Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 12:21:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:18:55
Wat was jullie allereerste loc?
door
thevandijks
Vandaag
om 12:14:00
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Ronaldk
Vandaag
om 12:11:08
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:04:53
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:03:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 12:02:27
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
bellejt
Vandaag
om 11:59:57
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 11:50:00
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 11:46:52
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw.
door
Besselspoor
Vandaag
om 11:43:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 11:15:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 11:10:15
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
alex1212
Vandaag
om 10:54:02
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen?
door
Karben
Vandaag
om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia
door
R1954
Vandaag
om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 09:32:06
Aachenau West
door
Montanbahn
Vandaag
om 08:50:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe?
door
hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0
door
bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg
door
Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
07 August 2025, 21:25:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO) (gelezen 44795 keer)
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #60 Gepost op:
01 December 2014, 19:19:22 »
Dat word dus pompen of verzuipen zeg maar
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #61 Gepost op:
12 January 2015, 21:01:03 »
Zo, jullie zullen wel denken, gebeurt er eigenlijk nog wel iets in Heußenstein?
Tsja, eerst stond het allemaal in het teken van de baan inpakken. En dan ziet het er op een gegeven moment zo uit:
Daarna volgde een "ietwat" hectische verhuizing waarbij we maar liefst 24 uur de tijd hadden tussen de overdracht van de nieuwe- en die van de oude woning.
Gisteren vond ik dan eindelijk tijd om met de baan aan de slag te gaan. Concreet heb ik het stationsgedeelte in zijn geheel meeverhuisd, als losse plaat. De rest is afgebroken en het hout is meegenomen voor hergebruik.
Na een bezoekje aan de bouwmarkt (en eerder aan de Ikea) begon het grote timmerwerk. Of eigenlijk, zagen en schroeven. Ik heb een raamwerk gefabriceerd waarop het schaduwstation komt (niveau -1). Dit staat er nu:
Kortom, het eerste begin is er!
Zodra ik weer een nieuwe voorraad hout en Ikea-poten heb kan ik weer een volgend stuk in elkaar zetten. Tot die tijd kan ik me uitleven op het eerste deel van het schaduwstation en het afwerken van het kastje onder de baan. En de boel krijgt nog een lik verf.
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #62 Gepost op:
23 January 2015, 20:17:17 »
Jullie zullen wel denken, wat is het stil in Heußenstein... Tsja, dat klopt helaas. Zoals ik volgens mij wel ergens heb laten vallen, verwachten we binnenkort ons eerste kind. De zwangerschap van mijn vrouw is alles behalve voorspoedig verlopen - met de baby is alles goed, met haar daarentegen een stuk minder. Afgelopen vrijdag is ze in het ziekenhuis opgenomen met zwangerschapsvergiftiging, dus ik ben momenteel vooral op mijn werk te vinden en als ik niet werk, in het ziekenhuis en daarna in mijn bed. En dat zal de komende weken wel zo blijven (tot de bevalling).
Zo af en toe kon ik toch de kwast, de schroefboormachine of de decoupeerzaag hanteren wat heeft geresulteerd in het volgende resultaat:
Nogmaals, op dit gedeelte komt het grootste deel van het schaduwstation. Binnenkort kan ik gaan beginnen met het leggen van de rails.
groeten, Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
g-j
Offline
Berichten: 1701
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #63 Gepost op:
23 January 2015, 21:44:04 »
Simon, dat zijn heftige en spannende tijden. Sterkte voor jou en je vrouw!
Gert-Jan
Gelogd
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #64 Gepost op:
02 February 2015, 20:15:46 »
Zo, even een update.
De zwangerschapsvergiftiging van mijn vrouw ontaardde uiteindelijk in HELLP (niet: Hellup ofzo, maar HELLP, een vervelende ziekte waarbij rode bloedcellen worden afgebroken en lever- en nierfalen op kan treden). Natuurlijk werd dit uitgerekend op zaterdagnacht geconstateerd, waarna de wijze dames artsen besloten dat het zo niet langer kon. En zo kon het gebeuren dat ik op 25 januari om 00.34 door mijn vrouw uit mijn bed ben gebeld "kom hier maar heen, het wordt een keizersnede" en om 2.04 uur vader werd van onze prachtige dochter Hélène.
Mijn vrouw is daarna nog een week in het ziekenhuis gebleven om te herstellen van de operatie en de HELLP.
Onze dochter is zes weken te vroeg geboren, maar kerngezond (voor de statistici: 44 cm, 2350 gram). Voorlopig (nog een week of twee) verblijft ze nog even op de afdeling Neonatologie (ja je leert wat woorden) van het ziekenhuis.
Het heeft natuurlijk allemaal de nodige impact voor mij en mijn vrouw. Dus als ik de komende tijd wat minder actief ben op het forum... dan weten jullie hoe dat komt.
Nog maar even afsluiten met een fotografische bijdrage:
Jong geleerd...
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
g-j
Offline
Berichten: 1701
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #65 Gepost op:
02 February 2015, 20:24:40 »
Simon, Super!!!!!!!!!!!!!! Van harte gefeliciteerd.
G-J
Gelogd
NS264
Offline
Berichten: 8960
Het leven op de weg.
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #66 Gepost op:
02 February 2015, 23:30:44 »
Gefeliciteerd en jullie komen er vast wel weer bovenop.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #67 Gepost op:
03 February 2015, 08:59:30 »
Gefeliciteerd en beterschap voor je vrouw. Jullie met zijn drieën veel geluk en wijsheid.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #68 Gepost op:
03 February 2015, 09:51:46 »
Het heelal heeft een nieuw middelpunt.
Van Harte!
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5398
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #69 Gepost op:
03 February 2015, 09:55:01 »
Gefeliciteerd, Papa Simon!
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8859
low-budget modelbouwer
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #70 Gepost op:
03 February 2015, 10:28:27 »
Hoi Simon,
Gefeliciteerd met jullie dochter!
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #71 Gepost op:
17 February 2015, 16:42:49 »
Bedankt allemaal voor de felicitaties!
Inmiddels zitten we in rustiger vaarwater, dochterlief is gisteren ontslagen. Normaal is het niet fijn als je wordt ontslagen, maar wel als je uit het ziekenhuis wordt ontslagen
Ik geniet van een weekje vrij en vanmiddag was daar zowaar tijd om wat aan de baan te doen.
Het schaduwstation (1)
Het was goed vertoeven in onze hobbyruimte. Wat eigenlijk niet alleen een hobbyruimte is, maar ook een werkruimte, maar zolang er nog geen bureau staat wordt er niet gewerkt en bovendien werkt mijn vrouw tot half mei niet, dus tot dan is het in ieder geval een hobbyruimte. Maar dat terzijde, het was dus lekker op temperatuur. Zo goed zelfs, dat ik lekker de deur open kon zetten om de frisse lucht en het zonlicht naar binnen te laten:
(en ja, er is nog wat opruimwerk te doen)
Nu een deel van de onderbouw gereed is, is het tijd voor het leggen van de eerste meters rails.
Zoals in het
sporenplan
te zien is, komen er 12 opstelsporen in het schaduwstation. Door ruimtegebrek kunnen maar vijf sporen "doorgaand" worden gebruikt; bij de andere zeven sporen rijdt de trein een stukje achteruit om daarna vooruit rijdend het schaduwstation weer te verlaten. Op de foto is het begin van de vijf doorgaande sporen te zien.
Via een lange helling kan het schaduwstation worden binnen- dan wel uitgereden. Het begin van de helling is er:
groeten, Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #72 Gepost op:
22 February 2015, 21:19:04 »
Schaduwstation (2)
De afgelopen week ben ik goed opgeschoten met de verdere bouw. De rails is (los) gelegd, het vastspijkeren komt later, als ik er zeker van ben dat alles goed werkt en op de juiste plek ligt (met M-rails heb je nogal wat speling).
Uiteindelijk heb ik nog wat extra sporen toegevoegd aan het schaduwstation, bedoeld voor het stallen van wagens.
Aan de NEN-normen voldoet het niet, maar het voldoet wel voor het doel: een donderbus kan er nét onderdoor.
doorkijkje. De oplettende lezer ziet een rijtuig dat niet binnen het door mij gekozen tijdperk past.
Nog even een overzichtsfoto:
Op de sporen vooraan rijden treinen met de loc vooruit binnen. Met een lowtech-oplossing laat ik de treinen stoppen: het laatste railstuk kan stroomloos worden geschakeld. Daarna rijden de treinen een stukje achteruit om vooruit het schaduwstation weer te verlaten.
Ook een trein die op een van de doorgaande sporen binnenkomt, wordt door een stroomloze sectie tot stoppen gedwongen. Wel zo makkelijk! Via het schakelkastje kan ik bovendien zien welke sporen vrij zijn - rood = bezet (en stroomloos), geel = vrij.
Schakelkastjes (geen definitieve opstelling); onderaan schakeling van de stroomloze secties
Nog een overzichtsfoto, nu vanaf de andere kant. Te zien is dat de sporen nog niet kaarsrecht liggen.
De Köf demonstreert de werking van het dubbel enkelspoor bij het naderen van het schaduwstation. Vanaf het linkerspoor worden treinen naar het rechterspoor geleid. Dit wissel is op zich bedienbaar, voor het geval dat dat handig is... maar normaal gesproken zal deze op afbuigende stand staan. Treinen die het schaduwstation verlaten, worden (afhankelijk van de bestemming) naar het linker- of rechterspoor geleid.
Ook onder de baan is genoeg te doen. Bij de bedrading kies ik voor het thema "eenvoud".
Tsja, ik kan toch wel zeggen dat ik een uniek kleurschema hanteer... Ik ben ooit verkeerd begonnen, en ben daar op doorgegaan. Blauw voor de hoofdleidingen van digitale stroom, rood takt daarvan af naar de rails; bruin gezamenlijke massa; rood hoofdleiding analoge stroom, geel takt daarvan af; dunne blauwe draden schakeldraad voor wissels (en seinen, ontkoppelrails).
De draden naar de schakelkastjes houd ik ver weg van de ringleiding.
Lekker veel kroonsteentjes
Ik ben niet zo'n fan van solderen.
De komende tijd zullen de laatste losse eindjes worden aangesloten, en daarna is het tijd om weer wat te gaan timmeren.
groeten Simon
«
Laatst bewerkt op: 28 February 2015, 09:31:11 door SimonH
»
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #73 Gepost op:
01 March 2015, 19:04:49 »
Schaduwstation (3) - 'A missing piece'
De werkzaamheden aan het schaduwstation gaan rustig door, tussen de andere bedrijven door:
In mijn vorige update schreef ik, dat de rails nog niet is vastgelegd, aangezien ik er eerst zeker van wil zijn dat alles goed werkt. Dat deze tactiek wordt beloond, werd mij van de week duidelijk: ondanks dat ik ervan overtuigd was dat ik alle wissels had getest (en de afgekeurde voorzien had van een duidelijk merkteken), bleek er toch een niet-werkend exemplaar bij te zitten. Dus even het niet-werkende wissel verwijderd:
Een snelle inspectie leerde me, dat een klein, maar erg belangrijk onderdeeltje mistte. Een missing piece dus, of beter gezegd, a missing feather.
Per speciale zending werd een verse voorraad veren aangeleverd.
Het defecte wissel was zo weer hersteld, en met de gekochte veertjes kon ik gelijk een viertal andere wissels repareren, met hetzelfde euvel.
Ondertussen, onder de baan:
heeft de kat een ideaal verstopplekje gevonden:
(het kussen dient voor mijn eigen comfort bij het werken onder de baan)
en heb ik wat lampjes bevestigd, zodat ik ook in de donkere uurtjes onder de baan wat kan zien:
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #74 Gepost op:
07 March 2015, 20:58:38 »
De hobby stond vandaag in het teken van een bezoek aan Ontrax. In het
Ontrax-draadje
heb ik al wat foto's neergezet.
Niet omdat de rest niet mooi is, maar om in het Duitse thema te blijven, even wat Duitse plaatjes:
Maar niet iedereen was onder de indruk:
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)