Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
19 Toen
door
Benelux795
Vandaag
om 17:58:17
Lodewickshaven
door
cor_b
Vandaag
om 17:52:28
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Ben
Vandaag
om 17:51:54
Probleem bij inbouw decoder
door
Ben
Vandaag
om 17:51:26
Roco AC modellen
door
1200blauw
Vandaag
om 17:39:43
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
Eric v C
Vandaag
om 17:20:36
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Rick
Vandaag
om 17:07:11
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Daafs128
Vandaag
om 16:54:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:50:59
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:05:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Eric B
Vandaag
om 16:01:22
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 15:57:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:46:52
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 15:34:19
Wat is dit voor component
door
bellejt
Vandaag
om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Edwin2121992
Vandaag
om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Eric B
Vandaag
om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit
door
thevandijks
Vandaag
om 14:32:11
Layne, Somewhere South.
door
Noordernet
Vandaag
om 14:01:59
W.V. Kalender 2026
door
basjuh1981
Vandaag
om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
basjuh1981
Vandaag
om 13:38:05
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt
door
jorgendp
Vandaag
om 13:36:46
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 13:35:51
PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:16:30
Locatie van foto gezocht
door
R1954
Vandaag
om 13:06:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:17:02
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:47:44
Rail away
door
R1954
Vandaag
om 11:45:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962 (gelezen 19577 keer)
gertjan_duivesteijn
Offline
Berichten: 128
DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
«
Gepost op:
19 October 2013, 15:44:07 »
Onlangs de hand weten te leggen op de ZpAR van de E271/272 Osnabrück – Löhne (1960 en 1962)
Deze bracht de voor Oost-Europa bestemde rijtuigen vanuit de Nord-West Express over naar de D105/106 Aachen – Berlin - Moskou vv..
Overigens bestond deze laatste weer voor een deel uit rijtuigen uit Parijs die met de PSE D311 naar Aachen waren gekomen.
Interessante verstrengeling van treinen dus.
De vraag gaat over de als Bln gekenmerkte rijtuigen uit de NWE/E271.
Als een rijtuig met BDirektion Bln gekenmerkt werd waren dit dan DR rijtuigen?
In tegenstelling dan dus tot de door andere landen gestelde rijtuigen waarbij gewoon NS, SNCF, SNCB, enz werd aangegeven, bij de DR dan dus niet.
Vraag vervolgens is dan welke typen zullen dit dan geweest kunnen zijn?
Nieuwbouw was er in de DR bij mijn weten toen nog niet.
Zouden de ooit door Fleischmann uitgebrachte modellen 5744,5745,5742 hiervoor gebruikt kunnen worden?
Zo ja, dan is, met weglating van SZD WLA (wat zou het leuk zijn als daar eens een model van kwam), een leuk treintje samen te stellen.
- Post4m Osnabrück – Nürnberg
- Pw
- Byg
- Byg
- AB – NS – HvH – Warschau
- WLA – SZD – HvH – Moskou (alleen Di, Mi, Fr, en So)
- B – Bln – HvH – Berlijn (van 9 juli – 10 sept.)
- Bc – Bln – HvH – Berlijn (Mo, Do, Sa tot 10 sept.)
- B - DB/NS (Bd) - HvH – Hannover (niet van 9 juli – 10 sept)met andere woorden als die andere B er niet was
«
Laatst bewerkt op: 19 October 2013, 15:46:29 door gertjan_duivesteijn
»
Gelogd
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
«
Reactie #1 Gepost op:
19 October 2013, 18:22:22 »
Ik heb me de laatste tijd ook in ZpAR's verdiept, vind ze zeer interessant. De rijtuigen gekenmerkt met "Bln" zijn inderdaad van de DR. Op een later tijdstip is de DB hiervoor wel de aanduiding DR gaan gebruiken. Over het type rijtuig is op basis van de ZpAR weinig te zeggen. Het zitrijtuig was in 1960 zeer waarschijnlijk een vooroorlogs type, in 1962 eveneens iets vooroorlogs of anders mogelijk een MOD-rijtuig (Modernisierungswagen, geleverd vanaf 1961, maar kwamen die wel naar Nederland) of een gloednieuw UIC Y-rijtuig (die type DR-sneltreinrijtuigen met een lengte van 24,5 meter, geleverd vanaf 1962). Voor de vooroorlogse typen komen de Gruppe 28, Gruppe 35 en de Schürzenwagen in mij op, maar van die laatste had de DR er niet veel en juist deze rijtuigen zijn als eerste in MOD-rijtuigen omgebouwd. Over de Bc (ligrijtuig) kan ik niets zeggen, behalve dat ik ook hier iets vooroorlogs vermoed.
Voor de overige rijtuigen:
Post4m: na-oorlogs postrijtuig met een lengte van 26,4 meter
Byg: Umbauwagen, vierassig
AB NS: dit moet een plan K geweest zijn, NS had na 1958 geen andere AB-rijtuigen voor de internationale dienst meer.
B DB/NS: DB: vermoedelijk een Bm (B4ümg), bij de NS een plan D, of, in 1960, mogelijk nog een ovaalramer (ex-AB, niet ex-C), welke pas in 1961 uit de internationale dienst zijn teruggetrokken.
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Rubedino
Gast
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
«
Reactie #2 Gepost op:
19 October 2013, 18:54:53 »
In het boek: internationale reisezuge in die DDR staan zo'n beetje alle samenstellingen van personentreinen die door de DDR reden. Deze ook. Als ik het boek thuis heb zal ik eens kijken. Plan K en stalen D zaten zeker in die trein.
Gelogd
gertjan_duivesteijn
Offline
Berichten: 128
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
«
Reactie #3 Gepost op:
20 October 2013, 12:27:13 »
Rudolfph, Kees-Jan.
Dank voor jullie reactie. Nuttige aanvullende info.
Als het door Kees-Jan genoemde boek nog fotomateriaal of andere aanvullende info oplevert is dat helemaal prachtig.
Een ovaalramer lijkt me niet aannemelijk. Ik vermoed dat de B tussen HvH en Hannover, als het geen plan D was, een ouder type DB rijtuig is geweest. Eerder dus en gruppe 28, 35 of misschien wel een Hecht.
Ben benieuwd of er nog meer reacties komen.
Gertjan
Gelogd
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.
Gert1
Gast
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
«
Reactie #4 Gepost op:
21 October 2013, 19:18:33 »
Een kenner speelde mij via-via de volgende informatie toe:
VRM zomer 1960 (29-5/1-10)
D 171/172
Wagennr. Type/ton/zitpl. mij. route
- P/49/- NS Amsterdam-Osnabrück 9 )
90 B/36/72 DB Asd-Grossenbrode
89 AB/36/30-36 DB ,,
2 WLAB/54/nnn CIWL Hoek van Holland of Asd-Kobenhavn 8 )
1 WLAB/54/nnn CIWL Hld-Kobenhavn
88 Bc/45/80 (of 60) NS ,,
87 AB/49/18-40 NS ,,
86 B/36/72 DB Hld-Grossenbrode
85 B/47of36/72 NS/DB ,, 8 )
- D(V)/43/- NS ,,
84 AB/49/18-40 NS Hld-Warszawa
83 WLA/52/nnn SZD Hld-Moskwa 5 )
82 B/?/72 DR Hld-Berlin 4 )
81 Bc/?/48 DR ,, 3 )
80 B/47of36/72 NS/DB Hld-Hannover fac 2 )
- WR/54 CIWL Hld-Osnabrück 1 )
1 ) Oldenzaal-Osnabrück buiten dienst wgs geen rangeerfaciliteiten
2 ) Niet van 9-7 t/m 10-9
3 ) alleen op 1, 4 en 6 t/m 10-9
4 ) alleen van 9-7 t/m 10-9
5 ) alleen op 2, 3, 5 en 7
8 ) kunnen niet gelijktijdig lopen
9 ) alleen op werkdagen
Mbv. de gewichten kan het exacte rijtuigtype worden bepaald. Plan N Bc: 45 ton en 80 zitplaatsen, plan D B: 47 ton en 72 zitplaatsen, plan K AB: 49 ton en 18-40 zitplaatsen 1e (A) en 2e klas (B). Dus geen “ovalen ramen” rijtuig enz.
Nb. De P was er een van de vooroorlogse serie Pd 7901-7903.
Hiervan gingen vijf rijtuigen (die naar het oosten) in Osnabrück over op trein E 271 naar Löhne.
mvg,
Gert
«
Laatst bewerkt op: 21 October 2013, 19:20:09 door Noordwaarts
»
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4081
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
«
Reactie #5 Gepost op:
21 October 2013, 20:25:22 »
Dan is in ieder geval duidelijk als je niet de SZD wagen inzet, je de DR Bc moet laten rijden. Daarvan is een Fleischmann model (de Bc4üe 37/51) . Wat wil je als WR gebruiken?
Dit vraagt wel om een grafiekje, kijken of dat deze week lukt.
dirkjan
Gelogd
gertjan_duivesteijn
Offline
Berichten: 128
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
«
Reactie #6 Gepost op:
21 October 2013, 20:37:18 »
Gert,
Dank voor de ruime aanvullende informatie.
De bevestiging dus voor de Plan D ipv een ouder type.
De Pw is dus juist weer wel een ouder type. Kunnen er vele geweest zijn. Vele ook in model verkrijgbaar.
Een modernere was ook niet aannemelijk geweest daar de eerste nieuwe Pw's de Pw4üm-60 (Dm901) was.
Dan blijft nog steeds de vraag, welke types waren de DR rijtuigen?
Daar staan nu weer net vraagtekentjes bij het gewicht.
Je zou bijna denken dat de NS zich ook elke keer weer liet verrassen door het type.
We zoeken verder.
Gertjan
Gelogd
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.
gertjan_duivesteijn
Offline
Berichten: 128
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
«
Reactie #7 Gepost op:
21 October 2013, 20:43:24 »
Dirk Jan,
Je was me net voor met reageren.
Ik dacht aan het samenstellen van de E271.
Dan heb ik de WR niet nodig.
Mijn vraag is onder andere of de Fleischmann Bc voldoet (5744).
Hoe zit het dan met de B uit dezelfde serie.
Die WR is overigens leuk om te volgen.
Ging van de Nord-West-Express over op de Scandinavie-Parijs-Express naar Jeumont en vervolgens weer terug.
Hoek van Holland - Osnabrück - Jeumont vv.
Gelogd
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.
Falkenberg
Offline
Berichten: 4081
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
«
Reactie #8 Gepost op:
21 October 2013, 21:06:16 »
Ja, de 5744 voldoet. Ook de naoorlogse bouw van 20 stuks in 1951 leek heul erg op die serie. De B van de DR zal ook wel een 35er zijn geweest (waarvan de serie uit 1936 met ruim 800 stuks groot was)
dirkjan
Gelogd
gertjan_duivesteijn
Offline
Berichten: 128
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
«
Reactie #9 Gepost op:
21 October 2013, 21:12:25 »
De door Gert geplaatste VRM spreekt over 48 ligplaatsen.
Dat zou op 8 coupe's duiden. De Flm 5744 heeft er 9.
Kwam zojuist
http://wirtschaftssenioren.ba-bautzen.de/waggonbau/
nog tegen.
Even klikken op Reisezugwagen en dan 3e van boven
Maar compromissen zijn er om gesloten te worden.
Gelogd
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.
Falkenberg
Offline
Berichten: 4081
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
«
Reactie #10 Gepost op:
21 October 2013, 22:00:21 »
Mh, daar laten ze een 3e klasser zien, dat kan niet de ligwagen zijn, die is als WLB slaapwagen uitgeleverd en pas later, nadat er voldoende Reko en Neubau WL wagens waren naar een Bc omgebouwd. Er schijnen zowel gr35 als Gr38 nabouwversies te zijn geweest:
link
. Ik hou t op een 35er die in de NWE reed, zie
DSO
Hier
wordt nog gesproken van een Bc die Hvh-Berlin reed en die een 9 venster, Gr35 kan zijn.
Ach, leuk uitzoekwerkje
dirkjan
Gelogd
gertjan_duivesteijn
Offline
Berichten: 128
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
«
Reactie #11 Gepost op:
23 October 2013, 17:31:34 »
Samenvattend zou de E271 er op maandag, donderdag of zaterdag in juni 1962 er dus zo uitgezien hebben:
- Post - Moderne na-oorlogse Postwagen van +24 meter.
- Pw - Voor de oorlogs type bagage rijtuig
- Byg - 4 assige umbau
- Byg - 4 assige umbau
- AB - Plan K NS
- Bc - op basis van gruppe 35 DR (Fleischmann 5744)
- B - Plan D NS of Büm-54 DB
Hoe bont wil je het hebben?
Ga maar eens op zoek naar een Fleischmann 5744 en een moderne Post in Tp III uitvoering.
De rest is ruim voorradig
Gelogd
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.
Falkenberg
Offline
Berichten: 4081
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
«
Reactie #12 Gepost op:
23 October 2013, 17:56:21 »
Deze
dus
Gelogd
gertjan_duivesteijn
Offline
Berichten: 128
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
«
Reactie #13 Gepost op:
23 October 2013, 18:12:24 »
Hm, daar heb ik nu net zitten snuffelen en niets kunnen vinden.
Ja, die dus.
Hoe bestel je die? De site pikt geen NL postcodes.
Gelogd
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.
Falkenberg
Offline
Berichten: 4081
Re: DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962
«
Reactie #14 Gepost op:
23 October 2013, 19:45:20 »
tja, ff een duitser lief aankijken? Of je neemt een p/21:
hier
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
DR rijtuigen in Nord-West_Express 1960/1962