Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Oude metalen trafo's gebruiken....... door frits959
Vandaag om 01:06:08
rommenholler gasketelwagens door ex44
Vandaag om 00:19:13
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
NS/32 door Olaf
15 april 2024, 21:25:20
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
15 april 2024, 15:55:58
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
15 april 2024, 15:18:59
Ton bouwt goederenwagens door TonM
15 april 2024, 14:41:40
Kent iemand deze fabrikant? door henk
15 april 2024, 13:32:09
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 312874 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #555 Gepost op: 20 juli 2018, 09:37:02 »
Jeroen, misschien is het een idee om de silo nog meer naar voren te zetten, bv nog voor de boot. Dan is het en blikvanger, en er is makkelijk omheen te kijken, en hij staat aan het water.
Blijft een lastige, mi.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5660
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #556 Gepost op: 20 juli 2018, 10:08:40 »
Op een eerdere foto staat een onderstel van een havenkraan. Hoe gaat die worden?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5141
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #557 Gepost op: 21 november 2018, 10:54:08 »
Het is een tijdje aardig rustig geweest in Ermehuizen. Dit kwam mede door tijdgebrek, maar ook omdat ik de afgelopen weken eerst een bug in Koploper moest verhelpen. Nadat ik een aanpassing in mijn database had doorgevoerd, was er namelijk een irritante bug in mijn database opgetreden. Na een tijdje rijden werd de noodstop geactiveerd en gaf Koploper een foutmelding. Het enige wat nog hielp was de laptop herstarten. Na dit een paar keer meegemaakt te hebben, heb ik een oudere versie van mijn database weer ingeladen, in de hoop dat de bug niet meer op zou treden, maar helaas. Na wat leeswerk op het Koploperforum waarbij mensen met een dergelijke bug eerst geadviseerd werden om de nieuwste versie van Koploper te installeren, heb ik dat advies ook opgevolgd. Van versie 8.6 ging ik over naar 9.4 wat ertoe leidde dat de bug niet meer optrad. Een paar weken heb ik vervolgens veel met de treinen gereden en de database weer aangevuld met de meest recente wijzigingen. Ook nu keerde de bug gelukkig niet terug, waardoor we dit hoofdstuk ook weer kunnen afsluiten.  ;D ;D

Dus kunnen we nu weer verder waar we gebleven waren:

Op een eerdere foto staat een onderstel van een havenkraan. Hoe gaat die worden?

Dat moet deze kraan worden:



Maar ik wil kijken of ik de kraan werkend kan maken, in ieder geval dat de kraan gaat draaien en de grijper omhoog en omlaag gaat. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de Artitec Spits die naast de kraan aan de kade ligt beladen wordt met zand en door de kraan zogenaamd gelost gaat worden. Het zand mag vervolgens in twee zandbunkers van AVT Products, die als het goed is momenteel onderweg zijn met de postbode.




Verder heb ik afgelopen zomer de Brandweerkazerne van Tilly Models gebouwd, zodat het Magirus blusvoertuig van Brekina hier onderdak kon vinden:



De kazerne komt in de jaren '30 woonwijk van Ermehuizen te staan:



Tenslotte op het gebied van rollend materieel ook nog een paar nieuwe aanwinsten.

De kolentrein waar ik voor de zomer al mee bezig was, heb ik compleet kunnen maken met de aanschaf van een derde set Märklin zelflossers. De 1212 heeft nu in totaal 17 twee-assige zelflossers van DB aan zijn haak hangen, wat er wel heel fraai uitziet (al zeg ik het zelf....)

 

Tevens arriveerde de Piko / Railhobby 2240 in Ermehuizen.



Ik had de DC analoge uitvoering besteld, omdat ik deze loc als dummy in zou gaan zetten, achterop de Klompentrein. Johan de Reuver was echter aan het experimenteren met een lange goederentrein waar hij naast enkele locs vooraan de trein, ook een loc in het midden van de trein mee wil laten rijden, die ook daadwerkelijk tractie levert. Een bekend punt waar we in model mee zitten, zijn de kortkoppelingschachten. Een fantastische uitvinding, maar wel met het nadeel dat de trein in bogen in lengte toeneemt, omdat de kortkoppelmechanismen dan gaan uitschuiven. Ik was er bij mijn klompentrein altijd bang voor wanneer een loc voor- en achterop de trein beiden tractie zouden leveren, de rijtuigen in de bogen uit de rails worden gedrukt. Johan bewijst in onderstaand filmpje, dat dit niet het geval hoeft te zijn:

https://www.youtube.com/watch?v=HM2uWfzeKnE&feature=youtu.be

Wat Johan bij dit experiment gedaan heeft is dat beide locomotieven op 1 decoder aangestuurd worden. De motordraden van de tussenloc zijn dus aangesloten op de decoder van de voorste loc. Hierdoor gaan beide motoren met elkaar synchroniseren, waardoor het lengteverschil in de trein veroorzaakt door de kortkoppelingen, door de motor in de tussenloc opgevangen wordt, door langzamer dan wel sneller te gaan draaien t.o.v. de motor in de voorop lopende loc.

Als dit experiment met een goederentrein werkt, dan moet dit met een klompentrein ook kunnen werken. Ik heb mijn analoge DC 2240 daarom inmiddels voorzien van AC assen en een geluidsdecoder, zodat de loc nu als normale loc op mijn baan rond kan rijden. Ik ben nu in afwachting van de uitlevering van Piko's bruine 2218. Zodra die loc ook in Ermehuizen gearriveerd is, ga ik de motordraden van de 2240 via elektrische koppelingen aansluiten op de decoder van de 2218 en kan na het testrijden van beide gekoppelde machines hopelijk snel daarna de Plan E stam en de energiewagen tussen beide locs geplaatst worden. De 2218 heb ik ook besteld met sound en door de beide locs straks een ander decoderadres te geven, maar in Koploper samen te laten rijden, kan ik hopelijk wat verschil in sound in beide locs creëren door de ene decoder in een hogere rijstand te zetten dan de andere decoder. Op de motoren heeft dat geen effect, deze worden immers beiden door 1 locdecoder aangestuurd.

Wordt dus nog zeker vervolgd!  :P

Jeroen 
« Laatst bewerkt op: 21 november 2018, 17:38:16 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #558 Gepost op: 21 november 2018, 15:30:03 »
Fraai om weer een update te zien!!!  (y)
Kan je in Koploper geen locs ijken? Dan ben je ook van het gelazer af en kunnen de 2200'en gewoon hun eigen ding doen.
Werk zelf met iTrain en dat werkt geweldig. Zo al 'ns gereden met 3x mat'54 IV, Pec en mat '54 II en dat reed perfect door de wissels en bogen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #559 Gepost op: 21 november 2018, 16:36:08 »
Je post hier dan niet vaak, maar wel altijd weer een fraaie post  (y)

Zie ik nu goed dat je de sporen van je industrie/haven heb weggehaald? Andere plannen?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #560 Gepost op: 22 november 2018, 07:39:26 »
Nadeel is wel de ondeelbaarheid van zo'n trein....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5141
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #561 Gepost op: 22 november 2018, 10:42:43 »
Fraai om weer een update te zien!!!  (y)
Kan je in Koploper geen locs ijken? Dan ben je ook van het gelazer af en kunnen de 2200'en gewoon hun eigen ding doen.
Werk zelf met iTrain en dat werkt geweldig. Zo al 'ns gereden met 3x mat'54 IV, Pec en mat '54 II en dat reed perfect door de wissels en bogen.

Dank je Chris!

Locs ijken kan ook zeker met Koploper, maar daar heb ik in dit geval niet zoveel aan. Het grote verschil in de combinatie waar jij mee hebt gereden (Mat'54 stellen en Pec) en mijn Klompentrein, is het feit dat de Mat'54's en de Pec geen kortkoppelmechanisme hebben en mijn Klompentrein wel. De combinatie van Mat'54's en Pec wordt in bogen in de lengte van de trein niet langer, omdat alle koppelingen een vast draaipunt hebben. Bij de Plan E's, eneergiewagen en de Piko 2200'n is dat een ander verhaal, omdat dit materieel allemaal kortkoppelingschachten heeft. Hierbij schuift de kortkoppeling in de bogen naar voren, waardoor je trein in lengte langer wordt. Ga je dan met twee geijkte locs rijden, waarvan eentje vooraan en eentje achteraan de trein rijdt, dan bestaat de kans dat de trein in de bogen gaat ontsporen. Vandaar de oplossing om beide locs door middel van één decoder aan te sturen, zodat beide motoren met elkaar gaan synchroniseren.

Tweede punt in mijn geval, ik wil in beide locs locsound. Als beide locs in dezelfde rijstap gaan rijden, dan zal het geluid in beide locs exact hetzelfde klinken en is het effect dat je met twee soundlocs rijdt grotendeels weg. Doordat ik de motor van loc 2 aanstuur met de decoder van loc 1, heb ik de vrijheid om de decoder van de loc 2 in een andere rijstap te zetten bij het rijden, dan waarin loc 1 rijdt. Hierdoor klinkt het geluid in beide locs net anders.

Nadeel is wel de ondeelbaarheid van zo'n trein....

Dat klopt, maar dat vind ik geen probleem, aangezien ik toch met vaste combinaties rij.

Je post hier dan niet vaak, maar wel altijd weer een fraaie post  (y)

Zie ik nu goed dat je de sporen van je industrie/haven heb weggehaald? Andere plannen?


Dank je wel, Joran.

Nee, dat heb je niet goed gezien. De sporen naar het raccordementje en de haven hebben er nog nooit gelegen. Ik heb ze alleen weergegeven met schilderstape waar ik een lijn op getekend heb. Deze sporen leg ik voorlopig nog niet aan, omdat ik voor de aankleding van het station nu nog op de baan kan liggen / zitten. En dat ligt / zit niet bepaald comfortabel als de sporen er liggen, laat staan dat de kans dan ook aanwezig is dat wissels kunnen beschadigen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Daan de leeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #562 Gepost op: 22 november 2018, 15:43:10 »
Jeroen

je stelt "het feit dat de Mat'54's en de Pec geen kortkoppelmechanisme hebben en mijn Klompentrein wel. De combinatie van Mat'54's en Pec wordt in bogen in de lengte van de trein niet langer, omdat alle koppelingen een vast draaipunt hebben."

Volgens mij zit er tussen de rijtuigen van de mat 54 gewoon een kortkoppel mechanisme, 3x per mat 54 IV.... zet je ze met de "motorwagen" aan de buitenzijde tegen elkaar aan tel ik 6x een kortkoppelmechanisme en 1x een koppeling met een vast draaipunt.....

groet Daan
Mvg Daan

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5141
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #563 Gepost op: 22 november 2018, 15:54:54 »
Daar heb je helemaal gelijk in, Daan!  (y) Ik had er even niet bij stilgestaan dat de Mat'54 stellen uiteraard ook tussen de bakken kortgekoppeld zijn.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #564 Gepost op: 22 november 2018, 16:11:47 »
Locs ijken kan ook zeker met Koploper, maar daar heb ik in dit geval niet zoveel aan....  ...Bij de Plan E's, energiewagen en de Piko 2200'n is dat een ander verhaal, omdat dit materieel allemaal kortkoppelingschachten heeft. Hierbij schuift de kortkoppeling in de bogen naar voren, waardoor je trein in lengte langer wordt. Ga je dan met twee geijkte locs rijden, waarvan eentje vooraan en eentje achteraan de trein rijdt, dan bestaat de kans dat de trein in de bogen gaat ontsporen. Vandaar de oplossing om beide locs door middel van één decoder aan te sturen, zodat beide motoren met elkaar gaan synchroniseren.

Als de loks door één decoder worden aangestuurd, houdt de achterste lok toch ook niet iets in om de trein de gelegenheid te geven om langer te worden?
Volgens mij lopen 2 identieke loks op één decoder nog preciezer gelijk dan twee geijkte loks dat doen  ::)
gr. Ed

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5799
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #565 Gepost op: 22 november 2018, 16:52:20 »

Als de loks door één decoder worden aangestuurd, houdt de achterste lok toch ook niet iets in om de trein de gelegenheid te geven om langer te worden?


Psies. Maakt allemaal niet zo veel uit dus.

Tip: heb je een vaste treinstam in sandwich vervang dan de assen met bandjes door assen zonder bandjes. Dat scheelt trekkracht maar dat kun je missen. De lol is dat je wielen de mogelijkheid geeft te "slippen". Het is marginaal maar genoeg waardoor bakken niet uit de rail gedrukt worden bij met name afdalen in een boog.

Gr, Ben.

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #566 Gepost op: 22 november 2018, 16:55:32 »
Met het gevaar spuit 11 te zijn dacht ik bij het lezen van je verhaal meteen "huh".
Wat de anderen schrijven kan ik enkel beamen. Het lijkt een beetje of je heel veel werk op je hals haalt voor heel weinig resultaat. Je spaart natuurlijk wel een decoder uit ;D.

Maar wat Ed zegt is natuurlijk zo. Als je beide Loks op dezelfde decoder zitten zal hun snelheid exact hetzelfde zijn. Met het ingaan van een bocht waarbij je trein langer wordt zoals je zelf aangeeft heb je op die manier dus juist het probleem van het uit de rails drukken, want die tussenlok "geeft niet mee".

Wat de oplossing wel is weet ik ook niet trouwens. Voor het lezen van jouw probleem had ik er überhaupt zelf niet aan gedacht dat de trein langer wordt in de bocht met die koppelingen   ::) .

Betreffende een ander geluid in je tussen loc is gewoon te regelen hoor. Bekijk dit filmpje van Esu over Full Throttle maar eens. Ze demonstreren dat je het geluid van de motor kunt laten oplopen terwijl de snelheid gelijk blijft etc....
https://www.youtube.com/watch?v=3k-MfiBY7eQ
- Mike

joey

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #567 Gepost op: 22 november 2018, 22:14:36 »
Hallo Jeroen,

Ik rijd zelf ook wel eens met sandwich treinen, met alleen kortkoppelingsschachten.
Ook met 10 ICR rijtuigen tussen twee 1600`den, heb ik nooit problemen.
Zowel in bogen, door wisselstraten, scherpe keerlussen en door klimspiralen gaat dit goed.
Zelfs met hogere snelheden.
Beide loks zijn voorzien van een eigen decoder. Ze zijn wel geijkt. En hebben hun antislipbandjes.

Succes.

Mvg Joey

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5660
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #568 Gepost op: 22 november 2018, 23:49:15 »
Citaat
Maar ik wil kijken of ik de kraan werkend kan maken, in ieder geval dat de kraan gaat draaien en de grijper omhoog en omlaag gaat.
Ook de grijper is functioneel te maken. Lijm hem niet direct vast. Als je zover bent vraag mij maar om wat plaatjes.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5141
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #569 Gepost op: 26 november 2018, 14:21:29 »
Mooi te lezen dat er meerdere mensen zijn die zonder aanpassingen (alleen twee locs met dezelfde snelheid, dus geijkt) een trein in sandwichbedrijf zonder problemen hebben rijden op hun baan. Dan moet het met de van Johan afgekeken oplossing helemaal perfect gaan rijden  ;D ;D

Ook de grijper is functioneel te maken. Lijm hem niet direct vast. Als je zover bent vraag mij maar om wat plaatjes.

Dat zou natuurlijk helemaal gaaf zijn!

Ik heb de ballen verstand van elektronica, dus als je me op weg zou willen helpen met het werkend maken van de kraan, dan zou ik dat enorm waarderen!  (y)

Over deze kraan gesproken, in mijn baansituatie heb ik eigenlijk geen plek om de kraan op rails te zetten zodat hij heen en weer zou kunnen rijden. Komt het in werkelijkheid ook voor dat een dergelijke kraan op een vaste plek op een kade staat, of zijn het eigenlijk altijd verrijdbare kranen?

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974