Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 310143 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #555 Gepost op: 20 juli 2018, 09:37:02 »
Jeroen, misschien is het een idee om de silo nog meer naar voren te zetten, bv nog voor de boot. Dan is het en blikvanger, en er is makkelijk omheen te kijken, en hij staat aan het water.
Blijft een lastige, mi.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #556 Gepost op: 20 juli 2018, 10:08:40 »
Op een eerdere foto staat een onderstel van een havenkraan. Hoe gaat die worden?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #557 Gepost op: 21 november 2018, 10:54:08 »
Het is een tijdje aardig rustig geweest in Ermehuizen. Dit kwam mede door tijdgebrek, maar ook omdat ik de afgelopen weken eerst een bug in Koploper moest verhelpen. Nadat ik een aanpassing in mijn database had doorgevoerd, was er namelijk een irritante bug in mijn database opgetreden. Na een tijdje rijden werd de noodstop geactiveerd en gaf Koploper een foutmelding. Het enige wat nog hielp was de laptop herstarten. Na dit een paar keer meegemaakt te hebben, heb ik een oudere versie van mijn database weer ingeladen, in de hoop dat de bug niet meer op zou treden, maar helaas. Na wat leeswerk op het Koploperforum waarbij mensen met een dergelijke bug eerst geadviseerd werden om de nieuwste versie van Koploper te installeren, heb ik dat advies ook opgevolgd. Van versie 8.6 ging ik over naar 9.4 wat ertoe leidde dat de bug niet meer optrad. Een paar weken heb ik vervolgens veel met de treinen gereden en de database weer aangevuld met de meest recente wijzigingen. Ook nu keerde de bug gelukkig niet terug, waardoor we dit hoofdstuk ook weer kunnen afsluiten.  ;D ;D

Dus kunnen we nu weer verder waar we gebleven waren:

Op een eerdere foto staat een onderstel van een havenkraan. Hoe gaat die worden?

Dat moet deze kraan worden:



Maar ik wil kijken of ik de kraan werkend kan maken, in ieder geval dat de kraan gaat draaien en de grijper omhoog en omlaag gaat. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de Artitec Spits die naast de kraan aan de kade ligt beladen wordt met zand en door de kraan zogenaamd gelost gaat worden. Het zand mag vervolgens in twee zandbunkers van AVT Products, die als het goed is momenteel onderweg zijn met de postbode.




Verder heb ik afgelopen zomer de Brandweerkazerne van Tilly Models gebouwd, zodat het Magirus blusvoertuig van Brekina hier onderdak kon vinden:



De kazerne komt in de jaren '30 woonwijk van Ermehuizen te staan:



Tenslotte op het gebied van rollend materieel ook nog een paar nieuwe aanwinsten.

De kolentrein waar ik voor de zomer al mee bezig was, heb ik compleet kunnen maken met de aanschaf van een derde set Märklin zelflossers. De 1212 heeft nu in totaal 17 twee-assige zelflossers van DB aan zijn haak hangen, wat er wel heel fraai uitziet (al zeg ik het zelf....)

 

Tevens arriveerde de Piko / Railhobby 2240 in Ermehuizen.



Ik had de DC analoge uitvoering besteld, omdat ik deze loc als dummy in zou gaan zetten, achterop de Klompentrein. Johan de Reuver was echter aan het experimenteren met een lange goederentrein waar hij naast enkele locs vooraan de trein, ook een loc in het midden van de trein mee wil laten rijden, die ook daadwerkelijk tractie levert. Een bekend punt waar we in model mee zitten, zijn de kortkoppelingschachten. Een fantastische uitvinding, maar wel met het nadeel dat de trein in bogen in lengte toeneemt, omdat de kortkoppelmechanismen dan gaan uitschuiven. Ik was er bij mijn klompentrein altijd bang voor wanneer een loc voor- en achterop de trein beiden tractie zouden leveren, de rijtuigen in de bogen uit de rails worden gedrukt. Johan bewijst in onderstaand filmpje, dat dit niet het geval hoeft te zijn:

https://www.youtube.com/watch?v=HM2uWfzeKnE&feature=youtu.be

Wat Johan bij dit experiment gedaan heeft is dat beide locomotieven op 1 decoder aangestuurd worden. De motordraden van de tussenloc zijn dus aangesloten op de decoder van de voorste loc. Hierdoor gaan beide motoren met elkaar synchroniseren, waardoor het lengteverschil in de trein veroorzaakt door de kortkoppelingen, door de motor in de tussenloc opgevangen wordt, door langzamer dan wel sneller te gaan draaien t.o.v. de motor in de voorop lopende loc.

Als dit experiment met een goederentrein werkt, dan moet dit met een klompentrein ook kunnen werken. Ik heb mijn analoge DC 2240 daarom inmiddels voorzien van AC assen en een geluidsdecoder, zodat de loc nu als normale loc op mijn baan rond kan rijden. Ik ben nu in afwachting van de uitlevering van Piko's bruine 2218. Zodra die loc ook in Ermehuizen gearriveerd is, ga ik de motordraden van de 2240 via elektrische koppelingen aansluiten op de decoder van de 2218 en kan na het testrijden van beide gekoppelde machines hopelijk snel daarna de Plan E stam en de energiewagen tussen beide locs geplaatst worden. De 2218 heb ik ook besteld met sound en door de beide locs straks een ander decoderadres te geven, maar in Koploper samen te laten rijden, kan ik hopelijk wat verschil in sound in beide locs creëren door de ene decoder in een hogere rijstand te zetten dan de andere decoder. Op de motoren heeft dat geen effect, deze worden immers beiden door 1 locdecoder aangestuurd.

Wordt dus nog zeker vervolgd!  :P

Jeroen 
« Laatst bewerkt op: 21 november 2018, 17:38:16 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #558 Gepost op: 21 november 2018, 15:30:03 »
Fraai om weer een update te zien!!!  (y)
Kan je in Koploper geen locs ijken? Dan ben je ook van het gelazer af en kunnen de 2200'en gewoon hun eigen ding doen.
Werk zelf met iTrain en dat werkt geweldig. Zo al 'ns gereden met 3x mat'54 IV, Pec en mat '54 II en dat reed perfect door de wissels en bogen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #559 Gepost op: 21 november 2018, 16:36:08 »
Je post hier dan niet vaak, maar wel altijd weer een fraaie post  (y)

Zie ik nu goed dat je de sporen van je industrie/haven heb weggehaald? Andere plannen?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #560 Gepost op: 22 november 2018, 07:39:26 »
Nadeel is wel de ondeelbaarheid van zo'n trein....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #561 Gepost op: 22 november 2018, 10:42:43 »
Fraai om weer een update te zien!!!  (y)
Kan je in Koploper geen locs ijken? Dan ben je ook van het gelazer af en kunnen de 2200'en gewoon hun eigen ding doen.
Werk zelf met iTrain en dat werkt geweldig. Zo al 'ns gereden met 3x mat'54 IV, Pec en mat '54 II en dat reed perfect door de wissels en bogen.

Dank je Chris!

Locs ijken kan ook zeker met Koploper, maar daar heb ik in dit geval niet zoveel aan. Het grote verschil in de combinatie waar jij mee hebt gereden (Mat'54 stellen en Pec) en mijn Klompentrein, is het feit dat de Mat'54's en de Pec geen kortkoppelmechanisme hebben en mijn Klompentrein wel. De combinatie van Mat'54's en Pec wordt in bogen in de lengte van de trein niet langer, omdat alle koppelingen een vast draaipunt hebben. Bij de Plan E's, eneergiewagen en de Piko 2200'n is dat een ander verhaal, omdat dit materieel allemaal kortkoppelingschachten heeft. Hierbij schuift de kortkoppeling in de bogen naar voren, waardoor je trein in lengte langer wordt. Ga je dan met twee geijkte locs rijden, waarvan eentje vooraan en eentje achteraan de trein rijdt, dan bestaat de kans dat de trein in de bogen gaat ontsporen. Vandaar de oplossing om beide locs door middel van één decoder aan te sturen, zodat beide motoren met elkaar gaan synchroniseren.

Tweede punt in mijn geval, ik wil in beide locs locsound. Als beide locs in dezelfde rijstap gaan rijden, dan zal het geluid in beide locs exact hetzelfde klinken en is het effect dat je met twee soundlocs rijdt grotendeels weg. Doordat ik de motor van loc 2 aanstuur met de decoder van loc 1, heb ik de vrijheid om de decoder van de loc 2 in een andere rijstap te zetten bij het rijden, dan waarin loc 1 rijdt. Hierdoor klinkt het geluid in beide locs net anders.

Nadeel is wel de ondeelbaarheid van zo'n trein....

Dat klopt, maar dat vind ik geen probleem, aangezien ik toch met vaste combinaties rij.

Je post hier dan niet vaak, maar wel altijd weer een fraaie post  (y)

Zie ik nu goed dat je de sporen van je industrie/haven heb weggehaald? Andere plannen?


Dank je wel, Joran.

Nee, dat heb je niet goed gezien. De sporen naar het raccordementje en de haven hebben er nog nooit gelegen. Ik heb ze alleen weergegeven met schilderstape waar ik een lijn op getekend heb. Deze sporen leg ik voorlopig nog niet aan, omdat ik voor de aankleding van het station nu nog op de baan kan liggen / zitten. En dat ligt / zit niet bepaald comfortabel als de sporen er liggen, laat staan dat de kans dan ook aanwezig is dat wissels kunnen beschadigen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Daan de leeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #562 Gepost op: 22 november 2018, 15:43:10 »
Jeroen

je stelt "het feit dat de Mat'54's en de Pec geen kortkoppelmechanisme hebben en mijn Klompentrein wel. De combinatie van Mat'54's en Pec wordt in bogen in de lengte van de trein niet langer, omdat alle koppelingen een vast draaipunt hebben."

Volgens mij zit er tussen de rijtuigen van de mat 54 gewoon een kortkoppel mechanisme, 3x per mat 54 IV.... zet je ze met de "motorwagen" aan de buitenzijde tegen elkaar aan tel ik 6x een kortkoppelmechanisme en 1x een koppeling met een vast draaipunt.....

groet Daan
Mvg Daan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #563 Gepost op: 22 november 2018, 15:54:54 »
Daar heb je helemaal gelijk in, Daan!  (y) Ik had er even niet bij stilgestaan dat de Mat'54 stellen uiteraard ook tussen de bakken kortgekoppeld zijn.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #564 Gepost op: 22 november 2018, 16:11:47 »
Locs ijken kan ook zeker met Koploper, maar daar heb ik in dit geval niet zoveel aan....  ...Bij de Plan E's, energiewagen en de Piko 2200'n is dat een ander verhaal, omdat dit materieel allemaal kortkoppelingschachten heeft. Hierbij schuift de kortkoppeling in de bogen naar voren, waardoor je trein in lengte langer wordt. Ga je dan met twee geijkte locs rijden, waarvan eentje vooraan en eentje achteraan de trein rijdt, dan bestaat de kans dat de trein in de bogen gaat ontsporen. Vandaar de oplossing om beide locs door middel van één decoder aan te sturen, zodat beide motoren met elkaar gaan synchroniseren.

Als de loks door één decoder worden aangestuurd, houdt de achterste lok toch ook niet iets in om de trein de gelegenheid te geven om langer te worden?
Volgens mij lopen 2 identieke loks op één decoder nog preciezer gelijk dan twee geijkte loks dat doen  ::)
gr. Ed

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5760
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #565 Gepost op: 22 november 2018, 16:52:20 »

Als de loks door één decoder worden aangestuurd, houdt de achterste lok toch ook niet iets in om de trein de gelegenheid te geven om langer te worden?


Psies. Maakt allemaal niet zo veel uit dus.

Tip: heb je een vaste treinstam in sandwich vervang dan de assen met bandjes door assen zonder bandjes. Dat scheelt trekkracht maar dat kun je missen. De lol is dat je wielen de mogelijkheid geeft te "slippen". Het is marginaal maar genoeg waardoor bakken niet uit de rail gedrukt worden bij met name afdalen in een boog.

Gr, Ben.

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #566 Gepost op: 22 november 2018, 16:55:32 »
Met het gevaar spuit 11 te zijn dacht ik bij het lezen van je verhaal meteen "huh".
Wat de anderen schrijven kan ik enkel beamen. Het lijkt een beetje of je heel veel werk op je hals haalt voor heel weinig resultaat. Je spaart natuurlijk wel een decoder uit ;D.

Maar wat Ed zegt is natuurlijk zo. Als je beide Loks op dezelfde decoder zitten zal hun snelheid exact hetzelfde zijn. Met het ingaan van een bocht waarbij je trein langer wordt zoals je zelf aangeeft heb je op die manier dus juist het probleem van het uit de rails drukken, want die tussenlok "geeft niet mee".

Wat de oplossing wel is weet ik ook niet trouwens. Voor het lezen van jouw probleem had ik er überhaupt zelf niet aan gedacht dat de trein langer wordt in de bocht met die koppelingen   ::) .

Betreffende een ander geluid in je tussen loc is gewoon te regelen hoor. Bekijk dit filmpje van Esu over Full Throttle maar eens. Ze demonstreren dat je het geluid van de motor kunt laten oplopen terwijl de snelheid gelijk blijft etc....
https://www.youtube.com/watch?v=3k-MfiBY7eQ
- Mike

joey

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #567 Gepost op: 22 november 2018, 22:14:36 »
Hallo Jeroen,

Ik rijd zelf ook wel eens met sandwich treinen, met alleen kortkoppelingsschachten.
Ook met 10 ICR rijtuigen tussen twee 1600`den, heb ik nooit problemen.
Zowel in bogen, door wisselstraten, scherpe keerlussen en door klimspiralen gaat dit goed.
Zelfs met hogere snelheden.
Beide loks zijn voorzien van een eigen decoder. Ze zijn wel geijkt. En hebben hun antislipbandjes.

Succes.

Mvg Joey

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #568 Gepost op: 22 november 2018, 23:49:15 »
Citaat
Maar ik wil kijken of ik de kraan werkend kan maken, in ieder geval dat de kraan gaat draaien en de grijper omhoog en omlaag gaat.
Ook de grijper is functioneel te maken. Lijm hem niet direct vast. Als je zover bent vraag mij maar om wat plaatjes.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #569 Gepost op: 26 november 2018, 14:21:29 »
Mooi te lezen dat er meerdere mensen zijn die zonder aanpassingen (alleen twee locs met dezelfde snelheid, dus geijkt) een trein in sandwichbedrijf zonder problemen hebben rijden op hun baan. Dan moet het met de van Johan afgekeken oplossing helemaal perfect gaan rijden  ;D ;D

Ook de grijper is functioneel te maken. Lijm hem niet direct vast. Als je zover bent vraag mij maar om wat plaatjes.

Dat zou natuurlijk helemaal gaaf zijn!

Ik heb de ballen verstand van elektronica, dus als je me op weg zou willen helpen met het werkend maken van de kraan, dan zou ik dat enorm waarderen!  (y)

Over deze kraan gesproken, in mijn baansituatie heb ik eigenlijk geen plek om de kraan op rails te zetten zodat hij heen en weer zou kunnen rijden. Komt het in werkelijkheid ook voor dat een dergelijke kraan op een vaste plek op een kade staat, of zijn het eigenlijk altijd verrijdbare kranen?

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974