Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Bahn-AG
Vandaag om 10:24:50
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Harold34
Vandaag om 10:23:27
Breedte nieuw op te zetten Fleischmann HO tafel afmeting door Ronald Halma
Vandaag om 10:20:40
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 10:14:24
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door 72sonett
Vandaag om 10:11:55
Initiatief TS voor behoud SUN-tramstel scoort eerste succes door NS264
Vandaag om 09:36:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:32:21
ESU Class 66 Lineas pimpen. door erwin janssens
Vandaag om 09:20:41
Aankomst grootste containerschip ter wereld door NS264
Vandaag om 09:07:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:03:21
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:45:54
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 07:20:48
Baanbouw Bosje77 door modelattic
Vandaag om 06:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 00:58:43
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Reinout van Rees
Vandaag om 00:39:14
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
03 juni 2020, 23:54:02
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
03 juni 2020, 23:21:46
Rijtuigen op De Meer door Freek Jonkers
03 juni 2020, 23:19:13
Piko NS1100, materieelbespreking door Rob E.
03 juni 2020, 23:13:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gert Arkema
03 juni 2020, 23:02:59
MB-module: Hielan Ware door Wim1969
03 juni 2020, 22:42:11
Cubana door JeanR
03 juni 2020, 22:37:40
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Pauldg
03 juni 2020, 22:23:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
03 juni 2020, 22:20:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
03 juni 2020, 22:11:38
Heen, En en Weer door DE-II
03 juni 2020, 22:06:47
Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen door 72sonett
03 juni 2020, 21:18:34
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door PeterC
03 juni 2020, 20:59:46
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door cor_b
03 juni 2020, 20:50:40
Ballast in kleur profirails door Duikeend
03 juni 2020, 19:59:55
  

Auteur Topic: De bouw van een gelede GVA  (gelezen 41607 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #15 Gepost op: 03 december 2013, 23:07:20 »
mooi dat ze identiek zijn.

nu moet ik alleen nog is een keer aan 2 donoren zien te komen voor een GVB wagen.

succes met je GVA wagen.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #16 Gepost op: 04 december 2013, 10:40:43 »
Eens even wat gepuzzeld in Photoshop.

De donoren:
Voorste deel, met als witte lijn de zaaglijn.


En wat zie ik, het eerste punt: aanpassen achterzijde is niet nodig!

Achterste deel:


En als je dat dan achter elkaar legt krijg je dit:



Volgens mij lijkt dat wel.  (y)

Voordat de zaag er in gaat, eerst eens kijken hoe ik de geleding ga maken. Wellicht Vemi eens bellen.

Groetend,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #17 Gepost op: 04 december 2013, 21:51:23 »
En de balgen zijn inderdaad via vemi te verkrijgen! De pasvorm lijkt me erg goed overeen te komen.

Morgen eens kijken of mijn hofleverancier er een in voorraad heeft.

Grtz,
Niels

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6087
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #18 Gepost op: 04 december 2013, 22:05:05 »
Ah, was je al begonnen met de bussen ;D?

Als je nog balgen tekort komt kun je ze nog altijd van Duitse geledebussen slopen. Heb je ook gelijk reserve asjes, banden en panelen. Tref ze regelmatig aan op beurzen.

Groeten Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #19 Gepost op: 04 december 2013, 22:06:55 »
Hm, ook een optie. Vast goedkoper dan Vemi...  ;D

Overigens overal tegelijkertijd mee bezig... Focus, Niels.... :P

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #20 Gepost op: 04 januari 2014, 19:59:07 »
Omdat de Kerstvakantie nog niet om was, toch maar begonnen met de gelede GVA. Uiteindelijk er voor gekozen om de balg zelf te maken. Resultaat van een uurtje knutselen:



Ook de ramen vanuit de deuren verder uitgezaagd. Nu zie ik oberigens ook dat de oversteek achter de laatste achterassen bij de gelede uitvoering korter is dan bij de 12 meter versie. Ik zou dus eigenlijk een 10 meter moeten hebben. Tja, die zijn helaas nooit uitgebracht.... Ik denk dat ik het maar zo laat.

Groet,
Niels

Ps: geen idee waarom de foto gekanteld staat.  ???
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2014, 20:16:11 door Peter van der Leek. Reden: Foto gedraaid »

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1316
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #21 Gepost op: 04 januari 2014, 20:08:29 »
Leuk om het zelf te maken en hopelijk lukt het nog allemaal om hem te krijgen zoals je wilt! :-)

Groetjes,

Antal

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2203
    • Somda
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #22 Gepost op: 04 januari 2014, 20:17:11 »
Ps: geen idee waarom de foto gekanteld staat.  ???
Er zijn bepaalde programma's die zoiets automatisch detecteren en dan direct gekanteld weergeven. Zo lijkt het alsof de foto al goed staat, maar als je dan upload staat ie natuurlijk niet goed. Ik heb 'm even voor je gedraaid.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Den Zoeterdam

  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #23 Gepost op: 04 januari 2014, 20:31:32 »
Ik ben benieuwd naar het resultaat

Gr jason

springer1980

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #24 Gepost op: 04 januari 2014, 23:38:20 »
Beste Niels, ik heb in het verleden al eens een gelede bus gemaakt maar dan van de mb200. Zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40599.msg641519.html#msg641519

Mijn ervaring: de balg van Vemi werkt wel maar is niet echt soepel. Je kan de bus niet geknikt weg zetten. Verder zit er op het stuk van de balg die je aan de carrosserie lijmt een dubbele opstaande rand. Mijn tip is om de buitenste opstaande rand te verwijderen. Je hebt dan een groter oppervlak om hem vast te lijmen. Verder zal ik op het punt waar je de balg lijmt de carrossie iets dunner maken (schuren). De balg sluit dan beter aan.

Succes ermee, hopelijk heb je iets aan mijn tips.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2134
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #25 Gepost op: 04 januari 2014, 23:50:05 »
 :-\ Oepsss,
Dat wordt even lastig:

Er zijn namelijk nog al wat verschillende kontjes uit de koker van Mijnheer Den Oudsten :P (met allemaal hun eigen charme...)

Inderdaad de GVU/GVBA-versie die recht is op een kleine afschuining na: sturende 'derde as' en de motor tussen as-1 en as-2.
En in de Streekversie twee varianten: ik ken alleen de CN-nummers: 7900-en met inderdaad een flinke afschuining en een deurpartij in die aanhanger, versus de 7600-en, die inderdaad mínder taps toeliepen, maar in die aanhanger óók geen deuren hadden (en meer ruimte in de bocht wilden  ::) ) Wél allebei met een sturende derde as en 'trekkers'...

Als ik de tekeningen zie, moet je inderdaad die GVU/GVBA-stadswagens al voorbeeld nemen: dus wél iets zagen aan de aanhangertjes... ;) Maar als je wagennummers of -series weet, kun je vást wel foto's opduikelen.

Succes, plezier (en hou ons op de hoogte)!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #26 Gepost op: 06 januari 2014, 21:43:23 »
Dank Peter!

Inmiddels is de zaag er behoorlijk ingegaan. Het achterste deel van de voorste bak is er af en de voor- en achterzijde van het achterste deel is er afgezaagd. Ja, ook het achterste deel. Ik vond het toch te veel opvallen. Als je het eenmaal gezien hebt.....

De delen zijn inmiddels gespoten en liggen nu te drogen. Ook de geleding is inmiddels in de juiste kleur gezet. Later deze week wellicht foto's!

Grt,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #27 Gepost op: 08 januari 2014, 22:48:07 »
zoals beloofd een kiekje van de stand van zaken.  Helaas de komende dagen weinig tijd om iets te doen...

 

De voordeur moet er nog uit en de ramen in de andere deuren worden nog vervangen. Maar het begint er op te lijken!

Grt,
Niels

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1316
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #28 Gepost op: 08 januari 2014, 23:20:29 »
Gaaaaf! (y)
Toch wel leuk zo'n blauw kleurtje komt direct ook anders over de bus. :-)
Wat ga je aan de binnenkant doen qua kleur?

groetjes,

Antal

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #29 Gepost op: 20 januari 2014, 16:18:53 »
De binnenkant... Geen idee nog, ik denk dat ik de stoelen de blauw/grijze kleur geef.

Inmiddels achter gekomen dat de voordeur geen zwenkdeur is maar een klapdeur. Jammer, want dan lukt mijn camouflagetruc niet. Ik vrees dat ik hier maar een concessie doe, want de voordeur breder maken, ik zou niet weten hoe.  ???

Vandaag weer wat opgeschoten, het begint er op te lijken:





Het dak heb ik helemaal wit gespoten zodat straks een blauwe transfer er over heen kan met de teks ARNHEM TROLLEYSTAD. Dezelfde truc ga ik ook bij de deuren doen waar ingang en uitgang in witte tekst komt.

Ik ben nog op zoek naar foto's van de achterzijde en de bovenkant. Van de achterzijde wet ikd at er eens ticker stond met een waarschuwing voor de lengte. Iemand enig idee hoe dat ding er uit zag.

Voor de bovenkant wil ik weten hoe die puist aan de voorkant er precies uitziet. Is dit voor de airco? Het achterste deel van het dak heb ik overigens ook verzaagd, hier zitten namelijk twee dakluiken die korter op elkaar zitten dan bij een reguliere 12 m uitvoering.

Groeten,
Niels