Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Mark D.
Vandaag om 15:59:56
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 15:50:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
  

Auteur Topic: Bad Breijtenberg goes Digital  (gelezen 30759 keer)

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Bad Breijtenberg goes Digital
« Gepost op: 12 juni 2013, 22:42:58 »
Hallo,

Daar ben ik weer, ander draadje, ander 'board' en zeker een andere insteek dan mijn andere draadje - in 'Baanplannen'.

Ik ben namelijk ook van plan een klein, eenvoudig maar nuttig digitaal baantje (nu dan maar officieel omgedoopt tot Bad Digiberg). Ik heb van veel forumleden deze tip gekregen, en door IJzeren Hein's draadje toch erg enthousiast geworden.

Bad Breijtenberg staat dus eventjes op plek 2 van de prioriteitenlijst. Eerst eens een idee krijgen van wat er digitaal allemaal mogelijk is - de mogelijkheden zijn eindeloos, als ik wat handleidingen over Koploper bekijk, en de encyclopedie-delen over digitaal rijden, niet te vergeten alle digi-draadjes hier op het forum.
Bad Breijtenberg is achter de schermen nog wel in de ontwerpfase, maar dit gaat vrij langzaam, en dit heeft een aantal oorzaken (zie betreffende draadje voor wat meer uitleg daarover)

Aangezien ondergetekende 0,0 ervaring heeft met digitaal rijden, zal alle hulp welkom zijn: hints, tips, commentaar, you name it. Brand me af, mocht je het nodig vinden, als ik iets vreselijk fout doe. Afijn, jullie begrijpen het.

De modelbaan moet een simpele opbouw hebben, om het overzicht niet te verliezen. Verder moet er de mogelijkheid komen om met 1 trein een andere in te halen, er moeten (simpele) wisselstraten liggen, en de mogelijkheid om locs te laten omlopen. Eventueel met lichtsluis-ontkoppeling. Maar hoe dat precies in mekaar steekt, moet ik allemaal maar even rustig bekijken. Zie hieronder m'n versie 1.0 baanplan. Is het wat? Of is het niet goed genoeg voor een digi-test-baan? Ik wacht het commentaar af.



Blokindeling ben ik nog niet uit, al is dat vrij eenvoudig te kiezen lijkt me. Tussen wissels liggen de blokken. Eventueel een fijnere opdeling.

PS: Ik ben sinds 1 juni verhuisd. Mijn nieuwe woonplaats is Arnhem. Er moet veel gebeuren in mijn nieuwe huis (lees: de muren in de woonkamer en keuken hebben een nieuw laagje verf nodig, verhuisdozen moeten uitgepakt en uitgezocht worden en alles moet een plekje zien te krijgen). Tussendoor moet er ook gewoon gewerkt worden, dus ik kom moe terug van werk, en sta ook weer moe op  :P. Oh, en aankomende week mag ik op kosten van de baas (weer eventjes terug) naar 's werelds mooiste hoofdstad :: Stockholm. Jag ser fram emot att åka dit!  ;D :D

Gegroet!
/Paul
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

IJzeren Hein

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re:Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2013, 10:00:03 »
Tja, dan ga ik dat natuurlijk volgen. ;)

Elk baantje is goed genoeg als testbaan. Bevalt het niet dan ga verbouw je het. Mijn insteek was 'het hoeft niet mooi te zijn, als het maar werkt'.

Ik ben geen (echte) expert, maar de basisindeling van je testbaantje lijkt me prima: een rondje met inhaal spoor.

Basisprincipes Koploper:
- De langste trein moet in het kortste blok passen
- Wissels zijn geen onderdeel van een blok
- Een blok heeft 2 bezetmelders

Dit zijn basisprincipes, maar niet in steen gebeiteld. Een trein kan wel degelijk langer zijn als een blok, een opstelspoor is best te maken met maar 1 bezetmelder, als je eenrichtingsverkeer hebt kun je soms ook met minder bezetmelders toe, en zo zijn er wel meer mogelijkheden. Zover ben ik zelf ook nog niet.

Maar uitgaand van bovenstaande basisprincipes kom ik op zoiets:



- In het rondje met inhaalspoor heb je 4 blokken, dat werkt prima. De inhaalsporen lijken me wat lang, maar dat geeft niet.
- Het kopspoortje is ook in orde.
- In het met groen gemarkeerde stuk zou dus je langste trein moeten passen. Als dat niet past dan leg je de bezetmelders wel neer, maar maak je er voorlopig nog geen blok van. Het hoort dan bij de wisselstraat zodat je toch in kan halen.
 - Als je met een ontkoppelaar gaat werken dan kun je het kopspoortje het beste in tweeën delen zodat de lok weg kan rijden van de wagons. Dat is dus bij de blauwe streep. Één bezetmelder op het laatste stukje is dan volgens mij voldoende als je werkt met een 'virtuele bezetmelder'. Dat is beschikbaar in koploper voor gevorderden. Maar zoals je bij mijn baantje zag, dat ben dat je met 1 muisklik. :)

Voila, 8 blokken x 2 bezetmelders = 16 stuks = 1 S88 module. Past precies!

Ik weet niet of mijn redenering als beginnend koplopert helemaal juist is, misschien dat een echte koploperexpert daar nog wat aan toe te voegen of veranderen heeft. Wat mij betreft graag. Leer ik ook weer wat bij. :)

Veel plezier in Stockholm en zo heb je tenminste wat huiswerk mee.  ;D

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2013, 12:52:14 »
Aangaande de hier genoemde Basisprincipes Koploper toch een kanttekening (beter kantvraag ::)).
De langste trein moet in het blok passen is toch niet juist?  Beter zou zijn dat als alleen de loc gedetecteerd wordt dit klopt. Met een volledig gedetecteerde trein ( of in elk geval ook de laatste wagen er bij) kun je toch ook meer dan één blok bezet houden?

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

IJzeren Hein

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re:Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2013, 17:08:27 »
Handleiding kopl80-org.pdf onderaan bladzijde 64:
Citaat
Verder geldt dat de langste trein nog moet passen in het kortste blok.
Zoals ik al aangaf kan een trein wel langer zijn als een blok, inderdaad met volledige detectie maar ook met bijvoorbeeld het ingeven van trein- en bloklengte. Maar om daar meteen al mee te beginnen op je eerste testbaantje. :)

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re:Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2013, 19:44:36 »
Weer iets om te volgen.
Ik blijf alleen old school analoog rijden.
Lekker zooien met knopjes en schakelaars.
Geen gezooi met dure decoders.

Maar ik ga het wel volgen ;D

Thomas

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re:Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2013, 20:39:36 »
Hallo "IJzeren" ( 8)), Thomas (en Allie?),

Leuk om te lezen dat jullie me gaan volgen. Ik zal zo uitgebreid mogelijk gaan rapporteren, zodra er een prille start gemaakt kan worden met de zolder reserveren, en de aanschaf van de verscheidene benodigde onderdelen. Na Stockholm, want dat komt razendsnel dichterbij (gelukkig maar). Daarna staat ook eerst ff wat schilderwerk op de planning, maar op de tekentafel ben ik dus al eventjes bezig. Alle begin begint bij, wel... eh, het begin!

Gegroet!

PS: Old-school analoog: volgens mij niets mis mee. Bij mij, daarentegen, begon het digitale al vrij snel te kriebelen, toen ik de (vaak eindeloze) mogelijkheden las/hoorde.
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2013, 22:06:48 »
Deze ga ik natuurlijk volgen  (y)  , mee komend vanuit de draad van ijzeren Hein  ;D . Succes.
Bij mij blijft het nog even analogen, maar wat niet is kan nog komen

Ben erg benieuwd naar je bevindingen gaandeweg



mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re:Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2013, 11:32:08 »
Ik zit er sterk aan te denken om toch nog wat uitbreidingen (in de zin van wat meer omloopsporen e.d.) in te brengen om wat meer functionaliteit uit Koploper te halen. Nu onderweg en even verdergegaan met het doornemen van de Koploperhandleiding. Over variabele - en vaste routes. Hoe meer alternatieven zijn, hoe meer er te 'puzzelen' valt (want dat zal het zeker worden). Dat zal betekenen dat er meer bezetmelders moeten komen en dus een extra S88-unit, maar ik heb er op den duur sowieso wel meerdere nodig.

Iemand een idee hoe het mooi uit te breiden is? Gegeven het bovenstaande. Meer alternatieve rijroutes om zo wat meer beginselen van Koploper uit te vogelen.

Groet!
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2013, 18:30:11 »
Om te beginnen kan je geheel dubbel sporig gaan ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re:Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2013, 20:05:20 »
Ha, ja dat is wel een goed ID, Floris!
Had zelf al een beetje lopen puzzelen, dit is het resultaat. Nu volledig dubbelsporig, 2 opstelsporen (om dan tijdelijk maximaal 2 locomotieven te kunnen parkeren) en een mogelijkheid om van het ene naar het andere spoor te verkassen. Oh, en ook wat 'stations-/perronruimte'

Hein, aangezien jij er zo goed in bent, "expert" die je d'r bent  ;), welke blokken zie jij opdoemen al kijkende naar het volgende baanplan?



Groeten, en tot over een week! Ik zwaai morgen wel even om 10:30 als ik in de lucht hang!
/Paul

PS: Overigens zijn wederom alle opmerkingen en eventuele mogelijkheden tot afkraken zeer gewenst! Kom maar op, zou ik zeggen.
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2013, 20:46:57 »
Je plaatje werkt niet  :(
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re:Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2013, 20:59:26 »
Ja had er ook al problemen mee net. M'n server doet n beetje raar, blijkbaar. Het eerste plaatje (met nummer 1 in de file-naam) die doet t wel gewoon. RAAR. Die host heeft af en toe wat kuren  :-\
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re:Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2013, 21:00:23 »
Overigens: af en toe verversen, helpt wel.

Anders: deze link linkt naar het plaatje: http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Digitale_Testbaan_2.jpg

EDIT: Helaas, hij werkt bij mij nu ook helemaal niet. Grrrr >:( >:( >:(
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2013, 21:20:50 door mrinsane. Reden: Wat text toegevoegd »
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2013, 13:04:01 »
Inmiddels hierwel, Het lijkt veel op mijn plan inmiddels mijn station is niet uit gerust met drie weg wissels.

Ben erg benieuwd naar je ontwikkelingen

IJzeren Hein

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re:Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2013, 16:31:08 »
Deze heb ik schijnbaar over het hoofd gezien:

Hein, aangezien jij er zo goed in bent, "expert" die je d'r bent  ;), welke blokken zie jij opdoemen al kijkende naar het volgende baanplan?

Volgens mij zie ik al 12 wisselaandrijvingen die aangestuurd moeten worden. Dus welke blokken ik zie opdoemen? Een heleboel. ;D

Probeer 'ns aan de hand van het vorige voorbeeld zelf wat op te zetten, dan komt het commentaar vanzelf.  (y)