Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 19:23:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spoor1vogel
Vandaag om 19:12:35
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door lrrw
Vandaag om 18:55:29
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 18:09:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12

Auteur Topic: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan  (gelezen 14729 keer)

mrinsane

• Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #60 Gepost op: 12 December 2013, 22:04:48 »
Ik was begonnen met AnyRail, makkelijk programma maar al snel loop je tegen de limiet van de gratis versie aan.
Ja, 50 railstukken is vrij beperkt, klopt.

En aangezien de betaalde versie mij echt te duur was voor die ene maal dat je het initieel gebruikt ben ik toen opzoek gegaan naar een open en gratis alternatief.
Ja, maar gebruik het dan wat intensiever dan die ene keer...  ::)

Scarm heeft alle zo niet meer opties dan AnyRail al is het werken met hoogtes wat lastiger maar het kan wel. Ik ben er nog niet in geslaagd het inzichtelijk te krijgen.
Anyrail is hierin dus juist super gebruiksvriendelijk / eenvoudig. Althans, dat is mijn mening. Verder een programma dat hier op het forum met enige regelmaat voorbij komt vliegen, dus issues die in dit draadje worden behandeld worden dan makkelijker bediscussieerd / opgelost. Hellingspercentages zijn zo op te vragen, so to say,
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 12 December 2013, 22:05:08 »
Goed goed, ik heb wat gesmokkeld. De waterpas geeft wel degelijk het percentage aan, is een speciale instelling echter ik had het niet goed toegepast. Ik heb het model daarop aangepast en scarm geeft nu op alle hellingen 3.0% dat mag geen probleem zijn. Ook in de testopstelling met 3,2% kwamen al mijn locs al naar boven.

Laten we vooral niet vergeten dat ik een speelse baan wil bouwen met korte treinstellen en dat eea niet naar waarheid zal worden nagebouwd!

Onderstaand de nieuwe baan met enkele verlengingen met voor iedere daling en helling een lengte van ongeveer 3 meter.

Tevens een sfeer impressie.

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 12 December 2013, 22:15:50 »

Het weergeven van hoogten en hellingspercentages in Scarm is heel eenvoudig. Zie dit punt uit de handleiding: http://www.scarm.info/index_en.html#faq11

Ben

Bedankt Ben, die had ik al eens eerder bekeken, ik had echter veel problemen met wissels in de helling. Op de een of andere manier gaat dat niet lekker in Scarm.

Never the less een super mooi en gebruiksvriendelijk pakket, jammer dat er maar weinigen zijn op dit forum die het gebruiken, anyrail is zo te zien de nummer 1 keuze. Jammer want ik ben zelf erg voorstander van open software, als het format open is, is de kans immers groot dat je het scarm model ook kan inladen in een besturing programma als JMRI.

En natuurlijk gebruik je een pakket als AnyRail of Scarm of welk pakket dan ook meer dan eens, ook ik heb inmiddels al heel wat uur gepuzzeld. Punt blijft gewoon heel simpel, je kunt het maar 1x uitgeven en voor € 39,00 koop ik weer heel wat rails. En zodra het ontwerp eenmaal klaar is geloof ik niet dat ik een programma als AnyRail snel weer zal gebruiken, ik hoop immers nog wel even bezig te zijn met deze baan alvorens een tweede te starten ;-)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #63 Gepost op: 13 December 2013, 00:44:36 »
Ik heb het model daarop aangepast en scarm geeft nu op alle hellingen 3.0% dat mag geen probleem zijn. Ook in de testopstelling met 3,2% kwamen al mijn locs al naar boven.

Laten we vooral niet vergeten dat ik een speelse baan wil bouwen met korte treinstellen en dat eea niet naar waarheid zal worden nagebouwd!

Je schreef op de beginpagina al dat je de baan niet alleen voor jezelf, maar ook voor je zoons bouwt.

En laat een van de dingen die ik leuk vond als kind nou net 'krachtmetingen' zijn geweest. De methode is simpel: je gaat beproeven welke lok het meeste kan trekken door gewoon alle rijtuigen die je hebt (of op de baan passen) erachter te hangen.

Natuurlijk zul je bij een baan met hellingen snel tegen beperkingen aanlopen op dat gebied, maar ik zou toch opletten dat dit geen punt van teleurstelling wordt. 'Zoveel mogelijk' of 'zo lang mogelijk' is iets wat de meeste kinderen nogal aanspreekt.

Marco D

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 13 December 2013, 01:47:58 »
Hallo Bladerer
Ik heb even gekeken naar het speelplezier, maar ik ben daar nog niet gerust op.
Eerst moet ik je even vragen: rijden alle treinen dezelfde kant op ?
Want dan gaat het wel goed.
Maar het lijkt erop (door het doodlopende spoor) dat je allebei de kanten op wilt rijden met meer dan een trein
Ik heb even een vereenvoudigd schema van je baan gemaakt (knip, plak, lijntje trekken)

Als ik goed heb gekeken, zal een trein die bijvoorbeeld rechts uit het station vertrekt op het onderste spoor ook links weer op het onderste spoor binnenkomen. Er mag dan dus geen andere trein op dat spoor staan of binnenkomen...
Zo zijn er misschien nog een paar.  In het station maar namelijk maar 1 verbinding
tussen punt a en g (namelijk spoor 3),
tussen b en g (namelijk spoor 3) en
tussen a en f. (namelijk spoor 2)
Die bij b en f hebben minder gevolgen, omdat je onder de grond elkaar kunt tegenkomen. Wordt dat trouwens ook beveiligd ?
Ja, ik vraag maar ! Je vindt het misschien lastige vragen, maar als je er pas later achterkomt, is het lastiger.
Dus ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes !
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Bladerer

• Offline Offline
Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #65 Gepost op: 13 December 2013, 09:14:39 »
Wow, bedankt weer voor de leuke en goed onderbouwde reacties! Je hebt er wel werk van gemaakt Marco, waarvoor dank. Ik geloof niet dat ik helemaal begrijp wat je bedoelt, maar wat ik eerder al wel al een meldde en wat ik denk dat jij bedoelt is dat een overgang tussen g en f de inloop op het stations aanzienlijk zou verbeteren en meer mogelijkheden zou bieden.

Het plan is wel twee kanten op te reijden met 2 tot maximaal 3 locs tegelijk. Ik dacht hierin wel enige variatie aan te kunnen brengen maar ben met je eens dat de opties beperkt zijn. Wellicht dat een andere optie is, maar dat is voor de toekomst om via de onderste tunnel een aftakking te maken naar een schaduw station met keerlus optie om meer variatie aan te brengen.

Waar ik een beetje mee zit is het vinden van een optie tot een wissel tussen g en f, de delen die daar namelijk voor in aanmerking komen zitten in ongelijke hellingen en kunnen dus helaas niet verbinden. Om ze net voor punt g en f al op gelijk niveau te hebben gaat ten kosten van het toch al krappe hellingspercentage.

Het blijft lastig, en helaas was de ruimte wel wat rekbaar maar veel groter dan wat ik nu heb kan ik helaas niet gaan anders kan ik niet meer bij de centrale ventilatie van ons huis :-)

Mocht je nog andere tips hebben om spel plezier te vergroten dan hoor ik dat graag.

Bedankt!

Arthur

Marco D

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 13 December 2013, 11:49:30 »
Halo Arthur,
ik ben wellicht op het verkeerde spoor gezet door het eerdere plaatje

Dat werkt namelijk al een stuk beter, er zijn steeds 2 (heen+terug) verbindingen tussen de vier binnenkomende sporen op het station. Dat de hellingen dan te kort worden kan je ook oplossen door het station nog iets schever te leggen en desnoods de kruising op het viaduct linksonder meer naar rechts te leggen.
Maar misschien vinden je kinderen het juist wel leuk om de problemen zo te ervaren.
Alleen zijn ze tegen die tijd misschien al 5 en 7, maar dat is nog iets te moeilijk voor ze  (de functie "plannen" ontwikkelt zich in je hersenen pas rond je 19e )
Je zou mijn plaatje iets vergroot kunnen afdrukken, dan kun je met drie suikerklontjes het verhaal alvast naspelen, en zal je al spelende zelf zien wat het punt is. Succes !
Marco D
PS Ik vind de baan overigens leuk ontworpen, vooral doordat de visueel het dubbelspoor tussen het station en het station - de lus dus eigenlijk - vrijwel onherkenbaar is. Bergen bieden nu eenmaal ongekende mogelijkheden
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

TEE-RAM

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 13 December 2013, 14:13:40 »
En zo hebben we voor elke oplossing een probleem

TEE-RAM

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 13 December 2013, 18:33:02 »
Even ter aanvulling: mijn opmerking heeft betrekking op de opmerking van Menno niet die van Marco!!!

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 18 December 2013, 23:14:53 »
Vanavond de laatste schetsen in de praktijk gebracht en de rails voor zover mogelijk op gelijk niveau uitgelegd om eens te kijken hoe dat eruit ziet. Leuk om nu in het echt te zien ho het er uiteindelijk uit gaat zien.

Direct zie ik de bruggen en tunnels al voor me. Onder wat foto's voor het plakboek.

Het station:

Groet Arthur

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 21 December 2013, 23:10:46 »
Bedankt Ben, die had ik al eens eerder bekeken, ik had echter veel problemen met wissels in de helling. Op de een of andere manier gaat dat niet lekker in Scarm.

Daar is SCARM inderdaad niet goed in. De verbinding tussen de wissel en aangrenzende railstukken gaat dan vaak verloren. Wat ik doe bij het maken van een helling met een wissel er in, is de wissel tijdelijk vervangen door een even lang stuk rail, alle rail op de helling selecteren, in de eerste en laatste rails in de selectie de hoogste, resp. de laagste waarde aangeven, waarna SCARM het stijgingspercentage weergeeft. Daarna het tijdelijke railstuk weer vervangen door de wissel en die op alledrie de punten aansluiten aan de andere rails. De wissel neemt dan automatisch de hoogte van de aangrenzende rails over.

In tekst lijkt het heel complex, maar in de praktijk werkt het eenvoudig en vlot.
Scheelt je veel gedoe met een waterpas.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 22 December 2013, 00:09:01 »
Lol, tja zo had ik het ook zeker kunnen doen. Complexiteit valt dan best mee, maar kom er maar eens op. Ik denk dat ik nu redelijk veilig zit. Zelfs zonder de helling in de wissel kom ik net rond die 3 procent. Op een helling met wissel op 3,1 maar als die idd echt mee gaat doen kom ik ook daar wel aan die 3 procent.

Toevallig deze week alles eens uitgelegd en vanmiddag de laatste open stukken ingemeten en op maat gezaagd. De komende dagen als ik wat tijd kan vinden eea maar eens aan elkaar gaan plakken en dan de rails erop voor een test rondje met alle loks.

Dan de volgende stap, het inzagen van de spanten met daarin de bergen. Ik zie op enkele sites zulke mooie werken, ik vraag me alleen af hoe ze dat doen?

Lijkt me ontzettend moeilijk om dat allemaal pas te krijgen. Iemand nog tips?

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #72 Gepost op: 22 December 2013, 10:03:33 »
De betreffende persoon een bericht sturen met daarin je vragen,is dat een optie misschien ?  ::)  ;)
Overigens zal je met die 3 procent+ bij dat wissel gelazer krijgen denk ik,maar goed daar kom je t.z.t. vanzelf achter.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 22 December 2013, 10:14:01 »
Die foto's die ik had gezien staan in een Märklin pdf document. Lijkt me niet dat ik die persoon om advies kan vragen helaas :-) ik zal eens kijken of ik nog een ander kan vinden die ik wel kan vragen, thanks.

We gaan het allemaal uitvoerig testen! Mocht het niets worden dan verleggen we de boel of laat ik dat zijspoor helemaal weg.

Vooralsnog ging alles er in de proefopstelling zonder problemen overheen. Ik rij immers maar met korte combinaties. Ik zal het toch binnen de maximale ruimte moeten doen en aangezien ik geen standaard ovaaltje wil en dit plan al heel lang in mijn hoofd zit ga ik het eerst echt proberen, desnoods moet dat wissel dan maar sneuvelen tzt. Wat zal het euvel zijn denk jij, zal de lok eruit lopen op de helling?

Greetz en fijne dagen!

Arthur

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 22 December 2013, 12:05:48 »
Even een vraag van totaal andere orde, nu ik e.e.a. ga aansluiten vraag ik mij af hoeveel bezet melders ik 1 blok moet aanbrengen. eerder bij een test stuk bracht ik er drie aan, een bij het inrijden van 1 spook deel (200mm), dan een in de tussenliggende stukken, variërend in lengte afhankelijk van de beschikbare ruimte. Als laatste gevolgd door een deel aan de uitrij zeide.

Ik zit nu in het station echter met een lengte van maar 4 spoordelen van ongeveer 200 mm.
Is het dan wel OK om diezelfde indeling aan te houden? 1x 200 inrij + 2x 200mm middel en 1x 200mm uitrij?

of doe ik er beter aanrij te beperken tot maar 1 bezetmelder?

Ik ben van plan later computer gestuurd te gaan rijden met Rocrail of iTrain i.v.m. hun Linux compatibiliteit.

Groet,

Arthur