Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
11 September 2025, 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
11 September 2025, 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
11 September 2025, 16:44:52
  

Auteur Topic: Modernisering dubbeldekkers VIRM  (gelezen 86840 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #75 Gepost op: 31 December 2015, 02:56:24 »
Zitplaatsen, ramen, toiletten, klimaatbeheersing, OBIS, WiFi, ik zou niet weten waarom ze niet van deze tijd zijn? ??? Het enige wat er niet aan deugt zijn de rijeigenschappen, maar die veranderen toch niet, revisie of niet.
Niks mis mee, met de rijeigenschappen. Zijn misschien wat traag met optrekken, maar dat is icm ook. Zeker met nat weer slippen beide heerlijk door met optrekken  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #76 Gepost op: 31 December 2015, 02:58:49 »
Het zinnetje 'is niet meer van deze tijd' is voornamelijk iets wat managers of andere hoge piefen in een bedrijf zeggen.
Nee hoor, was gewoon een reiziger die dat even vermelde. Zal vast een liefhebber zijn geweest van die ouwe mat'64 meuk ;D
Groeten Joop, machinist Lls

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #77 Gepost op: 31 December 2015, 06:54:04 »
Ik vind VIRM inderdaad niet meer van deze tijd. De plastic zittingen doen wat armoedig aan, het interieur van de trein is vaak beklad (kennelijk lukt het niet de bekladding te verwijderen), het is lastig bagage mee te nemen of zelfs maar een jas op te hangen.

Last but not least: welke druif heeft die bakindeling bedacht? Ik vind (als reiziger) al die AB-bakken nogal onpraktisch.

Heußenstein : HO, DB 1957

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #78 Gepost op: 31 December 2015, 07:58:38 »
Wil je wat doen tegen bekladden van treinen (en alle andere dingen waar graffiti op te zien is), dan moet je Singapore stijl straffen invoeren, en zo gek zijn ze niet in Den Haag.

Waarschijnlijk is de reden van dit verbouw plan die maffe lift schacht die nu loze ruimte is, dan kunnen er nog een paar stoelen extra in...

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4536
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #79 Gepost op: 31 December 2015, 10:02:35 »
Die liftschacht kan er niet zomaar uit. Is een dragend deel van de constructie.

En de rijeigenschappen zijn beroerd. Ze schommel en dansen te veel. Het beste kan je in een ICMm (koploper) zitten of DDZ die schommelen niet zo als V-IRM

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #80 Gepost op: 31 December 2015, 10:16:43 »
Nee hoor, was gewoon een reiziger die dat even vermelde. Zal vast een liefhebber zijn geweest van die ouwe mat'64 meuk ;D
En anders zijn het wel die geitenwollen figuren van die zgn reizigersverenigingen.  :-X
Die zijn er ook een ster in om lekker ongefundeerde opmerkingen de wereld in te sturen.

Zeker met nat weer slippen beide heerlijk door met optrekken  ;D
Heerlijk geluid toch  ;D Herken je gelijk de kunde van de machinist aan hoe die daar mee om gaat.  ;)

Ik vind VIRM inderdaad niet meer van deze tijd. De plastic zittingen doen wat armoedig aan, het interieur van de trein is vaak beklad (kennelijk lukt het niet de bekladding te verwijderen), het is lastig bagage mee te nemen of zelfs maar een jas op te hangen.
Bekladding voorkom je toch niet. Hoe nieuw het materieel is de vandalen weten het binnen no time te bekladden met hun "kunst".
Bagage ligt er maar aan welke versie je hebt.
Met de vis-a-vis opstelling heb je ertussen nog ruimte voor bagage.
In de coach opstelling is het inderdaad drama.
Maar dit is niet VIRM eigen. Dat heeft elk materieel.
Koplopers naar Schiphol blinken nou ook niet echt uit qua bagagecapaciteit.
Weet niet waar jij problemen hebt met je jas ophangen?
Zitten toch bij elke stoel haakjes.
Ik heb er in ieder geval nooit een probleem mee.

Last but not least: welke druif heeft die bakindeling bedacht? Ik vind (als reiziger) al die AB-bakken nogal onpraktisch.
Komt volgens mij gedeeltelijk door de oorsprong van de stellen. Bij de 3-delige stellen was het een beetje overdone om 1 complete bak als A bak uit te voeren. Daarom gedeeld AB. Net als bij de drietjes ICM.
Trouwens je weet toch dat je best door de 1ste klas mag lopen om de 2de klas te bereiken  ;D
Dus waarom vindt je het onpraktisch?
Gr.
Eric

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #81 Gepost op: 31 December 2015, 11:03:42 »
Zat er in (een deel van) die dingen niet ook ruimte voor een 25kV installatie? Als ze die er dan gelijk bij indoen, en de beveiliging, is er ook extra materieel aanwezig voor Amsterdam-Breda over de HSL mocht dat ooit nodig zijn.
Of voor Gorinchem-Elst over de Betuweroute, waar onlangs ook met een ICE is getest. Na elektrificatie van de Maaslijn heb je dan een alternatief Amsterdam-Utrecht-Nijmegen-Maastricht zonder kopmaken in Arnhem.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #82 Gepost op: 31 December 2015, 12:13:25 »
@ Eric,
Op de bovenlaag hangt het haakje voor de jas op het schuine stuk. De gevolgen laten zich raden als je daar een jas ophangt en wilt gaan zitten.



Zelf heb ik de indruk dat de bekladding te maken heeft met het gebruikte materieel / in andere materieeltypes is het gemakkelijker te verwijderen? Kan mijn verbeelding zijn.

In koplopers zijn redelijke bagagerekken boven de zitplaatsen. In VIRM kun je door de opening hooguit een kleine tas kwijt. Inderdaad kun je bij de bakken met vis-a-vis-opstelling de tassen tussen de stoel kwijt - maar wie weet (buiten de hobbyisten) dat bij VIRM de vis-a-vis-opstellingen in de regel op de bovenlaag te vinden zijn?

Over de bakindeling: onpraktisch, wat als je verkeerd op het perron staat dien je eerst door de 1e klas heen te lopen, om soms uit te komen in een klein hokje waarin de zitplaatsen 2e klas zich bevinden. Bij andere materieeltypes speelt dit probleem niet doordat twee AB-bakken niet met de A-kanten aan elkaar zijn gekoppeld. Bovendien vraag ik me af of de gemiddelde reiziger weet dat VIRM alleen met AB-bakken werkt - vaak zie ik reizigers het op een rennen zetten als ze zo'n gedeelte 1e klas voor hun neus tot stilstand zien komen.
Heußenstein : HO, DB 1957

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #83 Gepost op: 31 December 2015, 12:25:03 »
Ok, haakjes boven is wat onpraktisch.
Zit altijd beneden  ;D Mede vanwege het schommelgevoel boven.
Vis-a-vis is ook gewoon beneden te vinden hoor. Zeker in de oudere stellen waar veel meer vis-a-vis gewerkt werd. Zowel boven als beneden.

Nou ook in ICM wil ik mijn koffer toch echt niet in het bagage rek boven je hoofd proppen. Kost je de nodige paracetamol voor je op je bestemming bent. Ook daar kan je niet veel meer kwijt dan een kleine trolley of rugzak.
Ga je met je koffer naar Schiphol in ICM (wat bij ons vandaan standaard is) dan zit je nog steeds te kl....n met je koffer.
Dat je in VIRM alleen wat klein spul boven je hoofd kunt proppen is een feit.

@ Eric,
Over de bakindeling: onpraktisch, wat als je verkeerd op het perron staat dien je eerst door de 1e klas heen te lopen, om soms uit te komen in een klein hokje waarin de zitplaatsen 2e klas zich bevinden. Bij andere materieeltypes speelt dit probleem niet doordat twee AB-bakken niet met de A-kanten aan elkaar zijn gekoppeld. Bovendien vraag ik me af of de gemiddelde reiziger weet dat VIRM alleen met AB-bakken werkt - vaak zie ik reizigers het op een rennen zetten als ze zo'n gedeelte 1e klas voor hun neus tot stilstand zien komen.
Nou reis ik dagelijks met VIRM naar mijn werk maar de meeste bakken zijn toch echt B bakken.
En het rennen van reizigers, tsja.....wat zullen we daar op zeggen.
Liever met zijn allen voor 1 deur gaan proppen (en het liefst geen ruimte laten voor uitstappers) om daarna een soort survival of the fittest uit te voeren om maar als eerste binnen te zijn en een stoel te veroveren.
Verrassend genoeg lukt dat meestal beter om via de eerste klas in te stappen en die paar meter extra te lopen naar de tweede klas.
Daar is het meestal veel eerder leeg  8)
Gr.
Eric

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4559
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #84 Gepost op: 31 December 2015, 17:45:21 »
Simon bedoelt natuurlijk dat er geen A-bakken zijn, maar alleen AB-bakken icm B-bakken.

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #85 Gepost op: 31 December 2015, 17:51:48 »
Verrassend genoeg lukt dat meestal beter om via de eerste klas in te stappen en die paar meter extra te lopen naar de tweede klas.
Daar is het meestal veel eerder leeg  8)

Niet verklappen!!! ;D

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #86 Gepost op: 31 December 2015, 18:09:10 »
Waarschijnlijk is de reden van dit verbouw plan die maffe lift schacht die nu loze ruimte is, dan kunnen er nog een paar stoelen extra in...
Ja dat lijkt mij ook de enige reden. Het na 15-20 jaar renoveren van materieel is nog nooit gedaan.

Zat er in (een deel van) die dingen niet ook ruimte voor een 25kV installatie? Als ze die er dan gelijk bij indoen, en de beveiliging, is er ook extra materieel aanwezig voor Amsterdam-Breda over de HSL mocht dat ooit nodig zijn.
Of voor Gorinchem-Elst over de Betuweroute, waar onlangs ook met een ICE is getest. Na elektrificatie van de Maaslijn heb je dan een alternatief Amsterdam-Utrecht-Nijmegen-Maastricht zonder kopmaken in Arnhem.
Dat zit er bij alle stellen maar ik denk niet dat de 25kV voorzieningen nog ingebouwd gaan worden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #87 Gepost op: 31 December 2015, 18:26:20 »
Nogmaals, die liftschacht blijft gewoon omdat die onderdeel is van de bakconstructie.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #88 Gepost op: 31 December 2015, 19:38:25 »
Waarschijnlijk is de reden van dit verbouw plan die maffe lift schacht die nu loze ruimte is, dan kunnen er nog een paar stoelen extra in...
Heb je de liftschacht al eens gezien ? Hoeveel ruimte geven die denk je
Een paar stoelen? Boven elkaar zeker en voor de kleine slankere onder ons.
En zo maf was die lift niet. Zeker nooit de railtender meegemaakt.
Die tilde je echt niet de trap of en af  ::)
En revisie na 15-20 jaar is vrij normaal hoor.

Niet verklappen!!! ;D
Joh lezen ze toch niet  ;D ;D
Gr.
Eric

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4559
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #89 Gepost op: 14 May 2016, 10:52:18 »
Zie hier de eerste foto.
Spuuglelijk naar mijn mening.... ::)