Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Hlv53
Vandaag
om 20:46:33
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
SvenW
Vandaag
om 20:42:37
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:38:56
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:33:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Boertje
Vandaag
om 20:01:14
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
Vandaag
om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
willyTEE
Vandaag
om 18:45:29
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
FritsT
Vandaag
om 18:22:28
PB Models, ICR-rijtuigen
door
kar
Vandaag
om 18:17:58
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:07:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
Vandaag
om 17:52:27
Zolderbaan 2025
door
JoopSpoort
Vandaag
om 17:46:55
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort
door
marco
Vandaag
om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W?
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:51:30
booster vraag
door
AP3737
Vandaag
om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Huup
Vandaag
om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:54:55
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:55:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Mardijk: halte aan grensbaanvak
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
8
Omlaag
Auteur
Topic: Mardijk: halte aan grensbaanvak (gelezen 38211 keer)
Daniels
Offline
Berichten: 777
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #60 Gepost op:
26 August 2014, 15:18:07 »
Hoi Martin,
Exact hetzelfde verhaal hier. Ik heb veel tijd gestoken in het degelijk bouwen van mijn modules. Daarnaast ook de volledige aandacht op het netjes bekabelen. Het scheelt je echt zoveel storingen.
Nu moet ik erbij zeggen dat ik beide erg leuk vind om te doen. Dus het voelt niet als een straf en later heb je ongemerkt veel eer van je werk.
Groet,
Daniël
«
Laatst bewerkt op: 26 August 2014, 15:22:40 door Daniels
»
Gelogd
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
maclion
Offline
Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #61 Gepost op:
27 August 2014, 20:53:34 »
Vandaag de laatste klossen aan de dekplaten geschroefd en alles op zijn plaats bevestigd.
Klaar om de rails te gaan leggen.
Ik heb besloten om Tillig Elite te gaan gebruiken.
Vanwege de zeer fraaie vrij scharnierende tongen.
Opeens verscheen de UPS auto in Mardijk en bracht een doos met daarin een prachtige City Bahn BR 218.
In het boekje "Het grensbaanvak Nijmegen - Kleve 1957-1991" had ik een aantal fraaie treinsamenstellingen met deze loc gezien.
Een daarvan zie je hier op het nog in aanleg zijnde emplacement van Mardijk.
De Behelfsgepäckwagen achteraan de trein had ik afgelopen week nog op de kop weten te tikken.
Ook deze wagen maakt deel uit van verschillende interessante samenstellingen uit het voornoemde boekje.
Eigenlijk zou ik nog een tweede moeten zien te vinden om als bloementrein te kunnen inzetten.
Rechtsonder in beeld is de rechter helft te zien van het schutboard dat de gaten in de kokerbalk gaat afdekken.
De kleur van het schutboard is Gelders blauw en is in werkelijkheid zo donker, dat het binnenshuis bijna zwart lijkt.
Wordt vervolgd.
Martin
Gelogd
(Martin is overleden)
maclion
Offline
Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #62 Gepost op:
08 September 2014, 22:09:37 »
Na zo'n beetje alle websites van Rocoleveranciers te hebben afgezocht naar nog een Behelfsgepäckwagen, verrast Roco me met de aankondiging van deze wagen als onderdeel van de nieuw treinset D397 die volgend jaar gaat uitkomen. Kan ik nu rustig gaan afwachten tot ie komt.
Bij de opbouw van het emplacement van Mardijk heb ik nog een experiment gedaan met een meegebogen wissel.
In het begin van dit draadje schreef ik al over het
ontsporen
van een aantal treinen op dergelijke wissels.
In plaats van de Roco wissels heb ik een Tillig wissel geprobeerd met als resultaat dat de BR 042 nu wel in het spoor blijft.
De binnenboog van dit wissel heeft echter een straal van slechts 377 mm, wat een beperking met zich meebrengt voor de inzet van sommige loco's. Ik ben nu op zoek naar de Tillig wissels 85313 en 85314 waarbij de binnenboog een straal heeft van 484 mm.
Helaas heeft niemand die ik ken die wissels op voorraad. Ook dat betekent dus: afwachten!
Jammer dat de belangstelling en daardoor de afzet voor dit mooie railmateriaal in Nederland zo gering is, dat het nergens direct leverbaar is.
De bouw van het Emplacement te Mardijk zal dus weer enige vertraging oplopen.
Wordt vervolgd.
Gelogd
(Martin is overleden)
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1768
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #63 Gepost op:
08 September 2014, 22:18:09 »
Beide wissels zijn op Conrad.nl gewoon op voorraad
http://www.conrad.nl/nl/tillig-h0-rails-85313-h0-binnenbochtwissel-rechts-1-stuks-248922.html
http://www.conrad.nl/nl/tillig-h0-rails-85314-h0-binnenbochtwissel-links-1-stuks-248923.html
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
maclion
Offline
Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #64 Gepost op:
08 September 2014, 22:50:53 »
Hoi Servé,
Dat dacht ik ook, maar als je gaat kijken per Mega Store (en Conrad heeft er nog al wat verspreid over Duitsland) dan blijkt geen één vestiging die dingen daadwerkelijk direct te kunnen leveren!
Kortom zij moeten ze ook eerst van Tillig laten komen!
Vriendelijke groet,
Martin
Gelogd
(Martin is overleden)
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1768
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #65 Gepost op:
08 September 2014, 23:02:38 »
Hallo Martin,
Dat is raar, ik heb ze eens in mijn winkelmandje gelegd en er blijft staan "op voorraad" ...
Zal wel weer iets raars zijn van Conrad of zo.
Groetjes,
Servé
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
maclion
Offline
Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #66 Gepost op:
09 September 2014, 07:20:14 »
Dag Servé,
Via Conrad.de kun je de Mega Stores kiezen; op Conrad.nl kan dat niet.
Ik heb dat voor alle stores gedaan en kreeg steeds hetzelfde resultaat:
De vermelde levertijd zal een algemeen gemiddelde zijn.
Groet,
Martin
Gelogd
(Martin is overleden)
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3354
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #67 Gepost op:
09 September 2014, 13:04:53 »
Wat je nu laat zien is dat als je het online bestelt maar wilt afhalen in een filiaal, dat het dan 3-4 dagen kost. Maar dat wil toch niet zeggen dat Conrad het van Tillig moet laten komen? Zal wel op voorraad liggen in een centraal magazijn of zo. Als je het over de post bestelt geven ze 2-3 dagen aan als levertijd en dat is standaard, want die levertijd staat ook bij hele gangbare producten zoals een diode, maar ook bij producten uit de 'Aktuelle Angebote'.
Gelogd
Reinier
maclion
Offline
Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #68 Gepost op:
09 September 2014, 15:54:37 »
Dag Reinier,
Een aantal filialen zijn uitgevoerd als Mega Store, wat letterlijk vertaald "groot magazijn" betekent.
Ik denk niet dat Conrad er dan ook nog een extra nog groter centraal magazijn op na houdt.
Overigens heb ik intussen mijn modelspoorwinkel een spoedbestelling laten doen bij de importeur van Tillig.
Eens zien wat dat oplevert.
Groet,
Martin
Gelogd
(Martin is overleden)
henk
Offline
Berichten: 22525
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #69 Gepost op:
09 September 2014, 16:21:19 »
Store heeft hier de betekenis van winkel.
Reken maar dat Conrad een enorm magazijn heeft, ergens in Zuid-Duitsland bij mijn weten.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
maclion
Offline
Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #70 Gepost op:
09 September 2014, 20:03:37 »
Hoi Henk,
In Zuid Duitsland (in Wernberg om precies te zijn) staat het centrale
distributie
centrum van waaruit
alle
bestellingen worden verstuurd. Uiteraard hebben ze daar een heel groot magazijn.
Vriendelijke groet,
Martin
P.S.
De inkoop wordt geregeld vanuit Hirschau, waar ook de servers staan waar de Conrad websites worden gehost.
«
Laatst bewerkt op: 09 September 2014, 20:06:41 door maclion
»
Gelogd
(Martin is overleden)
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #71 Gepost op:
13 October 2015, 09:10:48 »
Interessant project, Martin
. Met name de constructie van de baan. Ik heb over een tijdje de beschikking over een soortgelijke ruimte op zolder met schuin dak tot mijn beschikking (1,25 x 3,50 m) Wat zijn de afmetingen van jouw baan?
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
maclion
Offline
Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #72 Gepost op:
13 October 2015, 09:30:32 »
Dag Maarten,
Mijn baan meet 120x400 cm.
Houd wel rekening met voldoende vrije ruimte als je de wisselaandrijvingen onder de plaat gaat monteren.
Daar moeten de treinen natuurlijk wel vrij onderdoor kunnen rijden.
Ik kon niet zomaar een willekeurige wisselaandrijving monteren.
Vriendelijke groet,
Martin
Gelogd
(Martin is overleden)
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #73 Gepost op:
13 October 2015, 10:46:09 »
Dat is dan vergelijkbaar met het oppervlak wat ik ga krijgen. Wordt de baan trouwens niet te zwaar om in zijn geheel naar voren te kunnen rijden?
Bedankt voor de tip, al is het plan nu op allen sporen op 1 niveau te houden. Voorste deel van de baan, ongeveer 60 cm station, achterste deel schaduwstation gescheiden door een achtergrond.
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
maclion
Offline
Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
«
Reactie #74 Gepost op:
14 October 2015, 21:36:06 »
Of de baan te zwaar wordt om nog naar voren te rijden, hangt geheel af van de materialen die je gebruikt voor de bouw. Ik heb heel bewust gekozen voor het super weinig wegende populieren tri- en multiplex.
Voorheen bouwde ik met veel zwaardere kwaliteit hout. Het voordeel daarvan is dat het veel stabieler is.
Nadeel is dat je je een breuk tilt als je de modules met alles erop en eraan wilt verplaatsen.
Werken met populieren hout vergt extra maatregelen om het geheel goed stabiel te houden, zoals extra spanten en mogelijk een extra (open gewerkte) bodemplaat. Het voordeel van het veel lagere gewicht is echter enorm.
Mede hierdoor is het verrijden geen zware klus. In dat opzicht heeft het tapijt waarop mijn baan staat veel meer remmende invloed op het soepel rijden.
Mijn volgende baan zou ik daarom in u-profielen laten rijden. Dat loopt veel lichter en bovendien voorkomt de rail dat de baan scheef komt te staan en tegen de muur aan rijdt. Waarschijnlijk gaat het rijden dan echter weer te soepel en moet ik de baan in zijn ruststand gaan vastzetten.
Toen de stellingen waarop mijn baan rust nog leeg waren, kon ik het geheel met twee vingers verplaatsen.
Nu met volledig volgepropte stellingen heb ik twee handen nodig en moet ik mijn gewicht in de strijd gooien om het in beweging te krijgen. Maar zoals ik al schreef, dat is vooral het gevolg van de hoge wrijving van de wielen op het tapijt. Als het eenmaal beweegt, kost het aanzienlijk minder kracht om door te rollen.
Vriendelijke groet,
Martin
Gelogd
(Martin is overleden)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
8
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Mardijk: halte aan grensbaanvak