welkom op het forum mooie ruimte heb je tot je beschikking helaas heb ik weinig kaas van N gegeten, maar denk dat je hier een groot deel van je wensen wel kwijt kunt
ik zou onderin een pendel station doen, links een Bw(locdepot) met daar omheen een lus.beide kanten van de lus rondom laten lopen tot rechts onder waar ze weer samen komen.achterste deel van de lus als paradebaan en voorste deel als aftakkingen.links boven dan een station dat aansluit op de lus rondom en het Bw.de hoek rechts boven dan een stukje industrie met haven.achterste deel van de lus rondom hoger als de rest, dit zodat je wat hoogte verschil krijgt verder dan een aftakking naar het middendeel, waar je een spiraal naar een schaduwstation kwijt kuntdat zou ik doen maar vooral om denken dat er niet te veel rails moet liggen
Nou jah een verzameling treinen hebben is leuk,maar van welk merk en wil je dat allemaal laten rijden straks ?Volgende vraag is over wat je in de toekomst wilt.Je wil later(desondanks wat waarschuwingen) later toch digitaal en pc bestuurd gaan rijden,toch ?
Volgt de volgende vraag: heb je nu ervaring met digitaal rijden,en heb je materieel dat digitaal kan rijden ?
Begin simpel maar maak het zo dat je later zonder al teveel problemen je baan kan upgraden,als je dat wil.Houd rekening met toekomstige verbouw werken als je je baan maakt(zorg dat je overal bij kan),en waar je zeker weet dat je dr niet bij kan straks,vraag naar de mogelijkheden hier voor jouw toekomstige maximaal wensbare en bouw het stukje dr alvast in.Scheelt je later denk ik een hoop gezeik/gesloop.Tot zover het verhaal van iemand die ook nieuw is in de digitale wereld en voor t eerst van z'n leven een echte 1ste baan aan t bouwen is
Ok, niet per-se de tafel van de muur afhalen (zou ook sonde zijn, want dan verminderd de effectieve ruimte aanzienlijk....) De tafel (that is, 0-niveau) komt op 1100 mm te liggen. Dat geeft in het verticale de ruimte aan (ruim, minstens) 3 schaduw-niveaus, gerekend met een hoogteverschil van 80mm: de onderste laag zou dan nog steeds boven de 750 mm komen en dat werkt wat betreft naast de baan op een stoel zitten. De knieën kunnen er nog onder, zeg maar.
Wat betreft de diepte van de baan, die is misschien ietsje te groot. Op vrijwel alle stukken heb ik 'm nu 700mm diep, maar in de hoeken is dat dus meer. En dan met een hoogte van 1100mm, misschien moet ik het nog maar een stukkie minder diep maken, zeg 600mm max.
Je hebt t over : "voor wat betreft digitaal.. het lijkt me super..als je handmatig rijdt heb je geen problemen met 2 locs bij elkaar.. dubbeltractie is mogelijk."... bedoel je hiermee dan dat met digitaal dubbeltractie niet mogelijk is? Ik heb me sowieso altijd al afgevraagd of dat echt werk (okee, heb t wel gezien, maar dan nog...) elke loc heeft een net iets andere motor, en reageert ook net weer iets anders op de stroom die 'ie ontvangt...
daar waar je over die 60 cm heen komt is dat wel handig
Hoe groot een gat/plank moet zijn hangt o.a af van hoe breed jij later zal zijn Je moet je zo'n mangat voor stellen als een plek waardoor je midden in je baan staat als je de plan eraf duwt of weet ik t wat.Als je dus breed bent(schouders/buik)dan red je t niet met een gaatje van 40 cm
Voor alles wat je wilt uitbeelden heb je aparte sporen nodig,je kunt dus niet ineens van een parade baan een havengebied in met dezelfde sporen.Lijkt me (als voorbeeld) toch erg raar dat een ic met 100km/h door je haven scenery heen vliegt ,dat zal t havenpersoneel trouwens denk ik ook niet echt waarderen
Hopelijk snap je zo een beetje hoe t werkt als je een baanplan maakt