Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 17:22:47
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 17:04:42
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan  (gelezen 14741 keer)

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #45 Gepost op: 11 December 2013, 20:28:58 »
Haha, een vijfjarige vind een rondje al mooi, een aanpassing later, bijvoorbeeld volgende maand is ook goed ;-)
Ik he. De adviezen opgevolgd en eens een nieuwe uitwerking gemaakt. E.e.a kan nog spannender, zie onder.
Ik krijg de rails alleen niet sluitend hoewel ik in realiteit deze problemen niet heb, rails heeft toch wel een kleine speling maar scarm laat dat niet toe.



In het totaal plaatje nog wat extra rangeer opties toegevoegd.


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8101
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #46 Gepost op: 12 December 2013, 12:56:48 »
Vanavond ga ik mijn kruiswissel ophalen dan kan ik de eerste 8 echt gaan uitvoeren al mis ik dan nog een 6138.
Das knap voor een ontwerp waar geen kruiswissel in voor komt.  :'(

Blijf hoe dan ook benieuwd naar je ervaringen als je de eerste sporen gelegd hebt. Je bent er op pagina 1 al voor gewaarschuwd maar ik denk ook nog steeds dat je hellingen te steil worden.
Maar we laten ons blij verrassen  8)
Gr.
Eric

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #47 Gepost op: 12 December 2013, 13:35:21 »
Denk dat je naar de opticien mag Remunj  ;D

Net voor en onder de brug zitten kruiswissels.

Plan ziet er leuk uit! Ga zo door  (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #48 Gepost op: 12 December 2013, 13:37:29 »
Dat zijn geen kruiswissels.  ;)
De eeuwige spraakverwarring.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #49 Gepost op: 12 December 2013, 13:38:55 »
Exact: Kruiswissel

Groet,
Michel

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8101
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #50 Gepost op: 12 December 2013, 13:40:00 »
Ik moet inderdaad weer eens naar de opticien maar in dit baanplan zitten echt geen kruiswissels.
Zoek maar eens op internet wat een kruiswissel is  ;D
Dit baanplan heeft alleen twee Engelse wissels onder en voor de brug en dat is toch echt heel wat anders dan een kruiswissel.
Gr.
Eric

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #51 Gepost op: 12 December 2013, 15:30:36 »
ok geef jullie gelijk. Maar gok dat topic starter dit ook bedoeld.  ;D
Jullie moeten niet alles zo letterlijk nemen, hij is nog maar een starter ( en ik ook ) en dan geef je het beestje wel eens een andere naam.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #52 Gepost op: 12 December 2013, 16:01:05 »
Nou, wij nemen sommige dingen wel letterlijk, en met onze opmerkingen proberen we juist de starters op het goede spoor te zetten wat de naamgeving betreft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #53 Gepost op: 12 December 2013, 16:17:15 »
Akkoord, engelse wissel! Bedankt voor de leuke reacties.
Vanavond het plan maar weer terugbrengen naar 1 'engelse wissel' 😉 en dan een verlenging aan beide kanten om de helling, nu 2,7% eventueel nog verder naar beneden te krijgen al rijd ik met korte treinen en trekken ze de helling allemaal inclusief een sikje.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8101
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #54 Gepost op: 12 December 2013, 16:44:27 »
Als je hellingen al 2,7% zijn zou je al heel goed zitten en hoef je er niets meer aan te doen.
Maar eerlijk gezegd ben ik nog steeds niet overtuigd dat dat overeen komt met wat je getekend hebt.
De hellingen lijken me nog steeds veel te kort om dat te halen.
Wil je een veilige doorrijhoogte hebben van pakweg 8 cm + de dikte van het houtwerk en railsdikte zul je ongeveer 10 cm moeten stijgen/dalen. Dat kost toch zo'n 3 meter lengte. En die zie ik nergens terug.
Weet je zeker dat je niet in de war bent met graden ipv procenten.
2.7° komt nl. in de buurt van 5% wat weer overeenkomt met 2 meter en dat klopt meer met je baanplan.
Gr.
Eric

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #55 Gepost op: 12 December 2013, 17:22:36 »
Waarom maak je je plan niet in Anyrail, reden: (weet niet of dit ook makkelijk gaat bij de software die jij gebruikt) in AnyRail kun je hellingspercentages weergeven. Kun je zelf zien met welke hellingen je te maken hebt. Kun je ons overtuigen, of kom je er (gelukkig op tijd) achter dat de hellingen toch niet zijn zoals je verwachtte.

Het lijkt mij ook sterk dat je uitkomt met hellingen rond de 3%, met dit design....

PS: Weet dus niet of je het met je huidige baanplan-software kunt laten zien....
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #56 Gepost op: 12 December 2013, 19:46:34 »
Ik was begonnen met AnyRail, makkelijk programma maar al snel loop je tegen de limiet van de gratis versie aan. En aangezien de betaalde versie mij echt te duur was voor die ene maal dat je het initieel gebruikt ben ik toen opzoek gegaan naar een open en gratis alternatief. Scarm heeft alle zo niet meer opties dan AnyRail al is het werken met hoogtes wat lastiger maar het kan wel. Ik ben er nog niet in geslaagd het inzichtelijk te krijgen.

Hoe weet ik dan dat het 2,7% was, wel ik heb het in de praktijk al gebouwd en met een digitale waterpas nagemeten. Maar goed wellicht niet helemaal zuiver.

Ik ga vanavond in Scarm nog eens wat verder stoeien en waar nodig aanpassen, kansen liggen nu immers nog open.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #57 Gepost op: 12 December 2013, 19:57:22 »
Hoe weet ik dan dat het 2,7% was, wel ik heb het in de praktijk al gebouwd en met een digitale waterpas nagemeten.
Weet je zeker dat die waterpas procenten aangeeft, en geen graden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8101
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #58 Gepost op: 12 December 2013, 20:02:39 »
Hoe weet ik dan dat het 2,7% was, wel ik heb het in de praktijk al gebouwd en met een digitale waterpas nagemeten. Maar goed wellicht niet helemaal zuiver.
Dat bedoel ik maar. En zoals Klaas zich ook afvraagt, geeft dat ding graden of procenten aan.

En uit ervaring  :'( zie ik zo ook wel dat het toch niet kan kloppen.
Gr.
Eric

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #59 Gepost op: 12 December 2013, 22:04:12 »
Het weergeven van hoogten en hellingspercentages in Scarm is heel eenvoudig. Zie dit punt uit de handleiding: http://www.scarm.info/index_en.html#faq11

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.