Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door Ronald69
Vandaag om 19:25:59
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Jeronimos
Vandaag om 19:09:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:02:56
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 16:06:28
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
  

Auteur Topic: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan  (gelezen 15190 keer)

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #45 Gepost op: 11 December 2013, 20:28:58 »
Haha, een vijfjarige vind een rondje al mooi, een aanpassing later, bijvoorbeeld volgende maand is ook goed ;-)
Ik he. De adviezen opgevolgd en eens een nieuwe uitwerking gemaakt. E.e.a kan nog spannender, zie onder.
Ik krijg de rails alleen niet sluitend hoewel ik in realiteit deze problemen niet heb, rails heeft toch wel een kleine speling maar scarm laat dat niet toe.



In het totaal plaatje nog wat extra rangeer opties toegevoegd.


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #46 Gepost op: 12 December 2013, 12:56:48 »
Vanavond ga ik mijn kruiswissel ophalen dan kan ik de eerste 8 echt gaan uitvoeren al mis ik dan nog een 6138.
Das knap voor een ontwerp waar geen kruiswissel in voor komt.  :'(

Blijf hoe dan ook benieuwd naar je ervaringen als je de eerste sporen gelegd hebt. Je bent er op pagina 1 al voor gewaarschuwd maar ik denk ook nog steeds dat je hellingen te steil worden.
Maar we laten ons blij verrassen  8)
Gr.
Eric

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #47 Gepost op: 12 December 2013, 13:35:21 »
Denk dat je naar de opticien mag Remunj  ;D

Net voor en onder de brug zitten kruiswissels.

Plan ziet er leuk uit! Ga zo door  (y)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #48 Gepost op: 12 December 2013, 13:37:29 »
Dat zijn geen kruiswissels.  ;)
De eeuwige spraakverwarring.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8922
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #49 Gepost op: 12 December 2013, 13:38:55 »
Exact: Kruiswissel

Groet,
Michel

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #50 Gepost op: 12 December 2013, 13:40:00 »
Ik moet inderdaad weer eens naar de opticien maar in dit baanplan zitten echt geen kruiswissels.
Zoek maar eens op internet wat een kruiswissel is  ;D
Dit baanplan heeft alleen twee Engelse wissels onder en voor de brug en dat is toch echt heel wat anders dan een kruiswissel.
Gr.
Eric

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #51 Gepost op: 12 December 2013, 15:30:36 »
ok geef jullie gelijk. Maar gok dat topic starter dit ook bedoeld.  ;D
Jullie moeten niet alles zo letterlijk nemen, hij is nog maar een starter ( en ik ook ) en dan geef je het beestje wel eens een andere naam.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #52 Gepost op: 12 December 2013, 16:01:05 »
Nou, wij nemen sommige dingen wel letterlijk, en met onze opmerkingen proberen we juist de starters op het goede spoor te zetten wat de naamgeving betreft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #53 Gepost op: 12 December 2013, 16:17:15 »
Akkoord, engelse wissel! Bedankt voor de leuke reacties.
Vanavond het plan maar weer terugbrengen naar 1 'engelse wissel' 😉 en dan een verlenging aan beide kanten om de helling, nu 2,7% eventueel nog verder naar beneden te krijgen al rijd ik met korte treinen en trekken ze de helling allemaal inclusief een sikje.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #54 Gepost op: 12 December 2013, 16:44:27 »
Als je hellingen al 2,7% zijn zou je al heel goed zitten en hoef je er niets meer aan te doen.
Maar eerlijk gezegd ben ik nog steeds niet overtuigd dat dat overeen komt met wat je getekend hebt.
De hellingen lijken me nog steeds veel te kort om dat te halen.
Wil je een veilige doorrijhoogte hebben van pakweg 8 cm + de dikte van het houtwerk en railsdikte zul je ongeveer 10 cm moeten stijgen/dalen. Dat kost toch zo'n 3 meter lengte. En die zie ik nergens terug.
Weet je zeker dat je niet in de war bent met graden ipv procenten.
2.7° komt nl. in de buurt van 5% wat weer overeenkomt met 2 meter en dat klopt meer met je baanplan.
Gr.
Eric

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #55 Gepost op: 12 December 2013, 17:22:36 »
Waarom maak je je plan niet in Anyrail, reden: (weet niet of dit ook makkelijk gaat bij de software die jij gebruikt) in AnyRail kun je hellingspercentages weergeven. Kun je zelf zien met welke hellingen je te maken hebt. Kun je ons overtuigen, of kom je er (gelukkig op tijd) achter dat de hellingen toch niet zijn zoals je verwachtte.

Het lijkt mij ook sterk dat je uitkomt met hellingen rond de 3%, met dit design....

PS: Weet dus niet of je het met je huidige baanplan-software kunt laten zien....
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #56 Gepost op: 12 December 2013, 19:46:34 »
Ik was begonnen met AnyRail, makkelijk programma maar al snel loop je tegen de limiet van de gratis versie aan. En aangezien de betaalde versie mij echt te duur was voor die ene maal dat je het initieel gebruikt ben ik toen opzoek gegaan naar een open en gratis alternatief. Scarm heeft alle zo niet meer opties dan AnyRail al is het werken met hoogtes wat lastiger maar het kan wel. Ik ben er nog niet in geslaagd het inzichtelijk te krijgen.

Hoe weet ik dan dat het 2,7% was, wel ik heb het in de praktijk al gebouwd en met een digitale waterpas nagemeten. Maar goed wellicht niet helemaal zuiver.

Ik ga vanavond in Scarm nog eens wat verder stoeien en waar nodig aanpassen, kansen liggen nu immers nog open.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #57 Gepost op: 12 December 2013, 19:57:22 »
Hoe weet ik dan dat het 2,7% was, wel ik heb het in de praktijk al gebouwd en met een digitale waterpas nagemeten.
Weet je zeker dat die waterpas procenten aangeeft, en geen graden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #58 Gepost op: 12 December 2013, 20:02:39 »
Hoe weet ik dan dat het 2,7% was, wel ik heb het in de praktijk al gebouwd en met een digitale waterpas nagemeten. Maar goed wellicht niet helemaal zuiver.
Dat bedoel ik maar. En zoals Klaas zich ook afvraagt, geeft dat ding graden of procenten aan.

En uit ervaring  :'( zie ik zo ook wel dat het toch niet kan kloppen.
Gr.
Eric

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #59 Gepost op: 12 December 2013, 22:04:12 »
Het weergeven van hoogten en hellingspercentages in Scarm is heel eenvoudig. Zie dit punt uit de handleiding: http://www.scarm.info/index_en.html#faq11

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.