Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door spoorijzer
Vandaag om 15:29:16
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:00:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
  

Auteur Topic: Modernisering dubbeldekkers VIRM  (gelezen 89281 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22750
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #30 Gepost op: 18 March 2014, 21:51:39 »
Maar die kussens zijn in 20 jaar tijd dus wel erg zacht geworden.  :)
Voor het echte comfort moet je trouwens in de (gerenoveerde) Koplopers en ICRm zijn. Was altijd al zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1121
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #31 Gepost op: 18 March 2014, 22:22:11 »
DDZ vind ik anders ook zeker niet slecht qua comfort.

Bij dit Fyra VIRM ontwerp is die bult doorgetrokken tot aan de kop:


(Link naar het origineel en groter exemplaar: https://flic.kr/p/egkES4 )
« Laatst bewerkt op: 18 March 2014, 22:25:10 door Chiel. Reden: Link toegevoegd »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #32 Gepost op: 18 March 2014, 22:35:14 »
gaaf  (y)

en ziet er goed uit zo.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #33 Gepost op: 18 March 2014, 22:40:30 »
Wat is er mis met het oudste type IRM ?
Die zijn juist het meest comfortabel van het irm materieel, zowel 2e klasse als 1e klasse, het extra tussenbak 2e/1e klasse is echt een drama, die stoelen zijn keihard en goedkoop stof en als je stoel wilt verstellen moet je aan zon hendeltje onder je stoel trekken, bij de oude 1e klasse zit dat in je leuning ingebouwd. En er zijn ook V-IRM stellen geleverd in 2008/2009 dus deze stellen moeten dus in 2020 ook aangepakt zijn? wel snel na 12 jaar alweer strippen.
Daarnaast kunnen we niet bezuinigen en treinen wat langer in oorspronkelijke staat laten rijden? dus een hele leven lang, alleen de verlichting en motoren verbouwen, eventueel een ander stofje op de stoelen.
Mensen doen tegenwoordig langer met hun huis interieur en auto, waarom niet bij treinen  ;D

Kijk maar bij de Plan V stellen, interieur is hetzelfde als 40 jaar terug alleen een ander kleur stofje erop, en de wanden zijn wat lichter gemaakt.
Scheelt bergen met geld!


tip : bewaar een compleet interieur van een drietje, zo kunnen we over 15/20 jaar een IRM 3tje weer terug in oorspronkelijke staat terugbrengen.
Alle andere V-IRMs hebben totaal ander interieur.
Je vergeet dat het opknappen van die Plan V's in een héél andere tijd gebeurde, een tijd waarin het uurloon nog niet zo hoog was als nu en men graag mensen aan het werk hield.

Inmiddels is het goedkoper om gewoon een nieuwe bank te plaatsen, ipv de oude uit te nemen, naar een afdeling te sturen, daar opnieuw te bekleden en door een andere montage afdeling weer te laten plaatsen...

Daarnaast is het oude interieur VIRM gewoon versleten en zal de storingsdienst van Nedtrain steeds vaker interieur delen moeten vervangen bij controles, en dat is in verhouding dan duurder dan gewoon de hele zaak in één keer goed aanpakken..

Trouwens, ook in het verleden deed men wel degelijk aan zulk grote gedaanteverwisselingen, neem als voorbeeld maar eens de modernisering van de DE2'en, ze kregen een compleet ander uiterlijk en volledig nieuw interieur...  ;)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #34 Gepost op: 19 March 2014, 01:08:07 »
Dat is waar ja :D net als bij de DH1/2 (Wadlopers)
Maar de Plan Vtjes werden rond 1995 gerenoveerd (ander kleur interieur) bedoel je die renovatie? qua kosten denk ik dat het gelijk waren, als ik de inflatie erbij pak.

Maar qua slijtage, heb meer zo van we gaan een stapje terug in de tijd daar is niks mis mee, ik zie tegenwoordig ook vaak zat mensen met interieur uit 1990 nog in hun huis, 10 jaar terug keek je daar  :-X naar en was het gierigheid, nu is het meer normaal omdat we goede tijden hebben gehad en nu we weer komende decennia wat simpeler gaan leven  (y)
Ik heb niks te klagen over de IRM ook het DDM1/2 vond ik het niet nodig om het compleet te strippen, maarja als er een bank compleet gesloopt is en dan vervangen moet worden is duurder helaas.

Dat dit alweer 20 jaartjes achter ons ligt... zie nog voor me dat het op het NOS nieuws was nieuwe moderne intercity's op de rails met koer bestemmingen in de trein (naast het WC bordje LED lichtkrant) was iets nieuws toen.

Bron : arnoverhagen.fotostop.be
« Laatst bewerkt op: 19 March 2014, 01:14:39 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22750
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #35 Gepost op: 19 March 2014, 12:05:13 »
Je vergeet dat het opknappen van die Plan V's in een héél andere tijd gebeurde, een tijd waarin het uurloon nog niet zo hoog was als nu en men graag mensen aan het werk hield.

Tijdens de laatste langdurige periode van hoogconjunctuur eigenlijk. Ik denk dat het momenteel relatief goedkoper is om stoelen te laten bekleden dan toen.

Het gaat er maar net om wat de bedoeling was. Bij plan V ging het alleen maar om een beperkte levensduurverlenging. Die stoelen zijn ook vrijwel onverwoestbaar. Met nieuw schuim en nieuwe bekleding waren ze weer als nieuw. Bij plan T wilden met tevens meer zitplaatsen en dus kregen die stellen wel een compleet nieuw interieur (benen in de nek).

De stoelen van (V)IRM zijn allesbehalve onverwoestbaar en de stellen moeten nog een jaar of 20 mee.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #36 Gepost op: 19 March 2014, 12:31:54 »
Toch vond ik de kleurstelling die men een aantal jaren geleden voor ogen had, een heel stuk fraaier dan wat men nu van Plan is met V-IRM.

Ooit stonden er tekeningen van die kleurstelling in Railmagazine. Ik heb toen een foto van een DD-IRM bewerkt:



Nu de contrastvlakken op de neus niet meer verplicht zijn, is het een ideaal moment om dit kleurenschema toe te passen. Oogt m.i. modern en tijdloos. In tegenstelling tot het jaren'90 gevoel wat ik bij DDZ en straks ook bij V-IRM krijg :-(

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #37 Gepost op: 19 March 2014, 13:07:46 »
Dat een contrastvlak niet verplicht is, maakt het niet minder verstandig om treinen goed zichtbaar te laten zijn voor bijvoorbeeld overwegen ed.

Het is dan wel geen regekfeving meer, maar doet geen afbreuk aan een stukje eigen verantwoording.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #38 Gepost op: 19 March 2014, 13:14:39 »
Afgezien van contrast, het oogt wel heel somber, bijna terug in de tijd naar het berlijns-blauw of de IC+ rijtuigen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #39 Gepost op: 19 March 2014, 13:26:22 »
Dat een contrastvlak niet verplicht is, maakt het niet minder verstandig om treinen goed zichtbaar te laten zijn voor bijvoorbeeld overwegen ed.

Het is dan wel geen regekfeving meer, maar doet geen afbreuk aan een stukje eigen verantwoording.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk



Daar zijn de frontseinen voor uitgevonden. Bovendien rijden in het buitenland zat voorbeelden rond van donkere neuzen. Als het contrastvlak daarwerkelijk bij had gedragen aan het vergroten van de veiligheid, dan had deze regel echt nog wel bestaan....

Afgezien van contrast, het oogt wel heel somber, bijna terug in de tijd naar het berlijns-blauw of de IC+ rijtuigen...

Die blauwe baan die steeds naar het bendendek knikt en bij het einde van de bak weer naar het balkon, dat oogt wel modern?

Ik heb het toentertijd bij DDZ ook al eens aangehaald, maar het blijven mi. hele goede voorbeelden van terug in de tijd in de jaren '90 bij de NMBS en DB:





Ik denk dat men het IRM een veel beter uiterlijk geeft als dat concept van er moet om de ramen een blauwe band zitten, eens losgelaten wordt. En laat anders vooral het exterieur zoals het nu is.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #40 Gepost op: 19 March 2014, 14:25:33 »
Hear, hear  (y)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #41 Gepost op: 19 March 2014, 14:45:06 »
verbeterde versie:


edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2042
  • Allegra" treinstel
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #42 Gepost op: 19 March 2014, 17:04:18 »
 (y)

Gr. Edwin

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #43 Gepost op: 19 March 2014, 17:04:53 »
 (y) nice
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

boemeltje

  • Gast
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #44 Gepost op: 19 March 2014, 17:23:30 »
zoals de versie van mitchell laat zien, kun je je afvragen waarom ze dat niet direct zo hebben gedaan.
ziet er toch veel gelikter uit.

Gr Jan