Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
RhB H0m, Albulisch
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 17:44:27
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 17:23:54
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc?
door
wob
Vandaag
om 17:02:44
US diorama in H0
door
wob
Vandaag
om 16:57:23
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ronaldk
Vandaag
om 16:45:57
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 16:33:10
booster vraag
door
hmmglaser
Vandaag
om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949
door
Vislijn
Vandaag
om 16:12:02
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:06:45
The Summer of 69
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:14:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
jan47
Vandaag
om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
ES44C4
Vandaag
om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:42:25
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:30:51
Modelbaan Beltheim.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk
door
Wouter W
Vandaag
om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:01:55
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO) (gelezen 44715 keer)
André de Ruiter
Offline
Berichten: 10
ECoS, N-spoor, Fleischmann Picolo, iTrain
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #30 Gepost op:
27 August 2014, 21:25:02 »
Welke camera gebruik je, de diepte scherpte van je plaatjes is uitstekend.
Gelogd
Mvrgr. André
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #31 Gepost op:
27 August 2014, 21:43:56 »
Hoi André
Ik heb een Canon 550d.
Ik heb voor de foto van de V 80 een diafragma van 8 gebruikt. Als er ook rijtuigen of wagons bij moeten op de foto, zit ik al snel op 11 of soms 22.
Dank je voor het compliment.
Groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #32 Gepost op:
31 August 2014, 19:27:54 »
Ballasten (3)
Ik ben (zacht uitgedrukt) achteraf niet zo gelukkig met mijn keuze voor de ballast.
Ik heb hierover wat tips per PB gekregen van een gewaardeerde mede-forummer. Dat heeft me er uiteindelijk toen doen besluiten, nieuwe ballast aan te schaffen en de oude zoveel mogelijk te vervangen.
Even ter herinnering, zo ziet, of beter gezegd: zag, het eruit
Het weghalen van de oude ballast blijkt soms nog een heel karweitje.
Uiteindelijk is een wagonlading verse ballast aangeleverd en kan de infra-ploeg aan de slag:
Het is nog even zoeken naar de juiste methode.
Het met (soms) grof geweld verwijderen van de oude ballast, gaf me gelijk de gelegenheid een vervelend ander probleempje aan te pakken. Spoor 3 zag er wat verzakt uit, zoals op deze foto wel te zien is (rijtuigen links achteraan)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9270_1.jpg
Dus gelijk het spoor verwijderd en de gipsblokjes waarop het spoor bevestigd was
Dit keer een latje hout, wat toevallig exact de juiste dikte had, in stukjes gezaagd. Dat bevalt beter dan gipsplaat, ik hoop dat het geluiddempende effect niet verloren gaat (werken met M-rails levert wat extra handicaps op)
Inmiddels ligt spoor 3 weer op z'n plek. En, belangrijker, keurig recht.
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
g-j
Offline
Berichten: 1701
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #33 Gepost op:
31 August 2014, 21:17:32 »
Hoi Simon, dit is een hele verbetering. Met name op foto 1 kun je goed zien hoe het wordt. Hoe heb je de vorige ballast eruit gekregen?
Groet, Gert-Jan
Gelogd
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #34 Gepost op:
13 September 2014, 20:14:46 »
tsjonge, alweer twee weken geleden sinds de laatste update. [cliché]wat gaat de tijd toch snel[/cliché]
Ballasten (4)
Gert-Jan vroeg al hoe ik de oude ballast eruit had gekregen. Dat is een proces wat nog steeds gaande is, ik pak steeds een stukje tegelijk aan.
Onderstaande foto laat de ravage zien
De oude ballast verwijder ik door het eerst nat te maken met een plantenspuit (dank Gert-Jan voor de tip) en daarna met een mes uit de keukenla de oude ballast eruit steken.
Voor het aanbrengen van de nieuwe ballast heb ik verschillende mogelijkheden uitgeprobeerd. De aloude methode - ballast droog aanbrengen en dan verdunde houtlijm erop druppelen - werkt niet. Op de metalen rails krijg ik de droge ballast bijna niet netjes op de juiste plek, bovendien werken de vele minieme gaatjes in de railstukken dan niet erg mee. En als het dan eindelijk ligt, gaat de ballast drijven op het houtlijmmengsel.
Bleef over het "lijmen" van de ballast aan de railstukken. Met onverdunde houtlijm gaf dat geen optimaal resultaat. Uiteindelijk ben ik het meest tevreden met verf. De te ballasten stukken verf ik bruin, waarna ik er ballast overheen strooi.
Voorlopig is dit het resultaat. Ik ben er nog niet helemaal tevreden mee.
Locverzorging (2)
Ook de werkzaamheden aan het verzorgingsspoor liggen niet stil. Ik heb een andere witbalans gebruikt om een ander sfeertje te creëren.
Links staat het zandhuis. Ik heb deze iets te dicht op de sporen geplaatst, een preisertje dat ik "leuk" neer had gezet bij het schuifdak, werd aangereden door de 38-er. Dus maar geen preisertje bij het schuifdak. Verder staat hier nog een materiaalschuurtje en de bezandingsinstallatie.
In het midden de bekolingsinstallatie.
En rechts de dieseltankplaats, waterkraan en nog een gebouwtje, met een materiaalschuur en een kantine (achter de loc).
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #35 Gepost op:
21 September 2014, 08:47:20 »
Verhuisbericht (1)
Soms kan het snel gaan... met de gedachte "we zien wel hoe lang het duurt" en met de wetenschap dat in de buurt vier of vijf vergelijkbare woningen te koop stonden, ging ons huis drie weken geleden de verkoop in. Twee weken en een dag later was het huis verkocht.
Dit zal betekenen dat de bouw van Heußenstein op een laag pitje komt te staan. Voorlopig zal de zoektocht naar een nieuwe woning, spullen inpakken, nieuwe meubels uitzoeken enz wel een groot deel van mijn aandacht opslurpen.
Groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #36 Gepost op:
01 October 2014, 20:39:45 »
Locverzorging (3)
De werkzaamheden aan het verzorgingsspoor gaan rustig door. Ook de ruimte tussen de sporen 4 en 5 heb ik inmiddels opgevuld.
Een kleine foto-update van de stand van zaken:
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8859
low-budget modelbouwer
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #37 Gepost op:
01 October 2014, 23:45:03 »
ziet er veel beter uit met de fijnere ballast!
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #38 Gepost op:
02 October 2014, 17:33:18 »
Inderdaad een beter resultaat
Maar ook jij bent besmet het fucherites virus,op passen dat het geen epidemie wordt
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8859
low-budget modelbouwer
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #39 Gepost op:
02 October 2014, 17:50:01 »
Daar moet jij voor oppassen Floris. Voor Simon is het al te laat, hij heeft er al één. Dus als je zaterdag naar Houten gaat, geen Fuchs aanschaffen
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #40 Gepost op:
03 November 2014, 21:51:38 »
Verhuisbericht (2) - een nieuw baanplan!
Eerder kondigde ik al aan dat we ons huis hebben verkocht. En gelukkig hebben we inmiddels ook een nieuw huis gekocht. Een nieuwe treinenruimte = een nieuw baanplan!
Als alles volgens plan verloopt heb ik straks een ruimte beschikbaar van ongeveer 4x2 meter,deels 4,5 x 2. De bereikbaarheid is een stuk beter doordat ik dan aan een aantal kanten om de baan heen kan lopen, én geen gedoe met schuine daken.
Na vele tekeningen in Anyrail en vele verworpen plannen, is er uiteindelijk iets moois uit komen rollen. Natuurlijk is dit een eerste, nog redelijk ruw plan - dat op een aantal punten echt nog bijgeschaaft moet worden.
Op niveau 0 liggen de zichtbare sporen. Het station Heußenstein (rechts) ligt een kleine 10 cm hoger dan de lange zijde links. Het idee is om naast het station en de stad Heußenstein een optisch losstaande hoofdlijn uit te beelden, dubbelsporig en niet geëlektrificeerd, met een kleine halte (Gabsbach).
Treinen rijden van het station Heußenstein altijd naar het schaduwstation, afhankelijk van de gekozen richting stopt de trein in het schaduwstation of rijdt deze eerst nog over de hoofdlijn.
Uiteraard wordt er ook alleen over de hoofdlijn gereden, zonder Heußenstein aan te doen.
Niveau 0 (gestippelde sporen zijn niet zichtbaar)
Niveau -1. Het totale te overbruggen hoogteverschil is 20 cm van Heußenstein naar het schaduwstation, de hellingen zijn overwegend 2,7, maximaal 2,9%.
Aankomende zondag houdt Heußenstein in de huidige vorm op te bestaan. Ik ga de treinenspullen vanaf dan inpakken, wat betekent dat niet meer gereden zal worden. Het gedeelte waaraan ik nu werk is een losse module, die redelijk eenvoudig te demonteren is (kwestie van wat schroeven losmaken).
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #41 Gepost op:
04 November 2014, 08:07:15 »
Succes met het opbreken en verhuizen,we zien vanzelf wel weer wat nieuws voorbijkomen
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
NS264
Offline
Berichten: 8958
Het leven op de weg.
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #42 Gepost op:
04 November 2014, 08:29:02 »
Hoi,
Klein puntje op je schaduwstation: meestal zie je bij grote banen als deze dat een paradebaanvak losgekoppeld is van de sporen naar het schaduwstation.
Vaak wordt een paradebaanvak als los geheel gepland van de keerlussen af zodat je onafhankelijk van de rest van je plan je treinen rondjes kan laten rijden. Wordt vaak opgenomen in wendes aan beide zijden van je plan. Krijg je meer rijmogelijkheden.
Blijft wel Marklin rijden?
En gefeliciteerd met jullie huis.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #43 Gepost op:
04 November 2014, 10:18:29 »
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe huis. In ieder geval heb je meer ruimte voor je hobby / treinen. Ik hoop dat de rest ook verbeterd is. Wat betreft het nieuwe plan Heb ik nog wat kleine opmerkingen. Ik verwacht dat de wisselstraat bij de halte Knabsbach zich gaat ontwikkelen tot een knoop waar je spijt van gaat krijgen. Kun je niet gewoon dubbelsporig naar de halte en in de berg een aftakking naar de keerlus? Qua wissels maakt dat niets uit, terwijl je toch meer mogelijkheden om treinen te laten rijden krijgt. Aan de andere kant maakt deze oplossing het wel mogelijk om makkelijker links of rechts om door de keerlus te gaan.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
g-j
Offline
Berichten: 1701
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #44 Gepost op:
04 November 2014, 19:07:55 »
Mooi plan Simon, en een behoorlijk groot schaduwstation. Mooi dat je bij je oorspronkelijke plan blijft waarin Heussenstein als kopstation functioneert met 3 uitgaande lijnen, (gelukkig blijft de lijn Offenburg-Saint Laurent bestaan) mooie oplossing om die 3 lijnen vanuit je station te laten vertrekken.
En begrijp ik goed dat het paradestuk eigenlijk los bereden kan worden, zonder je station aan te doen. Bij de juiste aankleding, goed fotopunt.
Succes met inpakken, verplaatsen en vooral weer opbouwen.
Gert-Jan
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)