Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door roco
Vandaag om 11:34:50
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 11:31:40
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 11:06:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
Kersttrein door Charles_
Vandaag om 10:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:30:25
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 10:23:04
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:20:34
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 10:19:51
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 09:55:21
Revier Rheinbrenner (H0) door tothebeach
Vandaag om 07:34:41
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door henk
Vandaag om 06:03:48
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 02:18:58
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Aachenau West door wob
26 November 2025, 23:05:43
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
26 November 2025, 21:37:28
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
26 November 2025, 20:11:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
26 November 2025, 19:11:00
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
26 November 2025, 19:09:33
gangelt door bellejt
26 November 2025, 17:58:13
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
26 November 2025, 16:33:16
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
26 November 2025, 14:42:28
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 145630 keer)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #390 Gepost op: 18 September 2016, 14:50:45 »
Meestal heb je het in dit geval over een NCBG oftwel Niet Centraal Beveiligd Gebied wat over het algemeen met een Stopbord wordt beveiligd zoals het volgende:


NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9069
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #391 Gepost op: 18 September 2016, 15:01:22 »
Hoi,

En hoe ziet dat er vanaf het emplacementje uit?

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #392 Gepost op: 18 September 2016, 15:03:26 »
even terug over het automatisch rijden, ik lees tussendoor dat soms helling op of af niet gaat, met de 1700/1600 met stuurijtuig hangt het ook af hoeveel stroom je uitgestuurd hebt, ofwel stuur hem uit tot bijna 3000 ampere en dan voel je iedere keer het afschakelen, stuur je rond de 800 ampere en het loopt zeer fijn, maar ja kom je dan een helling tegen zal je wel stroom bij moeten sturen....

eerlijk moet ik wel zeggen dat na elke beurt in de lijnwerkplaats de wiel diameter opnieuw ingesteld moet worden, of dit werkelijk gebeurd ?  daarom werkt die van SGM vaak niet lekker, plus in de automaat van SGM zit een aanzet verlaging om schokken te voorkomen.....

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #393 Gepost op: 18 September 2016, 15:12:10 »
Hoi,

En hoe ziet dat er vanaf het emplacementje uit?

Gr Koen.

Goed,  ;D
Vanaf het emplacement moet je wederom toestemming vragen van de trdl ncbg om op te mogen rijden tot het "uitrijd spoor" dat spoor zoals je ook op de foto ziet is voorzien van een (dwerg) sein. Deze wordt door de trdl cbg bediend.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9069
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #394 Gepost op: 18 September 2016, 15:17:48 »
Hoi,

@beveiliging rangeer:

Een telefoonkastje+ dwergsein bij het uitrijden is in model al voldoende samen met een "S"-bord?

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #395 Gepost op: 18 September 2016, 15:45:11 »
even terug over het automatisch rijden, ik lees tussendoor dat soms helling op of af niet gaat, met de 1700/1600 met stuurijtuig hangt het ook af hoeveel stroom je uitgestuurd hebt, ofwel stuur hem uit tot bijna 3000 ampere en dan voel je iedere keer het afschakelen, stuur je rond de 800 ampere en het loopt zeer fijn, maar ja kom je dan een helling tegen zal je wel stroom bij moeten sturen....
Helling op of af gaat wel, echter de loc stuurt automatisch zijn vermogen uit. Echter met een zware trein op een steile helling kan dit automatisch vermogen te weinig zijn om zonder hartkloppingen boven te komen. Vandaar dat ik zulke omstandigheden voor manueel rijden kies. Echter met een licht treintje hoeft dit geen belemmering te zijn.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #396 Gepost op: 18 September 2016, 17:22:08 »
Weliswaar op zijn Duits maar goed.
Vanaf circa minuut 47:00 zie hoe ik met een beladen kolentrein het terrein van de RWE Kolencentrale oprijdt om daar de trein te lossen.
Even later zie je het door de losbunker rijden.
<a href="https://www.youtube.com/v/UcWkeF-kGXg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/UcWkeF-kGXg</a>
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9069
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #397 Gepost op: 18 September 2016, 18:08:02 »
Dank voor het laten zien (y).

Sorry als de discussies een beetje doorelkaar lopen, maar ff goed laten weten als lezer waar je op reageert dan komt het wel goed hier. ;)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2016, 18:09:34 door NS264. Reden: tekst »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7943
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #398 Gepost op: 18 September 2016, 18:16:00 »
Ik snap het nog steeds hoor Koen  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #399 Gepost op: 19 September 2016, 01:05:47 »
eerlijk moet ik wel zeggen dat na elke beurt in de lijnwerkplaats de wiel diameter opnieuw ingesteld moet worden, of dit werkelijk gebeurd ?  daarom werkt die van SGM vaak niet lekker, plus in de automaat van SGM zit een aanzet verlaging om schokken te voorkomen.....
Wielbandcorrectie instellen gebeurt inprinciepe na een kuilwielenbank behandeling en word bij de ATB controle meting ook nagekeken.

Als hier iets niet in klopt zul je dat wel merken want dan krijg je ook problemen met de snelheidsplafonds van je ATB installatie.

Vroeger kon je het wel checken, toen hing er altijd een kaartje aan de correctie mogelijkheid met de ingestelde diameter en datum maar helaas doet men dat tegenwoordig niet meer.
« Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 01:07:25 door Thom »

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #400 Gepost op: 19 September 2016, 11:22:03 »
thom wat jij bedoelt is de snelheids meter niet de rvvd cassette...

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #401 Gepost op: 19 September 2016, 11:23:57 »
en Remco, dat grote wiel weet je wel dat moet je wel degelijk zelf uitsturen.......de automaat zegt alleen maar aan of uit......

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #402 Gepost op: 19 September 2016, 12:55:50 »
Geen idee, kan in een 186 of 189 geen stuurwiel vinden

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #403 Gepost op: 19 September 2016, 12:59:24 »
Denk dat hier de 1600-1700 -1800 bedoelt wordt. ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #404 Gepost op: 19 September 2016, 14:05:05 »
Daar rijd ik nauwelijks mee en zeker geen zware treinen ;) , bovendien hebben die loccen geen AFB :angel: :angel:
« Laatst bewerkt op: 19 September 2016, 14:10:11 door Remco vM »