Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
wisselaandrijving MTB door Lobomotion69
Vandaag om 13:41:40
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 13:31:45
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door IJmc
Vandaag om 13:12:03
Br 38 Piko Superen. door Lobomotion69
Vandaag om 13:05:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 13:02:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 12:57:05
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 138547 keer)

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 4048
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #405 Gepost op: 19 September 2016, 23:30:32 »
thom wat jij bedoelt is de snelheids meter niet de rvvd cassette...
Help me even wat de Rvvd cassette dan precies aanstuurd?

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #406 Gepost op: 22 September 2016, 14:11:24 »
Zit naar discovery Mumbai Railway te kijken, training voor passenger train driver duurt daar 12 jaar. Ehh ik dacht dat ik het niet goed hoorde maar 't is toch zo.

Hoe lang duurt een opleiding voor een machinist in NL? Hier ook eerst rangeren, goederentreinen, dan personentreinen?
Tschuss Genossen

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #407 Gepost op: 22 September 2016, 17:09:30 »
Hoe lang duurt een opleiding voor een machinist in NL? Hier ook eerst rangeren, goederentreinen, dan personentreinen?
Die tijd is inmiddels voorbij, aangezien NS geen goederentreinen rijdt. Als goederenmachinist ben je, als je bij een vervoerder wordt opgeleid, toch een klein jaar bezig met de theorie, praktijd, meerijdagen, het nodige wegleren. Ook komt daar meestal nog de wagenmeester-opleiding bij, ook daar ben je weer een kleine 2 maanden mee bezig. In het begin wordt je ingezet in de rangeerdienst en stap voor stap wordt je werkgebied uitgebreid.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #408 Gepost op: 01 October 2016, 14:59:50 »
Gewoon omdat het kan:

https://www.youtube.com/watch?v=Amdu37Oi3YE

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 637
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #409 Gepost op: 03 October 2016, 12:09:25 »
leuk filmpje ,Silvester  (y).

Gr.Harry
m.vr.gr.
Harry.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #410 Gepost op: 03 October 2016, 12:31:48 »
Maar is die langere leer periode deels een effect van de grote variatie aan types materieel? Of is daar een andere oorzaak voor

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #411 Gepost op: 03 October 2016, 15:14:08 »
Bij de NSR kan je binnen een jaar machinist zijn.
Interne opleiding duurt een maand of 6, dan 40 dagen met mentor meerijden en praktijk examen doen.
Daarna 60 dagen zelfstandig op een paar baanvakken. Heb je dat volbracht, dan ben je klaar voor het grote werk en mag je meerdere baanvakken gaan leren afhankelijk van welke standplaats je hebt.
Dan ben je wel bevoegd machinist maar duurt het nog zo'n 9 jaar voordat je volledig betaald wordt als de rest van de ervaren machinisten  ;)
Dus kan je hier ook zeggen dat de opleiding tot machinist hier bijna 10 jaar duurt  ;D

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #412 Gepost op: 03 October 2016, 19:51:09 »
Dat duurt nog wel even langer hoor, voordat je je E-trede hebt  :P
Groeten Joop, machinist Lls

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #413 Gepost op: 04 October 2016, 15:41:49 »
Details houdt je altijd  ;D

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #414 Gepost op: 07 October 2016, 07:58:09 »
Een vraag in het verlengde van een artikel op nu.nl over een treinongeluk in Amerika. In dat artikel (in steenkolenjournalistiek) spreekt de journalist over een zwarte doos in de trein die uiteindelijk gevonden is.

Een paar vragen over die zwarte doos:
- Zit er in Nederlandse treinen ook een zwarte doos?
- Wat wordt er allemaal geregistreerd? Snelheid, motorvermogen, technische staat van de trein, cabinegesprekken, stand van de seinen, atb-signaal, brandstofniveau?, Of alleen de snelheid?
- Waar zit die ingebouwd? Apart, oranje kleur net als in een vliegtuig? Of is het gewoon een veredelde snelheidsmeter met tachograaf?
- Hoe lang worden gegevens bewaard?
- En misschien zijn er over dit onderwerp nog wel meer antwoorden te vertellen op vragen die ik niet weet te stellen?

Hartelijke groeten
Wim K

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #415 Gepost op: 07 October 2016, 08:20:44 »
In nederlandse treinen zit ook een zwarte doos. Deze word ARR genoemd, wat staat voor: "automatische rit registratie". Het apparaat lijkt in de verste verte nirt op een zwarte doos uit een vliegtuig vind ik.
Voor zover mij bekend, slaat niet elke ARR hetzelfde op, en heeft ook niet dezelfde opslagcapaciteit.
Wat wel elke ARR opslaat bolgens mij is de snelheid, en de luchtdruk in de TreinLeiding.
De gesprekken over de GSM-R met de treindienstleider worden ook opgenomen, maar dat gebeurd niet op de trein.

Tot zover mijn kennis. Ik zal vast nog wat vergeten wat collega's kunnen  aanvullen

Groet,
Johan

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #416 Gepost op: 07 October 2016, 09:30:42 »
We kennen een aantal varianten van ARR. namelijk de Secheron Tel1000 en Tel 500 en de ARR in de centrale computer (CC).
Tel500 zit in ICM en volgens mij ook in SGM
Tel1000 zat in mat 64.
In de CC bij VIRM.


ARR registreert:
ATB cabinesignalen (baancodes)
Snelheid
en stand van de remkraan (alleen snelremstand in geval TEL500/1000).

Maar bijv de CC in VIRM registreert nog veel meer signalen.

groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 4048
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #417 Gepost op: 07 October 2016, 10:35:06 »
Volgens mij logt de TEL500/1000 ook het bereiken van het remkriterium op de remkraan.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #418 Gepost op: 07 October 2016, 11:28:02 »
zou kunnen ik wist het in ieder geval niet zeker.

gr bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #419 Gepost op: 31 July 2019, 14:29:32 »
Vandaag werd trein 4838 gereden met SLT (2628 en 2465) in plaats van het gebruikelijke SGM.
Bij de stop te Hwd, stonden zowel in als buiten de trein reizigers driftig op knoppen te drukken, maar er ging geen deur open...
Even later reed de trein een klein stukje vooruit, stopte weer en daarna gingen de deuren wel open.
Bij de stops ervoor, Obd en erna, Amrn waren er geen problemen.
Wat kan hier de reden/oorzaak van geweest zijn?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.