Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:17:02
Extra functie in Zimo MS450P22 door VAM65
Vandaag om 12:16:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door borotof
Vandaag om 12:15:37
3 januari NVBS oliebollenrit door spoorzeven
Vandaag om 12:11:32
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:06:16
Layne, Somewhere South. door Wim Vink
Vandaag om 11:48:00
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:44
Rail away door R1954
Vandaag om 11:45:12
Eindstation Daarhuizen door Leolin
Vandaag om 11:41:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelmer
Vandaag om 11:22:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 11:08:17
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door bask185
Vandaag om 11:07:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:53:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:51:58
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:29:50
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Met een sik
Vandaag om 10:25:12
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 10:05:24
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
Vandaag om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 07:05:23
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
  

Auteur Topic: Mardijk: halte aan grensbaanvak  (gelezen 39487 keer)

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #60 Gepost op: 26 August 2014, 15:18:07 »
Hoi Martin,

Exact hetzelfde verhaal hier. Ik heb veel tijd gestoken in het degelijk bouwen van mijn modules. Daarnaast ook de volledige aandacht op het netjes bekabelen.  Het scheelt je echt zoveel storingen.

Nu moet ik erbij zeggen dat ik beide erg leuk vind om te doen. Dus het voelt niet als een straf en later heb je ongemerkt veel eer van je werk.

Groet,

Daniël
« Laatst bewerkt op: 26 August 2014, 15:22:40 door Daniels »

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #61 Gepost op: 27 August 2014, 20:53:34 »
Vandaag de laatste klossen aan de dekplaten geschroefd en alles op zijn plaats bevestigd.
Klaar om de rails te gaan leggen.
Ik heb besloten om Tillig Elite te gaan gebruiken.
Vanwege de zeer fraaie vrij scharnierende tongen.
Opeens verscheen de UPS auto in Mardijk en bracht een doos met daarin een prachtige City Bahn BR 218.
In het boekje "Het grensbaanvak Nijmegen - Kleve 1957-1991" had ik een aantal fraaie treinsamenstellingen met deze loc gezien.
Een daarvan zie je hier op het nog in aanleg zijnde emplacement van Mardijk.
De Behelfsgepäckwagen achteraan de trein had ik afgelopen week nog op de kop weten te tikken.
Ook deze wagen maakt deel uit van verschillende interessante samenstellingen uit het voornoemde boekje.
Eigenlijk zou ik nog een tweede moeten zien te vinden om als bloementrein te kunnen inzetten.



Rechtsonder in beeld is de rechter helft te zien van het schutboard dat de gaten in de kokerbalk gaat afdekken.
De kleur van het schutboard is Gelders blauw en is in werkelijkheid zo donker, dat het binnenshuis bijna zwart lijkt.

Wordt vervolgd.

Martin

(Martin is overleden)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #62 Gepost op: 08 September 2014, 22:09:37 »
Na zo'n beetje alle websites van Rocoleveranciers te hebben afgezocht naar nog een Behelfsgepäckwagen, verrast Roco me met de aankondiging van deze wagen als onderdeel van de nieuw treinset D397 die volgend jaar gaat uitkomen. Kan ik nu rustig gaan afwachten tot ie komt.
Bij de opbouw van het emplacement van Mardijk heb ik nog een experiment gedaan met een meegebogen wissel.
In het begin van dit draadje schreef ik al over het ontsporen van een aantal treinen op dergelijke wissels.
In plaats van de Roco wissels heb ik een Tillig wissel geprobeerd met als resultaat dat de BR 042 nu wel in het spoor blijft.
De binnenboog van dit wissel heeft echter een straal van slechts 377 mm, wat een beperking met zich meebrengt voor de inzet van sommige loco's. Ik ben nu op zoek naar de Tillig wissels 85313 en 85314 waarbij de binnenboog een straal heeft van 484 mm.
Helaas heeft niemand die ik ken die wissels op voorraad. Ook dat betekent dus: afwachten!
Jammer dat de belangstelling en daardoor de afzet voor dit mooie railmateriaal in Nederland zo gering is, dat het nergens direct leverbaar is.
De bouw van het Emplacement te Mardijk zal dus weer enige vertraging oplopen.

Wordt vervolgd.

(Martin is overleden)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Vriendelijke groet, Servé.

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #64 Gepost op: 08 September 2014, 22:50:53 »
Hoi Servé,

Dat dacht ik ook, maar als je gaat kijken per Mega Store (en Conrad heeft er nog al wat verspreid over Duitsland) dan blijkt geen één vestiging die dingen daadwerkelijk direct te kunnen leveren!
Kortom zij moeten ze ook eerst van Tillig laten komen!

Vriendelijke groet,

Martin

(Martin is overleden)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #65 Gepost op: 08 September 2014, 23:02:38 »
Hallo Martin,

Dat is raar, ik heb ze eens in mijn winkelmandje gelegd en er blijft staan "op voorraad" ...
Zal wel weer iets raars zijn van Conrad of zo.

Groetjes,
Servé
Vriendelijke groet, Servé.

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #66 Gepost op: 09 September 2014, 07:20:14 »
Dag Servé,

Via Conrad.de kun je de Mega Stores kiezen; op Conrad.nl kan dat niet.



Ik heb dat voor alle stores gedaan en kreeg steeds hetzelfde resultaat:



De vermelde levertijd zal een algemeen gemiddelde zijn.

Groet,

Martin

(Martin is overleden)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #67 Gepost op: 09 September 2014, 13:04:53 »
Wat je nu laat zien is dat als je het online bestelt maar wilt afhalen in een filiaal, dat het dan 3-4 dagen kost. Maar dat wil toch niet zeggen dat Conrad het van Tillig moet laten komen? Zal wel op voorraad liggen in een centraal magazijn of zo. Als je het over de post bestelt geven ze 2-3 dagen aan als levertijd en dat is standaard, want die levertijd staat ook bij hele gangbare producten zoals een diode, maar ook bij producten uit de 'Aktuelle Angebote'.
Reinier

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #68 Gepost op: 09 September 2014, 15:54:37 »
Dag Reinier,

Een aantal filialen zijn uitgevoerd als Mega Store, wat letterlijk vertaald "groot magazijn" betekent.
Ik denk niet dat Conrad er dan ook nog een extra nog groter centraal magazijn op na houdt.
Overigens heb ik intussen mijn modelspoorwinkel een spoedbestelling laten doen bij de importeur van Tillig.
Eens zien wat dat oplevert.

Groet,

Martin




(Martin is overleden)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22736
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #69 Gepost op: 09 September 2014, 16:21:19 »
Store heeft hier de betekenis van winkel.
Reken maar dat Conrad een enorm magazijn heeft, ergens in Zuid-Duitsland bij mijn weten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #70 Gepost op: 09 September 2014, 20:03:37 »
Hoi Henk,

In Zuid Duitsland (in Wernberg om precies te zijn) staat het centrale distributiecentrum van waaruit alle bestellingen worden verstuurd. Uiteraard hebben ze daar een heel groot magazijn.

Vriendelijke groet,
Martin

P.S.
De inkoop wordt geregeld vanuit Hirschau, waar ook de servers staan waar de Conrad websites worden gehost.
« Laatst bewerkt op: 09 September 2014, 20:06:41 door maclion »

(Martin is overleden)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #71 Gepost op: 13 October 2015, 09:10:48 »
Interessant project, Martin (y). Met name de constructie van de baan. Ik heb over een tijdje de beschikking over een soortgelijke ruimte op zolder met schuin dak tot mijn beschikking (1,25 x 3,50 m) Wat zijn de afmetingen van jouw baan?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #72 Gepost op: 13 October 2015, 09:30:32 »
Dag Maarten,

Mijn baan meet 120x400 cm.
Houd wel rekening met voldoende vrije ruimte als je de wisselaandrijvingen onder de plaat gaat monteren.
Daar moeten de treinen natuurlijk wel vrij onderdoor kunnen rijden.
Ik kon niet zomaar een willekeurige wisselaandrijving monteren.

Vriendelijke groet,

Martin

(Martin is overleden)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #73 Gepost op: 13 October 2015, 10:46:09 »
Dat is dan vergelijkbaar met het oppervlak wat ik ga krijgen. Wordt de baan trouwens niet te zwaar om in zijn geheel naar voren te kunnen rijden?
Bedankt voor de tip, al is het plan nu op allen sporen op 1 niveau te houden. Voorste deel van de baan, ongeveer 60 cm station, achterste deel schaduwstation gescheiden door een achtergrond.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #74 Gepost op: 14 October 2015, 21:36:06 »
Of de baan te zwaar wordt om nog naar voren te rijden, hangt geheel af van de materialen die je gebruikt voor de bouw. Ik heb heel bewust gekozen voor het super weinig wegende populieren tri- en multiplex.
Voorheen bouwde ik met veel zwaardere kwaliteit hout. Het voordeel daarvan is dat het veel stabieler is.
Nadeel is dat je je een breuk tilt als je de modules met alles erop en eraan wilt verplaatsen.
Werken met populieren hout vergt extra maatregelen om het geheel goed stabiel te houden, zoals extra spanten en mogelijk een extra (open gewerkte) bodemplaat. Het voordeel van het veel lagere gewicht is echter enorm.
Mede hierdoor is het verrijden geen zware klus. In dat opzicht heeft het tapijt waarop mijn baan staat veel meer remmende invloed op het soepel rijden.
Mijn volgende baan zou ik daarom in u-profielen laten rijden. Dat loopt veel lichter en bovendien voorkomt de rail dat de baan scheef komt te staan en tegen de muur aan rijdt. Waarschijnlijk gaat het rijden dan echter weer te soepel en moet ik de baan in zijn ruststand gaan vastzetten.
Toen de stellingen waarop mijn baan rust nog leeg waren, kon ik het geheel met twee vingers verplaatsen.
Nu met volledig volgepropte stellingen heb ik twee handen nodig en moet ik mijn gewicht in de strijd gooien om het in beweging te krijgen. Maar zoals ik al schreef, dat is vooral het gevolg van de hoge wrijving van de wielen op het tapijt. Als het eenmaal beweegt, kost het aanzienlijk minder kracht om door te rollen.

Vriendelijke groet,

Martin

(Martin is overleden)