Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:18:02
De modeltreinen van Spoorijzer door 741230
Vandaag om 13:10:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:55:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:50:21
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door AB 7216
Vandaag om 12:31:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door tijgernootje
Vandaag om 12:27:14
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:15:05
Piko 2025 door Jeroen Water
Vandaag om 12:12:21
Modules van Kees Gorter (vervolg) door tijgernootje
Vandaag om 12:08:11
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 12:02:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ben
Vandaag om 10:39:54
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 10:25:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
TTI Bergland Express door Huup
29 June 2025, 16:28:33
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 138428 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #405 Gepost op: 19 September 2016, 23:30:32 »
thom wat jij bedoelt is de snelheids meter niet de rvvd cassette...
Help me even wat de Rvvd cassette dan precies aanstuurd?

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #406 Gepost op: 22 September 2016, 14:11:24 »
Zit naar discovery Mumbai Railway te kijken, training voor passenger train driver duurt daar 12 jaar. Ehh ik dacht dat ik het niet goed hoorde maar 't is toch zo.

Hoe lang duurt een opleiding voor een machinist in NL? Hier ook eerst rangeren, goederentreinen, dan personentreinen?
Tschuss Genossen

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #407 Gepost op: 22 September 2016, 17:09:30 »
Hoe lang duurt een opleiding voor een machinist in NL? Hier ook eerst rangeren, goederentreinen, dan personentreinen?
Die tijd is inmiddels voorbij, aangezien NS geen goederentreinen rijdt. Als goederenmachinist ben je, als je bij een vervoerder wordt opgeleid, toch een klein jaar bezig met de theorie, praktijd, meerijdagen, het nodige wegleren. Ook komt daar meestal nog de wagenmeester-opleiding bij, ook daar ben je weer een kleine 2 maanden mee bezig. In het begin wordt je ingezet in de rangeerdienst en stap voor stap wordt je werkgebied uitgebreid.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #408 Gepost op: 01 October 2016, 14:59:50 »
Gewoon omdat het kan:

https://www.youtube.com/watch?v=Amdu37Oi3YE

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 637
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #409 Gepost op: 03 October 2016, 12:09:25 »
leuk filmpje ,Silvester  (y).

Gr.Harry
m.vr.gr.
Harry.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #410 Gepost op: 03 October 2016, 12:31:48 »
Maar is die langere leer periode deels een effect van de grote variatie aan types materieel? Of is daar een andere oorzaak voor

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #411 Gepost op: 03 October 2016, 15:14:08 »
Bij de NSR kan je binnen een jaar machinist zijn.
Interne opleiding duurt een maand of 6, dan 40 dagen met mentor meerijden en praktijk examen doen.
Daarna 60 dagen zelfstandig op een paar baanvakken. Heb je dat volbracht, dan ben je klaar voor het grote werk en mag je meerdere baanvakken gaan leren afhankelijk van welke standplaats je hebt.
Dan ben je wel bevoegd machinist maar duurt het nog zo'n 9 jaar voordat je volledig betaald wordt als de rest van de ervaren machinisten  ;)
Dus kan je hier ook zeggen dat de opleiding tot machinist hier bijna 10 jaar duurt  ;D

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #412 Gepost op: 03 October 2016, 19:51:09 »
Dat duurt nog wel even langer hoor, voordat je je E-trede hebt  :P
Groeten Joop, machinist Lls

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #413 Gepost op: 04 October 2016, 15:41:49 »
Details houdt je altijd  ;D

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #414 Gepost op: 07 October 2016, 07:58:09 »
Een vraag in het verlengde van een artikel op nu.nl over een treinongeluk in Amerika. In dat artikel (in steenkolenjournalistiek) spreekt de journalist over een zwarte doos in de trein die uiteindelijk gevonden is.

Een paar vragen over die zwarte doos:
- Zit er in Nederlandse treinen ook een zwarte doos?
- Wat wordt er allemaal geregistreerd? Snelheid, motorvermogen, technische staat van de trein, cabinegesprekken, stand van de seinen, atb-signaal, brandstofniveau?, Of alleen de snelheid?
- Waar zit die ingebouwd? Apart, oranje kleur net als in een vliegtuig? Of is het gewoon een veredelde snelheidsmeter met tachograaf?
- Hoe lang worden gegevens bewaard?
- En misschien zijn er over dit onderwerp nog wel meer antwoorden te vertellen op vragen die ik niet weet te stellen?

Hartelijke groeten
Wim K

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #415 Gepost op: 07 October 2016, 08:20:44 »
In nederlandse treinen zit ook een zwarte doos. Deze word ARR genoemd, wat staat voor: "automatische rit registratie". Het apparaat lijkt in de verste verte nirt op een zwarte doos uit een vliegtuig vind ik.
Voor zover mij bekend, slaat niet elke ARR hetzelfde op, en heeft ook niet dezelfde opslagcapaciteit.
Wat wel elke ARR opslaat bolgens mij is de snelheid, en de luchtdruk in de TreinLeiding.
De gesprekken over de GSM-R met de treindienstleider worden ook opgenomen, maar dat gebeurd niet op de trein.

Tot zover mijn kennis. Ik zal vast nog wat vergeten wat collega's kunnen  aanvullen

Groet,
Johan

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #416 Gepost op: 07 October 2016, 09:30:42 »
We kennen een aantal varianten van ARR. namelijk de Secheron Tel1000 en Tel 500 en de ARR in de centrale computer (CC).
Tel500 zit in ICM en volgens mij ook in SGM
Tel1000 zat in mat 64.
In de CC bij VIRM.


ARR registreert:
ATB cabinesignalen (baancodes)
Snelheid
en stand van de remkraan (alleen snelremstand in geval TEL500/1000).

Maar bijv de CC in VIRM registreert nog veel meer signalen.

groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #417 Gepost op: 07 October 2016, 10:35:06 »
Volgens mij logt de TEL500/1000 ook het bereiken van het remkriterium op de remkraan.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #418 Gepost op: 07 October 2016, 11:28:02 »
zou kunnen ik wist het in ieder geval niet zeker.

gr bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #419 Gepost op: 31 July 2019, 14:29:32 »
Vandaag werd trein 4838 gereden met SLT (2628 en 2465) in plaats van het gebruikelijke SGM.
Bij de stop te Hwd, stonden zowel in als buiten de trein reizigers driftig op knoppen te drukken, maar er ging geen deur open...
Even later reed de trein een klein stukje vooruit, stopte weer en daarna gingen de deuren wel open.
Bij de stops ervoor, Obd en erna, Amrn waren er geen problemen.
Wat kan hier de reden/oorzaak van geweest zijn?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.