Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railterminal Greenport Venlo door Sander.
Vandaag om 02:10:15
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 01:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:06:12
EifelBurgenBahn door Noordernet
24 februari 2020, 23:57:30
Frans loodsje et cetera door Noordernet
24 februari 2020, 23:55:29
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Joost O
24 februari 2020, 23:47:40
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Transmission
24 februari 2020, 23:47:30
Raadplaatje door KNed
24 februari 2020, 23:39:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
24 februari 2020, 23:20:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
24 februari 2020, 23:10:44
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
24 februari 2020, 22:55:37
Falcons Baan-Zonder-Naam door Frank 123
24 februari 2020, 22:17:49
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 februari 2020, 22:07:31
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
24 februari 2020, 22:03:22
Paul's model train stuff door Remco_Nzo
24 februari 2020, 22:01:01
Lichtprobleem Lokpilot 4 decoder door Timo
24 februari 2020, 21:57:37
2 treinen samen stoppen niet op tijd door spock
24 februari 2020, 21:56:21
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door Thom
24 februari 2020, 21:35:59
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door Marco Staartjes
24 februari 2020, 21:03:42
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Falkenberg
24 februari 2020, 20:56:24
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Ronald Koerts
24 februari 2020, 20:42:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 februari 2020, 20:38:47
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
24 februari 2020, 20:36:25
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
24 februari 2020, 20:07:27
Heen, En en Weer door DE-II
24 februari 2020, 20:02:19
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
24 februari 2020, 19:55:01
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door eichddraig
24 februari 2020, 19:53:26
Baanbouw Bosje77 door Edgy
24 februari 2020, 19:30:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 februari 2020, 19:11:42
Rheinburgh, TP V/VI door Frank 123
24 februari 2020, 19:07:26
  

Auteur Topic: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962  (gelezen 11673 keer)

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Gepost op: 19 oktober 2013, 15:44:07 »
Onlangs de hand weten te leggen op de ZpAR van de E271/272 Osnabrück – Löhne (1960 en 1962)
Deze bracht de voor Oost-Europa bestemde rijtuigen vanuit de Nord-West Express over naar de D105/106 Aachen – Berlin - Moskou vv..
Overigens bestond deze laatste weer voor een deel uit rijtuigen uit Parijs die met de PSE D311 naar Aachen waren gekomen.
Interessante verstrengeling van treinen dus.
De vraag gaat over de als Bln gekenmerkte rijtuigen uit de NWE/E271.
Als een rijtuig met BDirektion Bln gekenmerkt werd waren dit dan DR rijtuigen?
In tegenstelling dan dus tot de door andere landen gestelde rijtuigen waarbij gewoon NS, SNCF, SNCB, enz werd aangegeven, bij de DR dan dus niet.
Vraag vervolgens is dan welke typen zullen dit dan geweest kunnen zijn?
Nieuwbouw was er in de DR bij mijn weten toen nog niet.
Zouden de ooit door Fleischmann uitgebrachte modellen 5744,5745,5742 hiervoor gebruikt kunnen worden?
Zo ja, dan is, met weglating van SZD WLA (wat zou het leuk zijn als daar eens een model van kwam), een leuk treintje samen te stellen.
- Post4m Osnabrück – Nürnberg
- Pw
- Byg
- Byg
- AB – NS – HvH – Warschau
- WLA – SZD – HvH – Moskou (alleen Di, Mi, Fr, en So)
- B – Bln – HvH – Berlijn (van 9 juli – 10 sept.)
- Bc – Bln – HvH – Berlijn (Mo, Do, Sa tot 10 sept.)
- B - DB/NS (Bd) - HvH – Hannover (niet van 9 juli – 10 sept)met andere woorden als die andere B er niet was
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2013, 15:46:29 door gertjan_duivesteijn »
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2013, 18:22:22 »
Ik heb me de laatste tijd ook in ZpAR's verdiept, vind ze zeer interessant. De rijtuigen gekenmerkt met "Bln" zijn inderdaad van de DR. Op een later tijdstip is de DB hiervoor wel de aanduiding DR gaan gebruiken. Over het type rijtuig is op basis van de ZpAR weinig te zeggen. Het zitrijtuig was in 1960 zeer waarschijnlijk een vooroorlogs type, in 1962 eveneens iets vooroorlogs of anders mogelijk een MOD-rijtuig (Modernisierungswagen, geleverd vanaf 1961, maar kwamen die wel naar Nederland) of een gloednieuw UIC Y-rijtuig (die type DR-sneltreinrijtuigen met een lengte van 24,5 meter, geleverd vanaf 1962). Voor de vooroorlogse typen komen de Gruppe 28, Gruppe 35 en de Schürzenwagen in mij op, maar van die laatste had de DR er niet veel en juist deze rijtuigen zijn als eerste in MOD-rijtuigen omgebouwd. Over de Bc (ligrijtuig) kan ik niets zeggen, behalve dat ik ook hier iets vooroorlogs vermoed.

Voor de overige rijtuigen:
Post4m: na-oorlogs postrijtuig met een lengte van 26,4 meter
Byg: Umbauwagen, vierassig
AB NS: dit moet een plan K geweest zijn, NS had na 1958 geen andere AB-rijtuigen voor de internationale dienst meer.
B DB/NS: DB: vermoedelijk een Bm (B4ümg), bij de NS een plan D, of, in 1960, mogelijk nog een ovaalramer (ex-AB, niet ex-C), welke pas in 1961 uit de internationale dienst zijn teruggetrokken.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM's en VRM's en DB ZP AR's, ZP BR's en ZP CR's voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56271

Rubedino

  • Gast
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2013, 18:54:53 »
In het boek: internationale reisezuge in die DDR staan zo'n beetje alle samenstellingen van personentreinen die door de DDR reden. Deze ook. Als ik het boek thuis heb zal ik eens kijken. Plan K en stalen D zaten zeker in die trein.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2013, 12:27:13 »
Rudolfph, Kees-Jan.
Dank voor jullie reactie. Nuttige aanvullende info.
Als het door Kees-Jan genoemde boek nog fotomateriaal of andere aanvullende info oplevert is dat helemaal prachtig.
Een ovaalramer lijkt me niet aannemelijk. Ik vermoed dat de B tussen HvH en Hannover, als het geen plan D was, een ouder type DB rijtuig is geweest. Eerder dus en gruppe 28, 35 of misschien wel een Hecht.
Ben benieuwd of er nog meer reacties komen.
Gertjan
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Gert1

  • Gast
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2013, 19:18:33 »
Een kenner speelde mij via-via de volgende informatie toe:

VRM zomer 1960 (29-5/1-10)
D 171/172
 
Wagennr.               Type/ton/zitpl.      mij.        route
-                            P/49/-                  NS          Amsterdam-Osnabrück 9  )
90                         B/36/72               DB          Asd-Grossenbrode         
89                         AB/36/30-36        DB          ,,
2                           WLAB/54/nnn      CIWL      Hoek van Holland of Asd-Kobenhavn 8  )
1                           WLAB/54/nnn      CIWL      Hld-Kobenhavn
88                         Bc/45/80 (of 60)  NS          ,,
87                         AB/49/18-40        NS          ,,
86                         B/36/72               DB          Hld-Grossenbrode
85                         B/47of36/72        NS/DB     ,, 8  )
-                            D(V)/43/-            NS          ,,
84                         AB/49/18-40       NS          Hld-Warszawa
83                         WLA/52/nnn        SZD        Hld-Moskwa 5  )
82                         B/?/72                 DR          Hld-Berlin 4  )
81                         Bc/?/48               DR          ,, 3  )
80                         B/47of36/72       NS/DB     Hld-Hannover fac 2  )
-                            WR/54                CIWL      Hld-Osnabrück 1  )
 
1  )           Oldenzaal-Osnabrück buiten dienst wgs geen rangeerfaciliteiten
2  )           Niet van 9-7 t/m 10-9
3  )           alleen op 1, 4 en 6  t/m 10-9
4  )           alleen van 9-7 t/m 10-9
5  )           alleen op 2, 3, 5 en 7
8  )           kunnen niet gelijktijdig lopen
9  )           alleen op werkdagen

Mbv. de gewichten kan het exacte rijtuigtype worden bepaald. Plan N Bc: 45 ton en 80 zitplaatsen, plan D B: 47 ton en 72 zitplaatsen, plan K AB: 49 ton en 18-40 zitplaatsen 1e (A) en 2e klas (B). Dus geen “ovalen ramen” rijtuig enz.
Nb. De P was er een van de vooroorlogse serie Pd 7901-7903.
 
Hiervan gingen vijf rijtuigen (die naar het oosten) in Osnabrück over op trein E 271 naar Löhne.

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2013, 19:20:09 door Noordwaarts »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2013, 20:25:22 »
Dan is in ieder geval duidelijk als je niet de SZD wagen inzet, je de DR Bc moet laten rijden. Daarvan is een Fleischmann model (de Bc4üe 37/51) . Wat wil je als WR gebruiken?
Dit vraagt wel om een grafiekje, kijken of dat deze week lukt.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2013, 20:37:18 »
Gert,

Dank voor de ruime aanvullende informatie.
De bevestiging dus voor de Plan D ipv een ouder type.
De Pw is dus juist weer wel een ouder type. Kunnen er vele geweest zijn. Vele ook in model verkrijgbaar.
Een modernere was ook niet aannemelijk geweest daar de eerste nieuwe Pw's de Pw4üm-60 (Dm901) was.
Dan blijft nog steeds de vraag, welke types waren de DR rijtuigen?
Daar staan nu weer net vraagtekentjes bij het gewicht.
Je zou bijna denken dat de NS zich ook elke keer weer liet verrassen door het type.
We zoeken verder.

Gertjan
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2013, 20:43:24 »
Dirk Jan,

Je was me net voor met reageren.
Ik dacht aan het samenstellen van de E271.
Dan heb ik de WR niet nodig.
Mijn vraag is onder andere of de Fleischmann Bc voldoet (5744).
Hoe zit het dan met de B uit dezelfde serie.
Die WR is overigens leuk om te volgen.
Ging van de Nord-West-Express over op de Scandinavie-Parijs-Express naar Jeumont en vervolgens weer terug.
Hoek van Holland - Osnabrück - Jeumont vv.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2013, 21:06:16 »
Ja, de 5744 voldoet. Ook de naoorlogse bouw van 20 stuks in 1951 leek heul erg op die serie. De B van de DR zal ook wel een 35er zijn geweest (waarvan de serie uit 1936 met ruim 800 stuks groot was)

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2013, 21:12:25 »
De door Gert geplaatste VRM spreekt over 48 ligplaatsen.
Dat zou op 8 coupe's duiden. De Flm 5744 heeft er 9.
Kwam zojuist http://wirtschaftssenioren.ba-bautzen.de/waggonbau/ nog tegen.
Even klikken op Reisezugwagen en dan 3e van boven
Maar compromissen zijn er om gesloten te worden.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2013, 22:00:21 »
Mh, daar laten ze een 3e klasser  zien, dat kan niet de ligwagen zijn, die is als WLB slaapwagen uitgeleverd en pas later, nadat er voldoende Reko en Neubau WL wagens waren naar een Bc omgebouwd. Er schijnen zowel gr35 als Gr38 nabouwversies te zijn geweest: link. Ik hou t op een 35er die in de NWE reed, zie DSO
Hier wordt nog gesproken van een Bc die Hvh-Berlin reed en die een 9 venster, Gr35 kan zijn.
Ach, leuk uitzoekwerkje

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2013, 17:31:34 »
Samenvattend zou de E271 er op maandag, donderdag of zaterdag in juni 1962 er dus zo uitgezien hebben:
- Post - Moderne na-oorlogse Postwagen van +24 meter.
- Pw - Voor de oorlogs type bagage rijtuig
- Byg - 4 assige umbau
- Byg - 4 assige umbau
- AB - Plan K NS
- Bc - op basis van gruppe 35 DR (Fleischmann 5744)
- B - Plan D NS of Büm-54 DB
Hoe bont wil je het hebben?
Ga maar eens op zoek naar een Fleischmann 5744 en een moderne Post in Tp III uitvoering.
De rest is ruim voorradig
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2013, 17:56:21 »
Deze dus
11:16, 12:22, 13:2 14:9

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2013, 18:12:24 »
Hm, daar heb ik nu net zitten snuffelen en niets kunnen vinden.
Ja, die dus.
Hoe bestel je die? De site pikt geen NL postcodes.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2013, 19:45:20 »
tja, ff een duitser lief aankijken? Of je neemt een p/21: hier
11:16, 12:22, 13:2 14:9