Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
jandcargo
Vandaag
om 22:56:15
booster vraag
door
Patrick Smout
Vandaag
om 22:55:48
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 22:54:18
Fleischmann Anna ombouw.
door
RetroJack
Vandaag
om 22:28:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 22:26:34
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 22:23:23
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:08:04
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Joz
Vandaag
om 21:23:05
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
MarcoK1999
Vandaag
om 21:13:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:03:15
PB Models, ICR-rijtuigen
door
WesleyMunnik
Vandaag
om 20:50:30
Raadplaatje
door
Hlv53
Vandaag
om 20:46:33
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
Vandaag
om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
willyTEE
Vandaag
om 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
Vandaag
om 17:52:27
Zolderbaan 2025
door
JoopSpoort
Vandaag
om 17:46:55
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort
door
marco
Vandaag
om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W?
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:51:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 11:28:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Mardijk: halte aan grensbaanvak
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
8
Omlaag
Auteur
Topic: Mardijk: halte aan grensbaanvak (gelezen 38227 keer)
maclion
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #45 Gepost op:
12 June 2014, 19:18:30 »
Het is lang stil geweest in Mardijk, maar nu heb ik de draad (dit draadje
) weer opgepakt.
Toen het ultieme sporenplan maar niet uit de PC wilde rollen, heb ik mijn aandacht en inspanningen uiteindelijk eerst gericht op de achtergrond en de verlichting van het zichtgedeelte.
Omdat alles steunt op het zichtbare sporendek, is bewust weer gekozen voor een zo licht mogelijke constructie met populieren triplex. En in die constructie is ook meer tijd gaan zitten dan ik had verwacht. Alles moet demontabel zijn en makkelijk door een deur en een smal gangetje passen.
De beschrijving en foto's volgen binnenkort.
Groet,
Martin
(Martin is overleden)
maclion
«
Reactie #46 Gepost op:
13 June 2014, 12:22:46 »
Hierbij - zoals in mijn vorige post beloofd - de beschrijving en foto's.
Bij de achtergrond heb ik er uiteindelijk voor gekozen om die uit twee delen op te bouwen. Dus niet uit drie delen net als het zichtgedeelte van de baan. Het voordeel hiervan is dat er maar één naad in de achtergrond zit, ook al zit die dan wel precies in het midden, waardoor hij eerder zal opvallen/storen. Een ander voordeel van twee delen is, dat er minder koppel/bevestigingsmateriaal nodig is (minder ijzer) wat ook het totale gewicht van de constructie weer beperkt.
De achtergrond en de zijpanelen heb ik blijvend aan elkaar bevestigd, waardoor er (in dwarsdoorsnede bekeken) een stabiele L-constructie is ontstaan. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik de bevestiging wel permanent laten, maar dan ook scharnierend maken. Dat is bij het transport toch een stuk handiger en minder kwetsbaar.
Omdat alles geschroefd en gelijmd is, is het scharnier alsnog toevoegen geen optie meer.
Boven aan de zijpanelen zorgen balkjes (zie afbeelding hierboven) voor de ondersteuning van het plafond.
Achteraan de achtergrondpanelen heb ik een dunne regel met stuit bevestigd om het plafond goed te kunnen laten dragen. Tevens zit daar op een aantal plaatsen een bevestigingsconstructie, waarmee het plafond strak aan de dunne achtergrond kan worden gekoppeld (zie plaatjes hieronder).
Omdat de zijpanelen al met minimale speling tegen de muren van de kamer staan, was hier een steunconstructie uit het zicht niet meer mogelijk.
Ondanks het lage gewicht van het gebruikte materiaal en de stijve constructie, zakte het plafond aan de voorzijde in het midden een behoorlijk stuk door. Zelfs een combinatie van een driehoekvormige draagconstructie in het plafond en een staande galgconstructie buiten het zicht tussen plafond en achtergrond kon dit doorhangen niet voorkomen.
Uiteindelijk heb ik toen maar besloten om het geheel in het midden op te hangen aan het dak.
Door deze maatregel is het nu niet zonder gebruik van hulpmiddelen mogelijk de hele baan naar voren te rijden.
Maar die noodzaak zal zich hooguit twee á drie keer per jaar voordoen en dan stut ik het geheel tijdelijk met een balkje en een paar klemmen.
Bij het zoeken naar de juiste verlichting heb ik me laten leiden door wat daarover op dit forum al is geschreven.
Mijn keus viel daarbij - mede door het lage gewicht en het lage energieverbruik - op LED-strips. Het vinden van een leverancier van de aanbevolen strips met voldoende lichtopbrengst was niet zo'n probleem. De prijzen van de strips vond ik echter aan de hoge kant. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om twee strips met lage lichtopbrengst direct naast elkaar en enigszins versprongen te monteren.
Deze oplossing met warm-witte LED's kostte me slechts € 20 (twee rollen van 5 meter á € 10 per stuk)! Voor die prijs kon ik nergens de strips met meer LED's per meter vinden.
Om de verlichting goed te kunnen richten heb ik een draaiconstructie gemaakt met pvc-pijp en klemzadels.
Deze afbeelding laat die constructie zien ter hoogte van de tweedeling van de opbouw. Ik moet hier nog draadjes met miniatuur banaanstekers aan de strips solderen om de beide helften elektrisch weer met elkaar te verbinden.
Door de draaiconstructie steekt de LEDbalk wat meer naar onder dan ik oorspronkelijk had berekend. Het gevolg is dat de Frieslijst die aan het plafond wilde lijmen net niet hoog genoeg is.
Een nieuwe lijst (laten) zagen zou ik geen probleem vinden, ware het niet dat de bouwmarkt waar ik het populieren multiplex vandaan haal en die als enige in mijn directe omgeving eersteklas zaagwerk levert, failliet is.
Even op zoek dus naar een nieuwe winkel.
Wordt vervolgd.
Martin
«
Laatst bewerkt op: 13 June 2014, 13:18:43 door maclion
»
(Martin is overleden)
dimo1_dimo1
«
Reactie #47 Gepost op:
13 June 2014, 14:43:40 »
ziet er goed uit
groeten,
Auke
Niels B
«
Reactie #48 Gepost op:
13 June 2014, 15:11:20 »
Mooie constructie van de verlichting.
Grtz,
Niels
Bouwt aan de stationsomgeving van Arnhem uit de jaren ‘80
maclion
«
Reactie #49 Gepost op:
26 July 2014, 21:04:22 »
Even een update zonder beeld.
De achtergrond en hemel zijn inmiddels in de verf gezet. Het is een vrij lichte kleur blauw.
Het voordeel van deze lichte kleur is, dat het bij een simulatie van avond en nacht (verlichting met alleen blauwe leds) een grijze kleurindruk geeft, wat beter past dan een stralend blauwe lucht op dat tijdstip van de dag eh ... nacht.
Voor de overgang van dag naar nacht naar dag maak ik gebruik van een simpele elektronische LED-aansturing van €20. Deze is met behulp van een usb-kabel vrij programmeerbaar. Hiermee is het mogelijk om een dag/nacht ritme te programmeren variërend van circa een half uur tot echt 24 uur.
Voor de helft van de prijs is ook een elektronische aansturing te krijgen, waarmee handmatig drie kleurkanalen kunnen worden geregeld. Het voordeel van de goedkopere handregeling is, dat er bijna oneindig veel stappen te maken zijn (tegen 255 stappen bij de automatische regeling), waardoor de overgangen vloeiender verlopen. Nadeel is dat je voor regeling met de draaiknoppen voor de drie kanalen altijd één hand te kort komt.
Het vinden van de juiste leverancier voor mijn (lichtgewicht) populieren multiplex is wat tegengevallen.
Ik zit nog steeds te wachten op de vier ontbrekende stroken hout.
Groet,
Martin
(Martin is overleden)
VFR
Really old handsome bastard
«
Reactie #50 Gepost op:
26 July 2014, 21:37:55 »
Hoi Martin,
Ik zie nu pas dit draadje. Wat opmerkingen:
Je werkt errug netjes.
Het is al met al een grote constructie geworden, maar de focus komt straks puur te liggen op het emplacement. Wel gedurfd, ik denk dat de meeste mensen de gehele ruimte die ze besschikbaar hebben, zouden volbouwen met scenery. Maar
'less is more'
inderdaad
.
Heb je al een aanvaardbaar sporenplan kunnen bedenken? Naar aanleiding van plan Mardijk7 de volgende suggestie. Waarom je stationsgebouw niet verder naar rechts (naar de bocht)schuiven en dan kijken of dat links wat meer mogelijkheden voor (een logischer verloop van) de goederensporen geeft.
Blijf het volgen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
maclion
«
Reactie #51 Gepost op:
26 July 2014, 22:41:07 »
Bedankt voor het compliment Hijlco.
Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt voor het sporenplan.
Mijn wens is om als stationschef zoveel mogelijk treinen af te handelen in Mardijk.
En af en toe wat rangeren.
Ik heb zelfs even overwogen om geen passeerspoor aan te leggen en alleen maar één doorgaand spoor met een of twee zijsporen voor goederenafhandeling in het plan op te nemen.
Nog meer 'less' dus.
Binnenkort ga ik weer wat testen met de meegebogen wissels en mijn rijdend materieel, misschien dat ik het ontspoorprobleem nog kan oplossen.
Als ik komende herfst weer echt kan rijden ben ik al tevreden.
Maak nu even gebruik van het goede weer om het schilderwerk in de buitenlucht af te ronden.
Groet,
Martin
(Martin is overleden)
Ronaldk
«
Reactie #52 Gepost op:
27 July 2014, 12:12:50 »
Ik zie dit bouwdraadje nu pas....
In de vakantie moet je toch wat te doen hebben
Maar ziet er zo
uit! Strak werk!. Ook met de LED-verlichting. Heb je ook een merk en leverancier van de elektronica voor het dag en nacht ritme?
Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
maclion
«
Reactie #53 Gepost op:
01 August 2014, 14:26:20 »
Eindelijk is het hout voor de afwerking van de baan binnen.
Gelijk maar even in de verf gezet (Flexa Gelders blauw, eerste laag).
In de zon droogt het lekker snel.
Ik zocht eigenlijk heel donker marine blauw, maar wat er het dichtst bij in de buurt komt is Nachtblauw van Histor. En dat is verf voor buiten, wat betekent dat het meteen 10 duurder is dan verf voor binnenshuis. Dan maar een iets lichtere teint.
Zwart vind ik net iets te donker.
Edit: Het blauw op de foto lijkt veel lichter dan dat het in werkelijkheid is; het is echt een stuk donkerder.
@ Ronald Voor het dag/nacht ritme gebruik ik de RGB-Controller MS-35 van Conrad (Artikelnr.: 18 18 18).
Let op, want een gewone usb-kabel past hier niet op; Conrad levert ook een aangepaste kabel samen met de software om de controller te programmeren.
Je kunt twee verschillende geheugens programmeren met maximaal 51 stappen.
Doordat de snelheid waarmee de stappen elkaar opvolgen instelbaar is, kun je het geheel goed naar behoefte regelen.
Wordt vervolgd.
Martin
«
Laatst bewerkt op: 01 August 2014, 15:41:14 door maclion
»
(Martin is overleden)
maclion
«
Reactie #54 Gepost op:
17 August 2014, 18:16:00 »
Nu het meeste schilderwerk gedaan is, maar weer even de aandacht op het
emplacement
van Mardijk gericht. Van de oorspronkelijke plannen heb ik alleen het hoofdspoor, het aftakkende passeerspoor en de industrie aan de rechterzijde gehandhaafd. Door het perron tussen de twee hoofdsporen breder en hoger te maken t.o.v. de versies met een smal en laag hulpperron, komt er ruimte vrij om een derde (kop)spoor voorlangs het station te leggen.
Op dit spoor is nu extra ruimte voor een uit twee bakken bestaande kerende personentrein (bijv. DE2).
Een S-bord aan het eind van het eerste perron geeft aan dat alle treinbewegingen daar dienen te stoppen.
Rangeerbewegingen over dit spoor naar de industrie zijn daardoor automatisch vrij gegeven.
Ik aarzel nog of ik de overweg in de industriesporen wel of niet achter de spoorbomen die het hoofdspoor beveiligen, zal leggen. Wanneer ze buiten de afsluitbomen vallen (naar een voorbeeld van een overweg in Amsterdam bij het voormalige rangeerterrein de Rietlanden), moeten er wel extra borden geplaatst worden. Welke dat moeten zijn, heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Iemand een idee?
Via een extra aftakkend kopspoortje wordt verder de losweg bij het station bereikt.
Aan de linkerzijde is nog ruimte om eventueel het loswegspoor met een extra wissel door te trekken, maar dat kan in een later stadium altijd nog.
Ik kijk uit naar jullie reacties op dit nieuwe plan.
Groet,
Martin
(Martin is overleden)
VFR
Really old handsome bastard
«
Reactie #55 Gepost op:
17 August 2014, 20:06:49 »
Hoi Martin,
Nou eigenlijk maar één opmerking. Dat houdt in dat je ontwerp voor de rest bij mij in de smaak viel. Mooi strak en goed gekeken naar de benodigde functionaliteit.
Mijn opmerking zie je terug in onderstaande plaatje. Helemaal links zie je een bijzonder knullig ingetekend uithaalspoor. (Oooo, is het dat
)
Bedoeld om rangeerdelen voor en van de losweg niet op de hoofdlijn te laten rangeren. Maar je ontwerp zou ook zonder kunnen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
maclion
«
Reactie #56 Gepost op:
17 August 2014, 21:05:28 »
Bedankt voor de positieve inbreng Hijlco.
Ik ga zeker kijken of dat uithaalspoor realiseerbaar is.
Het punt is, dat ik oorspronkelijk een veel kleinschaliger station in gedachte had (zie het voorbeeld van
Arkel
) waar gewoon over de hoofdbaan werd gerangeerd.
Zit nu nog te studeren op de overwegsituatie rechts en de benodigde seinborden en waarschuwingen voor de weggebruikers.
Bron:
http://www.flickr.com/photos/ahrend01/10510177786/
Groet,
Martin
«
Laatst bewerkt op: 18 August 2014, 04:09:21 door maclion
»
(Martin is overleden)
maclion
«
Reactie #57 Gepost op:
25 August 2014, 22:55:01 »
Ben weer even een paar stappen teruggegaan.
Na het lezen van het draadje van Ronald Koerts, waarin hij een heel project halverwege afbreekt en een nieuw project start, moest ik even denken aan de projecten die ik zelf beëindigde voordat ze 100% af waren.
Over mijn huidige project Mardijk ben ik tot nu toe erg tevreden.
Het schaduwstation doet zijn werk goed.
De dekplaten van het zichtbare gedeelte zou ik oorspronkelijk vastlijmen en schroeven op de
kokerbalk
. Maar om de mogelijkheid open te houden ooit iets anders te bouwen op basis van het bestaande schaduwstation, zonder ook de kokerbalken opnieuw te moeten maken, heb ik een andere bevestigingsmethode bedacht.
Het systeem is vrij simpel:
Eerst heb ik een aantal klosjes gezaagd en daarin een gat geboord.
Met de bovenkant gelijk aan die van de kokerbalk heb ik ze met bout en moer tegen de spanten bevestigd, strak in de hoek met de voorzijde.
Met de dekplaat er bovenop en goed op zijn plaats gehouden door klemmen, kan ik op de onderkant van de plaat de exacte plaats aftekenen waar ik de klossen moet bevestigen.
Vanaf de onderzijde boor ik kleine gaatjes door de plaat, zodat aan de bovenzijde de plaats waar de schroeven moeten komen, is vastgelegd.
Na wat houtlijm op de koppen van de klossen te hebben gesmeerd leg ik de dekplaat op zijn plaats en klem hem stevig vast.
Vervolgens draai ik de schroeven via de voorgeboorde gaatjes in de koppen van de klossen.
Om te voorkomen dat er lijm terecht komt tussen de plaat en de kokerbalk, gebruik ik heel dunne huishoudfolie om die delen af te dekken.
Als alle klossen van bovenaf zijn vastgeschroefd, verwijder ik de bouten waarmee de klossen aan de spanten zijn bevestigd en til ik de plaat weer van de kokerbalk af en haal ik de huishoudfolie weg.
Met de klossen en de plaat tussen klemmen laat ik de lijm goed uitharden.
Als alles klaar is, ziet de onderkant van de dekplaat er als volgt uit:
Een afneembare dekplaat heeft bovendien het voordeel dat ik na het leggen van de rail en wissels, op een makkelijke manier aan de onderkant de wisselaandrijving kan aanbrengen en de bedrading kan afwerken.
Wordt vervolg.
Martin
«
Laatst bewerkt op: 26 August 2014, 22:05:44 door maclion
»
(Martin is overleden)
Daniels
«
Reactie #58 Gepost op:
26 August 2014, 10:06:50 »
Hoi Martin,
Je bouwt erg netjes, ik volg.
Groet,
Daniël
Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
maclion
«
Reactie #59 Gepost op:
26 August 2014, 12:05:49 »
Bedankt voor het compliment Daniël.
Bij mijn voorgaande projecten was ik te ongeduldig om de basis (de modules/tafel) net en met zorg in elkaar te zetten. Mijn focus was steeds gericht op het zo snel mogelijk rijden met de treinen.
Vaak brak me dat later weer op bij het verder afbouwen van de baan of bij het optreden van storingen aan bijvoorbeeld wissels. Daarom heb ik mezelf nu beloofd voldoende aandacht te laten uitgaan naar de treintafel zelf. Vandaar ook mijn laatste aanpassing.
Het werken en bouwen met hout heb ik afgekeken van mijn vader die zijn hele arbeidsleven als timmerman de kost heeft verdiend. Alleen had hij niet zoveel mooie en handige machines tot zijn beschikking als ik tegenwoordig; hij zaagde voornamelijk met de hand en boorde met de "booromslag".
Groet,
Martin
(Martin is overleden)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7