BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Stad- en streekvervoer => Topic gestart door: Niels B op 02 december 2013, 20:49:21
-
Beste mensen,
Voor mijn project 'vrije vertaling station Arnhem jaren 80' heb ik al heel wat SB220 bussen van Mastica/Limocars verzameld. Vrije vertaling moet je dus ruim zien, kan zomaar begin jaren 90 worden...
Aangezien het wel een beetje saai dreigt te worden met twee type bussen (naast SB220 ook nog standaard streekbus 88), wil ik wat variatie. Gelukkig zijn, herstel, waren de bussen in Arnhem al mooi blauw, wat al zorgt voor wat kleurvariatie. Maar GVA had ook hele mooie gelede bussen die je redelijk simpel kunt bouwen uit twee enkele bussen. Denk ik. Hierdoor kan ik mooi twee middenuitstappers gebruiken die in Arnhem redelijk zeldzaam waren, maar in model inmiddels niet meer. Zowel het GVA als de GSM reden uitsluitend met achteruitstappers namelijk.
Het gaat om deze bus:
http://www.flickr.com/photos/bussen_in_nijmegen_nederland_en_europa/5765455695/in/set-72157626819204168/lightbox/ (http://www.flickr.com/photos/bussen_in_nijmegen_nederland_en_europa/5765455695/in/set-72157626819204168/lightbox/)
Nu de vragen:
- heeft iemand toevallig goede tekeningen of goede kwaliteit foto's van dit type bus? Op internet vind ik wel wat, maar sinds het verdwijnen van openbaarvervoerinboskoop.nl is een hoop verloren gegaan...
- klopt mijn stelling dat zoiets redelijk eenvoudig uit twee middenuitstappers is te maken of mis ik iets?
Ik zal de bouw hier bijhouden!
Gegroet,
Niels
-
hoi
Leuk idee
nooit geweten dat Arnhem ook deze wagens had
misschien dat je makkelijker aan duidelijke foto's kan komen van het GVB of GVU broertje.
Wat ik me kan herinneren van de GVB versie is dat het kontje niet heel taps is maak gewoon hetzelfde als de standaards.
Succes en misschien krijgt je projectje nog navolging ::)
Groeten Martijn
-
Hoi Martijn,
Dat is een goed idee. Zijn deze bussen qua uitvoering gelijk aan de Arnhemse? Zijn er überhaupt verschillende versies? ???
Ik heb niet zo heel veel verstand van bussen, maar wil het wel geloofwaardig laten overkomen.
Gert,
Niels
-
Als ik het zo zie en gezien in die tijd de CSA III kwam denk ik dat het identieke bussen zijn.
100 procent zeker ben ik niet.
99,99 procent wel ;D
Groeten Martijn
PS ik was ongeveer 6 toen ik voor het laatst in de GVB versie zat ::)
-
Die marge durf ik te gokken. Living on the edge.... ;D
Ik ga de GVB/U varianten eens googlen!
Grtz,
Niels
-
Niels,
je zou met je vraag contact op kunnen nemen met het trolleymuseum in Arnhem.
http://www.trolley-busmuseum.nl/index.html
Misschien kunnen ze je verder helpen.
-
Ik heb nog gezocht maar in het boek "langs gouden draden" staat niets en zelf heb ik alleen de gegevens van de enkele uitvoering.
mocht je wat aan de gegevens en schets hebben:
http://www.flickr.com/photos/zandman48/11185341526/
en
http://www.flickr.com/photos/zandman48/11185341676/
In dit fimpje http://www.youtube.com/watch?v=xL2pd70cYH4 rijden er nog twee de oude duikboothaven bij het CS in.
-
Hoi Henk,
Dank voor de links. Dit helpt (y)
Die tekening, die zocht ik inderdaad voor de geledeuitvoering. Gisteravond met de bouwpakketje met de foto's zitten vergelijken. Mijn verhaal gaat niet helemaal op zie ik. Aan de achterzijde van het voorste deel moet wel wat veranderen. De onderzijde loopt namelijk iets op terwijl dit bij de gelede versie niet het geval is. Dat lijkt me niet zo moeilijk aan te passen. Vanavond maar eens verder freubelen....
Trolleymuseum is een idee, ik zal ook eens de oude jaargangen van trolleyberichten doorspitten.
Grtz,
Niels
-
Niels,
Als ik het goed heb zijn er maar een stuk of 5 Volvo B10MG's met dubbele instap aan GVA geleverd. Daarnaast ook met enkele instap aan GVM, later zijn al deze bussen overgegaan naar Oostnet en vervolgens naar Connexxion. Ook de GVA wagens zijn in Connexxion groen gekomen. Ik vond een tekening van een B88 geleed, maar dan met een DAF SBG220 chassis. Die heeft een lagere vloer, de ramen zijn lager doorgetrokken en de motor zit in de aanhanger, maar toch een indruik
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/b88sbgx2.jpg)
Daarnaast heb ik een tekening van een Volvo B10MG met Hainjecarrosserie model Duvedec van de RET. Foute carrosserie, maar wel het juiste chassis. Geeft indruk van de maten van het chassis.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Duvedec_Hainje_RET.jpg)
Groeten en veel bouwplezier,
René
Ik hoop dat je hiermee verder kunt.
-
misschien dat je makkelijker aan duidelijke foto's kan komen van het GVB of GVU broertje.
Wat ik me kan herinneren van de GVB versie is dat het kontje niet heel taps is maak gewoon hetzelfde als de standaards.
Het GVU idem, met als kanttekening dat dat Volvo Den Oudsten B10MG's waren. Of de trolley-variant wat dat betreft hetzelfde is weet ik niet. Sowieso zie ik op de trolley-foto draaideuren bij de voordeuren, waar de GVU's nog zwenkdeuren hadden bij zowel voordeuren als achterdeuren en uiteraard de lucht-inlaat bovenop de lijnfilm misten.
GVB B10MG's kan ik me overigens niet voor de geest halen: de enige GVB-bussen die ik ken die daarop leken waren van het ontwerp dat later door het leven zou gaan als Duvedec nadat het gelijknamige ontwerp-bureau zijn visie er op had los gelaten.
(De Duvedecs zijn voor zover ik weet een herontwerp van deze dingen:
(http://www.m-voorloop.nl/ov/ovfoto/bin/13-09-06/_dsc0157.jpg)
-
GVB
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/92/B88.JPG/800px-B88.JPG)
GVU kontje (http://www.flickr.com/photos/rienkmebius/2300861134/in/pool-denoudsten) :P
-
Die reden alleen in Amsterdam noord nooit mee gereden.
Bram.
-
Gelede Volvo's hebben nooit als trolley in Arnhem gereden. Hoewel ze wel technisch voorbereid waren om omgebouwd te kunnen worden als trolley.
-
Niels, zoek eens op "bussen in Nijmegen" en click dan de site Flickr aan.
Op deze site in de sets zoeken naar huur Oostnet etc.
Er zitten diverse foto's van de oostnet serie 7700 op deze site.
Kenmerkend voor deze serie was de luchtinlaat boven de chauffeur.
-
beste mensen,
Dank voor de reacties!
@ René: Mooie tekeningen, kan ik zeker wat mee! (y)
@ Martijn: je hebt gelijk, ze zijn, afgezien van kleurstelling, volledig identiek! (y)
@ Henk: voor de duidelijkheid, ik wilde er zeker geen trolley van maken! Ben bekend dat die er niet in gelede uitvoering waren. Sterker nog: de Volvo's waren de laatste niet gelede trolleys in Arnhem. De set Bussen Nijmegen ken ik, maar had nog niet bij huur Oostnet gekeken. Staan bij Oostnet inderdaad nog een paar voor mij onbekende plaatjes! (y)
Conclusie na een paar uur turen naar foto's en het model: moet gaan lukken. Wel zijn er enkele aanpassingen nodig om het geheel goed te krijgen:
- al genoemd: achterzijde van voorste deel moet worden rechtgetrokken
- Ramen in deuren lopen verder door dan de modellen van Mastica
- Mastica model kent een brede enkele voordeur, dit moeten twee bredere deuren worden. Dit past natuurlijk niet in de huidige deur waardoor ik de truc die eerder al een keer heb gedaan opnieuw toepas: twee open deuren waardoor het niet opvalt dat de deuren breder zijn dan het gat dat ze afdekken. De bus staat toch te halteren, al die dichte deuren is ook geen gezicht....
- Op het dak van de GVA variant zit iets van een airco. Lijkt me niet al te moeilijk te fabriceren...
Vergeet ik iets? ???
Groeten,
Niels
-
mooi dat ze identiek zijn.
nu moet ik alleen nog is een keer aan 2 donoren zien te komen voor een GVB wagen.
succes met je GVA wagen.
Groet Martijn
-
Eens even wat gepuzzeld in Photoshop.
De donoren:
Voorste deel, met als witte lijn de zaaglijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zaag_voor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zaag_voor.jpg)
En wat zie ik, het eerste punt: aanpassen achterzijde is niet nodig!
Achterste deel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zaag_achter.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zaag_achter.jpg)
En als je dat dan achter elkaar legt krijg je dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Combi.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Combi.jpg)
Volgens mij lijkt dat wel. (y)
Voordat de zaag er in gaat, eerst eens kijken hoe ik de geleding ga maken. Wellicht Vemi eens bellen.
Groetend,
Niels
-
En de balgen zijn inderdaad via vemi te verkrijgen! De pasvorm lijkt me erg goed overeen te komen.
Morgen eens kijken of mijn hofleverancier er een in voorraad heeft.
Grtz,
Niels
-
Ah, was je al begonnen met de bussen ;D?
Als je nog balgen tekort komt kun je ze nog altijd van Duitse geledebussen slopen. Heb je ook gelijk reserve asjes, banden en panelen. Tref ze regelmatig aan op beurzen.
Groeten Koen.
-
Hm, ook een optie. Vast goedkoper dan Vemi... ;D
Overigens overal tegelijkertijd mee bezig... Focus, Niels.... :P
-
Omdat de Kerstvakantie nog niet om was, toch maar begonnen met de gelede GVA. Uiteindelijk er voor gekozen om de balg zelf te maken. Resultaat van een uurtje knutselen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1219_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1219_1.jpg)
Ook de ramen vanuit de deuren verder uitgezaagd. Nu zie ik oberigens ook dat de oversteek achter de laatste achterassen bij de gelede uitvoering korter is dan bij de 12 meter versie. Ik zou dus eigenlijk een 10 meter moeten hebben. Tja, die zijn helaas nooit uitgebracht.... Ik denk dat ik het maar zo laat.
Groet,
Niels
Ps: geen idee waarom de foto gekanteld staat. ???
-
Leuk om het zelf te maken en hopelijk lukt het nog allemaal om hem te krijgen zoals je wilt! :-)
Groetjes,
Antal
-
Ps: geen idee waarom de foto gekanteld staat. ???
Er zijn bepaalde programma's die zoiets automatisch detecteren en dan direct gekanteld weergeven. Zo lijkt het alsof de foto al goed staat, maar als je dan upload staat ie natuurlijk niet goed. Ik heb 'm even voor je gedraaid.
-
Ik ben benieuwd naar het resultaat
Gr jason
-
Beste Niels, ik heb in het verleden al eens een gelede bus gemaakt maar dan van de mb200. Zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40599.msg641519.html#msg641519
Mijn ervaring: de balg van Vemi werkt wel maar is niet echt soepel. Je kan de bus niet geknikt weg zetten. Verder zit er op het stuk van de balg die je aan de carrosserie lijmt een dubbele opstaande rand. Mijn tip is om de buitenste opstaande rand te verwijderen. Je hebt dan een groter oppervlak om hem vast te lijmen. Verder zal ik op het punt waar je de balg lijmt de carrossie iets dunner maken (schuren). De balg sluit dan beter aan.
Succes ermee, hopelijk heb je iets aan mijn tips.
-
:-\ Oepsss,
Dat wordt even lastig:
Er zijn namelijk nog al wat verschillende kontjes uit de koker van Mijnheer Den Oudsten :P (met allemaal hun eigen charme...)
Inderdaad de GVU/GVBA-versie die recht is op een kleine afschuining na: sturende 'derde as' en de motor tussen as-1 en as-2.
En in de Streekversie twee varianten: ik ken alleen de CN-nummers: 7900-en met inderdaad een flinke afschuining en een deurpartij in die aanhanger, versus de 7600-en, die inderdaad mínder taps toeliepen, maar in die aanhanger óók geen deuren hadden (en meer ruimte in de bocht wilden ::) ) Wél allebei met een sturende derde as en 'trekkers'...
Als ik de tekeningen zie, moet je inderdaad die GVU/GVBA-stadswagens al voorbeeld nemen: dus wél iets zagen aan de aanhangertjes... ;) Maar als je wagennummers of -series weet, kun je vást wel foto's opduikelen.
Succes, plezier (en hou ons op de hoogte)!
Frans
-
Dank Peter!
Inmiddels is de zaag er behoorlijk ingegaan. Het achterste deel van de voorste bak is er af en de voor- en achterzijde van het achterste deel is er afgezaagd. Ja, ook het achterste deel. Ik vond het toch te veel opvallen. Als je het eenmaal gezien hebt.....
De delen zijn inmiddels gespoten en liggen nu te drogen. Ook de geleding is inmiddels in de juiste kleur gezet. Later deze week wellicht foto's!
Grt,
Niels
-
zoals beloofd een kiekje van de stand van zaken. Helaas de komende dagen weinig tijd om iets te doen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1340_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1340_1.jpg)
De voordeur moet er nog uit en de ramen in de andere deuren worden nog vervangen. Maar het begint er op te lijken!
Grt,
Niels
-
Gaaaaf! (y)
Toch wel leuk zo'n blauw kleurtje komt direct ook anders over de bus. :-)
Wat ga je aan de binnenkant doen qua kleur?
groetjes,
Antal
-
De binnenkant... Geen idee nog, ik denk dat ik de stoelen de blauw/grijze kleur geef.
Inmiddels achter gekomen dat de voordeur geen zwenkdeur is maar een klapdeur. Jammer, want dan lukt mijn camouflagetruc niet. Ik vrees dat ik hier maar een concessie doe, want de voordeur breder maken, ik zou niet weten hoe. ???
Vandaag weer wat opgeschoten, het begint er op te lijken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1269.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1269.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1271.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1271.jpg)
Het dak heb ik helemaal wit gespoten zodat straks een blauwe transfer er over heen kan met de teks ARNHEM TROLLEYSTAD. Dezelfde truc ga ik ook bij de deuren doen waar ingang en uitgang in witte tekst komt.
Ik ben nog op zoek naar foto's van de achterzijde en de bovenkant. Van de achterzijde wet ikd at er eens ticker stond met een waarschuwing voor de lengte. Iemand enig idee hoe dat ding er uit zag.
Voor de bovenkant wil ik weten hoe die puist aan de voorkant er precies uitziet. Is dit voor de airco? Het achterste deel van het dak heb ik overigens ook verzaagd, hier zitten namelijk twee dakluiken die korter op elkaar zitten dan bij een reguliere 12 m uitvoering.
Groeten,
Niels
-
Beste Niels, boven de chauffeur zat een zogenaamde chauffeurs airco. Dit is als los onderdeel volgens mij te bestellen bij Rietze.
Voor de achterkant zou ik gewoon even zoeken via Google, wie weet kom je iets tegen.
Voor de decals, ik heb nog wel een goed adresje voor je waar ze stickers kunnen maken. Zijn geen watertransfers zoals gebruikelijk maar hele dunne stickervellen. Eenmaal geplakt zie je bijna niet dat het stickers zijn. Zij kunnen ook in wit afdrukken. Levertijd is wel aan de lange kant, rond de 6 weken...
-
Ha Niels,
Dat schiet aardig op en ik moet je vertellen dat ik het al aardig vrij uit vind zien!
Ben nu benieuwd naar de transfers die erop gaan komen! :)
Groetjes,
Antal
-
Ik ken die stickers min of meer in 2 varianten, maar dan wel van hier in Waterland:
De ene variant kende 'LET OP! Lengte 18 mtr' als enige boodschap, op 2 nette felgele stickers, op de achterbumper geplakt.
In Amsterdam had je deze:
http://media.dumpert.nl/foto/316f3697_zwenktuit.jpg
De andere variant kende 'LET OP! ZWENKT UIT!' in letters in allerlei soorten en maten op 2 wat vieze oranje-achtige stickers, en was tegen de achtteruit geplakt.
Ik weet niet of deze bussen ook nog de 'waarschuwingslijn' op de aanhanger hebben gehad zoals enige bussen in Waterland hier nog hebben gehad en alle bussen in Amsterdam voor zover ik weet ooit gedragen hebben (die waarschuwingslijn leek op van dat rood-witte tape met schuine strepen, alleen dan in neon-oranje, als ik het me goed herinner tenminste)
-
@springer: ik ga de decals eerst zelf proberen te maken, heb nog van die vellen. Lukt het niet, kom ik ff bij jje terug.
@antal: thnx!
@menno: inderdaad, om dat soort stickers gaat het. Helaas werkt je linkje niet. Helaas heb ik niet meer scherp wat er achterop stond, werkelijk geen flauw idee... Maakt het eigenlijk ook niet uit wat ik er op knal naturlijk.....
Grtz,
Niels
-
Heb op de bij mij bekende bus sites niks kunnen vinden maar via Google wel, alleen geen Den Oudsten en geen GVA...
(http://i1.sndcdn.com/artworks-000050120015-1gl77e-original.jpg?b09b136) & (http://busexplorer.com/WorldBus/Images/MidSize/VanHoolAG300TGVM201aWBX.jpg)
Hopelijk kan je er iets mee
-
De zoektocht naar de achterzijde heeft eindelijk succes. (y)
Op de fotostream van h.l.wichhart op Flickr vond ik deze foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1328.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1328.jpg)
En daar staat de achterzijde toch mooi duidelijk op. Eens kijken of dit dezelfde is als die Connexxion gebruikt heeft op de omgespoten bussen. Weer een stapje verder. (y)
Grt,
Niels
-
1 fotootje? Je kan beter een keer een afspraak maken bij de remise. Dan sta je pas dichterbij :o.
Zal ff kijken of ik een adres kan vinden, weet ongeveer waar het zit.
Laat nog wel ff weten.
In ieder geval adres. http://busfoto.nl/foto/stalling.php er is ook een club op het net van de trolleybus.
Kende je deze al Niels: http://trolleys.clubs.nl/foto/detail/13005999_0176-arnhem-werkplaats-tsn-29-05-2004jpg?
Heb er al eens binnen mogen zijn :D.
Als je wilt kan ik het vragen voor je, ik heb connecties.
Groeten Koen.
-
Hoi Koen,
Inderdaad, 1 foto slechts... Het gaat om de bus links in beeld, die zijn volgens mij toch al enkele jaren buiten dienst. Deze zal ik bij de remise denk ik niet meer vinden, of staan ze daar nog steeds opgeslagen? Als daar nog een of meerdere blauwe exemplaren staan, ga ik zeker even langs. En ja, je mag zeker even vragen of ze er nog staan en of ik een keer langs mag komen.
Die clubs sites had ik inderdaad ook al eens gezien maar wordt helemaal tureluurs van de chaotische opmaak.. ;D
Grtz en dank voor je reactie,
Nieks
-
Zal t es aan mijn collega's vragen.
Gr Koen.
-
Thnx (y)
-
@menno: inderdaad, om dat soort stickers gaat het. Helaas werkt je linkje niet. Helaas heb ik niet meer scherp wat er achterop stond, werkelijk geen flauw idee... Maakt het eigenlijk ook niet uit wat ik er op knal naturlijk.....
Ik vermoed dat er een hotlink-beveiliging in zit (begrijpelijk) want via m'n geschiedenis (een Ixquick zoekopdracht) doet 'ie het wel, maar via het forum inderdaad niet ;)
Kopieer dit:
zwenktuit.jpg
even in zoekmachine 'startpage.com': dan moet je 'm kunnen vinden (dit dus NIET in google proberen, omdat je dan wel eens hele andere resultaten kan krijgen)
-
Hoi Menno, met een refresh kreeg ik hem wel te zien. (y)
Het is wel een andere sticker dan de GVA's hadden. Ik ben inmiddels wat aan het freubelen geslagen in Photoshop. Het hoeft niet perfect overeen te komen, zie je toch weinig van in H0. Bovendien is bewijslast dat het anders moet blijkbaar lastig te vinden. ;D
Groet,
Niels
-
Hoe staat het met de bouw ervoor nog tijd ervoor kunnen vinden? :)
Groetjes,
Antals
-
Helaas nog niet aan toe gekomen. We zijn bezig met een nieuwe woning, dat komt het enthousiasme voor verder knutselen ook niet ten goede...
Overigens nu lekker op Ontrax, wat is het ontiegelijk druk...
grtz,
Niels
-
Jammer en veel succes met de nieuwe woning! Veel plezier op Ontraxs ik zal bij Utrecht wel een keer toeteren als ik er langs kom. :P
Groetjes,
Antal
PS: station Arnhem jaren 80 valt wel weer opnieuw te zetten in de nieuwe woning?
-
Oh, was jij dat ;D Jammer, heb ik je nog gemist....
Of station Arnhem kan terugkomen is een belangrijk onderhandelingspunt. Als ik mijn zin krijg (en gelukkig krijg ik dat vaak) krijg ik bijna een dubbele rijlengte. (y) Maar niet te vroeg juichen, er moet nog veel water door de Maas voordat het rond is. Áls het rond komt.
Grtz,
Niels
-
Maar je kunt toch ook een trolley ervan maken
Grtz Niels
-
Trolley?
nee deze is er alleen als diesel geweest.
de niet gelede variant is er wel als trolley geweest.
Groet Martijn
-
Maar het kan wel ;D
Ik doe het niet, want zoals Martijn al aangeeft hebben die er nooit gereden. Moet het projectje binnenkort maar eens afmaken. Alleen nog wat transfers en dan is hij klaar.
Grtz,
Niels
-
Beste Niels. Is het project al afgerond!? Ik wil namelijk het eindresultaat zien
Grtz Niels (Ja ik heet ook Niels)
-
Hoi,
Op de transfers na is hij wel zo'n beetje klaar. Laten zien lukt ff niet aangezien de bus samen met de rest van Arnhem in verhuisdozen zit.... de dozen gaan pas in de zomervakantie weer uitgepakt worden (als het mee zit...) dus je moet nog even geduld hebben.
Grt,
Niels
-
Jammer
Grtz Niels
-
Hallo
Is ie al klaar?
-
de dozen gaan pas in de zomervakantie weer uitgepakt worden (als het mee zit...)
dus je moet nog even geduld hebben.
Grt,
Niels
Dus...
-
Inderdaad Steef. ;D
De dozen zijn inmiddels gearriveerd op de nieuwe plek, maar mijn treinenruimte is nog niet klaar. Wordt inderdaad de zomervakantie....
Grt,
Niels
En oh ja: dit is niet mijn prioritaire project na het uitpakken.....