Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door henk
Vandaag om 07:29:12
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Jheronimus
Vandaag om 07:09:01
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40

Auteur Topic: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)  (gelezen 44776 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #60 Gepost op: 01 December 2014, 19:19:22 »
Dat word dus pompen of verzuipen zeg maar  ;D  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #61 Gepost op: 12 January 2015, 21:01:03 »
Zo, jullie zullen wel denken, gebeurt er eigenlijk nog wel iets in Heußenstein?

Tsja, eerst stond het allemaal in het teken van de baan inpakken. En dan ziet het er op een gegeven moment zo uit:

Daarna volgde een "ietwat" hectische verhuizing waarbij we maar liefst 24 uur de tijd hadden tussen de overdracht van de nieuwe- en die van de oude woning.

Gisteren vond ik dan eindelijk tijd om met de baan aan de slag te gaan. Concreet heb ik het stationsgedeelte in zijn geheel meeverhuisd, als losse plaat. De rest is afgebroken en het hout is meegenomen voor hergebruik.

Na een bezoekje aan de bouwmarkt (en eerder aan de Ikea) begon het grote timmerwerk. Of eigenlijk, zagen en schroeven. Ik heb een raamwerk gefabriceerd waarop het schaduwstation komt (niveau -1). Dit staat er nu:

Kortom, het eerste begin is er!

Zodra ik weer een nieuwe voorraad hout en Ikea-poten heb kan ik weer een volgend stuk in elkaar zetten. Tot die tijd kan ik me uitleven op het eerste deel van het schaduwstation en het afwerken van het kastje onder de baan. En de boel krijgt nog een lik verf.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #62 Gepost op: 23 January 2015, 20:17:17 »
Jullie zullen wel denken, wat is het stil in Heußenstein... Tsja, dat klopt helaas. Zoals ik volgens mij wel ergens heb laten vallen, verwachten we binnenkort ons eerste kind. De zwangerschap van mijn vrouw is alles behalve voorspoedig verlopen - met de baby is alles goed, met haar daarentegen een stuk minder. Afgelopen vrijdag is ze in het ziekenhuis opgenomen met zwangerschapsvergiftiging, dus ik ben momenteel vooral op mijn werk te vinden en als ik niet werk, in het ziekenhuis en daarna in mijn bed. En dat zal de komende weken wel zo blijven (tot de bevalling).

Zo af en toe kon ik toch de kwast, de schroefboormachine of de decoupeerzaag hanteren wat heeft geresulteerd in het volgende resultaat:

Nogmaals, op dit gedeelte komt het grootste deel van het schaduwstation. Binnenkort kan ik gaan beginnen met het leggen van de rails.

groeten, Simon

g-j

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 23 January 2015, 21:44:04 »
Simon, dat zijn heftige en spannende tijden. Sterkte voor jou en je vrouw!

Gert-Jan

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #64 Gepost op: 02 February 2015, 20:15:46 »
Zo, even een update.

De zwangerschapsvergiftiging van mijn vrouw ontaardde uiteindelijk in HELLP (niet: Hellup ofzo, maar HELLP, een vervelende ziekte waarbij rode bloedcellen worden afgebroken en lever- en nierfalen op kan treden). Natuurlijk werd dit uitgerekend op zaterdagnacht geconstateerd, waarna de wijze dames artsen besloten dat het zo niet langer kon. En zo kon het gebeuren dat ik op 25 januari om 00.34 door mijn vrouw uit mijn bed ben gebeld "kom hier maar heen, het wordt een keizersnede" en om 2.04 uur vader werd van onze prachtige dochter Hélène.

Mijn vrouw is daarna nog een week in het ziekenhuis gebleven om te herstellen van de operatie en de HELLP.

Onze dochter is zes weken te vroeg geboren, maar kerngezond (voor de statistici: 44 cm, 2350 gram). Voorlopig (nog een week of twee) verblijft ze nog even op de afdeling Neonatologie (ja je leert wat woorden) van het ziekenhuis.

Het heeft natuurlijk allemaal de nodige impact voor mij en mijn vrouw. Dus als ik de komende tijd wat minder actief ben op het forum... dan weten jullie hoe dat komt.

Nog maar even afsluiten met een fotografische bijdrage:

Jong geleerd...

groeten Simon

g-j

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 02 February 2015, 20:24:40 »
Simon, Super!!!!!!!!!!!!!! Van harte gefeliciteerd.

G-J

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #66 Gepost op: 02 February 2015, 23:30:44 »
Gefeliciteerd en jullie komen er vast wel weer bovenop. (y)
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #67 Gepost op: 03 February 2015, 08:59:30 »
Gefeliciteerd en beterschap voor je vrouw. Jullie met zijn drieën veel geluk en wijsheid.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #68 Gepost op: 03 February 2015, 09:51:46 »
Het heelal heeft een nieuw middelpunt.
Van Harte!

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #69 Gepost op: 03 February 2015, 09:55:01 »
Gefeliciteerd, Papa Simon!

Groet,
Bas

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #70 Gepost op: 03 February 2015, 10:28:27 »
Hoi Simon,

Gefeliciteerd met jullie dochter!

Groet,
Michel

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #71 Gepost op: 17 February 2015, 16:42:49 »
Bedankt allemaal voor de felicitaties!

Inmiddels zitten we in rustiger vaarwater, dochterlief is gisteren ontslagen. Normaal is het niet fijn als je wordt ontslagen, maar wel als je uit het ziekenhuis wordt ontslagen ;)

Ik geniet van een weekje vrij en vanmiddag was daar zowaar tijd om wat aan de baan te doen.

Het schaduwstation (1)
Het was goed vertoeven in onze hobbyruimte. Wat eigenlijk niet alleen een hobbyruimte is, maar ook een werkruimte, maar zolang er nog geen bureau staat wordt er niet gewerkt en bovendien werkt mijn vrouw tot half mei niet, dus tot dan is het in ieder geval een hobbyruimte. Maar dat terzijde, het was dus lekker op temperatuur. Zo goed zelfs, dat ik lekker de deur open kon zetten om de frisse lucht en het zonlicht naar binnen te laten:

(en ja, er is nog wat opruimwerk te doen)

Nu een deel van de onderbouw gereed is, is het tijd voor het leggen van de eerste meters rails.

Zoals in het sporenplan te zien is, komen er 12 opstelsporen in het schaduwstation. Door ruimtegebrek kunnen maar vijf sporen "doorgaand" worden gebruikt; bij de andere zeven sporen rijdt de trein een stukje achteruit om daarna vooruit rijdend het schaduwstation weer te verlaten. Op de foto is het begin van de vijf doorgaande sporen te zien.

Via een lange helling kan het schaduwstation worden binnen- dan wel uitgereden. Het begin van de helling is er:

groeten, Simon

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #72 Gepost op: 22 February 2015, 21:19:04 »
Schaduwstation (2)

De afgelopen week ben ik goed opgeschoten met de verdere bouw. De rails is (los) gelegd, het vastspijkeren komt later, als ik er zeker van ben dat alles goed werkt en op de juiste plek ligt (met M-rails heb je nogal wat speling).

Uiteindelijk heb ik nog wat extra sporen toegevoegd aan het schaduwstation, bedoeld voor het stallen van wagens.

Aan de NEN-normen voldoet het niet, maar het voldoet wel voor het doel: een donderbus kan er nét onderdoor.

doorkijkje. De oplettende lezer ziet een rijtuig dat niet binnen het door mij gekozen tijdperk past.

Nog even een overzichtsfoto:

Op de sporen vooraan rijden treinen met de loc vooruit binnen. Met een lowtech-oplossing laat ik de treinen stoppen: het laatste railstuk kan stroomloos worden geschakeld. Daarna rijden de treinen een stukje achteruit om vooruit het schaduwstation weer te verlaten.

Ook een trein die op een van de doorgaande sporen binnenkomt, wordt door een stroomloze sectie tot stoppen gedwongen. Wel zo makkelijk! Via het schakelkastje kan ik bovendien zien welke sporen vrij zijn - rood = bezet (en stroomloos), geel = vrij.

Schakelkastjes (geen definitieve opstelling); onderaan schakeling van de stroomloze secties

Nog een overzichtsfoto, nu vanaf de andere kant. Te zien is dat de sporen nog niet kaarsrecht liggen.

De Köf demonstreert de werking van het dubbel enkelspoor bij het naderen van het schaduwstation. Vanaf het linkerspoor worden treinen naar het rechterspoor geleid. Dit wissel is op zich bedienbaar, voor het geval dat dat handig is... maar normaal gesproken zal deze op afbuigende stand staan. Treinen die het schaduwstation verlaten, worden (afhankelijk van de bestemming) naar het linker- of rechterspoor geleid.

Ook onder de baan is genoeg te doen. Bij de bedrading kies ik voor het thema "eenvoud".

Tsja, ik kan toch wel zeggen dat ik een uniek kleurschema hanteer... Ik ben ooit verkeerd begonnen, en ben daar op doorgegaan. Blauw voor de hoofdleidingen van digitale stroom, rood takt daarvan af naar de rails; bruin gezamenlijke massa; rood hoofdleiding analoge stroom, geel takt daarvan af; dunne blauwe draden schakeldraad voor wissels (en seinen, ontkoppelrails).

De draden naar de schakelkastjes houd ik ver weg van de ringleiding.

Lekker veel kroonsteentjes :) Ik ben niet zo'n fan van solderen.

De komende tijd zullen de laatste losse eindjes worden aangesloten, en daarna is het tijd om weer wat te gaan timmeren.

groeten Simon
« Laatst bewerkt op: 28 February 2015, 09:31:11 door SimonH »

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #73 Gepost op: 01 March 2015, 19:04:49 »
Schaduwstation (3) - 'A missing piece'

De werkzaamheden aan het schaduwstation gaan rustig door, tussen de andere bedrijven door:

In mijn vorige update schreef ik, dat de rails nog niet is vastgelegd, aangezien ik er eerst zeker van wil zijn dat alles goed werkt. Dat deze tactiek wordt beloond, werd mij van de week duidelijk: ondanks dat ik ervan overtuigd was dat ik alle wissels had getest (en de afgekeurde voorzien had van een duidelijk merkteken), bleek er toch een niet-werkend exemplaar bij te zitten. Dus even het niet-werkende wissel verwijderd:

Een snelle inspectie leerde me, dat een klein, maar erg belangrijk onderdeeltje mistte. Een missing piece dus, of beter gezegd, a missing feather.

Per speciale zending werd een verse voorraad veren aangeleverd.

Het defecte wissel was zo weer hersteld, en met de gekochte veertjes kon ik gelijk een viertal andere wissels repareren, met hetzelfde euvel.

Ondertussen, onder de baan:

heeft de kat een ideaal verstopplekje gevonden:

(het kussen dient voor mijn eigen comfort bij het werken onder de baan)

en heb ik wat lampjes bevestigd, zodat ik ook in de donkere uurtjes onder de baan wat kan zien:

groeten Simon

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #74 Gepost op: 07 March 2015, 20:58:38 »
De hobby stond vandaag in het teken van een bezoek aan Ontrax. In het Ontrax-draadje heb ik al wat foto's neergezet.

Niet omdat de rest niet mooi is, maar om in het Duitse thema te blijven, even wat Duitse plaatjes:

Maar niet iedereen was onder de indruk:

groeten Simon