Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 01:29:15
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
20 June 2025, 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Station Roodeschool door Sikko
20 June 2025, 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
20 June 2025, 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
20 June 2025, 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
20 June 2025, 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
20 June 2025, 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
20 June 2025, 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 June 2025, 10:39:45
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 338060 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #780 Gepost op: 15 December 2021, 18:36:46 »
Hallo Jeroen,

Je hebt weer mooie vorderingen gemaakt.  (y)
Wel vraag ik mij af waarom de vertrekseinen niet verder naar achteren zijn geplaatst.
Als er een keer bv een DE2 wil vertrekken van spoor 11 dan staat het sein achter de machinist

Een vertreksein is niet voor de machinist. Die rijdt op de ‘normale’ seinen. In mijn geval komt er aan het einde van perron spoor 11 nog een dwergsein te staan. Het vertreksein is een hulpmiddel voor de hoofdconducteur (Hc), omdat hij/zij niet altijd het normale sein kan zien vanaf het perron. Daarom heeft spoor 11 ook een dubbel vertreksein die beiden tegelijk branden of uit zijn. Dus als de Hc verder dan het vertreksein op het perron staat, kan hij richting het stationsgebouw kijken en alsnog het vertreksein zien.

Mee eens én zouden de beide seinen niet omgewisseld moeten worden?
Het lijkt mij niet dat de DE 1 (of wat dan ook) een vertrek krijgt richting stootjuk…. :-\

Nee dus, want het vertreksein brandt niet als er een trein richting stootjuk rijdt. Pas als er een rijweg vanaf spoor 11 is gelegd en het normale sein geel of groen brandt, gaat het dubbele vertreksein ook branden.

Mooi hoor! Mag je wel vaker doen dit soort plaatjes posten. (y)

en

Leuk om weer een update te zien Jeroen  (y)

Dank jullie wel, ik zal mijn best doen om vaker te updaten. Maar ik beloof niets….

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #781 Gepost op: 15 December 2021, 19:19:56 »
Nee dus, want het vertreksein brandt niet als er een trein richting stootjuk rijdt. Pas als er een rijweg vanaf spoor 11 is gelegd en het normale sein geel of groen brandt, gaat het dubbele vertreksein ook branden.

Ik weet waar je werkt, dus je zal het wel weten, maar ik vind het zelf erg discutabel  :-\
Als het sein een eindje verder zou staan, staat de Hc er nooit voorbij en is dit (in mijn ogen) onnodige dubbele sein daarom niet meer nodig.

Maar nu spoor 1. Daar kan toch beide kanten uit een trein vertrekken? Of wordt dat spoor altijd in één richting bereden?
gr. Ed

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #782 Gepost op: 15 December 2021, 19:53:54 »
Een vertreksein is niet voor de machinist. Die rijdt op de ‘normale’ seinen. In mijn geval komt er aan het einde van perron spoor 11 nog een dwergsein te staan. Het vertreksein is een hulpmiddel voor de hoofdconducteur (Hc), omdat hij/zij niet altijd het normale sein kan zien vanaf het perron. Daarom heeft spoor 11 ook een dubbel vertreksein die beiden tegelijk branden of uit zijn. Dus als de Hc verder dan het vertreksein op het perron staat, kan hij richting het stationsgebouw kijken en alsnog het vertreksein zien.

Je hebt helemaal gelijk Jeroen.
Het vertreksein is voor de conducteur. (Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht had.  :-[)
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #783 Gepost op: 16 December 2021, 16:25:44 »
Ik weet waar je werkt, dus je zal het wel weten, maar ik vind het zelf erg discutabel  :-\
Als het sein een eindje verder zou staan, staat de Hc er nooit voorbij en is dit (in mijn ogen) onnodige dubbele sein daarom niet meer nodig.

Het is ook een beetje spelen met de compromissen die je in de modelbouw nu eenmaal moet doen. Langs mijn spoor 11 kunnen maar drie bakken staan, in het echt zou zo'n perron veelal beduidend langer zijn. Dan is een vertreksein in het midden van het perron helemaal niet zo raar. Tegenwoordig zie je vaak aan het einde van het perron ook een vertreksein staan. Dat was in de jaren '70 ook lang niet altijd het geval. Vandaar dat ik gekozen heb voor het dubbele vertreksein op deze locatie, vooral ook omdat de abri het zicht van de Hc kan belemmeren.

Maar nu spoor 1. Daar kan toch beide kanten uit een trein vertrekken? Of wordt dat spoor altijd in één richting bereden?

Spoor 1 is één van de doorgaande sporen afkomstig van de hoofdbaan. Treinen rijden in principe maar één richting op over dit spoor en dat is precies in tegenovergestelde richting dan dat dit vertreksein staat. Er staat elders op het perron dan ook een vertreksein voor de andere richting. Dit vertreksein is bedoeld als er eens een enkele keer een trein linker spoor rijdt, of op spoor 1 kop moet maken omdat spoor 11 niet beschikbaar is.

Het verwarrende met vertrekseinen is, dat je soms situaties hebt waarbij alle vertrekseinen op een perron branden, ongeacht de rijrichting van de trein, en in andere situaties er richtingafhankelijke vertrekseinen zijn geplaatst.

Over het algemeen zie je op perrons langs de hoofdbaan dat alle vertrekseinen op het perron branden, ongeacht de rijrichting van de trein. Op perrons van een emplacementsstation branden de vertrekseinen in principe richtingafhankelijk. Je spreekt van een emplacement als er een wissel of meerdere wissels in de nabijheid van het station in het betreffende hoofdbaanspoor liggen. In Ermehuizen is dat het geval voor alle sporen.

Daarmee zou je suggereren dat het dubbele vertreklicht op spoor 11 dus onjuist is. Tegenwoordig zou dit zo ook niet meer aangelegd worden en staat er een vertreklicht aan het einde van het kopspoor en, wanneer nodig, halverwege het perron ook nog één. Die dubbele seinen op zo'n kopspoor is dus ook iets van vroeger. Conflicterend is het op zo'n spoor niet, de trein kan immers altijd maar één kant op vertrekken.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #784 Gepost op: 16 December 2021, 17:46:37 »
Duidelijk verhaal Jeroen  (y)
gr. Ed

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #785 Gepost op: 16 December 2021, 19:17:32 »
heerlijke update weer Jeroen  (y)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #786 Gepost op: 17 December 2021, 01:24:16 »
Hoe het ook zou zijn met vertrekseinen. Jij hebt ze tenminste staan op je baan!  (y)
Heerlijk om weer updates te zien van Ermehuizen!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #787 Gepost op: 02 January 2022, 20:38:43 »
Bedankt mannen.

Momenteel ben ik bezig met het eilandperron tussen spoor 2 en 3. Nadat ik de basis heb gezaagd uit een houten plaat, heb ik deze beplakt met 30x30 tegels van GM&S. Ook de perronrandelementen komen van GM&S. Deze zijn van resin. Omdat ze vrij dun zijn, zijn ze prima in een boog te lijmen. Nadat dit klaar was en de nodige proefritten gereden zijn langs het nieuwe perron, konden de twee perrondelen gespoten worden in de grijze primer. Dan krijg je dit:





Beide perrondelen liggen nog los, dat is wel te zien aan de overduidelijk aanwezige naad tussen beide delen. Die behoefd persoonlijke aandacht nadat beide delen straks op hun plek zijn gelijmd.

Het is ook duidelijk te zien dat het alleen grijs spuiten nou niet bepaald een bevredigend resultaat geeft. Het perron werd daarna ingewassen met een donkergrijze specie van schuurmiddel en een paar druppels zwarte verf. Nadat dat mengsel op de stenen is gesmeerd en bijna droog is, heb ik de tegels met keukenrol afgeveegd. Daarna werden de tegels en perronranden nog vervuild met bruin en grijs krijt dat er vervolgens ook weer afgeveegd werd.

Dit leverde het volgende op:



Tenslotte moeten de meeste tegels nog lichtelijk ingekleurd worden met grijs, bruin of groen potlood. Op onderstaande foto is links van het potlood klaar en rechts moet ik nog doen:



Uiteraard moeten de trapopgangen ook nog gedaan worden.

Wordt dus vervolgd.

Jeroen


 



Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #788 Gepost op: 02 January 2022, 20:46:33 »
Loopt alles daar nou strak langs, Jeroen? De bogen lijken me zo scherp.....

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #789 Gepost op: 02 January 2022, 20:47:46 »
Top! (y) Dat "inkleuren" met het potlood maakt wel degelijk een duidelijk verschil! Monnikenwerk, maar kennelijk wel lonend.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #790 Gepost op: 03 January 2022, 10:52:02 »
Loopt alles daar nou strak langs, Jeroen? De bogen lijken me zo scherp.....

Tja, wat heet strak. Spoor 3 heeft de kleinste boogstraal en deze is ongeveer 75 cm. Met rijtuigen van 30cm lengte heb je natuurlijk altijd last van overstekende delen. Ik heb de perrons zo gemaakt dat het rijtuig dat het verst uitsteekt er met 2mm speling langs gaat. Je houdt natuurlijk altijd op spoor 2 dat het midden van de rijtuigen vlak langs het perron gaan en er bij de uiteinden een flinke ruimte tussen perron en rijtuig is en bij spoor 3 dat de uiteinden vlak langs het perron gaan, maar het midden niet. Alternatief is de perrons alleen op het rechte deel leggen, zodat ik nog maar met max 4 rijtuigen kan rijden.

Top! (y) Dat "inkleuren" met het potlood maakt wel degelijk een duidelijk verschil! Monnikenwerk, maar kennelijk wel lonend.

Ja, het is een flink klusje, maar het loont absoluut! En het voordeel is, het hoeft niet allemaal in 1x. Met elke dag een uurtje, ben je na een halve week ook klaar.  ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #791 Gepost op: 03 January 2022, 10:58:41 »
Ziet er weer goed uit Jeroen!  (y)

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #792 Gepost op: 03 January 2022, 11:13:11 »
Wat is de functie van de zwarte apparatuur met rode (nood?) knop op de eerste foto?

Bor

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #793 Gepost op: 03 January 2022, 13:49:10 »
Dank je wel, Chris  ;)

Wat is de functie van de zwarte apparatuur met rode (nood?) knop op de eerste foto?

Dat is een bedieningspaneel uit een NS Mat’54, Hondekop. Alleen enkele drukknoppen zijn momenteel in gebruik om geluidmodules van AVT te activeren.



Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8301
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #794 Gepost op: 03 January 2022, 13:52:28 »
Da's wel heel gaaf.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.