Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:19:58
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)  (gelezen 42186 keer)

André de Ruiter

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
  • ECoS, N-spoor, Fleischmann Picolo, iTrain
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #30 Gepost op: 27 augustus 2014, 21:25:02 »
Welke camera gebruik je, de diepte scherpte van je plaatjes is uitstekend.
Mvrgr. André

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #31 Gepost op: 27 augustus 2014, 21:43:56 »
Hoi André

Ik heb een Canon 550d.

Ik heb voor de foto van de V 80 een diafragma van 8 gebruikt. Als er ook rijtuigen of wagons bij moeten op de foto, zit ik al snel op 11 of soms 22.

Dank je voor het compliment.

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #32 Gepost op: 31 augustus 2014, 19:27:54 »
Ballasten (3)

Ik ben (zacht uitgedrukt) achteraf niet zo gelukkig met mijn keuze voor de ballast.

Ik heb hierover wat tips per PB gekregen van een gewaardeerde mede-forummer. Dat heeft me er uiteindelijk toen doen besluiten, nieuwe ballast aan te schaffen en de oude zoveel mogelijk te vervangen.

Even ter herinnering, zo ziet, of beter gezegd: zag, het eruit



Het weghalen van de oude ballast blijkt soms nog een heel karweitje.

Uiteindelijk is een wagonlading verse ballast aangeleverd en kan de infra-ploeg aan de slag:



Het is nog even zoeken naar de juiste methode.

Het met (soms) grof geweld verwijderen van de oude ballast, gaf me gelijk de gelegenheid een vervelend ander probleempje aan te pakken. Spoor 3 zag er wat verzakt uit, zoals op deze foto wel te zien is (rijtuigen links achteraan)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9270_1.jpg

Dus gelijk het spoor verwijderd en de gipsblokjes waarop het spoor bevestigd was



Dit keer een latje hout, wat toevallig exact de juiste dikte had, in stukjes gezaagd. Dat bevalt beter dan gipsplaat, ik hoop dat het geluiddempende effect niet verloren gaat (werken met M-rails levert wat extra handicaps op)



Inmiddels ligt spoor 3 weer op z'n plek. En, belangrijker, keurig recht.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #33 Gepost op: 31 augustus 2014, 21:17:32 »
Hoi Simon, dit is een hele verbetering. Met name op foto 1 kun je goed zien hoe het wordt. Hoe heb je de vorige ballast eruit gekregen?

Groet, Gert-Jan

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #34 Gepost op: 13 september 2014, 20:14:46 »
tsjonge, alweer twee weken geleden sinds de laatste update. [cliché]wat gaat de tijd toch snel[/cliché]

Ballasten (4)
Gert-Jan vroeg al hoe ik de oude ballast eruit had gekregen. Dat is een proces wat nog steeds gaande is, ik pak steeds een stukje tegelijk aan.

Onderstaande foto laat de ravage zien



De oude ballast verwijder ik door het eerst nat te maken met een plantenspuit (dank Gert-Jan voor de tip) en daarna met een mes uit de keukenla de oude ballast eruit steken.

Voor het aanbrengen van de nieuwe ballast heb ik verschillende mogelijkheden uitgeprobeerd. De aloude methode - ballast droog aanbrengen en dan verdunde houtlijm erop druppelen - werkt niet. Op de metalen rails krijg ik de droge ballast bijna niet netjes op de juiste plek, bovendien werken de vele minieme gaatjes in de railstukken dan niet erg mee. En als het dan eindelijk ligt, gaat de ballast drijven op het houtlijmmengsel.

Bleef over het "lijmen" van de ballast aan de railstukken. Met onverdunde houtlijm gaf dat geen optimaal resultaat. Uiteindelijk ben ik het meest tevreden met verf. De te ballasten stukken verf ik bruin, waarna ik er ballast overheen strooi.

Voorlopig is dit het resultaat. Ik ben er nog niet helemaal tevreden mee.



Locverzorging (2)
Ook de werkzaamheden aan het verzorgingsspoor liggen niet stil. Ik heb een andere witbalans gebruikt om een ander sfeertje te creëren.


Links staat het zandhuis. Ik heb deze iets te dicht op de sporen geplaatst, een preisertje dat ik "leuk" neer had gezet bij het schuifdak, werd aangereden door de 38-er. Dus maar geen preisertje bij het schuifdak. Verder staat hier nog een materiaalschuurtje en de bezandingsinstallatie.


In het midden de bekolingsinstallatie.

En rechts de dieseltankplaats, waterkraan en nog een gebouwtje, met een materiaalschuur en een kantine (achter de loc).




groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #35 Gepost op: 21 september 2014, 08:47:20 »
Verhuisbericht (1)

Soms kan het snel gaan... met de gedachte "we zien wel hoe lang het duurt" en met de wetenschap dat in de buurt vier of vijf vergelijkbare woningen te koop stonden, ging ons huis drie weken geleden de verkoop in. Twee weken en een dag later was het huis verkocht.

Dit zal betekenen dat de bouw van Heußenstein op een laag pitje komt te staan. Voorlopig zal de zoektocht naar een nieuwe woning, spullen inpakken, nieuwe meubels uitzoeken enz wel een groot deel van mijn aandacht opslurpen.

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #36 Gepost op: 01 oktober 2014, 20:39:45 »
Locverzorging (3)

De werkzaamheden aan het verzorgingsspoor gaan rustig door. Ook de ruimte tussen de sporen 4 en 5 heb ik inmiddels opgevuld.

Een kleine foto-update van de stand van zaken:











Heußenstein : HO, DB 1957

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #37 Gepost op: 01 oktober 2014, 23:45:03 »
ziet er veel beter uit met de fijnere ballast!

Groet,
Michel

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #38 Gepost op: 02 oktober 2014, 17:33:18 »
Inderdaad een beter resultaat  (y)
Maar ook jij bent besmet het fucherites virus,op passen dat het geen epidemie wordt  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #39 Gepost op: 02 oktober 2014, 17:50:01 »
Daar moet jij voor oppassen Floris. Voor Simon is het al te laat, hij heeft er al één. Dus als je zaterdag naar Houten gaat, geen Fuchs aanschaffen ;D

Groet,
michel

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #40 Gepost op: 03 november 2014, 21:51:38 »
Verhuisbericht (2) - een nieuw baanplan!

Eerder kondigde ik al aan dat we ons huis hebben verkocht. En gelukkig hebben we inmiddels ook een nieuw huis gekocht. Een nieuwe treinenruimte = een nieuw baanplan!

Als alles volgens plan verloopt heb ik straks een ruimte beschikbaar van ongeveer 4x2 meter,deels 4,5 x 2. De bereikbaarheid is een stuk beter doordat ik dan aan een aantal kanten om de baan heen kan lopen, én geen gedoe met schuine daken.

Na vele tekeningen in Anyrail en vele verworpen plannen, is er uiteindelijk iets moois uit komen rollen. Natuurlijk is dit een eerste, nog redelijk ruw plan - dat op een aantal punten echt nog bijgeschaaft moet worden.

Op niveau 0 liggen de zichtbare sporen. Het station Heußenstein (rechts) ligt een kleine 10 cm hoger dan de lange zijde links. Het idee is om naast het station en de stad Heußenstein een optisch losstaande hoofdlijn uit te beelden, dubbelsporig en niet geëlektrificeerd, met een kleine halte (Gabsbach).

Treinen rijden van het station Heußenstein altijd naar het schaduwstation, afhankelijk van de gekozen richting stopt de trein in het schaduwstation of rijdt deze eerst nog over de hoofdlijn.

Uiteraard wordt er ook alleen over de hoofdlijn gereden, zonder Heußenstein aan te doen.

Niveau 0 (gestippelde sporen zijn niet zichtbaar)



Niveau -1. Het totale te overbruggen hoogteverschil is 20 cm van Heußenstein naar het schaduwstation, de hellingen zijn overwegend 2,7, maximaal 2,9%.


Aankomende zondag houdt Heußenstein in de huidige vorm op te bestaan. Ik ga de treinenspullen vanaf dan inpakken, wat betekent dat niet meer gereden zal worden. Het gedeelte waaraan ik nu werk is een losse module, die redelijk eenvoudig te demonteren is (kwestie van wat schroeven losmaken).

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #41 Gepost op: 04 november 2014, 08:07:15 »
Succes met het opbreken en verhuizen,we zien vanzelf wel weer wat nieuws voorbijkomen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #42 Gepost op: 04 november 2014, 08:29:02 »
Hoi,

Klein puntje op je schaduwstation: meestal zie je bij grote banen als deze dat een paradebaanvak losgekoppeld is van de sporen naar het schaduwstation.
Vaak wordt een paradebaanvak als los geheel gepland van de keerlussen af zodat je onafhankelijk van de rest van je plan je treinen rondjes kan laten rijden. Wordt vaak opgenomen in wendes aan beide zijden van je plan. Krijg je meer rijmogelijkheden.

Blijft wel Marklin rijden?

En gefeliciteerd met jullie huis. (y)
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #43 Gepost op: 04 november 2014, 10:18:29 »
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe huis. In ieder geval heb je meer ruimte voor je hobby / treinen. Ik hoop dat de rest ook verbeterd is. Wat betreft het nieuwe plan Heb ik nog wat kleine opmerkingen. Ik verwacht dat de wisselstraat bij de halte Knabsbach zich gaat ontwikkelen tot een knoop waar je spijt van gaat krijgen. Kun je niet gewoon dubbelsporig naar de halte en in de berg een aftakking naar de keerlus? Qua wissels maakt dat niets uit, terwijl je toch meer mogelijkheden om treinen te laten rijden krijgt. Aan de andere kant maakt deze oplossing het wel mogelijk om makkelijker links of rechts om door de keerlus te gaan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #44 Gepost op: 04 november 2014, 19:07:55 »
Mooi plan Simon, en een behoorlijk groot schaduwstation. Mooi dat je bij je oorspronkelijke plan blijft waarin Heussenstein als kopstation functioneert met 3 uitgaande lijnen, (gelukkig blijft de lijn Offenburg-Saint Laurent bestaan) mooie oplossing om die 3 lijnen vanuit je station te laten vertrekken.
En begrijp ik goed dat het paradestuk eigenlijk los bereden kan worden, zonder je station aan te doen. Bij de juiste aankleding, goed fotopunt.

Succes met inpakken, verplaatsen en vooral weer opbouwen.

Gert-Jan