Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bisonkit verdunner door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:33:46
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 15:26:26
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
  

Auteur Topic: Mardijk: halte aan grensbaanvak  (gelezen 34671 keer)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Gepost op: 01 mei 2013, 01:05:04 »
Hallo mede hobbyisten,
Al sinds mijn negende levensjaar heb ik wat met (model)treintjes. Begonnen met h0, later van wege de zeer beperkte ruimte overgegaan op N-spoor, maar door het toenemende aanbod NS-modellen toch weer teruggekeerd naar h0.  Vorig jaar heb ik mijn modulebaan met een kopstation en schaduw(kop)station afgebroken.  Het rijden van A naar B en weer terug begon toch wat te vervelen en bovendien was een moeilijk gelegen wissel dermate beschadigd, dat veel materieel erop ontspoorde. Een plan voor een baan met een station waar treinen ook kunnen doorrijden had ik al enige tijd in de maak. Bovendien had ik behoefte aan een schaduwstation met meer en langere opstelsporen. Met de bouw van de tafel voor deze nieuwe baan – de vijfde – ben ik al enige tijd bezig. Het is een semipermanente baan met drie rijniveaus, die toch enigszins modulair is opgezet. Dat laatste omdat eerdere problemen met een lekkend dakraam en een defecte verwarming me ervan hadden overtuigd dat de baan makkelijk te demonteren en te verplaatsen moest zijn. Het ontwerp bestaat niet uit rechttoe rechtaan modules, maar uit wat grotere demontabele onderdelen die nog wel door een gewone deuropening passen. Ook ben ik overgestapt op populieren multiplex omdat dit extreem veel minder weegt dan het meranti multiplex dat ik voorheen gebruikte. Hierdoor is het ook makkelijker om relatief grote delen zonder hulp te verplaatsen.
Het geheel bestaat uit een schaduwstation met 14 opstelsporen en 5 keerlusfuncties op niveau 0; een keersplitsing op niveau 1 en het eigenlijke station op niveau 2. De drie niveaus zijn door drie hellingen met elkaar verbonden. De keersplitsing zorgt ervoor dat treinen vanuit het schaduwstation via enkelspoor toch het eigenlijke station van beide kanten kunnen binnenrijden. Feitelijk is het station opgenomen in een extreem grote keerlus die is dubbelgevouwen. De treinen rijden dus van de ene keerlus naar de andere, maar in het zichtbare deel van de baan ontstaat de indruk dat ze doorrijden. Het voordeel van deze oplossing is, dat de opstelsporen in het schaduwstation (mede door de diagonale ligging) ruimte bieden aan meer en langere treinen.




Het sporenplan van niveau 0

Het beoogde treinenbedrijf is een klein doorgangsstation in Nederland aan een nog enkelsporige lijn naar de landsgrens. Dit biedt ruimte aan internationaal goederen en personenvervoer met lange treinen die niet stoppen en kortere treinen die wel in het station stoppen. Hierdoor krijgt het stationsemplacement tevens de functie van “Paradestrecke”. Het tijdperk zal een overlap van III en IV zijn, waardoor rangeren naar een zijspoor met laad- en losplaats voor beperkte goederenafhandeling tot de mogelijkheden behoort. Ik ga beginnen met Nederlandse dieseltractie en een enkele Duitse stomer, maar in de toekomst zal ik ook bovenleiding gaan aanleggen. Ik rijd digitaal en de PC neemt een groot deel van de treinenloop voor zijn rekening. Zelf vervul ik de functies van stationschef, treindienstleider, seinhuiswachter en rangeerder op het station.
Het station is een fictieve stopplaats met een eenvoudig emplacement en draagt de naam Mardijk. Die naam is een samenvoeging van delen van mijn naam en die van mijn vrouw. Het ontwerp voor het schaduwstation staat vast, hoe het emplacement van Mardijk er gaat uitzien weet ik nog niet helemaal zeker.



Op deze plek moet de baan komen.

Groet,

Martin
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2013, 07:18:34 door maclion »
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8424
Re:Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2013, 09:57:46 »
Benieuwd naar hoe het sporenplan van jouw station eruit gaat zien.

Nog even een vraag: kun je in het plan van het schaduwstation aangeven waar de kleuren voor staan, in welke richting er gereden wordt en waar de treinen richting het schaduwstation gaan?

b.v.d.

Jeroen

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re:Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2013, 10:19:33 »
Hallo Martin,

Ben benieuwd, zie dat je een mooie ruimte ter beschikking hebt maar wat ik mij afvraag is het volgende nl: plaats jij de baan onder de dakramen.

Bas en ik hebben onze baan ook op zolder,maar bewust de baan niet onder het dakraam geplaatst, waarom zou je je afvragen, mijn vrouw kwam met het idee hoe moet ik de ramem lappen en zelf kwam tot de conclusie dat er wel eens condens van de ramen op de grond ligt.Dus als de baan onder het raam staat zou dat wel eens op de modellen terecht kunnen komen, en dat zou zonde zijn.
Je bouwt wel een nederlandse baan, leuk om weer eens iets nieuws te zien hier op bnls en maak er iets moois van.

we blijven je volgen.

mvgr Evert en Bas.

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2013, 15:23:01 »
@Jeroen
Over hoe het sporenplan voor het station Mardijk er moet gaan uitzien, ben ik nog niet zeker. Het zal een eenvoudige halte aan een enkelsporige lijn worden met mogelijkheid tot treinkruising en een zijspoor voor goederenafhandeling.
De groene kleur in het schaduwstation geeft de opstelsporen aan, de rode kleur in de opstelsporen staat voor de eindmelders (stop commando), de cyclaamkleur staat voor de sectie die wordt omgepoold bij het rijden  door de (hoofd)keerlus en de gele kleur geeft de helling naar niveau 1 aan. Uit de ligging van de rode stopsecties (einde opstelspoor) kun je zelf afleiden in welke richting de treinen normaal rijden. Nu zijn er nog 4 keerlussen die volgens dit schema cyclaamkleurig zouden moeten zijn, maar omdat het begin en het eind van die keerlussen aan elkaar zitten, vond ik het niet nodig die extra aan te duiden.

@ Evert en Bas
Mijn dakramen zijn uitgerust met dubbel glas en hebben al sinds 1988 geen sporen van condens vertoond. Daar ben ik niet bang voor. En met betrekking tot het lappen van de ramen, daar is over nagedacht, want wat jullie nog niet kunnen weten, is, dat de baan verrijdbaar is, zodat ik ook aan de achterkant kan komen als er eens een wissel blijft hangen of er een wagon ontspoort. Dus ook voor het lappen van de ramen is er op diezelfde manier voldoende ruimte te creëren.

Binnenkort zal ik het sporenplan van de tussenlaag (niveau 1) met keersplitsing en wat meer foto’s van de tafelconstructie posten.

Groet,

Martin
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2013, 15:24:56 door maclion »
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #4 Gepost op: 02 mei 2013, 09:40:22 »
Hallo allen,

Hierbij wat meer visuele uitleg over de constructie van mijn baan. Het Schaduwstation bevindt zich op niveau 0 en niveau 1. Na wat proberen kwam ik uit op voor mij praktische niveauverschillen van 10 cm. Hiermee is het nog net mogelijk om treinen met de pantograaf omhoog, tussen de lagen te laten doorrijden en blijven de hellingpercentages beperkt tot rond de 2%.
Zoals al eerder aangegeven, bevinden zich op niveau 0 de opstelsporen en vijf keerlusfuncties. Door een slimme combinatie van de sporen zijn op dit niveau echter maar drie keerlusschakelingen nodig. Ik heb de tekening van niveau 0 nog even aangepast en alle om te polen keerlussporen dezelfde cyclaamkleur gegeven.



Bij A sluit de onderste laag met een helling aan op de tussenlaag (niveau 1).



Bij B splitst het spoor op de tussenlaag zich, om via twee elkaar bij D ongelijkvloers kruisende hellingen uit te komen op respectievelijk de linker (C) en rechter (D) inrijsporen van station Mardijk op de toplaag (niveau 2).
De baan komt op vier aan elkaar gekoppelde modules. De constructie van de dragende delen (latten van 7 cm breed uit 15 mm dik populieren multiplex gezaagd) is hieronder weergegeven.



Op deze lattenconstructie heb ik platen van 9 mm dik populieren multiplex gelijmd. Links en rechts zijn uitsparingen gemaakt voor mangaten om eventuele ontspoorde treinen weer in het spoor te kunnen zetten.
De hellingbanen heb gemaakt van 6 mm populieren multiplex. Door het gebruik van deze houtsoort wegen de 100x120 metende modules zo weinig, dat ik ze met gemak alleen kan tillen en verplaatsen.
In plaats van poten  onder de afzonderlijke modules te zetten, leg ik ze op een raamwerk van 4x4 cm vurenhout. Het raamwerk is vastgemaakt aan vier (half hoge) open stellingen op wieltjes, waardoor de gehele constructie naar voren en naar achteren verrijdbaar is. In de stellingen is veel bergruimte voor bouwdozen, en treinen.



Zo ziet het er dan uit.

Groeten en tot de volgende post.

Martin
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re:Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #5 Gepost op: 02 mei 2013, 11:25:49 »
Hallo,
 Je legt de ondergrond op 4 x 4 cm latten.
 Als ik het goed begrijp is het hoogte verschil dan toch 7cm vd trein +plaatdikte van 8mm +railhoogte incl bedding van8mm = 12,6 cm en geen 10cm. Klopt dat?
Met vr gr ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2013, 11:52:23 »
Dag Peter,

De dragende constructie op de verrijdbare stellingen die je op de foto ziet, vormen slechts de 'balkenlaag'  (4x4 cm) waar de modules bovenop komen te liggen. Het balken frame zorgt er bovendien voor dat de vier verrijdbare stellingen stevig met elkaar zijn verbonden, zodat het voor- en achteruit rijden soepel verloopt, ook als de stellingen gevuld zijn en dus een stuk zwaarder zijn. De modules hebben zelf weer een eigen dragende lattenconstructie (zoals getekend in mijn vorige post). Op de plaat die daarop is gemonteerd, begint niveau 0. De hellingbanen uit 6 mm multiplex plaats ik op de plaat van het 0-nveau. Hiervoor gebruik ik M4 stukjes draadeind, waarmee ik een goed vloeiend verloop van de hellingen kan creëren.
Voor het deel van niveau 1 dat boven de wisselstraat aan de achterzijde komt te liggen, maak ik een hulpconstructie die wel wat weg heeft van een lawinegalerij. De doorrijhoogte tussen de lagen wordt dus helemaal niet bepaald door de afmetingen van de vuren balkjes en de populieren latten, maar door de hoogteinstelling met de draadeinden.
Voor de ondersteuning van niveau 2, waar het zichtbare deel van de baan op komt, maak ik gebruik van een speciale spantenconstructie die met bouten aan de voorzijde van de modules is bevestigd.
Foto's van die constructies volgen in een later stadium.

Vriendelijke groet,

Martin
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8424
Re:Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2013, 12:09:59 »
Hoi Martin,

Mooie plannen. Toch vind ik die hoogte van 10 cm tussen de nivo's weinig als je een gestrande trein weer op weg wil helpen. Bekijk je dat nog even goed. Kom je er wel goed met je hand tussen om je lok of wagon te pakken / weer op de rails te zetten?
Of als je de rails gaat leggen, direct goed leggen en testen, testen, testen, etc......
Jeroen

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2013, 12:48:42 »
Hoi Jeroen,

Bedankt voor de tip en waarschuwing.
Als je mijn sporenplan van niveau 1 even denkbeeldig boven het sporenplan van niveau 0 legt, dan zie je dat er op niveau 1 maar heel weinig rail ligt. De plek waar op die beide niveaus rail recht boven elkaar ligt, is langs de rand aan de achterzijde. En daar heb ik voorzien in meer dan genoeg open ruimte om met mijn handen te kunnen ingrijpen. De sporen op niveau 1 komen niet op een gesloten plaat te liggen, maar op zogenaamde opritten en smalle baanlichamen. Niveau 1 is daardoor voor meer dan 85% open, waardoor feitelijk alleen de afstand tussen niveau 0 en niveau 2 een rol speelt. En die is dus twee keer zo groot: 20 cm. Dat lijkt me ruim voldoende om twee handen tussen te kunnen krijgen.
Verder voorziet mijn plan voor niveau 2 (mede in verband met het schuine dak) maar in de helft van de bouwdiepte, waardoor het achterste deel van het schaduwstation via de geplande mangaten ook van bovenaf goed bereikbaar is.
Ik zal later nog foto's plaatsen waaruit een en ander duidelijk wordt.

Vriendelijke groet,
Martin
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8424
Re:Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #9 Gepost op: 02 mei 2013, 12:50:50 »
Mooi dat je er rekening mee houdt. (y)
Jeroen

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #10 Gepost op: 03 mei 2013, 04:33:18 »
Even de beloofde plaatjes van de constructie van de modules.
Een van de vier 'frames' in de maak; gewoon in de woonkamer, omdat het in de schuur veel te koud en te donker is. En dit vindt mijn vrouw ook gezelliger. Wat bof ik toch met haar. :-*



Als alle vier de basismodules klaar zijn, even de contouren van de sporen op niveau 0 van het schaduwstation op de bodemplaat aftekenen. Dat is nodig om de positie te kunnen bepalen van de draadeinden die de hellingbanen naar de volgende niveaus dragen.



En ook weer gewoon op de vloer van de woonkamer! :)
Vervolgens een module met alle hellingbanen op hun plek. Hier is goed te zien hoe 'open' de constructie is en hoe toegankellijk een en ander is. Ook is te zien dat de 4x4 cm balkjes alleen maar de modules dragen en geen invloed hebben op de ruimte tussen de verschillende niveaus.



Omdat erg veel draadeinden tussen de sporen staan op niveau 0 en de kans dat een enkele keer een trein ontspoort en in aanraking komt met zo'n steun, heb ik ze omkleed met een stukje kunststof slang. Bekeken door de bril van een modelbouwer heeft zo'n onbeschermd stuk draadeind erg veel weg van een rasp of rondvijl. En wat dat met een mooie wagon of loc kan doen, laat ik graag aan de fantasie van de lezer over. :o
Vandaar dat op mijn modules de 'pootjes' onder de hellingbanen zwart zijn.

Tot de volgende update,

Martin
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2013, 04:36:08 door maclion »
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re:Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #11 Gepost op: 03 mei 2013, 21:31:56 »
Heel erg netjes!  (y)

En als ik het ook goed bekijk staat je baan op wieltjes zodat je ze naar voor kan trekken en aan de achterkant kan werken?
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #12 Gepost op: 03 mei 2013, 21:51:38 »
Ja, dat klopt! Alles staat op wieltjes.

Gr.
Martin
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re:Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #13 Gepost op: 03 mei 2013, 21:56:04 »
Maar dat was dan ook al in een eerdere post uitgelegd ;)

Ligt het aan mij of ga je in een rap tempo - in een tweetal dagen van een plan naar realisatie v/h baanplan - (of al veel eerder met alles begonnen maar nu pas bezig met het verslag?)

Succes, ben benieuwd naar je vorderingen!  (y)
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #14 Gepost op: 04 mei 2013, 16:21:15 »
Hoi mr. Insane,

Met de bouw van de tafel voor deze nieuwe baan – de vijfde – ben ik al enige tijd bezig. (Zie mijn eerste post ;) ) En met enige tijd bedoelde ik: sinds november vorig jaar. Als eerste heb ik de vier basismodules gebouwd. Inclusief de hellingbanen heeft dat tot circa eind januari in beslag genomen. Vooral het op maat maken en aanbrengen van de talrijke draadeinden voor de hellingen kostte flink wat tijd. Daarna heb ik me gestort op de (nog niet getoonde) aan/opbouw voor het zichtbare deel van de baan. Pas een maand geleden heb ik de stellingen op wieltjes en hun onderlinge verbinding in elkaar gezet. Daarbij de poten van mijn vorige modulebaan hergebruikend; zie de wit geschilderde verticale delen van de stellingen. Dat was ook het moment waarop ik besloot om een fotoverslag te maken en mijn verhaal hier te posten.

Vriendelijke groet,

Martin
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2013, 16:57:08 door maclion »
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby