Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:16:38
EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 02:53:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41
  

Auteur Topic: Mardijk: halte aan grensbaanvak  (gelezen 38141 keer)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #90 Gepost op: 02 July 2016, 19:12:20 »
Eindelijk weer een update.
Er is wat tijd gaan zitten in het programmeren van de begin en eindknoppenschakeling waarmee ik de rijwegen naar en van het schaduwstation wil kunnen instellen. Via een forumgenoot heb ik nog wat Lenz materiaal kunnen verwerven waardoor dit nu mogelijk is.
Op de baan zelf ben ik lang bezig geweest met het linker verdwijnpunt.
In de kale uitvoering zit daar een vierkant gat in de achtergrondplaat. Een alles behalve fraaie oplossing.



Verschillende ideeën zijn de revue gepasseerd; uiteindelijk heb ik voor de alom bekende viaduct-oplossing gekozen. De weg erover verdwijnt naar links, achter een heuvelrug. De ruwbouw heb ik van de restjes populieren multiplex gemaakt, die over waren van de onderbouw van de baan.
Het gat in de achterwand liep te hoog door; de noodzakelijke opvulling daarvan heb ik aan het viaduct vastgemaakt. Hierdoor is het achterste deel van het viaduct op eenvoudige manier op zijn plek gefixeerd. Aan de voorkant zorgt een slagmoer in de bodemplaat van het talud dat hier het decorstuk via een boutje door de grondplaat goed strak geborgd is. Zo blijft ook dit onderdeel later altijd afneembaar.



De spoorbaan kruist het viaduct diagonaal, waardoor je voornamelijk tegen de - nog aan te brengen - stenen wand aankijkt. Het licht achter de achtergrondplaat (alleen overdag) is wel zichtbaar, maar dat is bij een viaduct een natuurlijk verschijnsel.
Omdat in een latere fase de baan mogelijk ook bovenleiding krijgt, moet ik in het viaduct maatregelen nemen om dit mogelijk te maken. Alleen de boog overnemen op het plafond is in dit geval niet voldoende; de boog heeft een verkanting waardoor ter hoogte van de bovenleiding het hart van de baan meer naar binnen is gericht.



Daarom heb ik bovenop de pantograaf van een testwagentje een stempelkussentje van toiletpapier aangebracht en dit langs het plafond van het viaduct laten slepen.



Nu was de loop van de bovenleiding makkelijk te markeren.
Nog wat steentjes tegen het hout aanplakken, een talud naar de heuvelrug maken en een wegdek aanbrengen en klaar is het eerste landschapselement in Mardijk.

Tot zover deze update.

Groeten,
Martin
« Laatst bewerkt op: 03 July 2016, 07:43:10 door maclion »

(Martin is overleden)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #91 Gepost op: 24 July 2016, 07:28:50 »
Het is alweer een tijdje stil in Mardijk.
Dat komt omdat mijn vader ernstig ziek werd en ik nog wat quality time met hem wilde doorbrengen.
Hoewel hij zelf geen actieve modelspoorder was, besteedde hij wel veel van z'n vrije tijd aan modelbouw in het algemeen. Hij was verzot op de klassieke Nederlandse wind- en watermolens, maar ging ook vaak kijken naar shows met oude koetsen en boerenwagens. Twee keer per jaar gingen we samen naar de lokale modelspoorbeurs in zijn woonplaats Emmen.

Hij genoot altijd van wat anderen hadden gebouwd, maar was ook altijd op zoek naar kleine modellen van koetsen en wagens met paarden ervoor. Vaak kwam hij weer met een of twee Preiser aanwinsten thuis. Op 31 juli zouden we groots zijn 88ste verjaardag gaan vieren; helaas mocht het niet zo zijn. Drie weken geleden stond hij nog bij mij thuis naar de voortgang van Mardijk te kijken. Behalve naar de modelbaan ging zijn interesse ook altijd uit naar de onderliggende constructie waarop de baan wordt gebouwd, hij was tenslotte timmerman in hart en nieren. Zijn laatste opmerking over Mardijk zal ik me altijd blijven herinneren: "Goh, dat heb je strak gebouwd". Een mooier compliment kun je je niet wensen.
De nasleep van zijn overlijden zal de nodige tijd kosten, waardoor het in Mardijk nog wel even stil zal blijven.
Hoewel dit bericht volgens menigeen niets met modelspoor te maken heeft, vind ik het nodig even aandacht te besteden aan de man die mij al heel jong op het spoor van de kleine treintjes heeft gezet en altijd vol belangstelling volgde wat er op modelspoorgebied voor nieuws te melden was en dat weer onder mijn aandacht bracht. Zijn enthousiasme voor mijn hobby is altijd een enorme drijfveer voor me geweest om ondanks tegenslagen bij de bouw of aanleg, altijd verder te blijven gaan. Bedankt Pa!

(Martin is overleden)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #92 Gepost op: 24 July 2016, 10:36:23 »
Ongeacht leeftijd altijd triest nieuws. Gecondoleerd, gelukkig heb je o.a. zijn waardering in goede herinnering.

Groet, Sicco Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #93 Gepost op: 24 July 2016, 11:40:28 »
Gecondoleerd.
En ik vind dat zelfs dit bericht wel degelijk iets met modelspoor van doen heeft,als iemand uit je omgeving verantwoordelijk is geweest om je op het spoor van deze hobby te zetten,je advies heeft gegeven in de loop der tijd,je geholpen heeft en voor jouw een steun is geweest in deze hobby,dan is het dus wel degelijk gerelateerd.
Overigens,zelfs al zou een deel van het bovenstaande niet zo geweest zijn,dan nog maakt dat niets uit,het maakt het verlies er niet minder om,en dan vind ik nog dat je zoiets best mag delen als je dat wil.
Sterkte.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3344
  • Bricolage français.
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #94 Gepost op: 24 July 2016, 14:09:16 »
Van harte gecondoleerd met het overlijden van je vader. Het is heftig om een van je ouders te verliezen. Alle sterkte toegewenst!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #95 Gepost op: 24 July 2016, 16:26:42 »
Gecondoleerd en veel sterkte gewenst!

Mvg,

Antal

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #96 Gepost op: 24 July 2016, 18:13:50 »
Gecondoleerd met het overlijden van je vader, Martin.

"Zijn laatste opmerking over Mardijk zal ik me altijd blijven herinneren: "Goh, dat heb je strak gebouwd"."
Het lijkt er op dat hij zijn passie en zijn kunde op jou heeft overgedragen. Zo leeft een stukje van hem door in jou.

Sterkte.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #97 Gepost op: 24 July 2016, 18:23:02 »
Gecondoleerd, Martin. Sterkte.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
  • A-C
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #98 Gepost op: 24 July 2016, 18:46:53 »
Gecondoleerd Martin.

Barry

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #99 Gepost op: 24 July 2016, 20:28:54 »
Bedankt voor jullie uitingen van medeleven.
Ik sluit dit nu even af met nog één foto van mijn vader, waarop hij geïnteresseerd in gesprek is met de bouwers van de dubbele spoorbrug bij Weesp over het Amsterdam-Rijnkanaal in schaal N.

Hij wist me later enthousiast en haarfijn uit te leggen hoe ze dat meesterstukje hadden gerealiseerd.

Tot over een tijdje met nieuwe vorderingen op en in Mardijk.

(Martin is overleden)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #100 Gepost op: 27 October 2017, 14:24:52 »
Na een lange periode van stilte is in Mardijk voorzichtig weer het werk opgepakt.
Het viaduct heeft wat metselwerk ondergaan, meer daarover later.
Oorspronkelijk had ik het plan opgevat om een VAM-overslag aan het viaduct te bouwen naar het voorbeeld zoals in Zandvoort heeft gestaan.


Deze foto is ontleend aan / geleend van een ander draadje op dit forum BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation.

Bij het uitwerken van dat plan realiseerde ik me dat dat een gesloten overslag is en dat je alleen tijdens het rangeren het gebouw als een VAM-overslag herkent. Het gebouw neemt best een flinke hoeveelheid ruimte in beslag en etaleert zijn functie en de relatie tot het spoor nauwelijks. Om die reden heb ik besloten een meer open overslag te gaan bouwen. Het wordt een variatie op de overslag zoals die in Harlingen heeft gestaan.


Deze foto is geleend van de website https://www.frieslandrail.nl/goederentreinen/

In plaats van op de steunmuur die daar ook de VAM-wagens voor een deel aan het gezicht onttrekt, plaats ik het hoog gelegen gebouw op pilaren. Zo ontstaat een veel opener constructie en kun je de functie van het bouwwerk duidelijk herkennen.

Omdat het geen exacte kopie van Harlingen hoeft te worden, heb ik voor het gebouw wat losse gevelcomponenten van Auhagen aangeschaft. Ik had hier nog niet eerder mee gewerkt en het leek me een goede gelegenheid om te ontdekken wat de mogelijkheden van dat systeem zijn.



Na wat passen en meten besloot ik voor een lengte van 4 eenheden en een diepte van 3 eenheden te kiezen. De muurdelen met kleine hoog geplaatste ramen zijn in tegenstelling tot de muurdelen met grotere ramen niet als afzonderlijke set verkrijgbaar. Ze maken deel uit van een samengesteld setje van drie verschillende typen gevel.
Dat maakt wel dat het ontwerp van mijn VAM-overslag wat duurder uitvalt, maar de niet gebruikte delen komen vast later nog goed van pas.



Dit zijn de vier gevels die ik heb samengesteld. Omdat je door de inrijpoortjes ook redelijk veel van het inwendige kunt zien, heb ik de kieren die aan de binnenzijde tussen de gekoppelde geveldelen te zien zijn, afgedekt met styreenstrips ter breedte van de het steunbeermetselwerk aan de buitenzijde. Dit suggereert dat de steunberen naar binnen doorlopen (tweezijdige werking). Ook de het metselwerk op de hoeken van het gebouw loopt door naar binnen, maar die strips kan ik pas plaatsen als de muren definitief aan elkaar verlijmd zijn. De binnenmuren worden uitgevoerd in lichtgrijs pleisterwerk.



Hoewel in werkelijkheid de inrij-zijde geheel open was in Harlingen, heb ik voor het gemak de geveldelen met laaddeuropening op perronhoogte uitgesneden tot op straatniveau. Daardoor vormt het geheel ook een wat steviger eenheid. Samengesteld ziet het er dan zo uit.





Nu eerst de binnenzijde op kleur brengen en morgen nog even een passende deur halen en wat styreen voor de pilaren.
Tot de volgende post.

Martin
« Laatst bewerkt op: 27 October 2017, 14:29:08 door maclion »

(Martin is overleden)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8963
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #101 Gepost op: 09 November 2017, 00:50:08 »
Hoi,

Dat begint een goede vorm te krijgen.
Deuren kun je eventueel ook op maat maken met styreen waar je wat houtnerfstructuur in kan bewerken.
Mooi dat je het bouwen weer oppakt!

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #102 Gepost op: 13 January 2019, 10:01:08 »
Martin,
           Nog wat verder gekomen met je baan? Ik ben erg nieuwsgierig naar je VAM overlaadstation.
Groet, Frank

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #103 Gepost op: 13 January 2019, 19:09:46 »
Hoi Frank,
Het overlaadstation heeft al binnenmuren gekregen. Veel verder ben ik nog niet om verschillende redenen.
Er is wat tijd gaan zitten in het bouwen van een zuiltje waarin ik de Lenz centrale en de LW100 wisselaansturing alsmede de handregelaar heb ondergebracht.
Ook stagneert de bouw van de VAM-overslag omdat de uiteindelijke vorm van de onderbouw nog niet vaststaat.
Die onderbouw gaat waarschijnlijk onderdeel uitmaken van een keermuur die flink wat langer is dan alleen het VAM-station zelf.
Ook aarzel ik of ik wel zal doorgaan nu er een fraai bouwpakket van de overslag van Harlingen is verschenen.

Daar komt nog bij dat ik door een fusie op mijn werk erg weinig tijd heb gehad voor de hobby.
Het goede nieuws is, dat ik per 1 januari jl. vervroegd met pensioen ben gegaan, waardoor ik vanaf februari verwacht weer flinke stappen voorwaarts te kunnen maken met het Mardijk project.
Zal binnenkort weer wat foto's gaan maken en hier plaatsen.

Gr. Martin

(Martin is overleden)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #104 Gepost op: 27 April 2024, 22:25:23 »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom