Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:45:02
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Br 38 Piko Superen. door Frits C
Vandaag om 15:27:46
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 15:02:13
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door bask185
Vandaag om 14:11:19
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:31:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 11:59:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door orientexpress
Vandaag om 10:22:31
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45

Auteur Topic: IJzeren Hein  (gelezen 93203 keer)

IJzeren Hein

• Offline Offline
Re:IJzeren Hein
« Reactie #330 Gepost op: 09 June 2013, 00:07:52 »
Toch nog even snel een filmpje gemaakt om te proberen wat de camera doet. Meteen maar iets nuttigs gefilmd denk ik. Het is al op verschillende plekken te zien, maar hier zitten ze naast elkaar: een wissel met servobediening en eentje met een Conrad aandrijving.

Persoonlijk stoort me dat geklak van de Conrads niet, maar een servo loopt mooier en is stiller. De servo kan nog wat langzamer worden ingesteld, maar bij deze Fleischmann wissels gaat het er toch nooit realistisch uitzien. En het is tenslotte een testbaantje. ;)

mrinsane

• Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • NS 1300 - NS 1100
« Reactie #331 Gepost op: 09 June 2013, 10:27:41 »
Hoi IJzeren,

Als ik het goed begrepen heb, doen zowel de Conrad aandrijving en de servobediening precies hetzelfde, namelijk een wissel op commando omzetten.
Maar, wat ik dan dus toch verkeerd begrepen heb: ik dacht dat de Conrad-units ook servo's waren....

In ieder geval: ben het met je eens, die servo is stiller en oogt al een stuk realistischer. Eigenlijk is dat Conrad-gevalletje maar een lawaaierig dingetje ;)

En: hulde voor het (1e, van vele?) filmpje  (y) (y)
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #332 Gepost op: 09 June 2013, 18:56:15 »
De conrad is een motoraandrijving. In de beneluxspoor encyclopedie staat het allemaal, bijvoorbeeld hier, hier en hier.

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #333 Gepost op: 10 June 2013, 10:42:31 »
Je bent super in uitleggen en aangeven waar welke info beschikbaar is?
Als je het hele lijntje doorleest heb je een erg goede ontwikkeling van analoog baanbouw naar nu digitaal.
 (y)

Je aanwijzingen zijn voor een leek als mij echt super "vooral doorgaan" zoals een bekende nederlandse Engelman nog wel een zei.

mrinsane

• Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • NS 1300 - NS 1100
« Reactie #334 Gepost op: 10 June 2013, 10:51:40 »
Hoi Hein,
Bedankt voor je uitleg. Ik heb wel gewoon netjes de encyclopedie doorgelezen, toch bedankt voor de linkjes. Ik haalde het allemaal (weer eens) door elkaar.
Toch nog een vraag: ik ben wel wat meer gecharmeerd van die servo: stiller en, zoals vermeld in de encyclopedie, wat 'waarheidsgetrouwer'. Jij had het over de ServoSwitch, inclusief een link naar zo'n unit waar 'ie te bestellen is, maar dat is alleen het elektronische servomechanisme? Ik bedoel...dat 2- of 4-tandige wieltje om het wissel daadwerkelijk om te zetten behoort niet tot de servoswitch zelf?
Ik begin me zelf wel ineens heel erg dom te vinden...sorry. dacht dat ik het allemaal wel een beetje door had....
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #335 Gepost op: 10 June 2013, 11:09:48 »
@Rainbird: dank je. Er volgt zo nog een bericht met een heel verhaal. 8)

@mrinsane: ik heb de oude versie van de servoswitches via het forum gekocht, tegenwoordig wordt dezelfde aangeboden door rosoft. Daar staat duidelijk 'Servoswitch met servo'. Stuur even een mailtje naar rosoft, dan weet je het zo. Het stangetje van de servo naar de wissel zit er zeker niet bij. Die had ik nog liggen van de electrische vliegenmepper die is omgebouwd tot begrasser. Wie wat bewaart die heeft wat. :)

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #336 Gepost op: 10 June 2013, 11:57:43 »
Misschien dat iemand er wat aan heeft, maar vooral voor mezelf even een paar dingen op een rijtje zetten zodat ik ze weer terug kan vinden.

Het oorspronkelijke idee: redelijk standaard volgens de gebruiksaanwijzing van koploper met 2 bezetmelders per blok. Niet gebouwd. Vandaar versie 0.90.

Ik vond de plaat zo te groot worden, dus dat moest in twee delen uit elkaar te halen zijn. Dan is het een stuk gemakkelijker om met twee bezetmeldprints te werken zodat er maar een paar draden tussen de twee delen hoeven worden doorverbonden. Ook niet gebouwd.

Hieronder zoals het er nu ligt, dus dat is versie 1.0. Blok 3 heeft zeven bezetmeldpunten, om te testen met verschillende stoppunten. Zover ben ik de laatste paar dagen nog niet gekomen maar dat komt nog wel. Er zitten nog wat proefdingetjes in waarvan ik vantevoren geen idee had of dat zou werken, zoals de stopmelder 7f van maar 55 mm en de vrij korte melders 1a, 1e, 2d, 4a, 4g, 5e en 6a.

Tevens de ijksectie aangegeven. Er zat maar 1 mm verschil tussen theorie en praktijk. 8)

Dit draait nu een paar dagen, en alles is werkend te krijgen zonder dat er botsingen plaatsvinden. Hoewel ik niet durf te beweren dat ik koploper al onder de knie heb lukt het toch om de treintjes automatisch te laten stoppen waar ik wil, zelfs bij 7f. Ik heb alleen (in koploper) de stopmelder van 5e veranderd in 5d, omdat het daar toch wel erg krap werd. En de stopmelder voor blok 7 wordt waarschijnlijk toch 7e zodat er niet zo snel hoeft te worden afgeremd naar minimale snelheid. Dat is in koploper te regelen, maar een paar draadjes omleggen zou ook kunnen. Dat wordt dan versie 1.01.

Dat is makkelijk zat als je tekening klopt met de praktijk. Hoewel, m'n groene draad was op, dus die is zwart. :)

En ondertussen wordt er al over versie twee punt nul nagedacht: blok 3 en 7 in twee delen gehakt, zodat er twee treintjes achter elkaar kunnen staan. Dat kan als het goed is helemaal in koploper, dus zonder zonder draadjes te verwisselen. Maar eerst eens lezen hoe dat werkt met te lange treinen.

Commentaar is natuurlijk van harte welkom.
Suggesties en tips nog meer. :)

« Laatst bewerkt op: 10 June 2013, 12:17:07 door IJzeren Hein. Reden: ruzie met linkje »

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #337 Gepost op: 12 June 2013, 12:10:49 »
Na dat hele verhaal de beloofde video. In plaats van low budget is het no budget geworden.

Mise-en-scène:
- Een PUR landschap met wat sporen.
- Hardware van Rosoft en Conrad.

Scenario:
- Bedacht en uitgevoerd door Koploper.

Acteurs:
- Een pendeltrein die overal mag komen. Van een commerciele maatschappij in de hoop op sponsoring.
- Een goederentrein die niet mag keren en niet mag stoppen bij het 'perron' en dus gedoemd is om rondjes te rijden.
- En de ster van de show is een losse 2305 die overal mag komen en een hippe lichtwissel naar rangeerlicht doet als hij op het kopspoor komt.

Met dank aan:
- Karst Drenth voor het ontwerpen van eenvoudig te gebruiken betaalbare hardware en de ontelbare tips hier op het forum.
- Paul Haagsma voor het ontwikkelen van Koploper.

De werktitel: 'Kijk mama, met losse handen'. ;D

Dit is natuurlijk nog maar de trailer, als er op youtube voldoende hits zijn komt er misschien een hele film. Sponsoraanbiedingen zijn welkom, anders zet ik er volgende keer een DE1 op als pendelaar. ;D

Alles is koplopergestuurd. De stopplaatsen zijn nog niet echt afgesteld, eerst is er gezorgd dat er geen botsingen en ontsporingen voorkomen. Dit is nog maar het begin van de ontdekkingstocht door digiland. :)

Sit back, relax, enjoy.  ;)

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #338 Gepost op: 12 June 2013, 13:16:44 »
Super  (y) , het geeft mooi aan waarom digitaal eigenlijk zo leuk is.

Min puntje is toch denk ik de wisselaandrijving, in de video hoor je ze wel heel erg goed.

mrinsane

• Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • NS 1300 - NS 1100
« Reactie #339 Gepost op: 12 June 2013, 17:36:37 »
Prachtig! Echt enorm prachtig!  (y)
En niet te vergeten helemaal leuk en geweldig.  ;)

Ik ben bezig met een eigen digitaal bana plan, binnenkort te verwachten op een forum bij u in de buurt!
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #340 Gepost op: 12 June 2013, 21:11:03 »
@rainbird: digitaal+computersturing is inderdaad erg leuk. Ik heb er tenminste erg veel lol in om de treinen min of meer hun eigen weg te zien zoeken op basis van wat ik meegegeven heb. Het zijn net kinderen. :) Er is alleen niet zo veel aan te zien.

En die wisselaandrijvingen, tja, het is natuurlijk ongeveer het geluid van klapperende kunstgebitten. Mij stoort het niet zo, zeker niet voor een testbaan. En analoog zijn ze wel goedkoop. Maar als je meteen digitaal gaat schakelen kun je volgens mij beter setvos nemen. In prijs maakt het niet veel uit als je de nieuwe decoder van Digirails neemt.

@mrinsane: dank je! Ik ben blij dat iemand het subtiele gebruik van tegenlicht en de enigszins dronken cameravoering kan waarderen. :)
Snel beginnen, dan maak jij Part Deux.  ;D
« Laatst bewerkt op: 12 June 2013, 21:21:16 door IJzeren Hein. Reden: Taalfout »

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #341 Gepost op: 12 June 2013, 21:35:40 »
Citaat van: IJzeren Hein
Met dank aan:
- Karst Drenth voor het ontwerpen van eenvoudig te gebruiken betaalbare hardware en de ontelbare tips hier op het forum.
- Paul Haagsma voor het ontwikkelen van Koploper.

Dank U voor de waardering ! (y) Dat ( "...eenvoudig te gebruiken betaalbare hardware..." ) was waar het me in 2008 om begonnen was ;)

Grtzz,

Karst

mrinsane

• Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • NS 1300 - NS 1100
« Reactie #342 Gepost op: 12 June 2013, 21:43:13 »
... het subtiele gebruik van tegenlicht en de enigszins dronken cameravoering ...

Naja, dat is weer iets te kort door de bocht he?!  :D Kwaliteit is lang zo belangrijk niet. Veel belangrijker is dat alles gewoon zichtbaar is, en inderdaad, wat Rainbird zegt: het filmpje laat gewoon erg mooi zien waarom digitaal zo ontzettend gaaf is (alsof ik er verstand van heb, ahum...)

Snel beginnen, dan maak jij Part Deux.  ;D

Ik sta te trappelen. Paar "probleempjes" die in de weg staan:
-1 Juni verhuisd, heb eerst even paar andere prioriteiten (moet een pot verf tegen de muur in de woonkamer en keuken)
-'t zelfde: er moeten nog veel dozen uitgepakt en uitgezocht worden
en (dit is de leukste reden  ;D):
-voor m'n werk een week naar Stockholm (dus even 'terug van weggeweest'  :D (y) ;D. Yippie! Ik kan niet wachten...)

Neemt niet weg dat ik forum-technisch gezien al zeker een start kan maken. Gaat zometeen ook gebeuren.
Een ding is zeker: Part Deux gaat er komen!

--->> mijn nieuwe draadje
« Laatst bewerkt op: 12 June 2013, 22:45:08 door mrinsane. Reden: Link bijgevoegd »
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #343 Gepost op: 15 June 2013, 18:12:55 »
@mrinsane: we gaan iets regelen. ;)

@Karst: Dat dacht ik al af te leiden uit de berichten over de Servoswitch en de s88XPressNetLI. Maar de tips zijn minstens zo belangrijk, bijvoorbeeld: regelmatig poetsen! 8)

Donderdagavond de rails met wasbenzine afgedaan, 3 of 4 rijuren gemaakt, en nu al weer smerig. :(
Ach, het hoort erbij. :)

IJzeren Hein

• Offline Offline
« Reactie #344 Gepost op: 19 June 2013, 19:54:11 »
Het lijkt erop dat Koploper z'n eerste slachtoffer heeft gemaakt:

Op m'n vorige baantje schakelde ik met een schakelaar, dus hooguit een paar keer per uur. Maar Koploper schakelt soms wel een paar keer per minuut als er veel treinverkeer moet worden afgehandeld. Dat werd deze Conrad schijnbaar teveel. Hij schakelde nog wel, maar alleen als ie zin had. Een tik hielp hem weer op weg, maar ik heb er toch maar een andere onder geplakt. Het zal de hitte wel zijn. :)

Ik heb wel eens hier op het forum gelezen dat dat aan corrosie van de contactjes binnenin kan liggen, maar kan nergens een beschrijving vinden wat daar aan te doen is. Als iemand een linkje heeft ga ik 'm eens open maken. En anders waarschijnlijk ook. 8)

Ik weet nu trouwens wel hoe spookmeldingen werken in Koploper. :)

« Laatst bewerkt op: 19 June 2013, 20:29:37 door IJzeren Hein »