Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 12:39:35
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 12:15:20
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:51:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
Vandaag om 11:38:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:58:53
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
  

Auteur Topic: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan  (gelezen 14805 keer)

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #45 Gepost op: 11 December 2013, 20:28:58 »
Haha, een vijfjarige vind een rondje al mooi, een aanpassing later, bijvoorbeeld volgende maand is ook goed ;-)
Ik he. De adviezen opgevolgd en eens een nieuwe uitwerking gemaakt. E.e.a kan nog spannender, zie onder.
Ik krijg de rails alleen niet sluitend hoewel ik in realiteit deze problemen niet heb, rails heeft toch wel een kleine speling maar scarm laat dat niet toe.



In het totaal plaatje nog wat extra rangeer opties toegevoegd.


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #46 Gepost op: 12 December 2013, 12:56:48 »
Vanavond ga ik mijn kruiswissel ophalen dan kan ik de eerste 8 echt gaan uitvoeren al mis ik dan nog een 6138.
Das knap voor een ontwerp waar geen kruiswissel in voor komt.  :'(

Blijf hoe dan ook benieuwd naar je ervaringen als je de eerste sporen gelegd hebt. Je bent er op pagina 1 al voor gewaarschuwd maar ik denk ook nog steeds dat je hellingen te steil worden.
Maar we laten ons blij verrassen  8)
Gr.
Eric

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #47 Gepost op: 12 December 2013, 13:35:21 »
Denk dat je naar de opticien mag Remunj  ;D

Net voor en onder de brug zitten kruiswissels.

Plan ziet er leuk uit! Ga zo door  (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #48 Gepost op: 12 December 2013, 13:37:29 »
Dat zijn geen kruiswissels.  ;)
De eeuwige spraakverwarring.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #49 Gepost op: 12 December 2013, 13:38:55 »
Exact: Kruiswissel

Groet,
Michel

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #50 Gepost op: 12 December 2013, 13:40:00 »
Ik moet inderdaad weer eens naar de opticien maar in dit baanplan zitten echt geen kruiswissels.
Zoek maar eens op internet wat een kruiswissel is  ;D
Dit baanplan heeft alleen twee Engelse wissels onder en voor de brug en dat is toch echt heel wat anders dan een kruiswissel.
Gr.
Eric

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #51 Gepost op: 12 December 2013, 15:30:36 »
ok geef jullie gelijk. Maar gok dat topic starter dit ook bedoeld.  ;D
Jullie moeten niet alles zo letterlijk nemen, hij is nog maar een starter ( en ik ook ) en dan geef je het beestje wel eens een andere naam.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #52 Gepost op: 12 December 2013, 16:01:05 »
Nou, wij nemen sommige dingen wel letterlijk, en met onze opmerkingen proberen we juist de starters op het goede spoor te zetten wat de naamgeving betreft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #53 Gepost op: 12 December 2013, 16:17:15 »
Akkoord, engelse wissel! Bedankt voor de leuke reacties.
Vanavond het plan maar weer terugbrengen naar 1 'engelse wissel' 😉 en dan een verlenging aan beide kanten om de helling, nu 2,7% eventueel nog verder naar beneden te krijgen al rijd ik met korte treinen en trekken ze de helling allemaal inclusief een sikje.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #54 Gepost op: 12 December 2013, 16:44:27 »
Als je hellingen al 2,7% zijn zou je al heel goed zitten en hoef je er niets meer aan te doen.
Maar eerlijk gezegd ben ik nog steeds niet overtuigd dat dat overeen komt met wat je getekend hebt.
De hellingen lijken me nog steeds veel te kort om dat te halen.
Wil je een veilige doorrijhoogte hebben van pakweg 8 cm + de dikte van het houtwerk en railsdikte zul je ongeveer 10 cm moeten stijgen/dalen. Dat kost toch zo'n 3 meter lengte. En die zie ik nergens terug.
Weet je zeker dat je niet in de war bent met graden ipv procenten.
2.7° komt nl. in de buurt van 5% wat weer overeenkomt met 2 meter en dat klopt meer met je baanplan.
Gr.
Eric

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #55 Gepost op: 12 December 2013, 17:22:36 »
Waarom maak je je plan niet in Anyrail, reden: (weet niet of dit ook makkelijk gaat bij de software die jij gebruikt) in AnyRail kun je hellingspercentages weergeven. Kun je zelf zien met welke hellingen je te maken hebt. Kun je ons overtuigen, of kom je er (gelukkig op tijd) achter dat de hellingen toch niet zijn zoals je verwachtte.

Het lijkt mij ook sterk dat je uitkomt met hellingen rond de 3%, met dit design....

PS: Weet dus niet of je het met je huidige baanplan-software kunt laten zien....
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #56 Gepost op: 12 December 2013, 19:46:34 »
Ik was begonnen met AnyRail, makkelijk programma maar al snel loop je tegen de limiet van de gratis versie aan. En aangezien de betaalde versie mij echt te duur was voor die ene maal dat je het initieel gebruikt ben ik toen opzoek gegaan naar een open en gratis alternatief. Scarm heeft alle zo niet meer opties dan AnyRail al is het werken met hoogtes wat lastiger maar het kan wel. Ik ben er nog niet in geslaagd het inzichtelijk te krijgen.

Hoe weet ik dan dat het 2,7% was, wel ik heb het in de praktijk al gebouwd en met een digitale waterpas nagemeten. Maar goed wellicht niet helemaal zuiver.

Ik ga vanavond in Scarm nog eens wat verder stoeien en waar nodig aanpassen, kansen liggen nu immers nog open.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #57 Gepost op: 12 December 2013, 19:57:22 »
Hoe weet ik dan dat het 2,7% was, wel ik heb het in de praktijk al gebouwd en met een digitale waterpas nagemeten.
Weet je zeker dat die waterpas procenten aangeeft, en geen graden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #58 Gepost op: 12 December 2013, 20:02:39 »
Hoe weet ik dan dat het 2,7% was, wel ik heb het in de praktijk al gebouwd en met een digitale waterpas nagemeten. Maar goed wellicht niet helemaal zuiver.
Dat bedoel ik maar. En zoals Klaas zich ook afvraagt, geeft dat ding graden of procenten aan.

En uit ervaring  :'( zie ik zo ook wel dat het toch niet kan kloppen.
Gr.
Eric

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #59 Gepost op: 12 December 2013, 22:04:12 »
Het weergeven van hoogten en hellingspercentages in Scarm is heel eenvoudig. Zie dit punt uit de handleiding: http://www.scarm.info/index_en.html#faq11

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.