Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 01:56:25
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Marcel112
Vandaag om 01:05:47
Baanplan fabriek met spooraansluiting en kade H0 door Reeks77
Vandaag om 00:44:29
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 00:00:25
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
31 mei 2020, 23:52:27
Projekt 083-338 door 44
31 mei 2020, 23:52:17
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door Ruben90
31 mei 2020, 23:35:50
FCS, bestaat een Automatisch stop systeem? door GeKatreinen
31 mei 2020, 23:27:35
Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen? door FHJ Seller
31 mei 2020, 23:03:01
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door moonlicht
31 mei 2020, 23:00:43
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Peter Kleton
31 mei 2020, 22:57:25
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
31 mei 2020, 22:41:17
DR5000 Problemen met Hoge locomotiefadressen door John18
31 mei 2020, 22:35:12
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door NS8714
31 mei 2020, 22:21:56
LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen door mDDM
31 mei 2020, 21:56:57
VERPLAATST: ESU 194, rijdt deze door Fleischmann Profi 6120 bochten? door Bert van Gelder
31 mei 2020, 21:53:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
31 mei 2020, 21:50:45
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door MOVisser
31 mei 2020, 21:42:07
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
31 mei 2020, 21:38:38
Rijtuigen op De Meer door mDDM
31 mei 2020, 21:38:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
31 mei 2020, 21:38:06
Autotransporter autoslaaptrein D141 begin jaren ‘60... door mDDM
31 mei 2020, 21:03:47
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door 44
31 mei 2020, 20:44:45
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door NS264
31 mei 2020, 20:36:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bigboynl
31 mei 2020, 20:27:18
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
31 mei 2020, 20:15:27
Trafo na laten kijken? door Patrick Smout
31 mei 2020, 19:55:36
Doornvliet door cor_b
31 mei 2020, 19:20:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
31 mei 2020, 19:09:35
Wasbenzine/residu door Overet
31 mei 2020, 19:07:54
  

Auteur Topic: De bouw van een gelede GVA  (gelezen 41595 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #15 Gepost op: 03 december 2013, 23:07:20 »
mooi dat ze identiek zijn.

nu moet ik alleen nog is een keer aan 2 donoren zien te komen voor een GVB wagen.

succes met je GVA wagen.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #16 Gepost op: 04 december 2013, 10:40:43 »
Eens even wat gepuzzeld in Photoshop.

De donoren:
Voorste deel, met als witte lijn de zaaglijn.


En wat zie ik, het eerste punt: aanpassen achterzijde is niet nodig!

Achterste deel:


En als je dat dan achter elkaar legt krijg je dit:



Volgens mij lijkt dat wel.  (y)

Voordat de zaag er in gaat, eerst eens kijken hoe ik de geleding ga maken. Wellicht Vemi eens bellen.

Groetend,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #17 Gepost op: 04 december 2013, 21:51:23 »
En de balgen zijn inderdaad via vemi te verkrijgen! De pasvorm lijkt me erg goed overeen te komen.

Morgen eens kijken of mijn hofleverancier er een in voorraad heeft.

Grtz,
Niels

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6082
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #18 Gepost op: 04 december 2013, 22:05:05 »
Ah, was je al begonnen met de bussen ;D?

Als je nog balgen tekort komt kun je ze nog altijd van Duitse geledebussen slopen. Heb je ook gelijk reserve asjes, banden en panelen. Tref ze regelmatig aan op beurzen.

Groeten Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #19 Gepost op: 04 december 2013, 22:06:55 »
Hm, ook een optie. Vast goedkoper dan Vemi...  ;D

Overigens overal tegelijkertijd mee bezig... Focus, Niels.... :P

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #20 Gepost op: 04 januari 2014, 19:59:07 »
Omdat de Kerstvakantie nog niet om was, toch maar begonnen met de gelede GVA. Uiteindelijk er voor gekozen om de balg zelf te maken. Resultaat van een uurtje knutselen:



Ook de ramen vanuit de deuren verder uitgezaagd. Nu zie ik oberigens ook dat de oversteek achter de laatste achterassen bij de gelede uitvoering korter is dan bij de 12 meter versie. Ik zou dus eigenlijk een 10 meter moeten hebben. Tja, die zijn helaas nooit uitgebracht.... Ik denk dat ik het maar zo laat.

Groet,
Niels

Ps: geen idee waarom de foto gekanteld staat.  ???
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2014, 20:16:11 door Peter van der Leek. Reden: Foto gedraaid »

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1316
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #21 Gepost op: 04 januari 2014, 20:08:29 »
Leuk om het zelf te maken en hopelijk lukt het nog allemaal om hem te krijgen zoals je wilt! :-)

Groetjes,

Antal

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2203
    • Somda
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #22 Gepost op: 04 januari 2014, 20:17:11 »
Ps: geen idee waarom de foto gekanteld staat.  ???
Er zijn bepaalde programma's die zoiets automatisch detecteren en dan direct gekanteld weergeven. Zo lijkt het alsof de foto al goed staat, maar als je dan upload staat ie natuurlijk niet goed. Ik heb 'm even voor je gedraaid.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Den Zoeterdam

  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #23 Gepost op: 04 januari 2014, 20:31:32 »
Ik ben benieuwd naar het resultaat

Gr jason

springer1980

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #24 Gepost op: 04 januari 2014, 23:38:20 »
Beste Niels, ik heb in het verleden al eens een gelede bus gemaakt maar dan van de mb200. Zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40599.msg641519.html#msg641519

Mijn ervaring: de balg van Vemi werkt wel maar is niet echt soepel. Je kan de bus niet geknikt weg zetten. Verder zit er op het stuk van de balg die je aan de carrosserie lijmt een dubbele opstaande rand. Mijn tip is om de buitenste opstaande rand te verwijderen. Je hebt dan een groter oppervlak om hem vast te lijmen. Verder zal ik op het punt waar je de balg lijmt de carrossie iets dunner maken (schuren). De balg sluit dan beter aan.

Succes ermee, hopelijk heb je iets aan mijn tips.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2134
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #25 Gepost op: 04 januari 2014, 23:50:05 »
 :-\ Oepsss,
Dat wordt even lastig:

Er zijn namelijk nog al wat verschillende kontjes uit de koker van Mijnheer Den Oudsten :P (met allemaal hun eigen charme...)

Inderdaad de GVU/GVBA-versie die recht is op een kleine afschuining na: sturende 'derde as' en de motor tussen as-1 en as-2.
En in de Streekversie twee varianten: ik ken alleen de CN-nummers: 7900-en met inderdaad een flinke afschuining en een deurpartij in die aanhanger, versus de 7600-en, die inderdaad mínder taps toeliepen, maar in die aanhanger óók geen deuren hadden (en meer ruimte in de bocht wilden  ::) ) Wél allebei met een sturende derde as en 'trekkers'...

Als ik de tekeningen zie, moet je inderdaad die GVU/GVBA-stadswagens al voorbeeld nemen: dus wél iets zagen aan de aanhangertjes... ;) Maar als je wagennummers of -series weet, kun je vást wel foto's opduikelen.

Succes, plezier (en hou ons op de hoogte)!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #26 Gepost op: 06 januari 2014, 21:43:23 »
Dank Peter!

Inmiddels is de zaag er behoorlijk ingegaan. Het achterste deel van de voorste bak is er af en de voor- en achterzijde van het achterste deel is er afgezaagd. Ja, ook het achterste deel. Ik vond het toch te veel opvallen. Als je het eenmaal gezien hebt.....

De delen zijn inmiddels gespoten en liggen nu te drogen. Ook de geleding is inmiddels in de juiste kleur gezet. Later deze week wellicht foto's!

Grt,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #27 Gepost op: 08 januari 2014, 22:48:07 »
zoals beloofd een kiekje van de stand van zaken.  Helaas de komende dagen weinig tijd om iets te doen...

 

De voordeur moet er nog uit en de ramen in de andere deuren worden nog vervangen. Maar het begint er op te lijken!

Grt,
Niels

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1316
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #28 Gepost op: 08 januari 2014, 23:20:29 »
Gaaaaf! (y)
Toch wel leuk zo'n blauw kleurtje komt direct ook anders over de bus. :-)
Wat ga je aan de binnenkant doen qua kleur?

groetjes,

Antal

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: De bouw van een gelede GVA
« Reactie #29 Gepost op: 20 januari 2014, 16:18:53 »
De binnenkant... Geen idee nog, ik denk dat ik de stoelen de blauw/grijze kleur geef.

Inmiddels achter gekomen dat de voordeur geen zwenkdeur is maar een klapdeur. Jammer, want dan lukt mijn camouflagetruc niet. Ik vrees dat ik hier maar een concessie doe, want de voordeur breder maken, ik zou niet weten hoe.  ???

Vandaag weer wat opgeschoten, het begint er op te lijken:





Het dak heb ik helemaal wit gespoten zodat straks een blauwe transfer er over heen kan met de teks ARNHEM TROLLEYSTAD. Dezelfde truc ga ik ook bij de deuren doen waar ingang en uitgang in witte tekst komt.

Ik ben nog op zoek naar foto's van de achterzijde en de bovenkant. Van de achterzijde wet ikd at er eens ticker stond met een waarschuwing voor de lengte. Iemand enig idee hoe dat ding er uit zag.

Voor de bovenkant wil ik weten hoe die puist aan de voorkant er precies uitziet. Is dit voor de airco? Het achterste deel van het dak heb ik overigens ook verzaagd, hier zitten namelijk twee dakluiken die korter op elkaar zitten dan bij een reguliere 12 m uitvoering.

Groeten,
Niels