Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Reinier Z.
Vandaag om 21:54:08
19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 21:38:47
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 21:11:54
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Servé
Vandaag om 21:07:30
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16

Auteur Topic: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)  (gelezen 44385 keer)

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #45 Gepost op: 04 November 2014, 21:02:47 »
@ Allen
Dank voor de felicitaties en de reacties!

@ Koen
Ik heb nooit de intentie gehad om de hoofdlijn geheel los te koppel van de rest. Wel heb ik een plan gehad met op de linker lange zijde twee keerlussen, maar daarvoor had ik echt geen ruimte genoeg. Verder is het zeker niet de bedoeling dat treinen oeverloos rondjes rijden. Er wordt vertrokken en aangekomen vanaf het schaduwstation, het treinenverloop moet gevarieerd zijn. Vandaar mijn keuze voor dit plan. De hoofdlijn ligt in mijn fictieve wereld niet ver bij Heußenstein vandaan. Vermoedelijk wordt het een stukje van de lijn Holzburg-Schwarzburg. Deze fictieve lijn is weer gebaseerd op de echte Schwarzwaldbahn, een lijn die eind jaren '50 nog lang niet geëlektrificeerd was. Diesel en stoom maakte er de dienst uit.

En ik blijf Märklin rijden. Al zal mijn eerstkomende locaankoop vermoedelijk een Piko zijn  ;)

@ Gerard,
Bedankt voor je feedback. De knoop is eigenlijk een beetje vanzelf zo gegroeid, in eerste instantie was alles enkelsporig.  Ik ga puzzelen om te zien of ik de knoop kan verbeteren.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #46 Gepost op: 05 November 2014, 09:57:27 »
Mag ik een suggestie doen:

Dit is met dezelfde hoeveelheid wissels. Als het even kan zou ik proberen om de gehele keerlus dubbelsporig te maken. Dan een intakking vanaf Heußenstein. Hierdoor kan een druk treinverkeer ontstaan op je paradebaanvak.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #47 Gepost op: 05 November 2014, 20:59:21 »
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit, Gerard.  Ik ga weer terug naar de tekentafel!

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #48 Gepost op: 16 November 2014, 17:07:28 »
Plannen zijn er om te veranderen

Begin deze maand plaatste ik een idee met het nieuwe baanplan. Bedankt voor alle feedback die ik heb gekregen. Uiteindelijk is het me ook nog gelukt de "Knoop van Gabsbach" te ontwarren, naar aanleiding van het idee van Gerard.

Tsja, en dan komt onherroepelijk toch de vraag: is dit wat ik wil?

Zonder de vraag direct met ja of nee te beantwoorden, ben ik weer aan het tekenen gegaan. Kern van het eerdere plan, was het opdelen in twee onderdelen: station en stad Heußenstein, en een dubbelsporige hoofdlijn.

Mijn nieuwe plan is een samenhangend geheel. Het emplacement is wat vergroot, onder meer door opname van een (bescheiden) locloods.  Door de "ingang" naar de baan naar de lange zijde te verplaatsen, heb ik ruimte gekregen om op de korte zijde een kolenmijn te plaatsen. Of misschien wordt het wel iets anders, ik ben nu even uitgegaan van een mijn en wel deze

De aansluiting naar de kolenmijn takt af van de voormalige lijn naar Abuheim, die dus na het aftakkende wissel verder buiten gebruik is.

De stad Heußenstein bevindt zich min of meer in de rechterbovenhoek. Er komt nog een bedrijf met spooraansluiting aan de rand van de stad.

Het schaduwstation heeft weinig veranderingen ondergaan:

En nu eens gaan bedenken welk van de plannen het gaat worden

groeten Simon

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 17 November 2014, 13:41:40 »
Hm, mis ik het parade baanvak?  ???
Je kunt ook niet meer rondrijden, of wil je dat alles niet meer.
Dat mee denken is puur eigenbelang. Als mijn treinen aankomen in Heußenstein moet dat wel netjes gebeuren  ;D

Groet,

Gerard van der Sel (sparend voor een P8)

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #50 Gepost op: 18 November 2014, 19:56:12 »
hoi Gerard,

Het paradebaanvak heb ik in dit plan laten sneuvelen. Ik weet nog niet precies wat ik wil, het leek me goed tenminste één ander plan te hebben, zodat ik iets te kiezen heb. Ik heb nog ruim te tijd om erover na te denken, pas tegen de kerst kan ik weer voorzichtig aan de baanbouw gaan denken.

Ik heb het plan "kolenmijn" nog iets verbeterd.

Ik hoop dat ik nog een derde plan uit de hoge hoed kan toveren.

groeten Simon

g-j

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 18 November 2014, 20:27:06 »
Hoi Simon, ik vind het jammer dat je het paradebaanstuk en het station eruit hebt gehaald. Gaf extra rijmogelijkheden en met de juiste afwerking een mooie plaats voor foto's. De kolenmijn is een goed idee, je kunt dan meer goederentreinen laten rijden. Is het donkergrijze vlak de mijn zelf? Zoja, kun je dan ook 2 sporen onder de stortgoot bouwen? Ik denk dat dat natuurgetrouwer is. Je omloopspoor dichter naar de rand en dat voorste losse spoortje naar achteren.
Groet, Gert-Jan

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #52 Gepost op: 18 November 2014, 23:27:54 »
Volgens mij heb je nog plek genoeg voor het paradebaanvak. Helemaal als je een opklapbare brug maakt bij de toegang.
Het is maar een suggestie.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #53 Gepost op: 19 November 2014, 19:38:55 »
Jullie hebben gelijk dat een paradebaanvak wel zo leuk is.

Ik ga een derde plan uitwerken met paradebaanvak!

Even een klein uitstapje. Niet alleen het modelspoor boeit mij, maar ook het gootspoor, en dan met name Nederland begin 20e eeuw, zeg maar einde TP I.  In TP III in Duitsland kon personeel dat op een "vreemd" station aankwam, vaak aldaar overnachten. In Nederland was dat vijftig jaar eerder niet zo gebruikelijk. Overnachten was diensttijd, dus dat moest worden voorkomen! Nadat in de jaren '90 van de negentiende eeuw door minister Lely in eigen persoon werd verordend werd dat het goederenvervoer op zondag beperkt diende te worden, kreeg het tractiepersoneel af en toe op zondag vrij. Het HSM personeel van het depot Rietlanden werkte maar op één van de zes zondagen. Netjes, toch? Hoe zag zo'n vrije zondag eruit? Op twee van deze zondagen eindigde een dienst, die de zaterdag ervoor was aangevangen, om 2 uur 's ochtends. Op een derde zondag was het nog erger: de dienst ving de zaterdag ervoor om 18.40 aan met een rit Rietlanden-Winterswijk, aankomst 3.01 uur. Dit was een korte dienst van slechts 8,5 uur (waarbij het gereedmaken van de locomotief voor de dienst in eigen tijd diende te geschieden!). En zo begon de vrije zondag: om 3 uur in de nacht aan de andere kant van het land.  Het personeel kon nu met de eerste trein (vertrek 6.01 uur, aankomst 9.08 uur) naar Amsterdam reizen, om wat te slapen. Maar: maandagochtend om 6.10 uur ving de eerste dienst weer aan. En aangezien elke loc nog eigen personeel (of in ieder geval een eigen machinist) had, diende het personeel tegen die tijd (of zeg maar gerust een uur eerder voor het gereedmaken van de loc) in Winterswijk aanwezig te zijn. Dat betekende met de laatste trein van 18.19 naar Winterswijk reizen. Dat is nog eens een prettige vrije zondag!

Na de spoorwegstaking van 1903 werd de maximale diensttijd van 16 uur per etmaal teruggebracht tot 336 uur in vier weken (nog altijd twaalf uur per dag).

Ik prijs me maar gelukkig met mijn van-half-negen-tot-vijfbaan.

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #54 Gepost op: 19 November 2014, 22:42:51 »
Kijk,

Dat vindt ik nou leuk. Een echte modelbaan ontstaat naar de interesse van iemand en eventuele anaekdotes uit familie of gewoon uit de boeken die je hierover leest. Daarom zijn een aantal draadjes die men hier leest zo boeiend. Omdat een baan niet zomaar gebouwd wordt.

Je kan gewoon dit verhaal gebruiken om je baan op te baseren en vertalen naar je baanplan, tijdperk, materieel.

Neem de tijd om iets goeds te plannen (y).
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #55 Gepost op: 21 November 2014, 10:20:12 »
Hoi Koen,

Dank je. Leuk te lezen dat mijn uitstapje in de smaak valt.

De gang van zaken op het Nederlandse spoorwegnet aan het begin van de 20e eeuw is natuurlijk niet direct te kopiëren naar het Duitsland van de jaren '50. En soms is het wel weer verassend door te trekken. Zo lees ik dat de Overijsselsche Beetwortelenfabriek Lemelerveld tijdens de bietencamagne dagelijks een trein met 40 wagens ontving. Dat ging vanaf Raalte gewoon over het lokaalspoor - dit betekende dat in Raalte de goederentreinlocomotief werd verwisseld voor een kleine lokaalspoorloc. Het zal een zware taak zijn geweest voor het tractiepersoneel, het stukje Raalte - Lemelerveld. In Lemelerveld had de fabriek een eigen spooraansluiting. De aansluiting bestond uit een handbediend wissel met op afstand bediende grendel. Dit zou in de jaren '50 ook prima toegepast kunnen zijn. De loc trok de wagens naar het opstelspoor, en werd daarna afgekoppeld. Via het omloopspoor verdween de loc van het terrein. Vervolgens werden de wagens met paarden "achteruit" getrokken en daarna over een handwissel weer vooruit de fabriek in. Als de fabriek langer had bestaan, zou er aan deze gang van zaken waarschijnlijk niet veel worden veranderd, behalve natuurlijk dat de paarden op een gegeven moment zouden zijn vervangen door een locomotief (de fabriek ging omstreeks 1920 failliet - in de wijde omgeving werden geen suikerbieten verbouwd. Er werden dus hoge transportkosten gemaakt, waarvan de conurrentie met fabrieken vlakbij de suikerbietenteelt geen last had)

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #56 Gepost op: 21 November 2014, 19:28:28 »
De kolenmijn is een goed idee, je kunt dan meer goederentreinen laten rijden. Is het donkergrijze vlak de mijn zelf? Zoja, kun je dan ook 2 sporen onder de stortgoot bouwen? Ik denk dat dat natuurgetrouwer is. Je omloopspoor dichter naar de rand en dat voorste losse spoortje naar achteren.

hoi Gert-Jan,

Ja, het donkergrijze vlak is de kolenmijn.

Hieronder een plaatje van de mijn.

In de opstelling van Faller is één spoor bij de stortkoker en een spoor onder de mijn, die zo te zien met een kraan beladen dient te worden. Het spoor onder de mijn door is het spoor onderaan, het spoor bij de stortkoker het 2e spoor. Op het 3e spoor wordt leeg materieel gestald, terwijl het 4e spoor dient voor het opstellen van volle wagens. Na het afkoppelen van de lege wagens loopt de loc om via spoor 2 (e wissels heb ik verkeerd om getekend, maar dat is een kleinigheidje). Vervolgens stel ik me zo voor dat de loc de volle wagens weer meeneemt, en dat een rangeerloc aan de slag gaat om de lege wagens naar de mijn te brengen.

groeten Simon

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #57 Gepost op: 26 November 2014, 20:19:52 »
Baanplan 3

Na mijn baanplan ""paradespoor" en  "kolenmijn" heb ik mezelf (en jullie) beloofd dat er nog een derde plan zou komen.

Het nieuwe plan bestaat uit maar liefst drie lagen.

Het schaduwstion bevat geen verassingen, maar voor de volledigheid:

Op niveau 0 liggen de meeste sporen. Ik heb het stationsemplacement iets aangepast. In plaats van de "waaier" van sporen in drie richtingen, loopt er nu maar één enkelsporige lijn, die verderop splitst in twee lijnen. Voor het verhaal splitst één van de lijnen verderop dan weer. Buiten zicht rijden de treinen vervolgens naar het schaduwstation. Treinen naar Offenburg (en verder naar Frankfurt/Saint Laurent) stoppen niet in het schaduwstation, maar keren eerst nog terug over de enkelsporige spoorlijn links. Treinen vanuit Heußenstein naar de overige bestemmingen stoppen in het schaduwstation om later weer terug te keren in Heußenstein. Er kan ook "rond" worden gereden, de treinen rijden dan alleen over de enkelsporige lijn links zonder Heußenstein aan te doen.

Vanuit Heußenstein is een spoorlijn "buiten gebruik" naar Abuheim. Daar vanaf takt een lijn, die uiteindelijk op niveau 1 bij de kolenmijn uitkomt. De situatie ziet er daar een beetje raar uit, dit hele stuk houd ik buiten zicht.

Niveau 1, met de kolenmijn. Verder precies hetzelfde zoals bij het plan "Kolenmijn". Het bovenste spoor loopt onder de mijn door, hier worden de wagons met een kraan beladen. Het tweede spoor onder de stortkoker. Derde spoor voor de stalling van leeg materieel. Vierde spoor voor het opstellen van volle wagens.

Mijn bedoeling was zoveel mogelijk rijmogelijkheden te creëren. En dan komt de twijfel weer naar boven: is het nu niet te vol allemaal? Wat vinden jullie?

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 26 November 2014, 21:42:05 »
Heeft je teken programma 3D mogelijkheden? Laat dan een 3D afdruk met landschap maken. Dan zie je welke lijnen weg zijn en hou je de zichtbare gedeelten over. Krijg je een indruk b=van het geheel.

Groet,

Gerard van der Sel.

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #59 Gepost op: 01 December 2014, 17:21:15 »

Ik gebruik Anyrail. Als ik het goed begrijp kan anyrail wel een exportbestand in 3D fabriceren, dat ik dan weer verder moet bewerken in Google Sketchup ofzoiets. Nu kan ik daarvan wel een proefversie downloaden, misschien ga ik dat nog wel doen.

Ik heb de opdracht gekregen ook nog een stukje H0f in het plan te verwerken. Mijn vrouw wil graag een eigen modelbaan(tje) maken die dan in verbinding komt met mijn baan. Erg leuk natuurlijk. Om te beginnen heeft ze rails in schaal H0e gekocht dus dat was een beetje een valse start. Haar modelbaan zit in een verhuisdoos en ziet er nu uit als een rattenval. Ooit komt het goed... Tipje van de sluier: ze wil met echt stromend water iets fabriceren en daarvoor is zelfs al een vijverpomp aangeschaft.

Groeten Simon