Ik reis zelf ook graag met de trein. Heb een aantal jaren geleden een flinke trip gemaakt met Interrail, ik ben wel in Duitsland begonnen omdat je daarmee niet in eigen land kan reizen. Je betaald een vast bedrag en je kan kiezen welk vorm, ik had bijvoorbeeld dat je 7 dagen vrij kon reizen binnen 15 dagen en dan x aantal treinen per dag. Dat moet je onderweg wel bij houden, want conducteurs controleren dat.
Opknippen en klooien met via- of overstappunten kan inderdaad noemenswaardig goedkoper zijn, maar je moet wel begrijpen waar je mee bezig bent en overzien wat de eventuele risico's zijn voor de haalbaarheid van je reis en inzake Fahrgastrechte.
Als een verbinding technisch doorgaand boekbaar is, en je om financiële redenen gaat trucen en knippen, zou dat discussies kunnen geven over hoe het verder moet op het moment dat je een overstap op of voor het knippunt niet haalt. Waar je dan staat, hoe laat, hoe groot de marge is, welke alternatieven er zijn en wat de tariefvoorwaarden tussen dat punt en je bestemming zijn (treinbinding ja/nee?), maakt nogal uit.
Je begin- en eindreis van en naar Nederland kan je wel degelijk met Interrail uitvoeren. Op je ticket kan je de data invullen. Zie onder op het plaatje (Outbound journey en Inbound journey) :
@Edwin,Ik kan me niet voorstellen dat zulks moeilijker is dan een site waar je vliegreizen kunt plannen en boeken. Ik vermoed toch meer onwil bij de verschillende maatschappijen, en het ontbreken van politieke slagkracht. Kijk maar eens naar het tenenkrommende gedoe rondom de “snelle” verbinding naar Berlijn. Waarom moet een internationale trein overal stoppen? Van loc en machinist wisselen, en mag een vliegtuig zonder tussenlanding en crew-wisseling van Amsterdam naar Berlijn?Gr, Hans
Vanwege de arbeidstijdenwet. Een ritje Berlijn duurt langer dan iemand onafgebroken mag werken, dus die moet er in de tussentijd af. De reden voor een lokwissel is dat DB geen zin heeft in een tweede traject met Vectrons. Schijnt voor de Praag - Berlijn - Hamburg omlooptechnisch qua personeel al behoorlijk lastig te zijn geweest, omdat er een bepaalde groep machinisten is die erop kan rijden.
Dat mensen lui zijn geworden ben ik het niet mee eens.
Het is te makkelijk om opknippen dan maar klooien te noemen, het is toegestaan alleen kost het tijd en moeite om het uit te vinden.
Je betaald wel fors meer, omdat ze alleen de standaardtarief tickets voor je kopen. Als je goedkopere tickets wilt aanschaffen dan ontkom je er niet aan om zelf tickets te kopen.
En volgens mij rijdt NS Personeel, of althans, de machinisten, de ICE ook maar tot Keulen, maar dat weet ik niet zeker.