Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium
Vandaag om 03:59:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 02:54:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 01:35:43
Piko BR 78 tenderloc door Harold34
Vandaag om 01:27:25
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door Ascona
05 juni 2020, 23:49:25
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Harm Boer
05 juni 2020, 23:38:19
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Harold34
05 juni 2020, 23:25:39
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
05 juni 2020, 23:24:40
Raadplaatje door GerardvV
05 juni 2020, 23:22:34
Wat voor decoder is dit door 008200
05 juni 2020, 23:14:37
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door VictorPM
05 juni 2020, 22:52:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 juni 2020, 22:39:13
Maïsveld n spoor maken, tips? door MOVisser
05 juni 2020, 22:21:47
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door Klaas Zondervan
05 juni 2020, 22:04:38
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door 5166
05 juni 2020, 21:41:57
Projekt 083-338 door 44
05 juni 2020, 21:21:18
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
05 juni 2020, 21:07:43
Holland Rail NS DE-II verbeteren door Blausee-Mitholz
05 juni 2020, 20:48:48
Baanbouw Bosje77 door bosje77
05 juni 2020, 20:39:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
05 juni 2020, 20:35:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
05 juni 2020, 20:22:27
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Te 2/2
05 juni 2020, 20:13:23
De terugkeer van het Eiland Waan door Tulpendaal
05 juni 2020, 20:11:49
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
05 juni 2020, 19:57:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 juni 2020, 19:50:32
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door BrightonBelle
05 juni 2020, 19:49:32
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door JurS
05 juni 2020, 18:48:20
NL baan: Frotterdam in h0 door mardig23
05 juni 2020, 18:12:41
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Bert_Apd
05 juni 2020, 17:29:00
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
05 juni 2020, 16:35:57
  

Auteur Topic: De bouw van een gelede GVA  (gelezen 41618 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4262
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #15 Gepost op: 03 december 2013, 23:07:20 »
mooi dat ze identiek zijn.

nu moet ik alleen nog is een keer aan 2 donoren zien te komen voor een GVB wagen.

succes met je GVA wagen.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #16 Gepost op: 04 december 2013, 10:40:43 »
Eens even wat gepuzzeld in Photoshop.

De donoren:
Voorste deel, met als witte lijn de zaaglijn.


En wat zie ik, het eerste punt: aanpassen achterzijde is niet nodig!

Achterste deel:


En als je dat dan achter elkaar legt krijg je dit:



Volgens mij lijkt dat wel.  (y)

Voordat de zaag er in gaat, eerst eens kijken hoe ik de geleding ga maken. Wellicht Vemi eens bellen.

Groetend,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #17 Gepost op: 04 december 2013, 21:51:23 »
En de balgen zijn inderdaad via vemi te verkrijgen! De pasvorm lijkt me erg goed overeen te komen.

Morgen eens kijken of mijn hofleverancier er een in voorraad heeft.

Grtz,
Niels

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #18 Gepost op: 04 december 2013, 22:05:05 »
Ah, was je al begonnen met de bussen ;D?

Als je nog balgen tekort komt kun je ze nog altijd van Duitse geledebussen slopen. Heb je ook gelijk reserve asjes, banden en panelen. Tref ze regelmatig aan op beurzen.

Groeten Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #19 Gepost op: 04 december 2013, 22:06:55 »
Hm, ook een optie. Vast goedkoper dan Vemi...  ;D

Overigens overal tegelijkertijd mee bezig... Focus, Niels.... :P

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #20 Gepost op: 04 januari 2014, 19:59:07 »
Omdat de Kerstvakantie nog niet om was, toch maar begonnen met de gelede GVA. Uiteindelijk er voor gekozen om de balg zelf te maken. Resultaat van een uurtje knutselen:



Ook de ramen vanuit de deuren verder uitgezaagd. Nu zie ik oberigens ook dat de oversteek achter de laatste achterassen bij de gelede uitvoering korter is dan bij de 12 meter versie. Ik zou dus eigenlijk een 10 meter moeten hebben. Tja, die zijn helaas nooit uitgebracht.... Ik denk dat ik het maar zo laat.

Groet,
Niels

Ps: geen idee waarom de foto gekanteld staat.  ???
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2014, 20:16:11 door Peter van der Leek. Reden: Foto gedraaid »

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #21 Gepost op: 04 januari 2014, 20:08:29 »
Leuk om het zelf te maken en hopelijk lukt het nog allemaal om hem te krijgen zoals je wilt! :-)

Groetjes,

Antal

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2203
    • Somda
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #22 Gepost op: 04 januari 2014, 20:17:11 »
Ps: geen idee waarom de foto gekanteld staat.  ???
Er zijn bepaalde programma's die zoiets automatisch detecteren en dan direct gekanteld weergeven. Zo lijkt het alsof de foto al goed staat, maar als je dan upload staat ie natuurlijk niet goed. Ik heb 'm even voor je gedraaid.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Den Zoeterdam

  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1359
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #23 Gepost op: 04 januari 2014, 20:31:32 »
Ik ben benieuwd naar het resultaat

Gr jason

springer1980

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #24 Gepost op: 04 januari 2014, 23:38:20 »
Beste Niels, ik heb in het verleden al eens een gelede bus gemaakt maar dan van de mb200. Zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40599.msg641519.html#msg641519

Mijn ervaring: de balg van Vemi werkt wel maar is niet echt soepel. Je kan de bus niet geknikt weg zetten. Verder zit er op het stuk van de balg die je aan de carrosserie lijmt een dubbele opstaande rand. Mijn tip is om de buitenste opstaande rand te verwijderen. Je hebt dan een groter oppervlak om hem vast te lijmen. Verder zal ik op het punt waar je de balg lijmt de carrossie iets dunner maken (schuren). De balg sluit dan beter aan.

Succes ermee, hopelijk heb je iets aan mijn tips.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2134
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #25 Gepost op: 04 januari 2014, 23:50:05 »
 :-\ Oepsss,
Dat wordt even lastig:

Er zijn namelijk nog al wat verschillende kontjes uit de koker van Mijnheer Den Oudsten :P (met allemaal hun eigen charme...)

Inderdaad de GVU/GVBA-versie die recht is op een kleine afschuining na: sturende 'derde as' en de motor tussen as-1 en as-2.
En in de Streekversie twee varianten: ik ken alleen de CN-nummers: 7900-en met inderdaad een flinke afschuining en een deurpartij in die aanhanger, versus de 7600-en, die inderdaad mínder taps toeliepen, maar in die aanhanger óók geen deuren hadden (en meer ruimte in de bocht wilden  ::) ) Wél allebei met een sturende derde as en 'trekkers'...

Als ik de tekeningen zie, moet je inderdaad die GVU/GVBA-stadswagens al voorbeeld nemen: dus wél iets zagen aan de aanhangertjes... ;) Maar als je wagennummers of -series weet, kun je vást wel foto's opduikelen.

Succes, plezier (en hou ons op de hoogte)!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #26 Gepost op: 06 januari 2014, 21:43:23 »
Dank Peter!

Inmiddels is de zaag er behoorlijk ingegaan. Het achterste deel van de voorste bak is er af en de voor- en achterzijde van het achterste deel is er afgezaagd. Ja, ook het achterste deel. Ik vond het toch te veel opvallen. Als je het eenmaal gezien hebt.....

De delen zijn inmiddels gespoten en liggen nu te drogen. Ook de geleding is inmiddels in de juiste kleur gezet. Later deze week wellicht foto's!

Grt,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #27 Gepost op: 08 januari 2014, 22:48:07 »
zoals beloofd een kiekje van de stand van zaken.  Helaas de komende dagen weinig tijd om iets te doen...

 

De voordeur moet er nog uit en de ramen in de andere deuren worden nog vervangen. Maar het begint er op te lijken!

Grt,
Niels

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #28 Gepost op: 08 januari 2014, 23:20:29 »
Gaaaaf! (y)
Toch wel leuk zo'n blauw kleurtje komt direct ook anders over de bus. :-)
Wat ga je aan de binnenkant doen qua kleur?

groetjes,

Antal

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #29 Gepost op: 20 januari 2014, 16:18:53 »
De binnenkant... Geen idee nog, ik denk dat ik de stoelen de blauw/grijze kleur geef.

Inmiddels achter gekomen dat de voordeur geen zwenkdeur is maar een klapdeur. Jammer, want dan lukt mijn camouflagetruc niet. Ik vrees dat ik hier maar een concessie doe, want de voordeur breder maken, ik zou niet weten hoe.  ???

Vandaag weer wat opgeschoten, het begint er op te lijken:





Het dak heb ik helemaal wit gespoten zodat straks een blauwe transfer er over heen kan met de teks ARNHEM TROLLEYSTAD. Dezelfde truc ga ik ook bij de deuren doen waar ingang en uitgang in witte tekst komt.

Ik ben nog op zoek naar foto's van de achterzijde en de bovenkant. Van de achterzijde wet ikd at er eens ticker stond met een waarschuwing voor de lengte. Iemand enig idee hoe dat ding er uit zag.

Voor de bovenkant wil ik weten hoe die puist aan de voorkant er precies uitziet. Is dit voor de airco? Het achterste deel van het dak heb ik overigens ook verzaagd, hier zitten namelijk twee dakluiken die korter op elkaar zitten dan bij een reguliere 12 m uitvoering.

Groeten,
Niels