Doel:€250.00
Donaties:€310.00

Per saldo:€60.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 28-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin rolbrug (Schiebebühne) ombouwen naar 2 rail (digitaal) door Te 2/2
Vandaag om 00:37:20
Marklin 2020, nieuws van de fabrikant door Bahn-AG
Vandaag om 00:33:45
Artitec 2020, Plan E door Bahn-AG
Vandaag om 00:29:02
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Duikeend
Vandaag om 00:00:03
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door prutser
01 oktober 2020, 23:42:21
Raadplaatje door Daan Neijenhuis
01 oktober 2020, 23:38:53
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Edsko Hekman
01 oktober 2020, 23:31:23
Projekt 083-338 door Ronald69
01 oktober 2020, 23:24:02
Heen, En en Weer door 44
01 oktober 2020, 23:23:41
DR5000 software komt niet in beeld. door Erik Baas
01 oktober 2020, 23:21:46
Dönsdorfer Bauberichte door 44
01 oktober 2020, 23:13:47
NS 2400, spoor 0 (print) door 3dbuildr
01 oktober 2020, 22:48:21
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Rondje_HO
01 oktober 2020, 22:35:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
01 oktober 2020, 22:29:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
01 oktober 2020, 22:28:31
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
01 oktober 2020, 22:19:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bosje77
01 oktober 2020, 22:13:51
Vraag interieur Büm/Bm van de DB door Modellbahnwagen
01 oktober 2020, 22:03:47
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door Remko_H0
01 oktober 2020, 21:42:55
Openen Jouef BB67604 - HJ2340 door Olivier77
01 oktober 2020, 21:38:00
Wat is er aan de hand met www.seinarm.nl ? door Jeronimos
01 oktober 2020, 21:30:39
19 Toen door Erik Baas
01 oktober 2020, 21:26:48
Buitenlust door wpinkhof
01 oktober 2020, 21:20:24
Meanwell Remote Control door Menno
01 oktober 2020, 21:05:10
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
01 oktober 2020, 20:31:05
Ledverlichting aansluiten door gruspoor
01 oktober 2020, 20:16:47
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
01 oktober 2020, 20:05:29
NS modelbaan Hoekdam H0 door basjuh1981
01 oktober 2020, 19:54:30
Minitrix set 15113, zijn de koppelingen volgen NEM-norm? door Harm Boer
01 oktober 2020, 19:38:47
Dr4088 en fleischmann sein 6200 door Nico Hoogerwerf
01 oktober 2020, 19:29:45
  

Auteur Topic: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962  (gelezen 12729 keer)

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2013, 20:17:15 »
Maar ja da's nou net weer geen m
Ik ga eens een Duitser proberen.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3258
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2013, 12:39:35 »
Hier het plaatje van de Nord West Express uit 1960:

op een dinsdag in juni 1960 veel groen en blauw

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1175
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2013, 14:23:27 »
Fraai Dirkjan.  (y)

Dat is wel een stevige trein, in schaal HO ruim 3 m lengte!! :P
Dat past niet langs mijn perrons.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #18 Gepost op: 24 oktober 2013, 17:18:23 »
Dirk Jan,

Prachtig weer.
Één puntje van kritiek. De ZpAR die mij voorligt spreekt van de DR Bc op Mo, Do, Sa!
Op de dinsdag zat de SZD WLA er in.
Meteen nog een vraagje.
In de ZpAR van de E271 staat er Ns (in een kader) voor de Post4m.
Wat is daar de betekenis ook al weer van? Kan het nergens meer vinden.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #19 Gepost op: 26 oktober 2013, 00:11:59 »
"Ns" of "nS"? "nS" staat volgens mij voor "nach Sonntag", dus op maandagen en op dagen na een feestdag waarop de zondagsdienstregeling geldt. Verder heb ik ook nog wel eens nnS gezien, dat is dus de tweede dag een zondag, normaal dus een dinsdag.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #20 Gepost op: 29 oktober 2013, 20:12:37 »
Rudolfph,

Uit een artikel op DB58 http://www.db58.de/2013/09/22/mit-e-781-e-782-frankfurt-koeln-ueber-marburg-lahn-2/
concludeer ik dat Ns staat voor "niet op maandag".
De Post4 in de E781 loopt van Frankfurt naar Marburg en heeft Ns er voor staan.
In het plaatje eronder ontbreekt deze alleen op maandag.

Gertjan
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3258
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #21 Gepost op: 29 oktober 2013, 20:56:57 »
In dat geval staat nS in een hokje, dat betekent in tijdperk 3 niet na zon- en feestdagen. De B en AB naar Marburg rijden in de zomerdienstregeling ook niet op zaterdag.
Een B/By in tp3 betekent, dat het een oud 4 assig rijtuig is, of ex-D-Zug (B), of ex-Eilzug (y) is.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2013, 21:04:24 door Falkenberg. Reden: tijdperk 3 wijkt af van tijdperk 4 »
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #22 Gepost op: 29 oktober 2013, 20:58:00 »
Uit een artikel op DB58 http://www.db58.de/2013/09/22/mit-e-781-e-782-frankfurt-koeln-ueber-marburg-lahn-2/
concludeer ik dat Ns staat voor "niet op maandag".
De Post4 in de E781 loopt van Frankfurt naar Marburg en heeft Ns er voor staan.
In het plaatje eronder ontbreekt deze alleen op maandag.
Om de "nS" op de genoemde pagina staat een kadertje. Nu wordt het voor mij ook beredeneren, maar ik heb zeer sterk het vermoeden dat het kadertje "met uitzondering van" betekent. In dat geval zou de Post4 dus altijd rijden met uitzondering van "nS", wat inderdaad maandag is als "nS" staat voor "nach Sonntag".

Deze redenering gaat ook op voor de B/By en AB/By (voor de liefhebbers: dit zijn paartjes 3-assige Umbaurijtuigen) in dezelfde trein. De betreffende rijtuigen zijn voorzien van "W" zonder kader en "Sa" met kader. Ik neem aan dat "W" staat voor "Werktags" en "Sa" voor "Samstag"(zaterdag) en dat zaterdag in 1958 voor de DB nog als werkdag gold, wat er dus op neerkomt dat deze rijtuigen werkdagelijks rijden met uitzondering van zaterdag. Precies dit wordt door de onderstaande afbeelding bevestigd: de rijtuigen rijden alleen van maandag tot en met vrijdag.

Deze week verwacht ik een Zugbildungsplan, mogelijk biedt dit uitsluitsel.
In dat geval staat nS in een hokje, dat betekent in tijdperk 3 niet na zon- en feestdagen. De B en AB naar Marburg rijden in de zomerdienstregeling ook niet op zaterdag.
EDIT: deze kadertjes hebben zeker niets te maken met de zomer- en winterdienstregeling. Deze laatsten staan namelijk om de rijtuigtypen (Post4 etc.) een kolom meer naar rechts, en bovendien ontbreekt de rechterzijde van deze kaders.
EDIT2: bericht voorzien van quotes.
EDIT3:
Een B/By in tp3 betekent, dat het een oud 4 assig rijtuig is, of ex-D-Zug (B), of ex-Eilzug (y) is.
In de uitgewerkte samenstelling wordt gerept van AB/B3yg-54 en B/B3yg-54, wat duidt op 3-assige rijtuigen van ongeveer 1954, dus 3-assige Umbauwagens. Vooroorlogse rijtuigen worden Zugbildungspläne uitsluitend met A, AB, B etc. weergegeven, waarbij het niet mogelijk is om te bepalen uit welke bouwserie een rijtuig afkomstig is. Hiervoor is aanvullende informatie onontbeerlijk.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2013, 21:30:05 door Rudolfph »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1607
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #23 Gepost op: 29 oktober 2013, 21:39:55 »
Wat me opvalt in het plaatje van Dirkjan (en wat niet "fout" hoeft te zijn, maar ik vraag het me gewoon af): de beide DB-rijtuigen na het postrijtuig gaan die nu van Amsterdam via Enschede naar Grossenbrode? Of bedoel je daar wat anders mee?

Wat mij dan weer bezig houdt is hoe deze trein er 2e helft jaren '70 zou hebben uitgezien, zo die nog reed natuurlijk. Ik kom een heel eind met deze rijtuien in jaren '70 uitvoering...
Maar dat hoort, behalve de vraag of hij toen nog reed, niet hier thuis.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #24 Gepost op: 30 oktober 2013, 19:07:22 »
Mag half 80'er jaren ook?
Bron is een spoorboekje uit die tijd. Geen ZpAR of VRM

Trein 1637 Amsterdam - Enschede
- ongeveer 5 rijtuigen B en AB Amsterdam - Enschede
- Bc - Amsterdam - Kopenhagen (van 20/6 - 31/8)
- B - Amsterdam - Kopenhagen
- AB - Amsterdam - Kopenhagen
- B - Amsterdam - Kopenhagen (van 2/9 - 28/9 tot Puttgarden)
D237 Hoek van Holland
- D - Hoek van Holland - Puttgarden
- B - Hoek van Holland - Puttgarden
- AB - Hoek van Holland - Stockholm
- B - Hoek van Holland - Stockholm
- B - Hoek van Holland - Stockholm (van 2/6 - 1/9)
- Bc - Hoek van Holland - Kopenhagen
- B - Hoek van Holland - Berlijn (D1245) (van 18/7 - 31/8)
- Bc - Hoek van Holland - Berlijn (D1245)
- BD - Hoek van Holland - Berlijn (D1245)
- WLAB - Hoek van Holland - Moskou (D1245)
- B - Hoek van Holland - Warschau (D1245)
- AB - Hoek van Holland - Warschau (D1245)
Trein 1673 en D237 kwamen in Bad Bentheim samen.
D237 reed op traject HvH - Bentheim gecombineerd met D1245 (Hoek - Warschau Express)
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #25 Gepost op: 30 oktober 2013, 21:14:04 »
Vandaag het Zugbildungsplan ontvangen. Het enige dat me duidelijk is, is dat in dit Zugbildungsplan geen sprake is van kadertjes om dagen. Vermoedelijk is de functie van deze kadertjes overgenomen door gewone haakjes "(" en ")". Dit houdt denk ik verband met de productie van het boekje, met een typemachine zijn haakjes namelijk makkelijker te maken dan kadertjes.

Over de samenstellingen in het bericht hierboven: uit welke rijtuigen bestond het treindeel naar Enschede? Met name de AB's vindt ik interessant. Gaat het hier nog om rijtuigen plan K of is er sprake van binnenlandse inzet van Duitse rijtuigen? Na buitendienststelling van de plan K's (mei 1984) kan ik me namelijk niets anders voorstellen.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3258
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #26 Gepost op: 30 oktober 2013, 23:47:52 »
in 1980 was het gros van de wagens al üm types van de DB, daar kwam geen plan K meer in voor. Alleen de DSB wagens weken af van de standaard 26,4 UIC wagens.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #27 Gepost op: 31 oktober 2013, 01:08:09 »
De SJ had ook een AB8K, die gingen in het midden van de jaren tachtig buiten dienst. Die hebben ook in deze trein gezeten maar ik weet niet of die begin jaren tachtig nog in Nederland kwamen.

Lolke

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #28 Gepost op: 31 oktober 2013, 08:33:53 »
Maar mijn vraag ging juist over de rijtuigen Amsterdam-Enschede, niet de rijtuigen naar Duitsland of verder. ;)
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3258
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #29 Gepost op: 31 oktober 2013, 08:53:15 »
De AB8K van de SJ kwam in 1978 al niet meer in de NWE voor, zie:


dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9