Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
NS 1700 transfers door Ben
Vandaag om 12:22:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frank 123
Vandaag om 11:57:19
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:59:37
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
  

Auteur Topic: Modernisering dubbeldekkers VIRM  (gelezen 85903 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #30 Gepost op: 18 March 2014, 21:51:39 »
Maar die kussens zijn in 20 jaar tijd dus wel erg zacht geworden.  :)
Voor het echte comfort moet je trouwens in de (gerenoveerde) Koplopers en ICRm zijn. Was altijd al zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1110
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #31 Gepost op: 18 March 2014, 22:22:11 »
DDZ vind ik anders ook zeker niet slecht qua comfort.

Bij dit Fyra VIRM ontwerp is die bult doorgetrokken tot aan de kop:


(Link naar het origineel en groter exemplaar: https://flic.kr/p/egkES4 )
« Laatst bewerkt op: 18 March 2014, 22:25:10 door Chiel. Reden: Link toegevoegd »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #32 Gepost op: 18 March 2014, 22:35:14 »
gaaf  (y)

en ziet er goed uit zo.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #33 Gepost op: 18 March 2014, 22:40:30 »
Wat is er mis met het oudste type IRM ?
Die zijn juist het meest comfortabel van het irm materieel, zowel 2e klasse als 1e klasse, het extra tussenbak 2e/1e klasse is echt een drama, die stoelen zijn keihard en goedkoop stof en als je stoel wilt verstellen moet je aan zon hendeltje onder je stoel trekken, bij de oude 1e klasse zit dat in je leuning ingebouwd. En er zijn ook V-IRM stellen geleverd in 2008/2009 dus deze stellen moeten dus in 2020 ook aangepakt zijn? wel snel na 12 jaar alweer strippen.
Daarnaast kunnen we niet bezuinigen en treinen wat langer in oorspronkelijke staat laten rijden? dus een hele leven lang, alleen de verlichting en motoren verbouwen, eventueel een ander stofje op de stoelen.
Mensen doen tegenwoordig langer met hun huis interieur en auto, waarom niet bij treinen  ;D

Kijk maar bij de Plan V stellen, interieur is hetzelfde als 40 jaar terug alleen een ander kleur stofje erop, en de wanden zijn wat lichter gemaakt.
Scheelt bergen met geld!


tip : bewaar een compleet interieur van een drietje, zo kunnen we over 15/20 jaar een IRM 3tje weer terug in oorspronkelijke staat terugbrengen.
Alle andere V-IRMs hebben totaal ander interieur.
Je vergeet dat het opknappen van die Plan V's in een héél andere tijd gebeurde, een tijd waarin het uurloon nog niet zo hoog was als nu en men graag mensen aan het werk hield.

Inmiddels is het goedkoper om gewoon een nieuwe bank te plaatsen, ipv de oude uit te nemen, naar een afdeling te sturen, daar opnieuw te bekleden en door een andere montage afdeling weer te laten plaatsen...

Daarnaast is het oude interieur VIRM gewoon versleten en zal de storingsdienst van Nedtrain steeds vaker interieur delen moeten vervangen bij controles, en dat is in verhouding dan duurder dan gewoon de hele zaak in één keer goed aanpakken..

Trouwens, ook in het verleden deed men wel degelijk aan zulk grote gedaanteverwisselingen, neem als voorbeeld maar eens de modernisering van de DE2'en, ze kregen een compleet ander uiterlijk en volledig nieuw interieur...  ;)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #34 Gepost op: 19 March 2014, 01:08:07 »
Dat is waar ja :D net als bij de DH1/2 (Wadlopers)
Maar de Plan Vtjes werden rond 1995 gerenoveerd (ander kleur interieur) bedoel je die renovatie? qua kosten denk ik dat het gelijk waren, als ik de inflatie erbij pak.

Maar qua slijtage, heb meer zo van we gaan een stapje terug in de tijd daar is niks mis mee, ik zie tegenwoordig ook vaak zat mensen met interieur uit 1990 nog in hun huis, 10 jaar terug keek je daar  :-X naar en was het gierigheid, nu is het meer normaal omdat we goede tijden hebben gehad en nu we weer komende decennia wat simpeler gaan leven  (y)
Ik heb niks te klagen over de IRM ook het DDM1/2 vond ik het niet nodig om het compleet te strippen, maarja als er een bank compleet gesloopt is en dan vervangen moet worden is duurder helaas.

Dat dit alweer 20 jaartjes achter ons ligt... zie nog voor me dat het op het NOS nieuws was nieuwe moderne intercity's op de rails met koer bestemmingen in de trein (naast het WC bordje LED lichtkrant) was iets nieuws toen.

Bron : arnoverhagen.fotostop.be
« Laatst bewerkt op: 19 March 2014, 01:14:39 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #35 Gepost op: 19 March 2014, 12:05:13 »
Je vergeet dat het opknappen van die Plan V's in een héél andere tijd gebeurde, een tijd waarin het uurloon nog niet zo hoog was als nu en men graag mensen aan het werk hield.

Tijdens de laatste langdurige periode van hoogconjunctuur eigenlijk. Ik denk dat het momenteel relatief goedkoper is om stoelen te laten bekleden dan toen.

Het gaat er maar net om wat de bedoeling was. Bij plan V ging het alleen maar om een beperkte levensduurverlenging. Die stoelen zijn ook vrijwel onverwoestbaar. Met nieuw schuim en nieuwe bekleding waren ze weer als nieuw. Bij plan T wilden met tevens meer zitplaatsen en dus kregen die stellen wel een compleet nieuw interieur (benen in de nek).

De stoelen van (V)IRM zijn allesbehalve onverwoestbaar en de stellen moeten nog een jaar of 20 mee.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5372
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #36 Gepost op: 19 March 2014, 12:31:54 »
Toch vond ik de kleurstelling die men een aantal jaren geleden voor ogen had, een heel stuk fraaier dan wat men nu van Plan is met V-IRM.

Ooit stonden er tekeningen van die kleurstelling in Railmagazine. Ik heb toen een foto van een DD-IRM bewerkt:



Nu de contrastvlakken op de neus niet meer verplicht zijn, is het een ideaal moment om dit kleurenschema toe te passen. Oogt m.i. modern en tijdloos. In tegenstelling tot het jaren'90 gevoel wat ik bij DDZ en straks ook bij V-IRM krijg :-(

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #37 Gepost op: 19 March 2014, 13:07:46 »
Dat een contrastvlak niet verplicht is, maakt het niet minder verstandig om treinen goed zichtbaar te laten zijn voor bijvoorbeeld overwegen ed.

Het is dan wel geen regekfeving meer, maar doet geen afbreuk aan een stukje eigen verantwoording.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #38 Gepost op: 19 March 2014, 13:14:39 »
Afgezien van contrast, het oogt wel heel somber, bijna terug in de tijd naar het berlijns-blauw of de IC+ rijtuigen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5372
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #39 Gepost op: 19 March 2014, 13:26:22 »
Dat een contrastvlak niet verplicht is, maakt het niet minder verstandig om treinen goed zichtbaar te laten zijn voor bijvoorbeeld overwegen ed.

Het is dan wel geen regekfeving meer, maar doet geen afbreuk aan een stukje eigen verantwoording.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk



Daar zijn de frontseinen voor uitgevonden. Bovendien rijden in het buitenland zat voorbeelden rond van donkere neuzen. Als het contrastvlak daarwerkelijk bij had gedragen aan het vergroten van de veiligheid, dan had deze regel echt nog wel bestaan....

Afgezien van contrast, het oogt wel heel somber, bijna terug in de tijd naar het berlijns-blauw of de IC+ rijtuigen...

Die blauwe baan die steeds naar het bendendek knikt en bij het einde van de bak weer naar het balkon, dat oogt wel modern?

Ik heb het toentertijd bij DDZ ook al eens aangehaald, maar het blijven mi. hele goede voorbeelden van terug in de tijd in de jaren '90 bij de NMBS en DB:





Ik denk dat men het IRM een veel beter uiterlijk geeft als dat concept van er moet om de ramen een blauwe band zitten, eens losgelaten wordt. En laat anders vooral het exterieur zoals het nu is.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #40 Gepost op: 19 March 2014, 14:25:33 »
Hear, hear  (y)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
    • SpoorObjecten
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #41 Gepost op: 19 March 2014, 14:45:06 »
verbeterde versie:


edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #42 Gepost op: 19 March 2014, 17:04:18 »
 (y)

Gr. Edwin

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #43 Gepost op: 19 March 2014, 17:04:53 »
 (y) nice
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

boemeltje

  • Gast
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #44 Gepost op: 19 March 2014, 17:23:30 »
zoals de versie van mitchell laat zien, kun je je afvragen waarom ze dat niet direct zo hebben gedaan.
ziet er toch veel gelikter uit.

Gr Jan