Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:59:23
"Nederlandse" modellen door TonM
Vandaag om 19:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:07:11
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 18:56:16
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
  

Auteur Topic: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)  (gelezen 42138 keer)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #90 Gepost op: 22 juni 2015, 20:36:50 »
 (y)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #91 Gepost op: 23 juni 2015, 18:08:14 »
Van Noor(d)mannen naar Nerdmannen   ::)

@ GJ, het treinverkeer kan spoedig weer worden opgestart. Ik heb gisteren weer wat timmerwerk verricht, als de verf droog is, kan ik aan de slag met het eerste stukje "echte" baan. En dan kunnen we eens kijken of er een rit Nordhafen-Heußenstein is in te leggen. Al ging dat in mijn TP III natuurlijk een stuk gemakkelijker dan in jouw TP V, een extra rit inleggen.

Maar goed, de opening van een nieuw traject mag natuurlijk wel gepaard gaan met wat feestelijkheden. Zo las ik over de feestelijkheden die gepaard gingen met de opening van de spoorlijn Deventer-Ommen. Er reed een feesttrein van Deventer naar Ommen en verder naar Mariënberg (waarom? geen idee). In de feesttrein tal van hoogwaardigheidsbekleders. In Deventer werd op openbare gebouwen gevlagd. In Diepenveen Oost wordt melding gemaakt van een "feestcomité, een rij erejofferen stond er opgesteld, een muziekkorps blies er lustig, een optocht van versierde voertuigen deed zien, dat Diepenveen zich zeer verheugde met de in wording zijnde verkeersweg". Vervolgens waren er volksspelen, ringrijden op fietsen, ringrijderij met rijtuigen en buksschieten. Er wordt ook melding gemaakt van de aanwezigheid van "vreemdelingen". Er was een koekkraam, een draaimolen, een "dikke dame" en een "elektrische visserij". Kortom, dikke pret in Diepenveen! In Wesepe, de volgende stop, waren erebogen aangebracht en het hoofd van de school hield een toespraak (kom daar tegenwoordig maar eens om). De schoolkinderen kregen koek en limonade en er was een bioscoopvoorstelling bij het station. In Raalte weer muziek, dit keer van een harmonie. Er was een optocht van versierde rijwielen en de avond werd afgesloten met een vuurwerk. In Lemelerveld ook dikke pret "de schooljeugd en bevolking juichten er de trein toe, terwijl de burgemeester van Dalfsen, de heer Bentinck, het woord voerde, benevens een van de heren Kampf, directeuren van de Beetwortelenfabriek, die de erewijn aanboden, verder was er een uitgebreid feestprogramma gereed gemaakt. Kinder- en volksspelen, optocht, muziek, vuurwerk enzovoorts, deden de mensen hier, op het gebied van feesten toch al niet verwend, terdege genieten.". In Ommen weer feest, met huzarenmuziek, en een feestdiner voor genodigden. Men ging vroeg aan tafel, diverse gasten kwamen uit Zwolle en de laatste trein naar Zwolle vertrok om even na acht uur. De feesttrein bracht de gasten nog wel terug naar Deventer (vertrek 20.12, aankomst 21.35).

Tsja, met al deze feestelijkheden in ogenschouw genomen, is extra trein inleggen van Heußenstein naar Nordhafen, wel het minste wat we kunnen doen.
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #92 Gepost op: 10 augustus 2015, 11:23:15 »
Allemaal lekker aan het genieten van het fraaie zomerweer?

Ik wel in ieder geval, en daardoor staat het werk aan mijn baan op een wat lager pitje.

Ik heb vier nieuwe goederenwagens aangeschaft. Hier rijden ze saampjes in een trein:


Van Roco twee koelwagens uit Noorwegen


hmm, niet helemaal scherp.

De tweede staat er beter op:



Van Liliput een open goederenwagen type Om 21



En van Märklin een open wagen beladen met schroot:





Hm, waar is die nou gebleven?





Aha, ze zijn pas net klaar met laden. Die zal dan wel met de volgende trein meegaan.

Het werk aan de baan ligt niet helemaal stil.


Hier kan ik straks lekker aan de slag met de aanleg van een mooi landschap. De treinen rijden vanuit het Rijndal het Zwarte Woud binnen, dus er moet nogal wat hoogte worden gewonnen. Fictief bevindt deze lijn zich ergens tussen km 45 en 60 langs de (bestaande) Schwarzwaldbahn, op de BNLS-spoorkaart langs de lijn 3 net voorbij Holzburg, richting Schwarzburg.

Ik laat me alleen inspireren door de bestaande Schwarzwaldbahn, verder is alles fantasie. Mijn baan bestaat optisch uit meerdere delen: het station Heußenstein, de "Schwarzwaldbahn" en de kolenmijn. In den beginne ambieerde ik een station Heußenstein met (gedeeltelijke) elektrificatie, dit plan laat ik vallen. Een niet-geëlektrificeerd station is beduidend voorbeeldsgetrouwer, en voorkomt een hoop gedoe met elektrificeren van perronsporen enzo. In plaats daarvan kies ik ervoor, ter onderscheid van de Schwarzwaldbahn met het station, de Schwarzwaldbahn te elektrificeren (in "het echt" is deze lijn pas in 1977 geëlektrificeerd).

Vraag: ik overweeg bovenleiding van Viessmann aan te schaffen. Heeft iemand ervaring met dit systeem? Het gaat alleen om het voorzien van een rechtoe-rechtaan stuk (vooruit, met een bochtje, zie foto) van waslijn (of zijn er betere alternatieven dan Viessmann?)

Buitenom loopt het spoor voor treinen die van (of naar) het schaduwstation rijden, maar niet via de Schwarzwaldbahn:


Het gat wordt steeds kleiner. Nog even, en ik moet onder de baan door kruipen. Ach, je moet er iets voor over hebben.


groeten Simon


Heußenstein : HO, DB 1957

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #93 Gepost op: 10 augustus 2015, 12:23:14 »
Leuk draadje,

 (y)

Ga je volgen
Rich

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #94 Gepost op: 20 augustus 2015, 08:24:58 »
Dat is fijn om te lezen, Rich.

K(l)eine Experimente

In 1957, het jaar waarin Heußenstein zich bevindt *), stelde Bundeskanzler Konrad Adenauer zich opnieuw verkiesbaar. Zijn campagne "Keine Experimente!" was kennelijk succesvol, in ieder geval werd hij in 1957 voor de tweede keer herkozen en in 1961 voor de derde keer.



De beste man had zelfs een eigen trein. Märklin heeft hiervan een leuk model uitgebracht (43229), op Ebay wordt deze tegen redelijk schappelijke prijzen aangeboden. Maar goed, er zijn zoveel leuke modellen - en de Regierungssonderzug is nu niet echt een trein die je vaak zult laten rijden (net zoals ik me er ook altijd over verbaas dat sommige clubs op Eurospoor de koninklijke trein eindeloos rondjes laat rijden op de baan, naast een paar stoomtreinen en een groene hondekop, en dat alles in TP V). Maar ik dwaal af.

De Bundestagswahl vond plaats op 15 september 1957, dat is dus mooi niet al te ver na de zomer van 1957, waarin ik mijn baan ongeveer projecteer. Een paar verkiezingsposters zullen het leuk doen in Heußenstein.

Keine Experimente, beloofde der Chef. Dat is niet mijn stijl, zonder Experimente gebeurt er niet veel.

De afgelopen week wat kleine experimenten op mijn baan, geknoei met piepschuim, ballast en de Gras-Master.





Nu nog even aan de slag met de stofzuiger   :o

groeten Simon


*) Kleine uitleg: qua locs en rijtuigen beperk ik mij tot modellen die in 1957 werden ingezet. Bij mij dus geen Silberlingen of V100's. Het gaat mij om de uitvoering, niet om de revisiedatum. En heel strikt ben ik er ook niet in, als een bepaalde kleur groen pas vanaf 1960 werd gebruikt en ik vind dat die kleur groen wel erg lijkt op het groen van voor 1960, dan vind ik het prima.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2015, 08:36:44 door SimonH »
Heußenstein : HO, DB 1957

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #95 Gepost op: 20 augustus 2015, 20:19:16 »
Hoi Simon,

Fijn er wordt weer gebouwd in Heussenstein!

Kleine vraag, ik zie het op de foto's niet scherp genoeg: "ben je aan het begrassen rechtstreeks op het piepschuim?" Komt dan die vervelende witte kleur er niet door? Ik bedek het schuim eerst met een "grondlaag", dan een turflaag en dan pas het gras.

Mvg Gert-Jan

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #96 Gepost op: 20 augustus 2015, 21:32:56 »
hoi Gert-Jan,

Nee hoor, ik heb de boel eerst bruin geschilderd, en daarna in de natte verf de boel begrast. Ik ga nog een nieuwe poging wagen met een mengsel van bruine verf en houtlijm, ik vond dat met alleen verf de boel maar matig vast bleef zitten.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #97 Gepost op: 24 augustus 2015, 13:27:41 »
Het weekend ging aardig modelspoorloos voorbij, maar niet spoorloos.

De VSM biedt sinds vorig jaar de mogelijkheid op zondag om te lunchen in de trein. Mijn dochter was onder de hoede van mijn schoonouders (die wonen in Apeldoorn, dus dat is lekker makkelijk) en mijn vrouw en ik gingen er eens goed voor zitten in het restauratierijtuig (die overigens geheel vol was geboekt, de lunchritten zijn kennelijk nogal succesvol).

Een goed verzorgde lunch en natuurlijk bleef het daar niet bij:







En over twee weken is het alweer tijd voor terug naar toen  :)

Nog nieuws op modelspoorgebied?

Ook nog.

Nieuw idee stationgsgedeelte

Sinds mijn verhuizing in december staat de eerst gebouwde "module" op z'n kant tegen de balustrade van de trap. Simpelweg omdat ik met de baanbouw nog niet gevorderd ben tot het stationsgedeelte - dus het heeft geen enkele zin er iets anders mee te doen dan 'm lekker te laten staan, waar die nu staat.

Steeds sterker komt het idee naar voren om het stationsgedeelte helemaal opnieuw te ontwerpen. Ik heb het stationsgedeelte destijds gebouw a.d.h.v. de toen beschikbare ruimte, die vooral in de breedte beschikbaar was en niet zozeer in de lengte. Nu is de beschikbare ruimte (in de lengte) simpelweg groter geworden. De perronlengtes vind ik eigenlijk te kort, het verzorgingsspoor biedt niet veel rijplezier en plaats voor goederensporen had ik niet ingeruimd. Verder is de mate van afwerking op bepaalde gedeeltes niet zoals ik dat eigenlijk nastreef (m.n. de omgeving van de werkplaats).

Kortom, is het niet beter alles af te breken?

Om die vraag te beantwoorden leek het me goed eerst een nieuw stationsgedeelte te ontwerpen.

Hoe was het
Dit was het oorspronkelijke plan, dus nog in de oude setting.



Na mijn verhuizing kwam ik tot het volgende plan, met volledige inpassing van het reeds gebouwde:


Hoe wordt het(misschien)
En nu heb ik het volgende bedacht.



Ik heb in de lengte meer ruimte gereserveerd voor het station (ruim drie meter, was 2,5 meter), in de breedte wat minder (was een meter, nu pakweg 70 centimer).

Even een kleine toelichting: in het rood het BW. Op het rechte spoor kunnen kolen worden genomen, er is een faciliteit voor het ontslakken, uiteraard een waterkraan en tot slot een bezandingsinstallatie. Vervolgens kunnen de locomotieven die alles hebben doorlopen, over het gebogen spoor daarnaast terugrijden. Vanaf dit spoor wordt het kolenpark en het zandhuis ook bevoorraad. Bij dit spoor is ook een waterkraan voorzien.

Vervolgens kan de locomotief naar de locloods rijden. De tankplaats is uiteraard pas later toegevoegd, en men vond daarvoor plaats langs één van de sporen die naar de loods leiden. De inspectieputten zijn in de loods. Langs het spoor vanwaar het BW verlaten kan worden, is nog een waterkraan. Klein onderhoud vindt plaats in de werkplaats, die ook vanaf deze sporen bereikt kan worden. Tot slot is er nog een klein spoor waar een locomotief in de buitenlucht kan overnachten.

Treinen rijden binnen vanaf één van de twee toeleidende sporen in het noorden, vanaf Heusach / Holzburg of vanuit Offenburg. Beide sporen zijn voorzien van een inrijsein.

Er zijn drie perronsporen. Spoor 1 is verreweg het langst en kan worden gebruikt voor één lange trein of twee korte. Sporen 2 en 3 zijn tegenwoordig kopsporen. In zuidelijke richting is er nog de lijn naar Abuheim, die is echter buiten gebruik. De lijn is nog wel in gebruik tot de kolenmijn, die een stukje buiten Heußenstein ligt.

Naast het stationsgebouw staat de goederenloods. Aan de andere kant van het emplacement bevindt zich een laad/losstraat, een laad/losperron en een voormalig perron van de cavalerie, tegenwoordig in gebruik voor veelading. De twee buitenste sporen worden gebruikt voor rangerende treinen. Doorgaand treinverkeer naar de mijn wordt in principe afgewikkeld via spoor 1, mocht dat niet mogelijk zijn dan is omrijden via de goederensporen ook mogelijk.

Ik ga geen uitrijseinen plaatsen. Toestemming voor vertrek wordt gewoon ter plekke gegeven.

Hm, als ik zo naar het plan kijk, dan mis ik nog ruimte waar een binnenrijdende goederentrein kan staan. Daarvoor is nog wel plek te maken.

Ik heb twee vragen:
- Opmerkingen, missers en toevoegingen m.b.t. dit plan? Ik hoor het graag
- Welke spoorse gebouwen moet ik nog een plekje geven en waar stonden deze zoal? Bijvoorbeeld het kantoor van de lokleitung.

groeten Simon

Heußenstein : HO, DB 1957

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #98 Gepost op: 24 augustus 2015, 20:57:34 »
Ziet er interessant uit. Als je de ruimte hebt zou ik de lossporen wat langer maken bij het losspoor en veelading.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #99 Gepost op: 24 augustus 2015, 21:22:59 »
Simon, ik ben het eens met Koen. Je goederensporen mogen wel iets langer. In dit idee kun je weinig wagons op de sporen plaatsen. Verder wel mooi om te zien dat je het BW op de voorgrond plaatst en voldoende doorgaande en perronsporen hebt.

Heb je ook ruimte om met goederentreinen te rangeren en eventueel een spoor om wagens die nog beladen moeten worden te stallen?

Mvg Gert-Jan

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #100 Gepost op: 25 augustus 2015, 08:45:23 »
Hallo Koen en Gert-Jan,

Bedankt voor jullie ideeën. Ik ben het er helemaal mee eens en ga er nog eens kritisch naar kijken.

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #101 Gepost op: 25 augustus 2015, 12:22:00 »
Wellicht nog een draaischijf in de buurt van je loods ?
Overigens werd een pand van de lokleitung op een plek neergezet zodat er totaal overzicht is op het hele emplacement.
Men moet tenslotte alles kunnen overzien,anders heb je al lokleitungs personeel nog niks aan je pand  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #102 Gepost op: 25 augustus 2015, 15:03:24 »
hoi Floris,

In een draaischijf is niet voorzien. Heußenstein heeft maar een klein depot. De spoorwegdirectie heeft nooit de noodzaak gezien een draaischijf aan te leggen. In hoofdzaak wordt Heußenstein aangedaan door tenderlocomotieven, bovendien bestaat niet ver buiten het station de mogelijkheid te driehoeken bij een steengroeve.

Dank voor jouw toevoeging m.b.t. het pand van de lokleitung  :)

Het nieuwe plan voor het stationsgedeelte is in de maak.

Ondertussen:

Bouw van de Schwarzwalderbahn

Het werk aan het gedeelte "Schwarzwalderbahn" gaat gewoon door.

De berg van piepschuim begint wat vastere vormen aan te nemen. Een heel oud tunnelportaal heb ik opgelapt en in gebruik genomen. De hinderlijke lichtinval "van achteren" in de tunnel kan ik pas later aanpakken.

Een ongebruikelijk gezicht, een BR 24 die een F-zug trekt:



Op de heuvel ploetert boer Ukininkas (van origine niet van Duitse afkomst) over een weinig gebruikt pad:


Nadat hij zijn wagen heeft beladen met hetgeen waarvoor hij onderweg was, keert hij weer terug naar zijn boerderij





groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #103 Gepost op: 31 augustus 2015, 08:28:00 »
Hallo,

Ik had nog een nieuw plan beloofd voor het stationsgedeelte.  Tips werden gegeven m.b.t. de opstel- en rangeermogelijkheden en de lengte van de goederensporen.

Ik kom nu op het volgende:



Schiet maar...
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #104 Gepost op: 01 september 2015, 19:35:14 »
Het werk aan het landschap gaat natuurlijk ook gewoon door:

De berghelling met onderaan de voet de kapel


De kapel? Ja, de kapel! Kerstcadeau van vorig jaar en die krijgt een ereplaats op de baan. Het is een model van Faller, niet al te ingewikkeld in elkaar te zetten. Ook onderdeel van het pakket zijn een stuk of twaalf wegkruisen, en dat is wel een heel gepruts om die netjes te krijgen.



De boom moet nog worden afgewerkt, die heb ik even snel neergezet voor het idee.

De kapel staat hier ter ere van Hubertus von Lüttich, die, zoals we allemaal weten, patroonheilige is van de jagers. Toevallig (of eigenlijk niet toevallig) lopen er in de buurt nogal wat van die lieden rond. En nu is een jager, ten dode opgeschreven na een beet van een hondsdolle vos, op deze plek wonderbaarlijk genezen... Meer aanleiding is er toch niet nodig om een kapel te bouwen.

De deur van een kerk staat altijd open, zo schijnt het. In ieder geval ook hier:



Erg licht is het niet binnen. Maar dat heb je wel vaker in een kapel. Faller oppert het idee verlichting aan te brengen in de kapel, maar ik weet niet in welke kapelletjes de familie Faller zoal komt, maar ik heb daar zelden verlichting aangetroffen. Wat kaarslicht, misschien. Maar hoe maak je dat in schaal 1:87  :(

Gelukkig kan het dak eraf en wordt ons zo de mogelijkheid geboden even binnen te kijken



hmm, er moet nog wat gras van het pad worden verwijderd.

En sommige details zijn gedoemd voor altijd zo goed als onzichtbaar te blijven. Een mooi vogelnestje onder de dakrand, is het nergens te zien.


groeten Simon



Heußenstein : HO, DB 1957