetje afbreuk aan de strakke lijnen, had dan de hoofdlijn lager laten eindigen (bijvoorbeeld op de knik van de zijwand) of de blauwe lijn bij het front rechtdoor laten lopen...
Verder wel een fris ontwerp zo (y)
-
@Mitchell
Het front is ook aangepast.
De eerste was met een bijna hele blauwe kop.
N.A.V. het ongeluk vorig jaar is besloten om de kop aan te passen en meer geel voor de zichtbaarheid te hebben.
Net als de SNG die wordt aangepast.
-
En hier bewegende beelden: https://nos.nl/video/2383295-loveseats-en-babyverschoonplankjes-in-gemoderniseerde-dubbeldekkers-ns
-
En het ombouw (timelapse) filmpje van de NS:
https://www.youtube.com/watch?v=9MQ0jHjBQt8 (https://www.youtube.com/watch?v=9MQ0jHjBQt8)
En filmpje om 360graden om je heen kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=MqdSlfVeIE0 (https://www.youtube.com/watch?v=MqdSlfVeIE0)
-
Fraai hoor. En dan te bedenken dat het inmiddels al 30 jaar geleden is dat we bij NS DD-IRM bedachten. :)
-
en zojuist kreeg ik deze aanbeveling van youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=WyUibrLdyAc (https://www.youtube.com/watch?v=WyUibrLdyAc)
4K // Vernieuwde Virm 9528 door Hillegom!
"eerste testrit van de Nieuwe 9528."
-
Prachtig ontwerp! (y)
Ik weet alleen niet of ik die grote logo's ook op de tussenbakken zou hebben geplaatst en al helemaal niet precies in het midden, maar zo blijft er altijd wel wat te zeuren.
-
Haha precies mijn eerste gedachte bij het zien van dit filmpje. ;D
-
Ik vind het vooral positief opvallend dat de ABv6 alleen nog 3 ramen 1e klasse heeft op de bovenverdieping en dat het beneden volledig 2e klasse geworden is.
Ik "mis" de klasse aanduiding bij de deuren.
De kleurstelling is een kwestie van wennen denk ik. De grote logo's vind ik heel aardig, ik zou alleen de blauwe baan op de neus gelijk laten lopen met 1 van de knikken. Maakt de neus iets blauwer, maar kan gecompenseerd worden met een groter geel logo.
Hier gaat het wat langzamer :
https://youtu.be/xBIws_TKvLI
Mvg
Sander.
-
Die grote logo’s achter de koppen vind ik erg leuk, maar ik zou tussen de eerste dubbeldeksramen vanaf de vouwbalg een normaal blauw NS logo geplaatst hebben. Op de tussenbakken ook, twee logo’s per zijwand tussen de eerste en laatste dubbeldeksramen en die grote witte logo’s niet op de tussenbakken.
Jeroen
-
Spuiten van deze bak is wel stuk makkelijker zo zonder die blauwe banen :angel:
-
Had al het idee,dat die jas op die vectrons niet zomaar gekozen was.
Was het dus i.d.d. de 1:1 test om te zien of t was.
Ergens wel jammer dat die blauwe kop versie er niet doorheen is gekomen.
-
De Vectrons waren geen test, maar gewoon een zelfde livrei uit een nieuw gekozen bedrijfsbrede huisstijl ;)