Hallo Jeroen,Je hebt weer mooie vorderingen gemaakt. Wel vraag ik mij af waarom de vertrekseinen niet verder naar achteren zijn geplaatst. Als er een keer bv een DE2 wil vertrekken van spoor 11 dan staat het sein achter de machinist
Mee eens én zouden de beide seinen niet omgewisseld moeten worden?Het lijkt mij niet dat de DE 1 (of wat dan ook) een vertrek krijgt richting stootjuk….
Mooi hoor! Mag je wel vaker doen dit soort plaatjes posten.
Leuk om weer een update te zien Jeroen
Nee dus, want het vertreksein brandt niet als er een trein richting stootjuk rijdt. Pas als er een rijweg vanaf spoor 11 is gelegd en het normale sein geel of groen brandt, gaat het dubbele vertreksein ook branden.
Een vertreksein is niet voor de machinist. Die rijdt op de ‘normale’ seinen. In mijn geval komt er aan het einde van perron spoor 11 nog een dwergsein te staan. Het vertreksein is een hulpmiddel voor de hoofdconducteur (Hc), omdat hij/zij niet altijd het normale sein kan zien vanaf het perron. Daarom heeft spoor 11 ook een dubbel vertreksein die beiden tegelijk branden of uit zijn. Dus als de Hc verder dan het vertreksein op het perron staat, kan hij richting het stationsgebouw kijken en alsnog het vertreksein zien.
Ik weet waar je werkt, dus je zal het wel weten, maar ik vind het zelf erg discutabel Als het sein een eindje verder zou staan, staat de Hc er nooit voorbij en is dit (in mijn ogen) onnodige dubbele sein daarom niet meer nodig.
Maar nu spoor 1. Daar kan toch beide kanten uit een trein vertrekken? Of wordt dat spoor altijd in één richting bereden?
Loopt alles daar nou strak langs, Jeroen? De bogen lijken me zo scherp.....
Top! Dat "inkleuren" met het potlood maakt wel degelijk een duidelijk verschil! Monnikenwerk, maar kennelijk wel lonend.
Wat is de functie van de zwarte apparatuur met rode (nood?) knop op de eerste foto?