Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
  

Auteur Topic: Modernisering dubbeldekkers VIRM  (gelezen 85841 keer)

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #45 Gepost op: 19 March 2014, 19:02:19 »
Ziet er inderdaad gelikter uit. De tijd zal het uitwijzen of het ook de realiteit wordt.  ::)

De intercity max kleurstelling is eigenlijk alweer achterhaald en niet meer zo futuristisch als dat het destijds leek. Ook al oogt de hedendaagse blauwe baan wat oubollig, de huidige kleurstelling vind ik nog steeds lekker fris. Zeker met de iets warmere gele tint die gebruikt is op de ICM's en DDZ.

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #46 Gepost op: 19 March 2014, 20:54:11 »
zoals de versie van mitchell laat zien, kun je je afvragen waarom ze dat niet direct zo hebben gedaan.
ziet er toch veel gelikter uit.

Gr Jan

Zou het er ook zo gelikt uit als zo'n VIRM het station binnen komt rijden met zo'n hoog ei-vormig voorhoofd??? Bij de levering van DD-IRM was er een docu op tv met de ontwerpers, waarbij zij aangaven extra aandacht aan de kop hadden gegeven, omdat dat het beeldbepalende deel van een trein is. Aan de zijwanden valt niet zo gek veel te doen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #47 Gepost op: 19 March 2014, 21:29:40 »
Volgens mij was zo'n hoge kop vooral moeilijk te maken door de dubbelgekromde oppervlakken, of niet?
Met vriendelijke groeten, altijd.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #48 Gepost op: 19 March 2014, 23:36:07 »
Onder dat vlakke dak van de cabine zit volgens mij ook nog het eea aan apparatuur verstopt, mogelijk ook een reden van deze keuze.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #49 Gepost op: 19 March 2014, 23:40:39 »
Zuiniger maken hoeft niet perse met het uiterlijk, een andere motor erin, zuinigere airco, led verlichting...
Het is 20% wat ze willen, verlichting wat er nu in zit vreet al aardig wat stroom (T8 TL lampen van 40 watt per stuk) als je dat vervangt door een LED van 5 watt...

Hoop niet dat ze aan de buitenkant dingen gaan veranderen, want dan mag Rivarossi de mallen weer aanpakken voor het model  ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #50 Gepost op: 20 March 2014, 00:09:00 »
(T8 TL lampen van 40 watt per stuk) als je dat vervangt door een LED van 5 watt...
Dan krijg je veel minder licht.  ;)
De lichtopbrengst per watt van leds is nauwelijks meer dan van TL. Dus hoe ze daarmee 20% besparing willen bereiken is mij niet helemaal helder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #51 Gepost op: 20 March 2014, 07:18:25 »
Dat klopt!
Maar als ze T5 TLs gaan gebruiken dan ? Die zijn veel zuiniger en blijven tot hun einde heel fel, en geven meer lumen per watt.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #52 Gepost op: 20 March 2014, 12:10:02 »
.....en geven meer lumen per watt.
Heb je daar ook getallen bij?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #53 Gepost op: 20 March 2014, 12:16:30 »
Volgens mij zit VIRM vol met T5 buizen van 18 Watt en dan neemt het voorschakelapparaat ook nogwel wat energie op.
En of je minder licht krijgt met LED's  hangt natuurlijk af van het rendement van de LED's die je gebruikt, daar is laatste jaren een grote ontwikkeling in geweest en dat LED's evenveel gebruiken als TL's bij dezelfde lichtopbrengst kan ik me niet helemaal voorstellen.

Bij DDZ heeft men toch ook alle TL's vervangen door LED's, dus men heeft er al ervaring mee.

Ongetwijfeld zal het ook schelen in de onderhoudskosten, LED's zullen langer meegaan dan de Tl's, dus minder werk voor de storingsmonteurs.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #54 Gepost op: 20 March 2014, 12:26:33 »
....dat LED's evenveel gebruiken als TL's bij dezelfde lichtopbrengst kan ik me niet helemaal voorstellen.
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Er wordt regelmatig geclaimd dat led zuiniger is dan TL, en dat T5 zuiniger is dan T8. Maar als je dan op zoek gaat naar getallen, dan zijn die om te beginnen lastig te vinden. En als je ze al vindt, dan blijken de claims niet te kloppen.
Ik heb net op de site van een leverancier wat info gevonden over T5. Daar komt uit dat ze 90 lumen per watt leveren. Maar een T8 levert ook 90 lumen per watt. Dus waar zit dan het verschil?
In de bouwmarkt kijk ik wel eens naar led lampen. Daar staat de lichtopbrengst gewoon op de verpakking. Maar verder dan 53 lumen per watt heb ik nog niet gezien. Vandaar dat ik erg kritisch ben over die zuinigheidsclaims, want voor zover ik getallen heb gezien blijken die claims niet waar te zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #55 Gepost op: 20 March 2014, 12:42:10 »
Bij T8 gaat er gauw 20/30% verloren aan energie in de VSA/eVSA.
in het verleden had ik een aquarium met 2x 30watt T8 met starter, totaal verbruik was bijna 80watt, op mijn energiemeter.
Nu heb ik  2x 45 Watt T5 deze geeft op mijn meter net geen 90watt en duidelijk meer licht, ook het aantal lumen is hoger, wel is het zo dat een T8 in het begin best fel is maar na een paar weken is dat behoorlijk gezakt,  T5 heeft daar geen last van.

(V)irms hebben naar mijn weten T8, T5 zijn hele slanke buizen. T8 is dikker, Mat 64 stellen hebben T10/T12 buizen.

Maar of led verlichting echt onderhoud besparend is blijft de vraag, zie vaak zat verkeerslichten waarvan de helft van de LEDs niet werken of op half vermogen brandt...

http://www.tlbesparen.nl/FAQ
Hier kan je wat info vinden.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2014, 12:57:04 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #56 Gepost op: 20 March 2014, 14:27:35 »
Bij T8 gaat er gauw 20/30% verloren aan energie in de VSA/eVSA.
Hier gooi je een paar dingen op één hoop. Een EVSA verbruikt ongeveer de helft van een VSA. Dus VSA's vervangen door EVSA's zou al zo 10% schelen.

Citaat
http://www.tlbesparen.nl/FAQ
Hier kan je wat info vinden.
Die site had ik al gevonden, maar die geeft nauwelijks concrete getallen. Ik vond wel curieus dat ze ergens stellen dat een T5 buis minder lumen afgeeft dan een T8 buis. En dat zou komen omdat een T5 buis dunner en korter is. Lijkt me logisch. Maar wat ik interessanter vind, dat is het aantal lumen per watt, en dat vertellen ze daar niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11643
    • Mijn fotoarchief
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #57 Gepost op: 20 March 2014, 14:29:44 »
Heren, zullen we weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp?

Eelco

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #58 Gepost op: 20 March 2014, 14:44:33 »
Volgens mij zitten we nog steeds op het oorspronkelijke onderwerp. Eén van de verbeterpunten bij de modernisering is het energiezuiniger maken van de verlichting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #59 Gepost op: 20 March 2014, 18:08:37 »
Dit is het normale onderwerp ;D
100% feiten is altijd ervaren en rekenen, wel weet ik in de Aquariumtechniek dat het meer licht voor minder geld is, daar It trouwens T5 high lite in zie ik.
http://www.home.zonnet.nl/rsetteur/tl5/tl5.htm

lees hier ervaringen en berekeningen.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2014, 18:14:00 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?