BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: mrinsane op 12 juni 2013, 22:42:58

Titel: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 12 juni 2013, 22:42:58
Hallo,

Daar ben ik weer, ander draadje, ander 'board' en zeker een andere insteek dan mijn andere draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52217.0.html) - in 'Baanplannen'.

Ik ben namelijk ook van plan een klein, eenvoudig maar nuttig digitaal baantje (nu dan maar officieel omgedoopt tot Bad Digiberg). Ik heb van veel forumleden deze tip gekregen, en door IJzeren Hein (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40824.msg825325.html#msg825325)'s draadje toch erg enthousiast geworden.

Bad Breijtenberg staat dus eventjes op plek 2 van de prioriteitenlijst. Eerst eens een idee krijgen van wat er digitaal allemaal mogelijk is - de mogelijkheden zijn eindeloos, als ik wat handleidingen over Koploper bekijk, en de encyclopedie-delen over digitaal rijden, niet te vergeten alle digi-draadjes hier op het forum.
Bad Breijtenberg is achter de schermen nog wel in de ontwerpfase, maar dit gaat vrij langzaam, en dit heeft een aantal oorzaken (zie betreffende draadje voor wat meer uitleg daarover)

Aangezien ondergetekende 0,0 ervaring heeft met digitaal rijden, zal alle hulp welkom zijn: hints, tips, commentaar, you name it. Brand me af, mocht je het nodig vinden, als ik iets vreselijk fout doe. Afijn, jullie begrijpen het.

De modelbaan moet een simpele opbouw hebben, om het overzicht niet te verliezen. Verder moet er de mogelijkheid komen om met 1 trein een andere in te halen, er moeten (simpele) wisselstraten liggen, en de mogelijkheid om locs te laten omlopen. Eventueel met lichtsluis-ontkoppeling. Maar hoe dat precies in mekaar steekt, moet ik allemaal maar even rustig bekijken. Zie hieronder m'n versie 1.0 baanplan. Is het wat? Of is het niet goed genoeg voor een digi-test-baan? Ik wacht het commentaar af.

(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Digitale_Testbaan_1.jpg) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Digitale_Testbaan_1.jpg)

Blokindeling ben ik nog niet uit, al is dat vrij eenvoudig te kiezen lijkt me. Tussen wissels liggen de blokken. Eventueel een fijnere opdeling.

PS: Ik ben sinds 1 juni verhuisd. Mijn nieuwe woonplaats is Arnhem. Er moet veel gebeuren in mijn nieuwe huis (lees: de muren in de woonkamer en keuken hebben een nieuw laagje verf nodig, verhuisdozen moeten uitgepakt en uitgezocht worden en alles moet een plekje zien te krijgen). Tussendoor moet er ook gewoon gewerkt worden, dus ik kom moe terug van werk, en sta ook weer moe op  :P. Oh, en aankomende week mag ik op kosten van de baas (weer eventjes terug) naar 's werelds mooiste hoofdstad :: Stockholm. Jag ser fram emot att åka dit!  ;D :D

Gegroet!
/Paul
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: IJzeren Hein op 13 juni 2013, 10:00:03
Tja, dan ga ik dat natuurlijk volgen. ;)

Elk baantje is goed genoeg als testbaan. Bevalt het niet dan ga verbouw je het. Mijn insteek was 'het hoeft niet mooi te zijn, als het maar werkt'.

Ik ben geen (echte) expert, maar de basisindeling van je testbaantje lijkt me prima: een rondje met inhaal spoor.

Basisprincipes Koploper:
- De langste trein moet in het kortste blok passen
- Wissels zijn geen onderdeel van een blok
- Een blok heeft 2 bezetmelders

Dit zijn basisprincipes, maar niet in steen gebeiteld. Een trein kan wel degelijk langer zijn als een blok, een opstelspoor is best te maken met maar 1 bezetmelder, als je eenrichtingsverkeer hebt kun je soms ook met minder bezetmelders toe, en zo zijn er wel meer mogelijkheden. Zover ben ik zelf ook nog niet.

Maar uitgaand van bovenstaande basisprincipes kom ik op zoiets:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Digitale_Testbaan_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Digitale_Testbaan_1.jpg)

- In het rondje met inhaalspoor heb je 4 blokken, dat werkt prima. De inhaalsporen lijken me wat lang, maar dat geeft niet.
- Het kopspoortje is ook in orde.
- In het met groen gemarkeerde stuk zou dus je langste trein moeten passen. Als dat niet past dan leg je de bezetmelders wel neer, maar maak je er voorlopig nog geen blok van. Het hoort dan bij de wisselstraat zodat je toch in kan halen.
 - Als je met een ontkoppelaar gaat werken dan kun je het kopspoortje het beste in tweeën delen zodat de lok weg kan rijden van de wagons. Dat is dus bij de blauwe streep. Één bezetmelder op het laatste stukje is dan volgens mij voldoende als je werkt met een 'virtuele bezetmelder'. Dat is beschikbaar in koploper voor gevorderden. Maar zoals je bij mijn baantje zag, dat ben dat je met 1 muisklik. :)

Voila, 8 blokken x 2 bezetmelders = 16 stuks = 1 S88 module. Past precies!

Ik weet niet of mijn redenering als beginnend koplopert helemaal juist is, misschien dat een echte koploperexpert daar nog wat aan toe te voegen of veranderen heeft. Wat mij betreft graag. Leer ik ook weer wat bij. :)

Veel plezier in Stockholm en zo heb je tenminste wat huiswerk mee.  ;D
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Railroadtycoon op 13 juni 2013, 12:52:14
Aangaande de hier genoemde Basisprincipes Koploper toch een kanttekening (beter kantvraag ::)).
De langste trein moet in het blok passen is toch niet juist?  Beter zou zijn dat als alleen de loc gedetecteerd wordt dit klopt. Met een volledig gedetecteerde trein ( of in elk geval ook de laatste wagen er bij) kun je toch ook meer dan één blok bezet houden?

Allie
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: IJzeren Hein op 13 juni 2013, 17:08:27
Handleiding kopl80-org.pdf onderaan bladzijde 64:
Citaat
Verder geldt dat de langste trein nog moet passen in het kortste blok.
Zoals ik al aangaf kan een trein wel langer zijn als een blok, inderdaad met volledige detectie maar ook met bijvoorbeeld het ingeven van trein- en bloklengte. Maar om daar meteen al mee te beginnen op je eerste testbaantje. :)
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Thomas G. op 13 juni 2013, 19:44:36
Weer iets om te volgen.
Ik blijf alleen old school analoog rijden.
Lekker zooien met knopjes en schakelaars.
Geen gezooi met dure decoders.

Maar ik ga het wel volgen ;D

Thomas
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 13 juni 2013, 20:39:36
Hallo "IJzeren" ( 8)), Thomas (en Allie?),

Leuk om te lezen dat jullie me gaan volgen. Ik zal zo uitgebreid mogelijk gaan rapporteren, zodra er een prille start gemaakt kan worden met de zolder reserveren, en de aanschaf van de verscheidene benodigde onderdelen. Na Stockholm, want dat komt razendsnel dichterbij (gelukkig maar). Daarna staat ook eerst ff wat schilderwerk op de planning, maar op de tekentafel ben ik dus al eventjes bezig. Alle begin begint bij, wel... eh, het begin!

Gegroet!

PS: Old-school analoog: volgens mij niets mis mee. Bij mij, daarentegen, begon het digitale al vrij snel te kriebelen, toen ik de (vaak eindeloze) mogelijkheden las/hoorde.
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 13 juni 2013, 22:06:48
Deze ga ik natuurlijk volgen  (y)  , mee komend vanuit de draad van ijzeren Hein  ;D  (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40824.330/topicseen.html). Succes.
Bij mij blijft het nog even analogen, maar wat niet is kan nog komen

Ben erg benieuwd naar je bevindingen gaandeweg


Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 15 juni 2013, 11:32:08
Ik zit er sterk aan te denken om toch nog wat uitbreidingen (in de zin van wat meer omloopsporen e.d.) in te brengen om wat meer functionaliteit uit Koploper te halen. Nu onderweg en even verdergegaan met het doornemen van de Koploperhandleiding. Over variabele - en vaste routes. Hoe meer alternatieven zijn, hoe meer er te 'puzzelen' valt (want dat zal het zeker worden). Dat zal betekenen dat er meer bezetmelders moeten komen en dus een extra S88-unit, maar ik heb er op den duur sowieso wel meerdere nodig.

Iemand een idee hoe het mooi uit te breiden is? Gegeven het bovenstaande. Meer alternatieve rijroutes om zo wat meer beginselen van Koploper uit te vogelen.

Groet!
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: tijgernootje op 15 juni 2013, 18:30:11
Om te beginnen kan je geheel dubbel sporig gaan ?
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 15 juni 2013, 20:05:20
Ha, ja dat is wel een goed ID, Floris!
Had zelf al een beetje lopen puzzelen, dit is het resultaat. Nu volledig dubbelsporig, 2 opstelsporen (om dan tijdelijk maximaal 2 locomotieven te kunnen parkeren) en een mogelijkheid om van het ene naar het andere spoor te verkassen. Oh, en ook wat 'stations-/perronruimte'

Hein, aangezien jij er zo goed in bent, "expert" die je d'r bent  ;), welke blokken zie jij opdoemen al kijkende naar het volgende baanplan?

(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Digitale_Testbaan_2.jpg) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Digitale_Testbaan_2.jpg)

Groeten, en tot over een week! Ik zwaai morgen wel even om 10:30 als ik in de lucht hang!
/Paul

PS: Overigens zijn wederom alle opmerkingen en eventuele mogelijkheden tot afkraken zeer gewenst! Kom maar op, zou ik zeggen.
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: tijgernootje op 15 juni 2013, 20:46:57
Je plaatje werkt niet  :(
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 15 juni 2013, 20:59:26
Ja had er ook al problemen mee net. M'n server doet n beetje raar, blijkbaar. Het eerste plaatje (met nummer 1 in de file-naam) die doet t wel gewoon. RAAR. Die host heeft af en toe wat kuren  :-\
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 15 juni 2013, 21:00:23
Overigens: af en toe verversen, helpt wel.

Anders: deze link linkt naar het plaatje: http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Digitale_Testbaan_2.jpg (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Digitale_Testbaan_2.jpg)

EDIT: Helaas, hij werkt bij mij nu ook helemaal niet. Grrrr >:( >:( >:(
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 18 juni 2013, 13:04:01
Inmiddels hierwel, Het lijkt veel op mijn plan inmiddels mijn station is niet uit gerust met drie weg wissels.

Ben erg benieuwd naar je ontwikkelingen
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: IJzeren Hein op 19 juni 2013, 16:31:08
Deze heb ik schijnbaar over het hoofd gezien:

Hein, aangezien jij er zo goed in bent, "expert" die je d'r bent  ;), welke blokken zie jij opdoemen al kijkende naar het volgende baanplan?

Volgens mij zie ik al 12 wisselaandrijvingen die aangestuurd moeten worden. Dus welke blokken ik zie opdoemen? Een heleboel. ;D

Probeer 'ns aan de hand van het vorige voorbeeld zelf wat op te zetten, dan komt het commentaar vanzelf.  (y)

Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Railroadtycoon op 19 juni 2013, 16:37:49
 (y)
En dat commentaar komt, zeker weten ::)

Allie
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 24 juni 2013, 08:39:37
Is dat een dreigement, Allie?!  :P

Ik ben inmiddels weer terug uit Stockholm (zaterdag avond) en ik moet zeggen dat het om te huilen is. Ik heb het over het weer.  Mensen die niet meer weten waar het zomerweer zich bevindt: Scandinavië!

Heb gekeken naar de blokkenindeling en kom uit op 11 blokken (overzichtje volgt vanavond)
Ik had gelezen (ik geloof geschreven door Karst Drent) dat het aanbevolen is de wissels ook van bezetmelders te voorzien. Moeten ze dan binnen een bestaand blok vallen of vormen ze een apart blok, als het ware.
Ik hoor het wel weer!  ;D
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 24 juni 2013, 23:51:31
De blokindeling is, volgens mij, als volgt (met de blokken tussen de rode bolletjes, en de wissels staan "los", dwz zijn geen onderdeel van de blokken (vraag is dus nog of dat zo goed is, of dat er iets te zeggen valt voor het bezetmelden van een wissel)
11 blokken:

(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Digitale_Testbaan_2b.jpg) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Digitale_Testbaan_2b.jpg)

Groet,
/Paul
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Railroadtycoon op 25 juni 2013, 00:00:25
Is dat een dreigement, Allie?! 

 ::) Loop hier al een tijdje mee  ;D. Dan leer je dit vanzelf  :P

Allie
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 25 juni 2013, 00:10:49
Snap ik ;)
Het sarcasme druipt ervan af. Daar hoef je niet eerst jaren voor bij het forum rond te lopen om dat te vatten  :P

Wat vindt je van de blokindeling? En what about de wissels: wel of niet een bezetmelding meegeven.... en dan: apart, of binnen een bestaand blok?

/P
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: IJzeren Hein op 25 juni 2013, 09:14:18
De blokindeling is volgens mij niets mis mee.

Blok 4 lijkt me wat kort voor een hele trein, maar misschien wil je daar een losse loc neer kunnen zetten. Dat is te regelen met stopverboden en treinlengtes. Of dat zinvol is moet je zelf bekijken: een trein uit blok 2 of 6 kan natuurlijk nooit verder rijden. Maar ook al liggen er bezetmelders, dat wil nog niet zeggen dat het een blok moet zijn. Dat regel je namelijk in de software.

Als de rode bolletjes de bezetmelders zijn, dan zou ik er bij de kopspoortjes aan het eind ook een neerleggen. Het kan zonder, maar is makkelijker met. Zeker in het begin.

About de wissels: als je bezetmeldpunten over hebt, doen. Maar neem ze niet op in een blok. Ik kan me voorstellen dat je denkt dat dat nodig is omdat je anders bij de overloopwissels het verkeer stil legt in tegengestelde richting omdat de wissels altijd allebei bezet zijn, maar daar heeft koploper volgens mij een optie voor. Ik heb zelf geen overloopwissels, maar het ziet er behoorlijk logisch uit. Het mooie is dat je ze op één aansluiting van je wisseldecoder aan kan sluiten, dus dat scheelt nog centjes ook. Even lezen bij 'overloopwissels' in de handleiding. Hoe dat dan zit bij driewegwissels/engelsmannen? Geen idee. :)
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Karst Drenth op 25 juni 2013, 10:29:48
Citaat van: mrinsane
En what about de wissels: wel of niet een bezetmelding meegeven....

Wel een bezetmelding geven. Allemaal afzonderlijk. Als je dat doet, kun je ze als inrijmelders voor b.v. je korte stationsblokken gebruiken. Voordelen: Het remmen kan eerder beginnen, en je kunt eerder je wisselstraten vrijgeven, waardoor je weer een vloeiender verkeer krijgt.

Blokindeling ziet er prima uit verder. ( aannemende dat de rode bolletjes de blokscheiding aangeeft en niet de bezetmelders )

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: IJzeren Hein op 25 juni 2013, 13:05:46
Sorry Paul, even je draadje kapen. ;D

@Karst: precies zo doe ik het na jou tip in mijn draadje. Werkt perfect.

.... en dan: apart, of binnen een bestaand blok?

Voor de duidelijkheid: niet opnemen in het blok toch?
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 25 juni 2013, 13:11:24
Heren, bedankt voor de tips en het ophelderen.

@Karst: de bolletjes geven de scheiding (start/eind) van de blokken aan. Maar, de bezetmelder komt toch ook dicht in de buurt van deze punten (ik neem aan dat de melder normaal gesproken aan het begin dan wel eind v/e blok zit).

Vraag: Een wissel als apart "blok" (bezetmelder), hoe verkrijg je dat dan? BIj een normaal stuk spoor, dat recht-toe recht-aan is, is het vrij eenvoudig een railstaaf te isoleren van andere delen v/d baan. Maar een wissel heeft in wezen 6 railsstukken ipv 2 bij een recht stuk of bocht.

@Hein: Geen probleem. Heb ik bij jou ook een aantal keer gedaan  8)
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: IJzeren Hein op 25 juni 2013, 14:57:34
Een bezetmelder doet precies wat de naam zegt. Een stukje spoor bezet melden aan de computer. Of het wel of niet in een blok ligt maakt niet uit. Een blok is een stuk spoor met meestal twee bezetmelders: een aan het begin en een aan het eind. Maar je kunt dus een trein laten reageren op een bezetmelder voordat ie een blok binnenrijdt. Als je begint met koploper gebruik je het niet, maar later is het erg handig.

Voorbeeld bij mijn testbaantje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kltst_Model_4.png) (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40824.msg855179.html#msg855179)

Wissels w8 en w9 liggen niet in een blok, maar hebben allebei een bezetmelder (dankzij Karst  ;)). De bezetmelder aan w8 (of w9) kan dan gebruikt worden als inrijdmelder voor blok 5 en 6. w9 kan al worden vrijgegeven als de trein nog op w8 staat omdat dat apart wordt gedetecteerd, dus een trein in blok 1 kan doorrijden naar blok 2 of andersom. En zo zijn er nog een aantal mogelijkheden. Maar dat valt al onder de categorie 'expert', dus voorlopig vergeten. ;D

De isolatielassen zijn ook ingetekend. Om een wissel een bezetmelder te geven heb je dus 3 isolatielassen nodig.

Over de lengte van de bezetmelders zegt kopl80-org.pdf: 'De aansluiting van de bezetmelders op de baan hebben een minimale lengte van 30 centimeter.', maar dat zijn ze bij mij niet. Is een een beetje experimenteren met snelheid en afremvertraging. Daarvoor is het een testbaantje toch? ;)

Om verwarring te voorkomen (of juist te vergroten ;D): als je met reedcontacten of lichtsluizen gaat werken gaat het bovenstaande niet op.

Mijn eerste testbaantje was trouwens nog simpeler: een mini digitale pendelbaan. 8)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/naamloos_23.png) (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40824.msg852043.html#msg852043)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0935_6.jpg) (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40824.msg852043.html#msg852043)

Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 26 juni 2013, 13:22:58
@ijzeren hein en Karst uitleg  (y)
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Karst Drenth op 26 juni 2013, 20:17:18
Sorry Paul, even je draadje kapen. ;D

@Karst: precies zo doe ik het na jou tip in mijn draadje. Werkt perfect.

Voor de duidelijkheid: niet opnemen in het blok toch?

Nee niet als in 'bezet bij' wel in de rij 'verwachte bezetmelders'

@Stoker

Graag gedaan, je hebt zelf kunnen zien hoe mooi vloeiend het dan loopt ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: IJzeren Hein op 26 juni 2013, 21:13:48
@Karst: zo heb ik 'm d'r inderdaad inzitten. (y)

@mrinsane: het lijkt moeilijker dan het in de praktijk is. ::)
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 27 juni 2013, 11:37:56
@Stoker

Graag gedaan, je hebt zelf kunnen zien hoe mooi vloeiend het dan loopt ;)

Grtzz,

Karst

Zeker, ik ben onder de indruk
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 27 juni 2013, 22:54:57
Karst,

Ik had begrepen dat jij zaterdag a.s. met een digitale baan bij Bentink Apeldoorn staat? Ik kom even langs :) Ben razend benieuwd.

Ijzeren: Ja, t lijkt moeilijker dan het is. Maar het is ook nog zo complex en abstract. Komt wel steeds meer zicht op de zaak, dat dan weer wel :)  (y)
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Karst Drenth op 27 juni 2013, 23:59:23
Yep,

Klopt. Digirails staat er ook met leuke aanbiedingen ;)
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 29 juni 2013, 20:02:06
En ook ik heb de baan mogen bewonderen. En Karst dan in het echt ontmoet  (y)

Er is nog veel onduidelijk, maar er gaat binnenkort ook een hele nieuwe wereld voor me open. Veel te leren, veel dingen om fout aan te pakken (en daar dan weer van leren  :D )

@Karst: nog wel een vraagje:

Blokindeling ziet er prima uit verder. ( aannemende dat de rode bolletjes de blokscheiding aangeeft en niet de bezetmelders )

Blokbezetmelders liggen toch in principe vlakbij begin/eind v/h blok? De bolletjes geven in dat figuur in ieder geval de blokSCHEIDING aan, maar was van plan om daar ook de melder te plaatsen (beide kanten van de blokscheidingen dus)
Hoe zou ik het het beste aan kunnen pakken dan, als er wel een verschil is tussen daadwerkelijke blokscheiding en bezetmelder-locatie?

Groet,
/Paul

PS: Ik kom de baan misschien volgende week nogmaals bewonderen! Digitaal is inderdaad wel super geweldig (maar DAT wist ik dan natuurlijk al wel langer)
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Karst Drenth op 29 juni 2013, 20:10:20
Hoi Paul,

Leuk om met je te babbelen. (y)

Inderdaad heb je gelijk: De blokscheiding begint met de binnenkomstmelder.

Ik zie dat je je baanplan met Anyrail hebt getekend, als je me dat even stuurt, wil ik wel de bezetmeldsecties er in tekenen ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 01 juli 2013, 13:21:31
Hoi Karst,

Ik heb je een email gestuurd met het AnyRail-bestandje  8)

Groet,
Paul
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Karst Drenth op 01 juli 2013, 13:27:26
Ontvangen en al bekeken ;)

En alvast de isolaties er in gezet :P voor het eind van de week denk ik wel klaar ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 01 juli 2013, 18:27:21
Ok, take your time!   (y)
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 16 juli 2013, 22:39:27
Hoi Karst,

Had je al wat meer gepuzzeld met mijn digitale testbaantje in Anyrail?  8)

@allen: Ik ben inmiddels het een en ander aan het uitvogelen in Koploper, zodat, als de daadwerkelijke digi-testbaan er ligt, alles snel aan de PC geknupt kan worden en dan is het een kwestie van rijden, rijden en nog eens testen!  :D

Groet.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 19 juli 2013, 13:12:50
inmiddels het een en ander aan het uitvogelen in Koploper

... Hmm. Koploper stribbelt nog eventjes wat tegen. Probeer de demo-mode werkende te krijgen, d.w.z. mijn baanplan invoeren en dan de treinen *digitaal* te laten bewegen (dus alleen op scherm). lukt me nog niet. Geen idee wat er misgaat. Nog maar een keer een of andere handleiding doorspitten (nee, niet die ellenlange, veels te uitgebreide versie, maar eentje waar een testbaantje in wordt aangemaakt. Jammer dat daarin dan weer NIET die demo-mode wordt besproken...)

Ander vraagje: Ik heb nog steeds veel moeite met het overzicht bewaren met al het verschillende aangeboden materiaal, wat betreft digitaal/automatische aansturing. Ik wil na mijn vakantie (laatste 2 weken augustus + 1e week september) toch echt gaan beginnen met het fysiek aansluiten van Koploper aan de digitale testbaan. Ik heb ehlaas teveel gelezen/gezien om precies te weten wat ik minimaal nodig heb voor deze testbaan, en wat er dus sowieso moet worden aangeschaft! Maar, ik heb wel een idee, zie het volgende lijstje (Ohja, het "correct-me-if-I'm-wrong"-principe geldt ook hier weer volop!):
Ik kan wel zomaar wat kopen, maar het is echt iets voor mij om dan heel veel van het verkeerde spul te kopen.  :P
Kan iemand me in de goede richting sturen?

Alvast bedankt, en kom wederom maar op met dat commentaar!  (y)

/Paul
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: krab op 19 juli 2013, 13:24:29
Hoi Paul ,
Ik had dat ook heb toen een mailtje gestuurd aan rosoft
en ben goed geholpen met mijn vragen super service van Wim .


mvg Sjaak
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: gvandersel op 19 juli 2013, 13:49:46
Hoi Paul,

Staat in Koploper de gekozen compoort op "test". Dit is de maniet om test te rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 19 juli 2013, 13:51:25
Ja, dat staat op test. Maar ik denk dat er iets anders niet klopt: ik moet nog maar even goed kijken naar de blokeigenschappen en naar de wisselstraten (volgens mij zijn die fundamenteel voor een goed treinenverloop (ALS het dan al rijdt)
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: IJzeren Hein op 19 juli 2013, 13:56:01
Hoi Paul,

In koploper dit (http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4374) niet vergeten?

- Startset in N met grijze muis, bijvoorbeeld deze (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Fleischmann/2-2-0-161205-002001-0-0-49-5-2-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html), of als je toch al een Hondekop gaat kopen: deze (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Fleischmann/2-2-0-167492-002001-0-0-0-0-2-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html) zonder rollend materieel.
- Interface PC <-> centrale is bij mij deze (http://www.rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1363936/s88XPressNetLi.html).
- bezetmelders: bij mij heb je deze (http://www.rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1099091/S88SD16-n.html) gezien, deze (http://www.digirails.com/modelspoor-accessoires/terugmelding/modelspoor-terugmeldmodule-dr4088cs.html) doet volgens mij hetzelfde.
- voor de wissels zou ik nu deze (http://www.digirails.com/modelspoor-accessoires/aanbiedingen/dr4024-box-complete-set-inclusief-servodecoder-4-mini-servo-s-en-50cm-verlengkabels.html) nemen.

Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden, maar volgens mij kom je zo een heel eind. En een mailtje sturen aan Rosoft werkte voor mij ook prima.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Henk-ST1100 op 19 juli 2013, 18:44:17
Hoi Paul
Stuur je koploper bestandje zoals je had gemaild maar wil ik er wel naar kijken ,en voor wat betreft het aanschaffen van materiaal  moet je ook o.a  een beslissing nemen hoe je de wissels wilt schakelen servo,s of de standaard FL wissel aandrijvingen.
Mvg Henk
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 19 juli 2013, 22:49:45
@ IJzeren: Thaaaaanks voor de info.  ;D

@Henk: Ik stuur je het bestandje morgen even via mail. Kan je er op je gemak naar kijken.
Overigens wil ik met servo's werken, lopen erg mooi, heb het in het echt mogen bewonderen, een paar weken terug.

Erg leuk trouwens, dat uitgerekend de 2 personen waarvan ik vorige week hun digitale baan in het echt heb mogen bewonderen, mij nu van info voorzien  :D

/Paul
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: tijgernootje op 20 juli 2013, 11:04:27
Met koploper kan ik je niet helpen maar als het gaat om wissel aandrijvingen,kan ik je wel mijn hint/tip/idee geven.
Laat de standaard Flm aandrijvingen lekker links liggen,het werkt prima maar er zitten 2 nadelen aan(vind ik)
Als eerste de beschikbaarheid van die dingen,zover ik weet worden ze niet meer gemaakt dus wordt het 2e hands en dan moet je die groene kastjes dr bij hebben en dat verplicht je dan weer tot het maken van een plankje waarop die dingen kunnen worden geplaatst.
Maar als je later een baan gaat maken en aankleden dan vind je die aandrijvingen op je baan al snel een lelijk gezicht denk ik,en dat is bij mij ook het geval.
Ben een tijdje terug begonnen aan een baan bouwen en ben gestart met die Flm dingen,maar nog voor er "aankleding" begon te verschijnen,vond ik de aandrijvingen geen gezicht meer op de baan.
Vervolgens aandrijvingen bij conrad gekocht(gaan per 3 in een zakje)en daar ben ik mee gaan stoeien op een test plankje om te zien hoe t werkt/wat qua montage het best is.
Het enigste wat je ziet is een klein sleufje(later natuurlijk af gedekt met iets,is t weg) en daaruit komt een staafje wat door je wisselsteller zit(klein gaatje van een mm inboren) en thats it en werkt prima  (y)
Persoonlijk zou ik je dus die ondergrondse aandrijvingen adviseren,je zal er denk ik geen spijt van krijgen  ;)
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 20 juli 2013, 11:55:03
Floris,

Bedankt voor je input. Ja, de standaard Flm-wisselaandrijvingen vind ik ook niets. Lomp, en gewoon niet wat ik zoek (naar aanleiding van wat ik bij IJzeren heb gezien en op de baan van Karst)
Die groene kastjes kan ik overigens wel achterwege laten, want ik ga de wissels digitaal/automatisch besturen. En conventioneel-handmatig kan dan gewoon via een centrale (zo'n multimaus) of Koploper zelf.

Over Koploper gesproken: ik denk dat het probleem bij mij nu even is dat ik niet weet wat de beste volgorde is wat betreft alles definiëren/programmeren. Dus ik vul maar wat in. Ik ga nog maar eens m.b.v. een handleiding kijken welke stappen ik moet maken om alles naar wens te krijgen. Ook zal ik Henk een mail sturen, zodat hij ernaar kan kijken. Tenslotte zijn diegene die Koploper al een tijd gebruiken meer expert dan ik. Hoe dan ook, we gaan vrolijk verder.

To be continued.  :-*
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Henk-ST1100 op 20 juli 2013, 12:09:34
Hoi Paul
Als je zoals ik begrepen heb de standaard Fl wissel aandrijvingen al hebt kun je ze natuurlijk ook onderste boven monteren zie je er niets meer van .
Zijn ook geruislozer als de Conrad aandrijvingen  die gaan vind ik toch met een behoorlijke klap om.

Kijk eens op  de site van Rosoft en stuur hem een mailtje met wat je van plan bent om aan te schaffen als centrale kan hij je een advies geven .

Mvg Henk
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 20 juli 2013, 12:18:38
Henk,

Bedankt voor je tip. Inderdaad, bij jou heb ik gezien (en gehoord!) dat ze wel smooth lopen en het geluid valt reuze mee. Helaas kon je mij geen demonstratie geven van de Conrads, maar die had ik bij IJzeren al gehoord (en ook op YouTube). Ze zijn erg "aanwezig", om het zo maar even te bewoorden.
Toch wil ik voor de servo's gaan: die zetten een wissel het meest waarheidsgetrouw om: rustig, vrijwel geluidsloos en eventueel nog te fine-tunen wat betreft uitslag, terugslag (denk aan armseinen en/of overwegbomen e.d.)
Ik heb overigens nog geen Flm aandrijvingen, op een paar na. Deze zaten bij de 2e-hands wissels die ik een tijdje terug had gekocht.

Over Koploper: ik ga eerst zelf nog een keertje aanrommelen, ik stuur je een vernieuwde versie als 'ie af is (en onverhoopt nog steeds niet werkt)

/Paul
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 20 juli 2013, 12:46:33
Ik kom nu ergens achter (misschien logisch, maar nog niet eerder vermeld zien staan):

Opnieuw aan het kijken naar de handleiding "Koploper_beginners_V2.1", van de ModelSpoorGroep Valkenswaard, geschreven door Erik Teunissen (versie 2.1 - 17 februari 2010)

Ik ben bij het stuk waar het te kennen geven van de verschillende digitale onderdelen aan de orde komt. Ik had zomaar een database aangemaakt, met de standaard settings. Een communicatietest zit er niet in, want heb verder nog geen digitale onderdelen, laat staan die onderdelen aan de PC gehangen. Dus, een bezetmelder toevoegen in "Onderhouden Digitale Onderdelen". Maar, ik kon niet eens het aantal aangeven  :o (was grijzig en niet toegankelijk).

In "Instellingen per database" staat het digitale systeem op Lenz. Ach ja, wat zou het. Toch maar even vervangen met Loconet (geen idee waarom, maar proberen kan geen kwaad). En ja, nu kan ik wel het aantal invullen. Echter, in het voorbeeld gebruiken ze bij het nieuw aanmaken van een database de setting "Intellibox/TWIN-Center". Die heb ik al helemaal niet, vandaar dat ik er verder niet naar gekeken had. Even eerder (pagina 9) staat vermeld dat de communicatie met Loconet of Xpressnet geregeld zou kunnen worden, maar voor Koploper maakt dit niet uit. Wel dus. Althans, geen Lenz, want dat werkt niet.

Weer wat geleerd. maar, ben nu wel benieuwd: wat is het verschil, en op welke manier moet ik hiermee rekening houden? De spullen die IJzeren me in een paar berichten terug voorstelde te gebruiken, is dat dan compatible met Loconet of Lenz of weer wat anders? Zoveel units, zoveel settings. Om gek van te worden.....
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Henk-ST1100 op 20 juli 2013, 13:09:20
Hoi Paul

Zoals je bij mij gezien heb werk ik met een IB die werkt volgens het Loconet protocol ik gebruik de S88SD 16-N als bezet melders samen met de S88LN kun je dan het loconet protocol gebruiken.

Je zult dus eerst een keuze moeten maken wat je als centrale wilt gebruiken dus zie mij vorige opmerking richting Rosoft die kan je een goed voorstel doen wat je kunt gebruiken als je voor de betreffende S88 bezetmelders gaat.

Mvg Henk
Titel: Re:Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 20 juli 2013, 19:34:09
Ha!

Ik heb die handleiding waar ik het in een paar berichten terug over had, nog maar eens doorgespit. Nu lukt het me WEL om die aan de praat te krijgen. Probleem zat 'm in het feit dat ik de volgorde van een paar dingen had omgewisseld, hier en daar waren er gegevens niet gedefinieerd en dus liep het zaakje niet naar behoren.

Zie de volgende figuur: er rijdt 1 trein, en die stopt zo af en toe in blok 1 (stationsblok):
(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Koploper_Test_01.png) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Koploper_Test_01.png)

/Paul
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 22 juli 2013, 19:59:45
... en het is me ook gelukt mijn digitale testbaan in Koploper te bouwen. Zie volgende figuur:
(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Koploper_Test_02.png) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Koploper_Test_02.png)

Er zijn 2 treinen aanwezig ("Boemel", decoder-# 14, en "Koploper"met decoder-# 10). Ze doen hun rondes volgens het rechts-rijden principe.

Maar, er gaat nog wel iets niet zoals ik had verwacht.
Blok 7 en 11 heb ik ingesteld als Opstelblok. Ik geef vervolgens het commando "Naar opstelblokken" en beide treinen kiezen blok 7 respectievelijk blok 11. Helemaal prachtig. Maar, ik had verwacht dat ze die opstelblokken ALTIJD kunnen vinden. Na een tijdje automatisch rijden, rijden ze NIET meer volgens het rechts-rijden principe, aangezien ze nu nog in elk blok mogen rijden: dit resulteert in dat ze op een gegeven moment zelfs links rijden. Allemaal leuk en aardig, maar als ik dan het commando "Naar opstelblokken" geef, blijven ze eindeloos in de rondte rijden, zonder ook maar aanstalten te maken om naar blok 7 respectievelijk blok 11 te scheuren.

Ik weet dat ik het zodanig kan programmeren dat de treinen ALTIJD rechts blijven rijden, maar dan nog. Ik had dus verwacht dat ze met een paar toeren/keren/ander gerangeer uiteindelijk hun weg naar de opstelsporen wel konden vinden!

Iemand een betere kijk hierop?

Groeten,
/Paul
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Henk-ST1100 op 23 juli 2013, 13:11:24
Hoi Paul
 Kijk eens op Koploper forum en als je daar niets kunt vinden stel daar  je vraag eens

Mvg Henk
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 23 juli 2013, 22:23:51
Hallo,

Voor diegene die ook willen helpen/kijken hoe ik alles in Koploper heb gedefinieerd: zie de volgende link. Download, pak uit. In het rar-bestand staat het bck-bestand, en een JPEG-bestand met een verklaring voor de bezetmelders.

BadBreijtenberg_Test_Koploper (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/BadBreijtenberg_1e_Test.rar)

Nu is het zaak om Koploper alvast goed te doorgronden, en eruit halen wat er in zit, nog voordat de daadwerkelijke, fysieke, baan er is.

Als er op- of aanmerkingen zijn, hoor ik ze maal al te graag!!!
/Paul
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 25 juli 2013, 22:10:31
Zo.... dit weekend 'eventjes' een verre vriend bezoeken. In Oost-Frankrijk, vlak over de grens met Zwitserland bij Geneve. En, zeg nou zelf, wat is nu de fijnste manier van reizen? En het meest comfortabel? Juist. Niet het gehannes op het vliegveld met bagage die te zwaar blijkt, en lange rijen bij het inchecken, en niet te vergeten de douane. Ook niet het zelf rijden (moet je wel 100% alert zijn, da's zo vermoeiend  :P), met kans op files en allerlei gekken op de weg.

Inderdaad, dan blijft het schip, fiets (?!  ::)) en trein over. Nog nooit met de ICE gereisd. Dus, dat gaan we dan maar eens doen. En wat een luxe: om vanuit Arnhem naar Geneve Aeroport te geraken, hoef ik slechts 1x over te stappen.... pas in Zwitserland! Op station Basel SBB. En vanaf daar een regionale trein door West-Zwitserland. Da's lang geleden! In totaal een reisje van 8,5 uur, heb er zin in!  (y)

(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Geneve2.jpg) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Geneve2.jpg)

Groeten,
/Paul
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: dimo1_dimo1 op 26 juli 2013, 08:18:08
veel plezier!
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 01 augustus 2013, 22:19:38
Dankjewel Auke,

Plezier heb ik zeker gehad. En, weinig slaap. En, een frisse duik in het meer van Genève gemaakt afgelopen zondag ochtend, na langs de kade een lekker ontbijt te hebben genuttigd om half 7 (!! - we stonden zondag om 05:00u op). Ook nog een duik van ongeveer 6 meter van een brug genomen in de Rhône (warrrm die rivier!) en de Mont Blanc aan de overkant zien liggen tijdens een mooie bergtocht/beklimming.
En die ICE zoeft vrolijk door het landschap.  8)

Ik ben vanaf nu ook lid van het digitale. Na gisteren een vreselijk mooie groene Hondekop in N van Piko te hebben aangeschaft, kon ik me vandaag niet inhouden en heb een digitale startset gekocht van Flm. Aangezien het met 1 digitale loc niet echt digitaal rijden is (althans, dat is mijn visie), direct ook alvast een plug-en-play decoder van Uhlenbrock voor de Hondekop gefixed: de 73140.

(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Startset_01_b.jpg) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Startset_01_b.jpg)

(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Startset_02_b.jpg) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Startset_02_b.jpg)

(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Decoder_01_b.jpg) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Decoder_01_b.jpg)

 (y) ;D
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Chris80 op 01 augustus 2013, 22:37:17
Mooi hoor!

Groet,
Chris
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 01 augustus 2013, 22:48:20
Bedankt Chris!

Ik voelde me gisteren, maar zeker ook vandaag, als een kind zo blij :)
Maargoed, dat hoef ik jullie niet te vertellen, dat zullen jullie zelf ook wel met enige regelmaat gehad hebben.

Ik wil nu zo snel mogelijk bezig met de testbaan, maar ik denk dat dit er pas na mijn vakantie van gaat komen. Redelijk druk op t werk, en nog het een en ander regelen voor de vakantie. Dus, dat project houden jullie nog van me tegoed.... nog eventjes geduld :-X
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 22 augustus 2013, 13:58:50
We wachten rustig af, ben erg benieuwd  (y)
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: tijgernootje op 22 augustus 2013, 16:47:04
Mooi setje  (y)
En idd we wachten het nog wel   af,naar wat er te voorschijn gaat komen  ;D
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 22 augustus 2013, 20:08:16
Als leek2 even in je Koploperbestand gekeken maar je hebt nog geen verdere elementen gedefinieerd klopt dat?

Welke bezetmelders ga je gebruiken en welkee wisseldecoders? Je gebruikt als centrale geloof ik de Multimaus
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Servé op 22 augustus 2013, 21:24:51
Ik heb even een blik geworpen in je koploper-bestand als een iets-minder-leek en ik zie dat je geen enkele route hebt gedefinieerd in Koploper. Dit betekent dat die treinen echt niet rechts zullen blijven rijden, dit is waarschijnlijk gewoon toeval geweest.
Over dat van die opstelsporen, daar heb ik zelf geen ervaring mee omdat ik daar zelf niet mee werk. Ik heb van beide treinen maar een treinstel gemaakt, zodat deze ook kunnen keren. Maar volgens mij is het zo, dat als een trein rechtdoor kan rijden zonder te keren, dan doet-ie dat, dus als het opstelspoor de andere richting op ligt, zal die daar niet komen. Maar dit is echt maar een gok, ik gebruik die functie zelf niet.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 17 september 2013, 18:12:39
Inmiddels weer terug van een geweldig mooie vakantie (met prachtig zomerweer op de Noordkaap - Noordkaap is 3500 km rijden van Apeldoorn) Totaal 9016 km's gereden.

Ja, je leest het goed, negenduizendzestien.

Ik heb wegens hele drukke werkzaamheden (met een zeer krappe deadline) vrij weinig tijd om momenteel de testbaan te realiseren. Maar ga wel even kijken of ik het 1 en ander in Koploper kan fixen - datgene wat Servé benoemt.

@ De Stoker: Ik ben van plan de units van digirailz te gebruiken. Volgens mij wel mooi spul. En mn centrale komt regelrecht uit de startset die ik iets meer dan een maand geleden heb aangeschaft. Moet nog wel een interface scoren die tussen centrale/baan en koploper komt te zitten.

Groet!
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Chris80 op 17 september 2013, 19:00:56
Zooo, 9000km... da's best veel. Dan viel de 1500km vanuit Apeldoorn naar Spanje best mee ;D.

Ik gebruik ook spullen van Digirails, bevalt mij prima.

Groet,
Chris
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: tuurtje op 17 september 2013, 19:08:12
Hoi Paul,

Hoe koud was het water op de Noordkaap, nog lekker gezwommen  ;D

Groetjes

Arthur
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 17 september 2013, 22:45:28
Ik gebruik ook de spullen van digirail 1x DR4018 en een DR4088, het bevalt me tot nu toe goed
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 18 september 2013, 00:31:16
Ahhh, mooi zo. Heb daar eigenlijk alleen maar goede verhalen over gehoord. Dus dat moet wel goedkomen, ook bij mij.

Ik had net in jouw draadje gelezen dat je ook al bezig geweest was met solderen: iets waar ik nog een beetje tegenop zie. Je noemde een stukje op n-project dat als een mooie handleiding voor het solderen fungeerde. Weet je ook zo nog welk draadje dat was? Ben wel benieuwd!

PS Nog even op de website van digirails gekeken, om ff te checken wat die "DR4018 en een DR4088" zijn. Zijn allebei 16-kanaals units. Wat is dan het verschil tussen de DR4018 en de DR4028? Zijn toch wissel(functie)decoders? Waarom zou ik dan in hemelsnaam die met 4 kanalen kiezen als ik ook die met 16 uitgangen kan nemen? Hmm, weer een onduidelijk puntje op digitaal gebied  :-\ ... pffff
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 18 september 2013, 13:39:28
Hallo mrinsane,

De link staat  hier (http://www.nproject.org/nl/solderen/solderen-van-rails.html)

De DR4018 is een wissel decoder voor magneetspoelen zoals de standaard Fleischmann wisselaandrijvingen
De DR4028 kan ik even niet vinden
DR4024 is voor de servo aandrijving van bv wissels
DR4088 is de bezetmelder middels stroom detectie

Nu werd er alleen geschreven ergens, weet helaas niet meer waar, dat voor ontkoppelrails de DR4024 moet worden genomen. Ik heb al even uitgeprobeert de DR4018 in combinatie met de TC kan ik de ontkoppel rails bedient houden zolang ik het toegewezen knopje ingedrukt houdt, Het zou namelijk zijn dat de DR4018 de inschakeltijd niet lang genoeg is. Digirails geeft zelf ook aan de DR4024 voor de ontkoppelrail te gebruiken.

Let ook even op met de terugmelding DR4088 dat je de correcte hebt voor jou systeem de CS of GND, grofweg is de CS voor 2 rail en de GND voor de drierail. het handigste is dan toch even de boekjes te downloaden van de website van digirails die zijn simpel en duidelijk en er staat goed in hoe je ze moet aansluiten. Deze worden ook later bij aanschaf mee geleverd.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Karst Drenth op 18 september 2013, 13:52:26
Hoi,

De DR4018 is prima geschikt voor ontkoppelrails.m Sterker nog, als je het programmeren van de CV's van de 4018 machtig bent, kun je er 16 ontkoppelrails mee schakelen ;)

DR4028 is ook voor mij een onbekend product...


Grtzz,

Karst
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 18 september 2013, 21:51:41
De DR4018 gaat idd prima voor de ontkoppelrails, ik heb hem ham\ndmatig bediend via Twin Center  (y), Het CV programmeren heb ik nog niet helemaal onder de knie
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 18 september 2013, 22:30:02
... toevallig ook ervaring met lichtsluis in mekaar flansen voor de aansturing vd ontkoppelrail?
En ik bedoelde waarschijnlijk, ipv waar ik ...28 noemde, het verschil tussen de 4018 en 4024 (met 16 resp. 4 uitgangen)  :P. Maargoed, die was me al duidelijk: de een is voor magneetspoelen en de ander voor servo (hadden ze op de website van digirails wel wat beter mogen vermelden, ik zou zo voor de verkeerde hebben kunnen kiezen)
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 18 september 2013, 22:36:59
Ik heb daar helaas geen ervaring mee maar misschien dat de DR4088 daar voor te gebruiken is je kunt per slot van rekening ook een externe schkelaar als beset melder gebruiken. Mogelijk dat een een "poort"van de DR4088 ook een lichtsluis kunt aansluiten.
Hoe dit er uit moet zien weet ik helaas zo niet maar ik moet daar ook nog een oplossing voor hebben dus ik blijf het even volgen
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 19 september 2013, 16:12:40
Ik had voor het gebruik v/d lichtsluis nog wel een aardige link gevonden met een mooie beschrijving. Zal em opzoeken zodra ik weer thuisben (morgenavond of dit weekend): momenteel voor mn werk ff extern, dus heb die link niet zo bij de hand.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 19 september 2013, 16:14:11
Hoi Paul,

Het komt wel ik heb er geen haast mee
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 22 september 2013, 01:23:30
Hoi Stoker,

Hier is de link (http://www.hccm.nl/hardware/infobladen/ib_142_asp.pdf) over het bouwen van een lichtsluit voor de ontkoppelrail.  (y)
Wil ik dus ook ooit eens implementeren.

Groet,
P
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 02 oktober 2013, 11:00:10
Hoi Paul,
Dit is toch de lichtsluis die je zoekt?  Avontuur in Miniatuur  (http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm)

Heldere uitleg en makelijk aan te sluiten
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 02 oktober 2013, 21:02:48
Hoooww deze kende ik nog niet, thanks  8)

Neem aan dat deze ook gewoon te gebruiken is om te ontkoppelen, maar goed, zo ver is het bij mij nog lang niet.
Ik las net dat jij al redelijk op weg bent voor het ontkoppelen, maar nog problemen ondervindt met de koppelingen zelf: succes!!
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 03 oktober 2013, 08:56:31
De lichtsluis wordt ingezet als bezet melder. In KL, of andere software, kun je dan aangeven wat het programma moet doen. Het voordeel is dat je de licht sluit heel precies kunt richten en vervolgens de loc op dat punt ook te laten stoppen, met een vaste bezetmelder is het wat lastiger maar er zit in KL ook een centimeter correctie, ik weet nog niet of die ook voor dit afstelwerk te gebuiken valt.

Voor mijn ontkoppelproject is de timing bijna goed voor de beide omlopen, mits de ontkoppelaars maar willen ontkoppelen en dat willen ze nog niet, zal straks nog even een kleine update plaatsen in mijn draadje
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 27 oktober 2013, 12:03:56
Gisteren de s88XPressNetLI gekocht op Eurospoor  (y)

Maar: was er al bang voor. Krijg weer ns nix aan de praat, na gewoon stap voor stap handleidingen (van de XPressNetLI zelf, maar ook nog eens de stappen doorlopen die mede-forummers gedaan hebben)

Overigens is de XPressNetLI-handleiding hierin iets te kort door de bocht: op de forum zag ik iemnad die nog extra settings gedaan had mbt "Flowcontrol -> Hardware". XPressNetLI-handleiding benoemt dit kort, maar ik had in eerste instantie geen idee waar dit ingesteld (en of het uberhaupt een noodzakelijke instelling was).

Maargoed, Koploper vermeld "Deze sessie draait in demo. Er is geen communicatie met je digitale syteem". *zucht*. Groene LED brandt, MultiMaus aangesloten zoals vermeld in de handleiding, en alles heeft ook gewoon spanning. Nog geen baan/blokken gedefinieerd, geen digitale onderdelen en geen treindefinities. Heb ook nog geen bezetmelders, maar had begrepen dat ik op deze manier ook gewoon mn systeem aan Koploper kon hangen.

Bummer.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 27 oktober 2013, 12:14:09
Moet ik iets doen bij de Instellingen per Database / Speciaal digitaal systeem? LI-USB interface? Heb namelijk een serial <-> USB. Als ik die optie aanvink, en accepteer, is de baudrate verkeerd (ongelijk aan 9600).

Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Henk-ST1100 op 27 oktober 2013, 18:25:18
Hoi Paul
Even een mailtje naar W.Ros (Rosoft)
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 28 oktober 2013, 10:06:30
Kijk ook even of je de juiste poort geselecteerd hebt, deze wil nog wel eens veranderen als je het spul heb losgehaald en weer opnieuw hebt aangesloten. Soms wil het opnieuw opstarten van KL dan ook helpen.
Het los halen van de usb terwijl KL draait heeft het programma een hekel aan. Heb ik al wel eens gehad dan is op nieuw opstarten de enige optie.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 28 oktober 2013, 16:39:01
Ik geloof dat ik dat al geprobeerd had.

Klopt het dan wel dat ik in principe de digitale randapparatuur direct, via de Xpress interface, op.de pc kan aansluiten zonder baandefinities (blokken, treinen etc.)

Ik had ook gelezen dat als KL communicatieproblemen ondervindt het zeer aannemelijk is dat de fout in KL zit... heb (volgens mij althans) die instellingen gewoon volgens de handleidingen ingesteld.

@Stoker: heb 1 COM-poort beschikbaar (COM-3) en dat is geloof ik de enige.
Dacht dat het plug&play was, maar dat pakt nèt ff iets anders uit  ;D

Groet, Paul
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 28 oktober 2013, 23:28:22
Nog een keer het een-en-ander proberen aan te sluiten, steeds weer dezelfde melding dat KL in demo-mode opereert, en dat er geen communicatie is.  >:( :(

Snap er de ballen van. Begin te twijfelen: heb de instellingen in KL volgens mij goed staan (Lenz, 9600). De eigenschappen van de COM-poort daarentegen, daar ben ik minder zeker van.

Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: santerdam op 28 oktober 2013, 23:45:23
Je hebt gewoon "testen zonder communicatie" aan staan en Koploper doet dat dus heel braaf.

Sander
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 29 oktober 2013, 08:23:32
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/testen_zonder_communicatie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/testen_zonder_communicatie.jpg)

 ;D
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 29 oktober 2013, 18:44:04
Aaaaaaaaahhhhhhhhhhh
Alle stomende stoomlokken nog an toe ............ :o Dat krijg je ervan, als je eerst zonder digitale randapparatuur KL wilt uitproberen.... en KL dus in de testmodus zet. En daar vervolgens niet meer aan denken.

Sander & Stoker:  (y) (y) (y). Het functioneert nu: ik kan mbv KL de lok besturen  8)
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 30 oktober 2013, 07:28:57
succes  (y)
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 25 november 2013, 21:58:52
Weer een tijd niet veel van me laten horen. Tijd om daar verandering in te brengen.

Nog niet in staat geweest om de testbaan echt vorm te geven. Wel flink bezig geweest achter de schermen. Nu dan eindelijk een aparte kamer op zolder weten te realiseren: een muurtje gebouwd (stevig en prachtig, al zeg ik het zelf...)

Onlangs een heeeeeeeele zooi rails van iemand over kunnen kopen. Rails die 10 jaar lang op een plaat gemonteerd zat, maar zelden tot geheel niet gebruikt werd. Gevolg: erg vuil Is er een mooie, efficiente manier om zeer vuile (stof, vet e.d.) rails weer prachtig schoon te krijgen? Op t forum wel eens bakken met zeepsop gezien waar de rails in werden gelegd.... is dat werkelijk een goed werkende manier?

Ik hoop van jullie te horen!

Gegroet! 8)
/Paul
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: tijgernootje op 26 november 2013, 08:00:47
Ik zou op t gemak is rondkijken op t forum en in de encyclopedie.
Denk dat je je antwoord wel vind  ;)
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 26 november 2013, 08:38:56
Ok, doe ik.
Was ff lui gisteravond, vandaar  :P
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 27 november 2013, 13:04:31
Nog weer even een vraagje op het gebied van digitale apparatuur (al eens deels zo gevraagd, maar nog geen concreet antwoord op gehad...):

Wat is nu het verschil tussen deze Digirails terugmeld-units:

Ik geloof dat de 1e in het rijtje voor mij gewoon voldoet. Maar, alles lijkt op elkaar, dus de kans is wederom aannemelijk dat ik allerlei verkeerde spullen ga aanschaffen.

Wie o wie kan me verder over deze drempel helpen  ::)

/Paul
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Karst Drenth op 27 november 2013, 13:09:52
Hoi Paul,

De tweede: DR4088LN-2R heeft een L.Net interface. Dus als je geen centrale hebt die dat ook heeft heb je er niet zoveel aan ;) ( zoals jij :P )

Voor de s88XPressNetLi is de eerste, DR4088-CS, prima geschikt.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 27 november 2013, 13:10:59
 (y)

Thnx, Karst.

Dan zal ik vanavond maar eens aan de bestel-fase beginnen  ;D
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 07 mei 2014, 20:29:08
... Ik ben er al een tijdje naar wezen zoeken, maar niets gevonden. --> zal waarschijnlijk te simpel voor woorden zijn  :-X

Hoe maak ik bezetmelding OP het wissel mogelijk? Het wissel moet dan dus elektrisch gescheiden zijn, gelijk aan een 'normale' stop-/inrijdsectie v.e. blok. Maar dan? Het lijkt mij, als ik even verder borduur op de normale sectie, dat er dan 3 maal een linker- en rechterrail bestaan (1 maal inrijden wissel, en 2 uitrijd-mogelijkheden).

Maar, daar zit 't 'm nu: hoe detecteer ik een stroomafnemer; hoe zorg ik voor correcte bezetmelding over een wissel.

Alle tips zijn welkom. En, mocht het een domme vraag zijn, alvast mijn welgemeende excuses!  :D

PS: Bezetmelder (1x Digikeijs DR4088) en servodecoder (1x Digikeijs DR4024, inclusief 4 servo's) reeds in bezit, maar nog geen tijd gehad om er daadwerkelijk mee te prutsen. Nu dus wel... (y)
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: gvandersel op 09 mei 2014, 10:20:29
Paul,

Bedoel je dat je wilt weten of er een trein op het wissel staat, of wil je weten in welke stand het wissel ligt?
Voor de trein op wissel: gewoon net doen of het een sectie is. Een melder in een van de twee draden naar de sporen. Dat is alles. Gaat al jaren goed bij mij. De andere heb ik nog nooit over nagedacht. Een wissel wordt aangestuurd (ongecontroleerd) bij mij. Bij verkeerde stand komt de "spookmelding" in, dus dat gaat goed.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 14 mei 2014, 13:14:17
Beste Gerard,

Ja, ik bedoel inderdaad of er een stroomafnemer (=loc over het algemeen) op het wissel staat. Nu is het probleem dat er 3 "stukken" bestaan: 1x wissel oprijden, 2x wissel afrijden. probleem is dat ik niet precies kan vinden hoe ik hiermee overweg moet gaan: moet ik de 3 railstukken apart van voeding voorzien? en ook de tegenoverliggende railstaaf, voor bezetmelder?

Ik zie even niet hoe ik het wissel correct digitaal moet aansluiten, inclusief hoe ik het wissel bezetmelding mee kan geven.

Groet,
Paul
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: gvandersel op 14 mei 2014, 16:41:20
Paul,

Ik zelf werk met Peco code 55 rails en dus dito wissels. Hierbij zijn drie kringen aanwezig (zie plaatje).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WisselAansluitingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WisselAansluitingen.jpg)
Rood en blauw zijn de beide uitgangen van de centrale, terwijl geel afhankelijk van de stand van het wissel aan rood of blauw wordt gekoppeld. Bij mij loopt de rode draad direct naar de centrale, en de blauwe via een diode detector naar de centrale. Hierdoor wordt het gehele wissel gedetekteerd.
Ik hoop dat dit is wat je bedoeld of dat het je vraag beantwoord.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 21 mei 2014, 21:26:42
Beste Gerard,

Bedankt voor de heldere uitleg, ik denk dat ik hier wel wat mee kan. Zoniet, dan vraag ik wel verder.

Inmiddels de servo's aan kunnen sturen (y), dat wil zeggen, ze pakken het signaal op en maken hun gebruikelijke ratelgeluidje als ze om een hoek van zus-en-zoveel graden draaien.

Wat wel een beetje apart is: als ik de spanning (DC, met trafo) er vanaf haal, dan roteren alle4 de servo's een klein beetje, totdat ze stoppen. Als ik de spanning weer inschakel (ik doe dit overigens gewoon m.b.v. het draaien aan de trafo-knop) schieten ze weer in hun oude (???) setting.

Klopt dit gedrag, of is dit een indicatie dat er toch nog iets mis is met de settings of de aansturing?

Groet,
Paul
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Karst Drenth op 21 mei 2014, 21:42:09
Gewoon de trafo met de steker uitschakelen. Door te draaien verlaag je langzaam de spanning en dan kunnen servo's ongecontroleerd gaan bewegen.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 21 mei 2014, 22:17:56
 (y) (y) (y)
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 01 september 2014, 20:46:47
Beste lezer,

Ik sta op het punt om zeer binnenkort een draaischijf-decoder te bestellen voor de draaischijff 9152C van Flm, en wel die van Littfinski (de TT-DEC). Reden is dat er weinig tot niets aan de brug/draaischijf gesleuteld hoeft te worden - afhankelijk van evt. lichtsluizen o.i.d. op/aan de brug. En dat het een kant-en-klare decoder is. Wel zo fijn, voor een digi-/soldeer-beet als ik... 8)

Uiteraard al het een en ander gelezen over genoemde decoder, zowel op Beneluxspoor als op de LTD-website. Vraag is echter (just to be sure ...): kan ik die decoder ook "gemakkelijk" (OK, dat zal voor mij wel weer een rampscenario gaan worden, maar OK...) met de MultiMaus geprogrammeerd worden? De handleiding heeft het over programmeren via óf de 'centrale', óf de digitale baanaansturing - in mijn geval wordt dat Koploper. Nou zou ik zo 1-2-3 niet weten hoe dat moet, daar is nog wel uit te komen, simpelweg door wat aan te frutten in mijn geval  ;D. Maar, omdat het hier toch gaat om een groot bedrag, is programmeren met de, over het algemeen simplistische  MultiMaus (in combi met XPressNetLI-interface overigens !), ook mogelijk?

M.a.w.: mocht ik overstag gaan, is dan een MutiMaus voldoende, of moet er toch overgeschakeld worden naar de nogal wat duurdere IB, of ECos o.i.d...
Nogmaals, ivm wat hierboven beschreven staat, op fora, en de LTD-site, ga ik ervan uit dat de MM voldoende is, maar aangezien ik er weer eens [*zucht*] niet helemaal duidelijk uitkom - het is wat met die info-overload op het gebied van digitale aansturing........ [/*zucht*]

Alvast dank!  (y)
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 06 oktober 2014, 21:10:45
Even een update over het hierboven beschreven issue mbt draaischijfdecoder: tijdje terug toch voor de zekerheid even contact opgenomen met LDT.

Reactie was snel, en inderdaad te voor de hand liggend:

Citaat
Sehr geehrter Herr,

es ist so, wie Sie es beschreiben: Der Drehscheiben-Decoder TT-DEC kann auch im Zusammenspiel mit der Fleischmann N-Drehscheibe 9152C eingesetzt werden.
Da die Programmierung und der Betrieb über Weichenadressen (Zubehöradressen) erfolgt, ist auch ein Betrieb über die Roco / Fleischmann MultiMaus möglich.
Viele Grüße

Da's dan dus voor zo iemand als ik een mooi en duidelijk antwoord, en ben dus weer wat wijzer in deze wondere digitaal-modelspoorwereld  ;D
]*[ twijfel-modus maar eens wat vaker uitschakelen  :( ]*[
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 13 oktober 2014, 23:00:08
Al lijkt het niet zo, er is achter de schermen wel het één en ander gebeurd. Ik ben niet zo snel als andere forumleden, maar ben inmiddels zo ver dat er ook daadwerkelijk iets rijdt! (y)

Allereerst nog wat problemen gehad met het instellen van de servopositites (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57801.msg3221491294.html#msg3221491294) (overigens nog steeds niet 100% duidelijk, maar voor het gebruik van de servo's in combi met wissels is een geringe uitslag [< 45o] van de servo ruim voldoende).

Sinds eind augustus een Mat'54 (bloedneus) van Piko aan het wagenpark toegevoegd:
(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/piko_hondekop_001.jpg) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/piko_hondekop_001.jpg)  (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/piko_hondekop_002.jpg) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/piko_hondekop_002.jpg)

Vervolgens aan de slag gegaan met de bezetmelders en wisseldecoders om een simpel pre-testbaantje in mekaar te flansen. Overzichtje:
(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/overzicht_testbaan_001.jpg) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/overzicht_testbaan_001.jpg)  (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/testbaan_001.jpg) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/testbaan_001.jpg)
(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/wisseldecoder_001.jpg) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/wisseldecoder_001.jpg)

Samen met de andere Piko-uitgave die ik al in 't bezit had (beige band):
(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/piko_hondekop_003.jpg) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/piko_hondekop_003.jpg)  (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/piko_hondekop_004.jpg) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/piko_hondekop_004.jpg)

En dan het bewijs dat er ook echt het één en ander heeft gereden, met behulp van Koploper:
Wisseldecoder in werking (http://youtu.be/ZwLFOAAFKtE)
Proefrijden met BR212 (http://youtu.be/Jf4vSy-YTBM)
Proefrijden met BR212 - 2 (http://youtu.be/xrtLEFD-R6s)
PIKO Hondekop testrit (http://youtu.be/36wj-Djl5Ls)
Mat54 + BR212 proefrit (http://youtu.be/HmQsqh_3sy8)
Mat54 (x2) proefritten (http://youtu.be/GYQ_VY-hGTs)

De volgende stap is om het baanplan geheel rond te leggen, met een stuk of 2 omloopsporen met (dynamische?) opstelsporen. Om Koploper verder uit te pluizen. Daarna wordt de stap gemaakt naar een veel complexere testbaan, met draaischijfaansturing e.d.

Groet
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 20 oktober 2014, 14:20:47
Goed bezig  (y).
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 30 oktober 2014, 21:18:23
Gerwin, bedankt.

Goed bezig, tot nu toe dan...... ::)
heb weer gesodemieter met het omzetten van de servo's direct NA het programmeren van 1 servo/2 posities (omzetten v.e. wissel) en snap niet wat er fout gaat.
Zie beschrijving v/h probleem (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57801.msg3221491294.html#msg3221491294)
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 31 oktober 2014, 21:27:01
Zijn lastige zaken, helaas heb ik geen verstand van servo,s
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 05 november 2014, 10:47:59
Ik heb de decoder maar even opnieuw zijn adres gegeven (dus geen reset, want dan ben ik alle posities ook kwijt...) en het werkt weer.
Weet niet precies waaraan het gelegen heeft, maar goed, mocht het weer een keer gebeuren, dan weet ik hoe ik het euvel kan verhelpen.
Er zijn nu 4 wissels (servo's) die goed aangestuurd worden mbv KL.  (y)

Een ander probleem dat zich voordeed was dat de 2e bezetmeld-unit wel correct 'reageerde', dat wil zeggen op de betreffende bezetmeldpunten was er wel de mogelijkheid voor een lok om te rijden - spanning aanwezig, maar de bezetmeldinfo werd niet doorgevoerd naar KL. Ronald Koerts had mij een pb gestuurd met de mededeling dat ik de XPressNetLI zodanig moest configureren, dat een 2e bezetmeld-unit ook zijn informatie kwijtkan aan het beestje: de parameter die instelbaar is met het configuratietooltje dus even aangepast van '1' naar '2' ......
....of eigenlijk heb ik de parameter direct verzet naar 16 (maximale waarde, want er kunnen maximaal 16 units achter elkaar geschakeld worden) en nu werkt het. De vraag is dan: waarom is deze setting er? Als je standaard de waarde 16 al zou kunnen programmeren.  ???

Nu doet zich een ander probleempje voor. Heeft ongetwijfeld te maken met mijn - tot nu toe - minieme kennis en ervaring met Koploper.

Inmiddels bestaat het simpele testbaantje uit een ovaal, met 2 inhaalsporen. Omdat ik het leren remmen, en de stopposities e.d., nog matig onder de knie heb, dacht ik verstandig te zijn en met 1 lok maar eens te gaan testrijden. Nog slimmer: wat nou als ik ervoor zorg dat de trein maar in 1 blok kan stoppen. Kan ik bij het betreffende blok eens kijken hoe en wat.
Dus: variabele treinroute aangemaakt, met een stopverbod ALLE blokken, behalve blok 3. Eerder stope de trein willekeurig in de blokken 2, 3, 9, 10, 5 en 6. Dus 1, 7, 8 en 4 zijn Vrije-baan-blokken, waarin in principe niet gestopt dient te worden.
Nu staat de trein stil in Blok 3 ( (y) ) maar weigert, nadat de stoptijd verlopen is, verder te rijden met de mededeling "Blok 1 reeds gereserveerd (na 2)". En blijft staan waar 'ie staat. Als ik de variabele route uitzet, doet 'ie t wel weer. Er is blijkbaar iets wat ervoor zorgt dat de trein geen toestemming heeft om te rijden, maar ik zie zo 1-2-3 niet wat.

(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Variabele_route_stop_blok_3.PNG) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/Variabele_route_stop_blok_3.PNG)

Klopt het dat ik in dit geval met een variabele route ook inderdaad de trein in Blok 3 - en alleen maar daar - kan laten stoppen? [Ja, stoppen doet 'ie, maar rijden UIT Blok 3 dus niet meer  ;D ]
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Ronaldk op 05 november 2014, 13:10:07
....of eigenlijk heb ik de parameter direct verzet naar 16 (maximale waarde, want er kunnen maximaal 16 units achter elkaar geschakeld worden) en nu werkt het. De vraag is dan: waarom is deze setting er? Als je standaard de waarde 16 al zou kunnen programmeren.  ???

Antwoord gevonden.  :) Ik wist dat het ergens nog op het forum stond  (y)  Uit het draadje van Karst over de S88XpressNetLi: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12150.msg199891.html#msg199891)

Verder: Heb de afgelopen 2 dagen ( nachten ;) ) een PC-configuratie programma voor de s88XPressNetLI gemaakt, waarmee ingesteld kan worden:

XpressNet Adres ( stond vast op 30 )
Basis terugmeld adres ( stond vast op 64 )
Aantal s88 modules ( stond vast op 16 )

Vooral het laatste maakte de boel er niet storings ongevoeliger op. De s88 bus heeft als nare eigenschap, dat wanneer je 'overscant' er voortdurend spookmeldingen (kunnen) komen. Dit is met de laatste instel mogelijkheid definitief en principieel opgelost  :P :P

Klopt het dat ik in dit geval met een variabele route ook inderdaad de trein in Blok 3 - en alleen maar daar - kan laten stoppen? [Ja, stoppen doet 'ie, maar rijden UIT Blok 3 dus niet meer  ;D ]

Inderdaad. Het bestemmingsblok is reeds bezet. Dus Koploper kan geen route vastleggen.

Groet Ronald.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 05 november 2014, 13:26:41
Ronald,
Bedankt voor het opzoeken. Ik zat in een verkeerd draadje te kijken (probeerde te vindem wat jij me al via pb vertelde)

Inderdaad. Het bestemmingsblok is reeds bezet. Dus Koploper kan geen route vastleggen.

Groet Ronald.

Zie het bijgevoegde figuur in mijn laatste bericht:vanuit Blok3 kan er alleen maar gereden worden naar Blok1 (check-check-dubbelcheck) en dat blok is zo vrij als ik-weet-ni-wat. Dus blijkbaar is er nog iets anders aan de hand. De vraag is mss:wat betekent de "na (2)"...want dat reserveert op de 1 of andere manier dus blok1.
Misschien is de routedefinitie gewoon verkeerd. Voor alle duidelijkheid: ik heb dus alleen gebruik gemaakt van het stopverbod in alle andere blokken, op Blok3 na. Verder is er niets gedefinieerd. Het vervolgblok (1) is een vrije-baan, waar i.p. niet gestopt mag/hieft te worden.....en nu dus al helemaal niet. Wat weerhoudt t m er dan van om er alsnog gewoon doorheen te rijden...en pas weer in Blok3 te stoppen?
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: hubertus op 05 november 2014, 13:32:38
Koploper kan geen rijweg instellen die eindigt in een blok met een stopverbod.
En stel dat je ver genoeg vooruit reserveert dat je weer in blok 3 uitkomt, staat daar al een trein.
Wat je wilt, kan niet op deze manier. Even afgezien waarom je het wilt.
Koploper regelt het leren remmen helemaal zelf, daar hoef je niks aan te doen.

Maar weer het advies om koplopervragen in het koploperforum te stellen.
Afgezien dat daar gewoon de meeste kennis voorhanden is, kun je daar je database meesturen.
En dat is bijna altijd nodig om een zinvol antwoord op je vraag te krijgen.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 05 november 2014, 13:52:21
Inderdaad misschien beter om vervolgvragen over KL op het koploperforum te plaatsen, maar aan de andere kant is het wel zo makkelijk om het in het eigen draadje te plaatsen. Volgende keer maar een draad op koploperforum in mekaar flansen.

De reden dat ik dit wilde doen was om vlug wat meer inzicht te krijgen in het remgedrag, en de extra gegevens die men kan invoeren bij de blokeigenschappen - de aanvullende blokgegevens. Voor de 'snelheid' even Blok3 gekozen, daar het een en ander aangepast (denk dan aan wel of niet netjes optrekken/afremmen, verlichting uit bij stilstand e.d., gewoon om het zien gebeuren, zodat het minder abstract wordt) en dan voor de doorloop wilde ik even dat de trein alle blokken voorbijraast, behalve Blok3 waar de trein moet stoppen.

Bedenk me nu dat dat ook gerealiseerd kan worden met een stopkans op 0%, -combinatie met vrije-baan - en dat alleen Blok3 een stopkans van 100% meekrijgt.
Fundamentele vraag: in het algemeen gezien moet ik met de routedefinitie toch kunnen uitsluiten dat er in BlokX en Y gestopt wordt? Dan snap ik de voorwaarden niet helemaal, en moet ik de handleiding er nog maar 'ns op naslaan (y)
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: hubertus op 05 november 2014, 14:04:55
Je kunt wel uitsluiten dat in een blok gestopt wordt, dat heb je ook gedaan.
Maar koploper moet wel de mogelijkheid hebben om binnen het bereik waar blokken vooruit kunnen worden gereserveerd een vrij blok zonder stopverbod te kiezen.
En het eerste blok dat daarvoor in aanmerking komt, is blok 3. Maar dat was door diezelfde trein al bezet.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: De Stoker op 21 november 2014, 23:18:35
Ik heb het zelfde gedaan, om in 1 blok het rem gedrag te kunnen bestuderen en te kijken wat veranderingen doen. Als je KL de "vrije loop" laat gaat die in alle blokken het remmen leren, wat op zich een goede zaak is. Maar om voor je zelf het idee te krijgen wat er gebeurt na een verandering is dat wat lastiger.

Ik heb een vaste route daarvoor gebruikt en hem dan in dat ene blok laten stoppen. (stoppen, rijden op basis van tijd). Dan stopt hij elke ronde in het zelfde blok.
Als je dan wat inzicht hebt op het remgedrag in dat blok, dan gooi je die vaste route weer weg en laat je de lok rustig zijn rondjes rijden over de baan. KL heeft dan de kans om in alle blokken vooruit en achteruit te leren remmen. Hier gaat wel even over heen maar je zult zien dat de lok per ronde mooier gaat rijden.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 28 november 2014, 00:52:38
Ah, dat is ook nog een manier inderdaad.... dat was in eerste instantie ongeveer de bedoeling geweest, maar ik kwam dus (foutief) uit op een variabele route. Wat dus niet geheel werkte. Ik heb het opgelost door eventjes, voor de test-case, een apart treintype aan te maken. En, in combinatie met de verschillende bloktypes, ervoor gezorgd dat de trein alleen in Blok 3 mocht stoppen - stopkansen in de overige blokken gewoon op 0% gezet. Werkt. Simpel. Misschien niet zo 'netjes', maar daar ging het me niet om.

Verder ben ik aan het uitvogelen hoe ik 'n aantal dynamische blokken op kan zetten, en dan in combinatie met optimale lengte-blok-keuze. Is me nog niet helemaal duidelijk, maar er komt wel schot in.

Dan ook nog nieuws op het gebied van materieel (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56380.msg3221516311.html#msg3221516311).  (y).
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 17 maart 2018, 23:04:05
Beste mensen,

Na enig (hopeloos) gepruts, toch even een vraagje hier dumpen.

Is er iemand bekend met het schakelen (i.e. bouwen van schakelingen) met een optocoupler, en meer specifiek de 6N137? Ik zou deze opto graag wat beter willen snappen, en daarnaast ook toepassen in een bezetmeldschakeling middels stroomdetectie.

E.e.a al geprobeerd uit te zoeken, maar het lijkt er sterk op dat specifiek deze opto niet helemaal doet wat ik verwacht deze zou moeten doen. Uiteraard ben ik dan wrschijnlijk de enige die het fout doet, en de werking gewoon verkeerd interpreteer/de schakeling verkeerd aansluit en/of interpreteer...  ???

Ik ben benieuwd (PB mag overigens ook, misschien wat handiger in communicatie over - en weer).
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 maart 2018, 23:57:17
Laat eens zien hoe je de zaak hebt geschakeld.
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: mrinsane op 18 maart 2018, 14:55:52
Ik zal het met een aantal schematische weergaven wat verduidelijken.

Aan de "ingang" van de optocoupler 6N137 (links) zet ik, voor de test-case, 5V op de opto-poort 2, met een voorschakelweerstand en een drukschakelaar:
(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/opto/6N137_1b.png) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/opto/6N137_1b.png)

Bij het dichtzetten van de schakelaar gaat er een stroom lopen van ongeveer 10.7 [mA] door de optocoupler (en dus door de IR LED binnen de opto). Misschien is zo'n stroomsterkte al niet helemaal wat gewenst is voor dit type opto...

Vervolgens: initieel zag de "uitgang" van de opto (rechterkant) er, bij mijn testcase, als volgt uit:
(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/opto/6N137_2b.png) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/opto/6N137_2b.png)

Bij het openhouden van de schakeling links (i.e. schakelaar niet ingedrukt) gaat er op "A" een stroom lopen van 1.4 [mA]. Bij het sluiten van de schakeling links (i.e. schakelaar ingedrukt) gaat er op "A" een stroom lopen van 14.1 [mA].

Toen besefte ik me dat VE (opto-7) ook aangesloten dient te worden voor een correcte(re) werking:
(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/opto/6N137_3.png) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/opto/6N137_3.png)

en:
(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/opto/6N137_4.png) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/opto/6N137_4.png)

Bij het openhouden van de schakeling links (i.e. schakelaar niet ingedrukt) gaat er op "A" een stroom lopen van 0.52 [mA]. Bij het sluiten van de schakeling links (i.e. schakelaar ingedrukt) gaat er op "A" een stroom lopen van 13.71 [mA].

Om, voor de volledigheid, ook inzicht te kunnen krijgen wat er aan aansluiting opto-5 (verbonden met de GND) gebeurt, de volgende situaties:
(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/opto/6N137_5.png) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/opto/6N137_5.png)

en:
(http://www.breijder.com/badbreijtenberg/opto/6N137_6.png) (http://www.breijder.com/badbreijtenberg/opto/6N137_6.png)

Bij het openhouden van de schakeling links (i.e. schakelaar niet ingedrukt) gaat er op "A" een stroom lopen van 11 [mA]. Bij het sluiten van de schakeling links (i.e. schakelaar ingedrukt) gaat er op "A" een stroom lopen van 21.1 [mA].

Nu de eigenlijke vraag: wat ik eigenlijk wil bewerkstelligen (ervan uitgaande dat de opto-coupler ook "gewoon" kan schakelen -- {opto-6 schakelt over naar geleiding-mode naar opto-5}} -- als links/ingang "aan"/gesloten wordt) dat op opto-6 een stroomdetectie staat (middels een Arduino-pin): dus, met andere woorden: dat RECHTS (= opto-6 ?) 0 [mA] --->>> +I [mA] als en aan de ingang/linkerkant een stroom door de IR-LED/opto gaat lopen, en andersom: geen stroom door de IR-LED links, dan geen stroom opto-6 --->>> opto-5. Uiteindelijk dient opto-6 aangesloten te worden op de betreffende Arduino-pin, niet op de 5V spanning, maar dit was even ter lering ende vermaak om te kijken hoe de opto schakelt...

Echter, het blijkt uit bovenstaande dat er sowieso al een stroom loopt?! Ik had verwacht dat er geen stroom gaat lopen door de opto van opto-6 naar opto-5 als er geen stroom loopt aan de ingnag/linkerkant, en een stroom van opto-6 naar opto-5 indien de opto IR-LED wel voorzien wordt van spanning/stroom. Daarnaast is de stroomsterkte voor de weerstand - aan opto-6 in beide (open/dicht) gevallen anders dan aan de opto-5 (GND) kant. Ik had verwacht dat hier een verband aanwezig zou zijn (opto zou immers van opto-6 naar opto-5 moeten schakelen als ingnag "hoog" geeft).

Gaat er bij mijn schakeling iets fout en/of interpreteer ik de werking van deze opto verkeerd?

Indien er nog meer vragen opkomen, hoor ik deze graag!
Alvast bedankt voor het meedenken!

PS: Ik weet dat ik ook simpelere opto's kan gebruiken, maar dat is vooralsnog niet het doel. Ik hoop de 6N137 te kunnen gebruiken, en, waar of niet, dit zou in principe ook moet kunnen werken, toch? :o ::)
Titel: Re: Bad Breijtenberg goes Digital
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 maart 2018, 15:18:01
De stroom in 5, daar moet je niet naar kijken. De uitgang van deze opto is geen transistor, maar een CMOS schakeling die zelf ook voeding nodig heeft. Dus wat je in 5 meet is de voedingsstroom.

Iets anders is de stroom in 6, de uitgang. Als de ingangsled uit is mag daar maximaal 1uA lopen volgens de datasheet.
Als er meer loopt is het ding misschien stuk.

De enable ingang 7 hoef je niet aan te sluiten. In de datasheet staat een waarheidstabel en daaruit blijkt:
Als je 7 los laat volgt de uitgang gewoon de ingang. Hetzelfde gebeurt als je 7 aan de plus van de voeding legt. Dat maakt dus geen verschil.
Als je 7 aan de GND legt, dan is de uitgang gedisabled, blijft dus hoog, ongeacht wat er aan de ingang gebeurt.

Het is voornamelijk een kwestie van zorgvuldig de datasheet lezen.

Wat is eigenlijk de reden waarom je per se deze opto wil gebruiken? Het is nogal een exotisch ding.