Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:18
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Joop_L
Vandaag om 18:53:07
Benaming kabel voor onder treinbaan door René 4312
Vandaag om 18:50:29
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door borotof
Vandaag om 18:50:15
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door guus43
Vandaag om 18:49:59
Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 18:30:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door VAM65
Vandaag om 18:21:14
Ewout in NRC door Hendrik Jan
Vandaag om 18:07:58
Raadplaatje door Jewannes
Vandaag om 18:01:10
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door E.J. Westera
Vandaag om 17:56:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 17:54:01
Functiedecoder Tams inverteren door Fritsprt
Vandaag om 17:49:32
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 17:40:45
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 17:40:06
Buitenlust door Huib
Vandaag om 17:35:47
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 17:10:24
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 17:06:24
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 17:05:30
Motorpost digitaliseren door Fritsprt
Vandaag om 16:53:50
Welke minimale kabel/draad dikte door Ronald Koerts
Vandaag om 16:33:32
Piko BR 78 tenderloc door peco
Vandaag om 16:22:21
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 16:20:58
St. Janskathedraal van 's-Hertogenbosch in 1:87, de bouw gevolgd door tijgernootje
Vandaag om 16:16:28
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 16:09:29
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 15:29:38
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 14:56:45
Littfinski keerlusmodule: Schakelt met één lok niet, wel met de anderen door hgr
Vandaag om 14:45:33
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Floris Dilz
Vandaag om 14:41:22
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door Ronald Halma
Vandaag om 14:30:38
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 14:14:02
  

Auteur Topic: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962  (gelezen 12378 keer)

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2013, 20:17:15 »
Maar ja da's nou net weer geen m
Ik ga eens een Duitser proberen.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2013, 12:39:35 »
Hier het plaatje van de Nord West Express uit 1960:

op een dinsdag in juni 1960 veel groen en blauw

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1165
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2013, 14:23:27 »
Fraai Dirkjan.  (y)

Dat is wel een stevige trein, in schaal HO ruim 3 m lengte!! :P
Dat past niet langs mijn perrons.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #18 Gepost op: 24 oktober 2013, 17:18:23 »
Dirk Jan,

Prachtig weer.
Één puntje van kritiek. De ZpAR die mij voorligt spreekt van de DR Bc op Mo, Do, Sa!
Op de dinsdag zat de SZD WLA er in.
Meteen nog een vraagje.
In de ZpAR van de E271 staat er Ns (in een kader) voor de Post4m.
Wat is daar de betekenis ook al weer van? Kan het nergens meer vinden.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 984
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #19 Gepost op: 26 oktober 2013, 00:11:59 »
"Ns" of "nS"? "nS" staat volgens mij voor "nach Sonntag", dus op maandagen en op dagen na een feestdag waarop de zondagsdienstregeling geldt. Verder heb ik ook nog wel eens nnS gezien, dat is dus de tweede dag een zondag, normaal dus een dinsdag.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #20 Gepost op: 29 oktober 2013, 20:12:37 »
Rudolfph,

Uit een artikel op DB58 http://www.db58.de/2013/09/22/mit-e-781-e-782-frankfurt-koeln-ueber-marburg-lahn-2/
concludeer ik dat Ns staat voor "niet op maandag".
De Post4 in de E781 loopt van Frankfurt naar Marburg en heeft Ns er voor staan.
In het plaatje eronder ontbreekt deze alleen op maandag.

Gertjan
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #21 Gepost op: 29 oktober 2013, 20:56:57 »
In dat geval staat nS in een hokje, dat betekent in tijdperk 3 niet na zon- en feestdagen. De B en AB naar Marburg rijden in de zomerdienstregeling ook niet op zaterdag.
Een B/By in tp3 betekent, dat het een oud 4 assig rijtuig is, of ex-D-Zug (B), of ex-Eilzug (y) is.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2013, 21:04:24 door Falkenberg. Reden: tijdperk 3 wijkt af van tijdperk 4 »
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 984
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #22 Gepost op: 29 oktober 2013, 20:58:00 »
Uit een artikel op DB58 http://www.db58.de/2013/09/22/mit-e-781-e-782-frankfurt-koeln-ueber-marburg-lahn-2/
concludeer ik dat Ns staat voor "niet op maandag".
De Post4 in de E781 loopt van Frankfurt naar Marburg en heeft Ns er voor staan.
In het plaatje eronder ontbreekt deze alleen op maandag.
Om de "nS" op de genoemde pagina staat een kadertje. Nu wordt het voor mij ook beredeneren, maar ik heb zeer sterk het vermoeden dat het kadertje "met uitzondering van" betekent. In dat geval zou de Post4 dus altijd rijden met uitzondering van "nS", wat inderdaad maandag is als "nS" staat voor "nach Sonntag".

Deze redenering gaat ook op voor de B/By en AB/By (voor de liefhebbers: dit zijn paartjes 3-assige Umbaurijtuigen) in dezelfde trein. De betreffende rijtuigen zijn voorzien van "W" zonder kader en "Sa" met kader. Ik neem aan dat "W" staat voor "Werktags" en "Sa" voor "Samstag"(zaterdag) en dat zaterdag in 1958 voor de DB nog als werkdag gold, wat er dus op neerkomt dat deze rijtuigen werkdagelijks rijden met uitzondering van zaterdag. Precies dit wordt door de onderstaande afbeelding bevestigd: de rijtuigen rijden alleen van maandag tot en met vrijdag.

Deze week verwacht ik een Zugbildungsplan, mogelijk biedt dit uitsluitsel.
In dat geval staat nS in een hokje, dat betekent in tijdperk 3 niet na zon- en feestdagen. De B en AB naar Marburg rijden in de zomerdienstregeling ook niet op zaterdag.
EDIT: deze kadertjes hebben zeker niets te maken met de zomer- en winterdienstregeling. Deze laatsten staan namelijk om de rijtuigtypen (Post4 etc.) een kolom meer naar rechts, en bovendien ontbreekt de rechterzijde van deze kaders.
EDIT2: bericht voorzien van quotes.
EDIT3:
Een B/By in tp3 betekent, dat het een oud 4 assig rijtuig is, of ex-D-Zug (B), of ex-Eilzug (y) is.
In de uitgewerkte samenstelling wordt gerept van AB/B3yg-54 en B/B3yg-54, wat duidt op 3-assige rijtuigen van ongeveer 1954, dus 3-assige Umbauwagens. Vooroorlogse rijtuigen worden Zugbildungspläne uitsluitend met A, AB, B etc. weergegeven, waarbij het niet mogelijk is om te bepalen uit welke bouwserie een rijtuig afkomstig is. Hiervoor is aanvullende informatie onontbeerlijk.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2013, 21:30:05 door Rudolfph »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #23 Gepost op: 29 oktober 2013, 21:39:55 »
Wat me opvalt in het plaatje van Dirkjan (en wat niet "fout" hoeft te zijn, maar ik vraag het me gewoon af): de beide DB-rijtuigen na het postrijtuig gaan die nu van Amsterdam via Enschede naar Grossenbrode? Of bedoel je daar wat anders mee?

Wat mij dan weer bezig houdt is hoe deze trein er 2e helft jaren '70 zou hebben uitgezien, zo die nog reed natuurlijk. Ik kom een heel eind met deze rijtuien in jaren '70 uitvoering...
Maar dat hoort, behalve de vraag of hij toen nog reed, niet hier thuis.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #24 Gepost op: 30 oktober 2013, 19:07:22 »
Mag half 80'er jaren ook?
Bron is een spoorboekje uit die tijd. Geen ZpAR of VRM

Trein 1637 Amsterdam - Enschede
- ongeveer 5 rijtuigen B en AB Amsterdam - Enschede
- Bc - Amsterdam - Kopenhagen (van 20/6 - 31/8)
- B - Amsterdam - Kopenhagen
- AB - Amsterdam - Kopenhagen
- B - Amsterdam - Kopenhagen (van 2/9 - 28/9 tot Puttgarden)
D237 Hoek van Holland
- D - Hoek van Holland - Puttgarden
- B - Hoek van Holland - Puttgarden
- AB - Hoek van Holland - Stockholm
- B - Hoek van Holland - Stockholm
- B - Hoek van Holland - Stockholm (van 2/6 - 1/9)
- Bc - Hoek van Holland - Kopenhagen
- B - Hoek van Holland - Berlijn (D1245) (van 18/7 - 31/8)
- Bc - Hoek van Holland - Berlijn (D1245)
- BD - Hoek van Holland - Berlijn (D1245)
- WLAB - Hoek van Holland - Moskou (D1245)
- B - Hoek van Holland - Warschau (D1245)
- AB - Hoek van Holland - Warschau (D1245)
Trein 1673 en D237 kwamen in Bad Bentheim samen.
D237 reed op traject HvH - Bentheim gecombineerd met D1245 (Hoek - Warschau Express)
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 984
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #25 Gepost op: 30 oktober 2013, 21:14:04 »
Vandaag het Zugbildungsplan ontvangen. Het enige dat me duidelijk is, is dat in dit Zugbildungsplan geen sprake is van kadertjes om dagen. Vermoedelijk is de functie van deze kadertjes overgenomen door gewone haakjes "(" en ")". Dit houdt denk ik verband met de productie van het boekje, met een typemachine zijn haakjes namelijk makkelijker te maken dan kadertjes.

Over de samenstellingen in het bericht hierboven: uit welke rijtuigen bestond het treindeel naar Enschede? Met name de AB's vindt ik interessant. Gaat het hier nog om rijtuigen plan K of is er sprake van binnenlandse inzet van Duitse rijtuigen? Na buitendienststelling van de plan K's (mei 1984) kan ik me namelijk niets anders voorstellen.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #26 Gepost op: 30 oktober 2013, 23:47:52 »
in 1980 was het gros van de wagens al üm types van de DB, daar kwam geen plan K meer in voor. Alleen de DSB wagens weken af van de standaard 26,4 UIC wagens.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 533
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #27 Gepost op: 31 oktober 2013, 01:08:09 »
De SJ had ook een AB8K, die gingen in het midden van de jaren tachtig buiten dienst. Die hebben ook in deze trein gezeten maar ik weet niet of die begin jaren tachtig nog in Nederland kwamen.

Lolke

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 984
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #28 Gepost op: 31 oktober 2013, 08:33:53 »
Maar mijn vraag ging juist over de rijtuigen Amsterdam-Enschede, niet de rijtuigen naar Duitsland of verder. ;)
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #29 Gepost op: 31 oktober 2013, 08:53:15 »
De AB8K van de SJ kwam in 1978 al niet meer in de NWE voor, zie:


dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9