Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 12:52:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 12:48:50
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Karben
Vandaag om 12:14:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 11:58:57
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 11:33:59
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 312892 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #795 Gepost op: 03 januari 2022, 15:11:50 »
Gaaf Jeroen! Ik ben NIET jaloers! Ik ben NIET jaloers! Ik ben NIET jaloers! Ik ben NIET jaloers! Ik ben NIET jaloers!
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #796 Gepost op: 03 januari 2022, 15:36:30 »
Mooi, dat bedieningspaneel!  (y)

Bor
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2022, 20:45:14 door Bor de Wolf »

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1817
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #797 Gepost op: 03 januari 2022, 19:57:54 »
Mooie vorderingen Jeroen!  (y)

Inmiddels staan hier de spuitbussen van A**** ook klaar, maar zie nu dat ik daarna nog meer werk te doen heb. Mooi resultaat!

Grtz,
Niels

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5142
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #798 Gepost op: 21 januari 2022, 16:12:20 »
Dank jullie wel!

Dat bedieningspaneel heb ik ooit gekocht toen Mat'54 net buiten dienst was. Nu zijn dergelijke items inderdaad wel een zeldzaamheid geworden.

Mooie vorderingen Jeroen!  (y)

Inmiddels staan hier de spuitbussen van A**** ook klaar, maar zie nu dat ik daarna nog meer werk te doen heb. Mooi resultaat!

Dank je Niels. Ja, je kunt natuurlijk na het spuiten gelijk stoppen, maar een egaal grijs perron vind ik niet erg realistisch.

Ik ben daarom maar driftig verder gegaan met steentjes kleuren. Het resultaat is:


Het eilandperron is nu ook klaar wat betreft perronrandelementen en tegels. Op het perron hebben de vertrekseinen en de trapopgangen inmiddels ook hun plek gevonden.


De trapopgangen zijn nog niet vastgelijmd, omdat er nog een paar reizigers op de trap geplaatst moeten worden en ik de trappen nog weg wil halen als ik ga ballasten. Maar het hekwerk om de trappen en de bebording in het trapgat zijn al wel klaar. Tevens brandt er licht in de tunnel.


De vertrekseinen zijn ook geplaatst en uiteraard weer voorzien van messing paaltjes. De bedrading voor de voeding van de LED's is al naar een centraal punt onder de baan geleid. In de komende tijd moet ik me nog gaan verdiepen in de aansturing van de seinen, zodat ze ook daadwerkelijk kunnen gaan branden. Arduino in combinatie met Mardec DCC Next is het idee.


Aan de west-zijde van Ermehuizen zijn de seinen inmiddels ook geplaatst. Net als bij de vertrekseinen is de voeding naar een centraal punt onder de baan gebracht, maar moet dit nog verder aangesloten en ingesteld worden. Het plaatsen van de seinen is echter al nodig, om hierna de sporen 1, 2 en 3 te kunnen ballasten.


Dan nog even een aantal nieuwe aanwinsten. Ik had een VAM-trein met vier Tads wagens en zes Takkls. Het idee was dat de Tads van het ene overslagpunt en de Takkls van een ander overslagpunt samen één trein vormden en zo naar Wijster reden. Ik weet echter niet of dat in praktijk ook zo gebeurde, omdat de Tads wagens met pneumatiek en de Takkls met hydrauliek losten. Bovendien vind ik de Tads-wagens net even leuker dan de Takkls en dus werden de Takkls verkocht en zijn er in totaal zeven Tads'n bijgekomen. Gelukkig zijn er nog geen modellen met reukdecoders, dus kan ik nog normaal ademhalen in Ermehuizen.......  ;D ;D


Nog even een extra plaatje van de stank-express....  :laugh:


Halteren langs spoor 2.


Immiddels is de middagspits begonnen met op spoor 1 de Intercity naar Zwolle en op Spoor 3 een Klompentrein naar Enschede.


Tenslotte nog een foto van de bouw van de overkapping op het eilandperron. Meer hierover in de volgende update.


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • DB Tijdperk III
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #799 Gepost op: 21 januari 2022, 16:40:56 »
Je bent lekker bezig geweest Jeroen. Mooie overkapping. Is dat zelfbouw?
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #800 Gepost op: 21 januari 2022, 17:01:58 »
Wat een heerlijke update weer en benieuwd naar de nu al fraaie overkapping!!  (y)

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #801 Gepost op: 21 januari 2022, 17:55:18 »
Mooie update weer en de overkapping ziet er inderdaad al heel fraai uit.
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #802 Gepost op: 21 januari 2022, 18:45:43 »
Fraai Jeroen! Vooral ook dat stuk bij de seinen met ballast en gras, begint echt wel wat te worden zo  (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #803 Gepost op: 21 januari 2022, 20:08:19 »
Heel netjes Jeroen !
Wordt echt een pareltje met hele fijne details !

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2453
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #804 Gepost op: 21 januari 2022, 20:20:48 »
Die overkapping is inderdaad super. Het is bijna jammer er nog een dak op te maken. Ook een fraai detail vind ik die Taunus met geopende achterklep. Dat soort dingen maakt nèt het verschil.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #805 Gepost op: 21 januari 2022, 20:30:04 »
Ermenhuizen groeit en rijpt onder je handen Jeroen  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5142
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #806 Gepost op: 23 januari 2022, 20:07:01 »
Bedankt voor de leuke reacties!

De overkapping is een lichte kit-bashing van 2x de Faller 120181. Jakop de Bruin heeft in zijn bouwverslag van Waldijk op modelspoorwijzer deze Fallers verbouwd tot een prima Nederlands ogende overkapping. Dat idee werd met toestemming van Jakop dus overgenomen.

Het bouwpakket ziet er zo uit:



Van dit bouwpakket gebruik ik alleen de onderdelen voor de overkapping. De originele kap telt twee rijen van vier pilaren. De buitenste pilaren staan een centimeter of 2 van de kopse kant van de kap. Ga je dus twee kappen aan elkaar plaatsen, dan krijg je in het midden dat de pilaren vier cm uit elkaar staan in plaats van 10 cm. Dat is geen gezicht. Je moet hier dus een stukje overkapping inkorten, zodat je geen 2x 8 pilaren, maar 2x 7 pilaren krijgt.

Maar met deze actie ben je nog niet van de Duitse look van de kap af. Een deel van de versiersels op de kopse kanten en langsliggers wordt weggesneden. Op de foto hieronder zie je boven het aangepaste onderdeel en daaronder het origineel.



Tenslotte worden deze onderdelen gebroken wit geschilderd. De pilaren, regengoten en het stalen vakwerkframe zijn bij Faller donkergroen van kleur. Dat kun je zo laten, maar ik heb ze zwart geschilderd.

Op deze wijze krijg je een fraaie Nederlands ogende perronoverkapping.

Ik moet mijn kap nog verder afbouwen, dus plaatjes volgen nog.


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #807 Gepost op: 23 januari 2022, 21:20:45 »
Zonder die frutsels hebben ze inderdaad wel wat weg van de kappen die bijvoorbeeld op het perron tussen spoor 2 en 3 in Alkmaar staan.


Bron
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #808 Gepost op: 23 januari 2022, 21:41:29 »
Check de kap van station Den Bosch.Dat lijkt er sprekend op.
Ik gebruik dezelfde overkapping voor mijn station.
Dak en perron om dezelfde reden ingekort.
Ik wil alleen t.z.t. kijken ik met een dun styreen of een ets plaatje die vierkantjes van de dakrand (ala Den Bosch) nog aan de zijkant krijg.
Dat geeft het een typisch NL uiterlijk naar mijn idee.Maar de rand in die kleur helpt ook al enorm.

Mvg Robin

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #809 Gepost op: 01 maart 2022, 17:58:12 »
Vandaag was een bijzondere dag te Blausee-Mitholz in klein Zwitserland.
Er was gast materieel overgekomen uit Ermelhuizen gezeteld in de lage landen der Nederland.

Betrof enkele NS 2400-en van Roco waar een kleine software matige wijzigingen werd doorgevoerd (ja zelfs in 2400-en is al computerachtige apparatuur aan boord in de vorm van decoders  :o )

Uiteraard werd na de wijzigingen een proefrit uitgevoerd.


Twee 2400 machines poseren voor het stations gebouw onder toeziend oog van de toegesnelde plaatselijke rangeerder.


Proeftrein bestond uit 11 ketelwagons.

https://www.youtube.com/watch?v=hQVwYWll-Ho
Voor de soundproef reed de bruine 2456 solo bestuurd door mcn Jeroen voorlangs het station Blausee-Mitholz.
Let op de Nederlandse fotograaf op het laadperron van het loodsje (met de grijze Renault Kangoo), niet weg te slaan daar  ;D ;D ;D

De proeven werden als geslaagd beschouwd en te vreden werd terug reis aanvaard naar de lage landen.

Zeer bijzonder om materieel te spotten in de bergen afkomstig van Ermelhuizen  8)

Mvg, Johan