Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door phdirk
Vandaag om 17:33:06
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door BernardD
Vandaag om 17:29:51
Intermodellbau 2020 Dortmund 13-16 augustus door Martin Welberg
Vandaag om 17:29:47
Verfraaien D-trein rijtuigen door R v/d Hoven
Vandaag om 17:24:50
Mini camera of inspectie camera door MOVisser
Vandaag om 17:21:16
Spoor III in Nederland gebruikt? door sncf231e
Vandaag om 17:20:24
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 17:16:18
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door ANDREUS
Vandaag om 17:09:33
lengte bezetmeldsectie bij n-spoor door gvandersel
Vandaag om 16:39:54
Buitenlust door FritsT
Vandaag om 16:26:28
Doornvliet door NS264
Vandaag om 16:24:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 16:13:05
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 16:11:49
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:06:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 15:56:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door sjoerd74
Vandaag om 15:40:40
Testbaantje in een koffer, h0f door HOf Fan
Vandaag om 15:26:59
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 15:17:18
Trix Express lok maakt piepend geluid en hapert, suggesties? door NS1220
Vandaag om 15:11:46
Rijtuigen op De Meer door R v/d Hoven
Vandaag om 14:50:05
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Chris
Vandaag om 14:20:51
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door TonM
Vandaag om 14:07:20
Roco z21 verbinden met 10764 werkt niet! door Hans sprinter
Vandaag om 13:16:06
Digikeijs DR4018: Seinen aansturen door Martin Hornis
Vandaag om 13:06:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:40
Projekt 083-338 door KJB
Vandaag om 12:58:52
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:51:25
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 12:19:30
Imitatiekoppelingen modellen aanpassen/verbeteren door Casmir
Vandaag om 12:03:15
NL baan: Frotterdam in h0 door Haradigi
Vandaag om 11:33:00
  

Auteur Topic: De bouw van een gelede GVA  (gelezen 41581 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4256
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #15 Gepost op: 03 december 2013, 23:07:20 »
mooi dat ze identiek zijn.

nu moet ik alleen nog is een keer aan 2 donoren zien te komen voor een GVB wagen.

succes met je GVA wagen.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #16 Gepost op: 04 december 2013, 10:40:43 »
Eens even wat gepuzzeld in Photoshop.

De donoren:
Voorste deel, met als witte lijn de zaaglijn.


En wat zie ik, het eerste punt: aanpassen achterzijde is niet nodig!

Achterste deel:


En als je dat dan achter elkaar legt krijg je dit:



Volgens mij lijkt dat wel.  (y)

Voordat de zaag er in gaat, eerst eens kijken hoe ik de geleding ga maken. Wellicht Vemi eens bellen.

Groetend,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #17 Gepost op: 04 december 2013, 21:51:23 »
En de balgen zijn inderdaad via vemi te verkrijgen! De pasvorm lijkt me erg goed overeen te komen.

Morgen eens kijken of mijn hofleverancier er een in voorraad heeft.

Grtz,
Niels

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6073
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #18 Gepost op: 04 december 2013, 22:05:05 »
Ah, was je al begonnen met de bussen ;D?

Als je nog balgen tekort komt kun je ze nog altijd van Duitse geledebussen slopen. Heb je ook gelijk reserve asjes, banden en panelen. Tref ze regelmatig aan op beurzen.

Groeten Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #19 Gepost op: 04 december 2013, 22:06:55 »
Hm, ook een optie. Vast goedkoper dan Vemi...  ;D

Overigens overal tegelijkertijd mee bezig... Focus, Niels.... :P

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #20 Gepost op: 04 januari 2014, 19:59:07 »
Omdat de Kerstvakantie nog niet om was, toch maar begonnen met de gelede GVA. Uiteindelijk er voor gekozen om de balg zelf te maken. Resultaat van een uurtje knutselen:



Ook de ramen vanuit de deuren verder uitgezaagd. Nu zie ik oberigens ook dat de oversteek achter de laatste achterassen bij de gelede uitvoering korter is dan bij de 12 meter versie. Ik zou dus eigenlijk een 10 meter moeten hebben. Tja, die zijn helaas nooit uitgebracht.... Ik denk dat ik het maar zo laat.

Groet,
Niels

Ps: geen idee waarom de foto gekanteld staat.  ???
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2014, 20:16:11 door Peter van der Leek. Reden: Foto gedraaid »

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1316
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #21 Gepost op: 04 januari 2014, 20:08:29 »
Leuk om het zelf te maken en hopelijk lukt het nog allemaal om hem te krijgen zoals je wilt! :-)

Groetjes,

Antal

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2203
    • Somda
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #22 Gepost op: 04 januari 2014, 20:17:11 »
Ps: geen idee waarom de foto gekanteld staat.  ???
Er zijn bepaalde programma's die zoiets automatisch detecteren en dan direct gekanteld weergeven. Zo lijkt het alsof de foto al goed staat, maar als je dan upload staat ie natuurlijk niet goed. Ik heb 'm even voor je gedraaid.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Den Zoeterdam

  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1357
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #23 Gepost op: 04 januari 2014, 20:31:32 »
Ik ben benieuwd naar het resultaat

Gr jason

springer1980

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #24 Gepost op: 04 januari 2014, 23:38:20 »
Beste Niels, ik heb in het verleden al eens een gelede bus gemaakt maar dan van de mb200. Zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40599.msg641519.html#msg641519

Mijn ervaring: de balg van Vemi werkt wel maar is niet echt soepel. Je kan de bus niet geknikt weg zetten. Verder zit er op het stuk van de balg die je aan de carrosserie lijmt een dubbele opstaande rand. Mijn tip is om de buitenste opstaande rand te verwijderen. Je hebt dan een groter oppervlak om hem vast te lijmen. Verder zal ik op het punt waar je de balg lijmt de carrossie iets dunner maken (schuren). De balg sluit dan beter aan.

Succes ermee, hopelijk heb je iets aan mijn tips.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2134
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #25 Gepost op: 04 januari 2014, 23:50:05 »
 :-\ Oepsss,
Dat wordt even lastig:

Er zijn namelijk nog al wat verschillende kontjes uit de koker van Mijnheer Den Oudsten :P (met allemaal hun eigen charme...)

Inderdaad de GVU/GVBA-versie die recht is op een kleine afschuining na: sturende 'derde as' en de motor tussen as-1 en as-2.
En in de Streekversie twee varianten: ik ken alleen de CN-nummers: 7900-en met inderdaad een flinke afschuining en een deurpartij in die aanhanger, versus de 7600-en, die inderdaad mínder taps toeliepen, maar in die aanhanger óók geen deuren hadden (en meer ruimte in de bocht wilden  ::) ) Wél allebei met een sturende derde as en 'trekkers'...

Als ik de tekeningen zie, moet je inderdaad die GVU/GVBA-stadswagens al voorbeeld nemen: dus wél iets zagen aan de aanhangertjes... ;) Maar als je wagennummers of -series weet, kun je vást wel foto's opduikelen.

Succes, plezier (en hou ons op de hoogte)!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #26 Gepost op: 06 januari 2014, 21:43:23 »
Dank Peter!

Inmiddels is de zaag er behoorlijk ingegaan. Het achterste deel van de voorste bak is er af en de voor- en achterzijde van het achterste deel is er afgezaagd. Ja, ook het achterste deel. Ik vond het toch te veel opvallen. Als je het eenmaal gezien hebt.....

De delen zijn inmiddels gespoten en liggen nu te drogen. Ook de geleding is inmiddels in de juiste kleur gezet. Later deze week wellicht foto's!

Grt,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #27 Gepost op: 08 januari 2014, 22:48:07 »
zoals beloofd een kiekje van de stand van zaken.  Helaas de komende dagen weinig tijd om iets te doen...

 

De voordeur moet er nog uit en de ramen in de andere deuren worden nog vervangen. Maar het begint er op te lijken!

Grt,
Niels

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1316
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #28 Gepost op: 08 januari 2014, 23:20:29 »
Gaaaaf! (y)
Toch wel leuk zo'n blauw kleurtje komt direct ook anders over de bus. :-)
Wat ga je aan de binnenkant doen qua kleur?

groetjes,

Antal

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #29 Gepost op: 20 januari 2014, 16:18:53 »
De binnenkant... Geen idee nog, ik denk dat ik de stoelen de blauw/grijze kleur geef.

Inmiddels achter gekomen dat de voordeur geen zwenkdeur is maar een klapdeur. Jammer, want dan lukt mijn camouflagetruc niet. Ik vrees dat ik hier maar een concessie doe, want de voordeur breder maken, ik zou niet weten hoe.  ???

Vandaag weer wat opgeschoten, het begint er op te lijken:





Het dak heb ik helemaal wit gespoten zodat straks een blauwe transfer er over heen kan met de teks ARNHEM TROLLEYSTAD. Dezelfde truc ga ik ook bij de deuren doen waar ingang en uitgang in witte tekst komt.

Ik ben nog op zoek naar foto's van de achterzijde en de bovenkant. Van de achterzijde wet ikd at er eens ticker stond met een waarschuwing voor de lengte. Iemand enig idee hoe dat ding er uit zag.

Voor de bovenkant wil ik weten hoe die puist aan de voorkant er precies uitziet. Is dit voor de airco? Het achterste deel van het dak heb ik overigens ook verzaagd, hier zitten namelijk twee dakluiken die korter op elkaar zitten dan bij een reguliere 12 m uitvoering.

Groeten,
Niels