Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Basilicum
Vandaag om 07:28:59
Prutser begint met een diorama. door Railhopper
Vandaag om 07:21:21
Overstappen op digitaal door Forever Rocofan
Vandaag om 07:18:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lolke Bijlsma
Vandaag om 07:13:52
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Rick
Vandaag om 07:10:23
Falkensteiner bockerl door Reeks77
Vandaag om 06:52:28
Ledlampjes in serieschakeling door Remunj
Vandaag om 05:59:07
Projekt 083-338 door Eric B
Vandaag om 05:52:52
Sehr-am-Üzant II door Tulpendaal
Vandaag om 05:25:38
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door roadster36
Vandaag om 00:56:55
NS 6100 van GM&S door janw
Vandaag om 00:25:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
20 oktober 2020, 23:30:52
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rondje_HO
20 oktober 2020, 23:11:21
Westlandbaan door SvenW
20 oktober 2020, 23:00:28
Falkenheim door Patrick1975
20 oktober 2020, 22:58:20
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:56:00
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door timtrein
20 oktober 2020, 22:41:40
Decoder overleden na ruim 3 maanden stilstand? door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:39:51
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
20 oktober 2020, 22:39:27
Een nieuw begin in 0 door arnout
20 oktober 2020, 22:17:15
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
20 oktober 2020, 22:07:15
Bouw Bührtal III door cor_b
20 oktober 2020, 21:57:03
Buitenlust door Huib
20 oktober 2020, 21:48:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
20 oktober 2020, 21:37:29
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
20 oktober 2020, 21:32:28
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
20 oktober 2020, 21:18:42
Houtlijm die niet watervast is, nog te koop? door René 4312
20 oktober 2020, 21:05:08
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
20 oktober 2020, 21:04:43
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
20 oktober 2020, 20:41:31
Bezetmelders vraag door Frank 123
20 oktober 2020, 20:20:31
  

Auteur Topic: De bouw van een gelede GVA  (gelezen 42044 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1602
    • Arnhem in de jaren ´80
De bouw van een gelede GVA
« Gepost op: 02 december 2013, 20:49:21 »
Beste mensen,

Voor mijn project 'vrije vertaling station Arnhem jaren 80' heb ik al heel wat SB220 bussen van Mastica/Limocars verzameld. Vrije vertaling moet je dus ruim zien, kan zomaar begin jaren 90 worden...

Aangezien het wel een beetje saai dreigt te worden met twee type bussen (naast SB220 ook nog standaard streekbus 88), wil ik wat variatie. Gelukkig zijn, herstel, waren de bussen in Arnhem al mooi blauw, wat al zorgt voor wat kleurvariatie. Maar GVA had ook hele mooie gelede bussen die je redelijk simpel kunt bouwen uit twee enkele bussen. Denk ik. Hierdoor kan ik mooi twee middenuitstappers gebruiken die in Arnhem redelijk zeldzaam waren, maar in model inmiddels niet meer. Zowel het GVA als de GSM reden uitsluitend met achteruitstappers namelijk.

Het gaat om deze bus:

http://www.flickr.com/photos/bussen_in_nijmegen_nederland_en_europa/5765455695/in/set-72157626819204168/lightbox/

Nu de vragen:
- heeft iemand toevallig goede tekeningen of goede kwaliteit foto's van dit type bus? Op internet vind ik wel wat, maar sinds het verdwijnen van openbaarvervoerinboskoop.nl is een hoop verloren gegaan...
- klopt mijn stelling dat zoiets redelijk eenvoudig uit twee middenuitstappers is te maken of mis ik iets?

Ik zal de bouw hier bijhouden!

Gegroet,
Niels
« Laatst bewerkt op: 02 december 2013, 20:52:20 door Niels B »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #1 Gepost op: 02 december 2013, 21:04:42 »
hoi

Leuk idee
 nooit geweten dat Arnhem ook deze wagens had

misschien dat je makkelijker aan duidelijke foto's kan komen van het GVB of GVU broertje.

Wat ik me kan herinneren van de GVB versie is dat het kontje niet heel taps is maak gewoon hetzelfde als de standaards.

Succes en misschien krijgt je projectje nog navolging    ::)

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1602
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #2 Gepost op: 02 december 2013, 21:09:53 »
Hoi Martijn,

Dat is een goed idee. Zijn deze bussen qua uitvoering gelijk aan de Arnhemse? Zijn er überhaupt verschillende versies?  ???
Ik heb niet zo heel veel verstand van bussen, maar wil het wel geloofwaardig laten overkomen.

Gert,
Niels

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2013, 21:13:11 »
Als ik het zo zie en gezien in die tijd de CSA III kwam denk ik dat het identieke bussen zijn.

100 procent zeker ben ik niet.
99,99 procent wel  ;D

Groeten Martijn
PS ik was ongeveer 6 toen ik voor het laatst in de GVB versie zat  ::)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1602
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #4 Gepost op: 02 december 2013, 21:18:28 »
Die marge durf ik te gokken. Living on the edge.... ;D

Ik ga de GVB/U varianten eens googlen!

Grtz,
Niels

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #5 Gepost op: 03 december 2013, 07:46:04 »
Niels,

je zou met je vraag contact op kunnen nemen met het trolleymuseum in Arnhem.
http://www.trolley-busmuseum.nl/index.html
Misschien kunnen ze je verder helpen.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #6 Gepost op: 03 december 2013, 08:08:24 »
Ik heb nog gezocht maar in het boek "langs gouden draden" staat niets en zelf heb ik alleen de gegevens van de enkele uitvoering.
mocht je wat aan de gegevens en schets hebben:
http://www.flickr.com/photos/zandman48/11185341526/
en
http://www.flickr.com/photos/zandman48/11185341676/

In dit fimpje http://www.youtube.com/watch?v=xL2pd70cYH4 rijden er nog twee de oude duikboothaven bij het CS in.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2013, 08:14:01 door Henk Boshuyzen »

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1602
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #7 Gepost op: 03 december 2013, 11:34:54 »
Hoi Henk,

Dank voor de links. Dit helpt  (y)

Die tekening, die zocht ik inderdaad voor de geledeuitvoering. Gisteravond met de bouwpakketje met de foto's zitten vergelijken. Mijn verhaal gaat niet helemaal op zie ik. Aan de achterzijde van het voorste deel moet wel wat veranderen. De onderzijde loopt namelijk iets op terwijl dit bij de gelede versie niet het geval is. Dat lijkt me niet zo moeilijk aan te passen. Vanavond maar eens verder freubelen....

Trolleymuseum is een idee, ik zal ook eens de oude jaargangen van trolleyberichten doorspitten.

Grtz,
Niels

Bolramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #8 Gepost op: 03 december 2013, 13:37:48 »
Niels,

Als ik het goed heb zijn er maar een stuk of 5 Volvo B10MG's met dubbele instap  aan GVA geleverd. Daarnaast ook met enkele instap aan GVM, later zijn al deze bussen overgegaan naar Oostnet en vervolgens naar Connexxion. Ook de GVA wagens zijn in Connexxion groen gekomen. Ik vond een tekening van een B88 geleed, maar dan met een DAF SBG220 chassis. Die heeft een lagere vloer, de ramen zijn lager doorgetrokken en de motor zit in de aanhanger, maar toch een indruik


Daarnaast heb ik een tekening van een Volvo B10MG met Hainjecarrosserie model Duvedec van de RET. Foute carrosserie, maar wel het juiste chassis. Geeft indruk van de maten van het chassis.

Groeten en veel bouwplezier,

René

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Een connexxion  bus is een verbinD-Ding

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2837
    • Mijn van-alles website
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2013, 17:19:11 »
misschien dat je makkelijker aan duidelijke foto's kan komen van het GVB of GVU broertje.

Wat ik me kan herinneren van de GVB versie is dat het kontje niet heel taps is maak gewoon hetzelfde als de standaards.
Het GVU idem, met als kanttekening dat dat Volvo Den Oudsten B10MG's waren. Of de trolley-variant wat dat betreft hetzelfde is weet ik niet. Sowieso zie ik op de trolley-foto draaideuren bij de voordeuren, waar de GVU's nog zwenkdeuren hadden bij zowel voordeuren als achterdeuren en uiteraard de lucht-inlaat bovenop de lijnfilm misten.

GVB B10MG's kan ik me overigens niet voor de geest halen: de enige GVB-bussen die ik ken die daarop leken waren van het ontwerp dat later door het leven zou gaan als Duvedec nadat het gelijknamige ontwerp-bureau zijn visie er op had los gelaten.

(De Duvedecs zijn voor zover ik weet een herontwerp van deze dingen:

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2013, 17:49:54 »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 875
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #11 Gepost op: 03 december 2013, 19:34:30 »
Die reden alleen in Amsterdam noord nooit mee gereden.

Bram.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #12 Gepost op: 03 december 2013, 20:05:10 »
Gelede Volvo's hebben nooit als trolley in Arnhem gereden. Hoewel ze wel technisch voorbereid waren om omgebouwd te kunnen worden als trolley.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #13 Gepost op: 03 december 2013, 21:05:30 »
Niels, zoek eens op "bussen in Nijmegen" en click dan de site Flickr aan.
Op deze site in de sets zoeken naar huur Oostnet etc.
Er zitten diverse foto's van de oostnet serie 7700 op deze site.
Kenmerkend voor deze serie was de luchtinlaat boven de chauffeur.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1602
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #14 Gepost op: 03 december 2013, 22:23:28 »
beste mensen,

Dank voor de reacties!

@ René: Mooie tekeningen, kan ik zeker wat mee! (y)
@ Martijn: je hebt gelijk, ze zijn, afgezien van kleurstelling, volledig identiek!  (y)
@ Henk: voor de duidelijkheid, ik wilde er zeker geen trolley van maken! Ben bekend dat die er niet in gelede uitvoering waren. Sterker nog: de Volvo's waren de laatste niet gelede trolleys in Arnhem. De set Bussen Nijmegen ken ik, maar had nog niet bij huur Oostnet gekeken. Staan bij Oostnet inderdaad nog een paar voor mij onbekende plaatjes!  (y)

Conclusie na een paar uur turen naar foto's en het model: moet gaan lukken. Wel zijn er enkele aanpassingen nodig om het geheel goed te krijgen:
- al genoemd: achterzijde van voorste deel moet worden rechtgetrokken
- Ramen in deuren lopen verder door dan de modellen van Mastica
- Mastica model kent een brede enkele voordeur, dit moeten twee bredere deuren worden. Dit past natuurlijk niet in de huidige deur waardoor ik de truc die eerder al een keer heb gedaan opnieuw toepas: twee open deuren waardoor het niet opvalt dat de deuren breder zijn dan het gat dat ze afdekken. De bus staat toch te halteren, al die dichte deuren is ook geen gezicht....
- Op het dak van de GVA variant zit iets van een airco. Lijkt me niet al te moeilijk te fabriceren...

Vergeet ik iets?  ???

Groeten,
Niels