Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:02
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 16:13:35
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:10:34
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 16:09:02
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 15:31:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 15:30:53
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Montanbahn
Vandaag om 15:17:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 15:03:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door AlbertG
Vandaag om 14:33:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:26:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luud H
Vandaag om 14:20:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door henk
Vandaag om 13:52:19
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 10:43:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:36:05
NS Upcycleshop door R1954
Vandaag om 09:23:23
  

Auteur Topic: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan  (gelezen 15552 keer)

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #45 Gepost op: 11 December 2013, 20:28:58 »
Haha, een vijfjarige vind een rondje al mooi, een aanpassing later, bijvoorbeeld volgende maand is ook goed ;-)
Ik he. De adviezen opgevolgd en eens een nieuwe uitwerking gemaakt. E.e.a kan nog spannender, zie onder.
Ik krijg de rails alleen niet sluitend hoewel ik in realiteit deze problemen niet heb, rails heeft toch wel een kleine speling maar scarm laat dat niet toe.



In het totaal plaatje nog wat extra rangeer opties toegevoegd.


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #46 Gepost op: 12 December 2013, 12:56:48 »
Vanavond ga ik mijn kruiswissel ophalen dan kan ik de eerste 8 echt gaan uitvoeren al mis ik dan nog een 6138.
Das knap voor een ontwerp waar geen kruiswissel in voor komt.  :'(

Blijf hoe dan ook benieuwd naar je ervaringen als je de eerste sporen gelegd hebt. Je bent er op pagina 1 al voor gewaarschuwd maar ik denk ook nog steeds dat je hellingen te steil worden.
Maar we laten ons blij verrassen  8)
Gr.
Eric

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #47 Gepost op: 12 December 2013, 13:35:21 »
Denk dat je naar de opticien mag Remunj  ;D

Net voor en onder de brug zitten kruiswissels.

Plan ziet er leuk uit! Ga zo door  (y)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #48 Gepost op: 12 December 2013, 13:37:29 »
Dat zijn geen kruiswissels.  ;)
De eeuwige spraakverwarring.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #49 Gepost op: 12 December 2013, 13:38:55 »
Exact: Kruiswissel

Groet,
Michel

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #50 Gepost op: 12 December 2013, 13:40:00 »
Ik moet inderdaad weer eens naar de opticien maar in dit baanplan zitten echt geen kruiswissels.
Zoek maar eens op internet wat een kruiswissel is  ;D
Dit baanplan heeft alleen twee Engelse wissels onder en voor de brug en dat is toch echt heel wat anders dan een kruiswissel.
Gr.
Eric

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #51 Gepost op: 12 December 2013, 15:30:36 »
ok geef jullie gelijk. Maar gok dat topic starter dit ook bedoeld.  ;D
Jullie moeten niet alles zo letterlijk nemen, hij is nog maar een starter ( en ik ook ) en dan geef je het beestje wel eens een andere naam.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #52 Gepost op: 12 December 2013, 16:01:05 »
Nou, wij nemen sommige dingen wel letterlijk, en met onze opmerkingen proberen we juist de starters op het goede spoor te zetten wat de naamgeving betreft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #53 Gepost op: 12 December 2013, 16:17:15 »
Akkoord, engelse wissel! Bedankt voor de leuke reacties.
Vanavond het plan maar weer terugbrengen naar 1 'engelse wissel' 😉 en dan een verlenging aan beide kanten om de helling, nu 2,7% eventueel nog verder naar beneden te krijgen al rijd ik met korte treinen en trekken ze de helling allemaal inclusief een sikje.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #54 Gepost op: 12 December 2013, 16:44:27 »
Als je hellingen al 2,7% zijn zou je al heel goed zitten en hoef je er niets meer aan te doen.
Maar eerlijk gezegd ben ik nog steeds niet overtuigd dat dat overeen komt met wat je getekend hebt.
De hellingen lijken me nog steeds veel te kort om dat te halen.
Wil je een veilige doorrijhoogte hebben van pakweg 8 cm + de dikte van het houtwerk en railsdikte zul je ongeveer 10 cm moeten stijgen/dalen. Dat kost toch zo'n 3 meter lengte. En die zie ik nergens terug.
Weet je zeker dat je niet in de war bent met graden ipv procenten.
2.7° komt nl. in de buurt van 5% wat weer overeenkomt met 2 meter en dat klopt meer met je baanplan.
Gr.
Eric

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #55 Gepost op: 12 December 2013, 17:22:36 »
Waarom maak je je plan niet in Anyrail, reden: (weet niet of dit ook makkelijk gaat bij de software die jij gebruikt) in AnyRail kun je hellingspercentages weergeven. Kun je zelf zien met welke hellingen je te maken hebt. Kun je ons overtuigen, of kom je er (gelukkig op tijd) achter dat de hellingen toch niet zijn zoals je verwachtte.

Het lijkt mij ook sterk dat je uitkomt met hellingen rond de 3%, met dit design....

PS: Weet dus niet of je het met je huidige baanplan-software kunt laten zien....
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #56 Gepost op: 12 December 2013, 19:46:34 »
Ik was begonnen met AnyRail, makkelijk programma maar al snel loop je tegen de limiet van de gratis versie aan. En aangezien de betaalde versie mij echt te duur was voor die ene maal dat je het initieel gebruikt ben ik toen opzoek gegaan naar een open en gratis alternatief. Scarm heeft alle zo niet meer opties dan AnyRail al is het werken met hoogtes wat lastiger maar het kan wel. Ik ben er nog niet in geslaagd het inzichtelijk te krijgen.

Hoe weet ik dan dat het 2,7% was, wel ik heb het in de praktijk al gebouwd en met een digitale waterpas nagemeten. Maar goed wellicht niet helemaal zuiver.

Ik ga vanavond in Scarm nog eens wat verder stoeien en waar nodig aanpassen, kansen liggen nu immers nog open.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #57 Gepost op: 12 December 2013, 19:57:22 »
Hoe weet ik dan dat het 2,7% was, wel ik heb het in de praktijk al gebouwd en met een digitale waterpas nagemeten.
Weet je zeker dat die waterpas procenten aangeeft, en geen graden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #58 Gepost op: 12 December 2013, 20:02:39 »
Hoe weet ik dan dat het 2,7% was, wel ik heb het in de praktijk al gebouwd en met een digitale waterpas nagemeten. Maar goed wellicht niet helemaal zuiver.
Dat bedoel ik maar. En zoals Klaas zich ook afvraagt, geeft dat ding graden of procenten aan.

En uit ervaring  :'( zie ik zo ook wel dat het toch niet kan kloppen.
Gr.
Eric

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #59 Gepost op: 12 December 2013, 22:04:12 »
Het weergeven van hoogten en hellingspercentages in Scarm is heel eenvoudig. Zie dit punt uit de handleiding: http://www.scarm.info/index_en.html#faq11

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.